Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

04-08-2015 13:14 3007 berichten
Zijn er hier nog meer consuminderaars, mustachians en knieperds?



Ik geloof niet dat er al een echt leuk kletstopic is voor "zuinigerds". Ja, natuurlijk wel het vrekkentopic maar dat is meer om echt tips te delen voor geld terug acties. Maar ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die bijvoorbeeld:



- Een staycation houden

- De hypotheek versneld aflossen

- Kiezen voor goedkope uitstapjes



En het leuk vinden om daarover te kletsen.



Nou, ik ben benieuwd





Op zoek naar een Roamler invite?? Kijk dan in dit topic: Roamler
Alle reacties Link kopieren
quote:annavanandelle schreef op 28 november 2015 @ 13:08:

[...]



Mijn ervaring is dat dit wel lastiger wordt als ze groter zijn. Dan krijgen ze ineens specifiekere wensen.Inderdaad!
Prrrr, mauw miawwwww.
Zojuist voor het eerst naar een goede kringloop geweest. Geen troep maar echt kwalitatief spul.

Heb er een warme wintertrui en 2 glazen gekocht.

Twijfel nog over een rokje wat ik gezien heb maar ze hadden er nog genoeg hangen. Misschien dat ik vd week nog terug ga.
Wij doen dit jaar "secret santa" oftewel: lootjes. Normaal gesproken kochten we allemaal (per stel) voor iederee een cadeau ter waarde van ¤15, oftewel 4 x15 = ¤60. En dan nog een cadeau voor je partner dus totaal kwamen we dan op zo´n ¤100 uit voor de kerstcadeautjes. Dit jaar met secret santa hebben we beide een lootje getrokken en moeten dan voor die persoon ¤25 uitgeven. Scheelt toch weer ¤50 aan cadeautjes!



Helaas trok ik mijn zusje en die heeft altijd heel specifieke wensen. Dan wil ze een sjaal hebben, maar wel persé die ene sjaal die ze daar en daar heeft gezien. Dus dat vind ik wel jammer, kan voor haar bivoorbeeld niet snel iets online bestellen. Want eigenlik komt ik het liefste niet in de stad rond deze tijd van het jaar
Over eigen risico: ik zit nu juist weer te twifelen.... Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt om voor een borstverkleining te gaan. Alleen is het ff de vraag hoe snel ik dat ga doen.... Heb iig op 8 december een oriënterend gesprek. maar ben natuurlijk ook net met werkn begonnen, dus ik moet het wel eerst ook weten hoe lang ik dan weg zou zijn, wat er mogelijk is etc.
Ah Bumba, dat is best een belangrijke beslissing!



Het zijn inderdaad dure tijden. Ook omdat ik in deze periode sowieso altijd veel meer uitjes en festiviteiten heb. Wij doen alleen aan Sinterklaas en bijna alle kadootjes heb ik afgelopen maand al gekocht. Maar merk dat ik qua uitjes nu wel echt keuzes moet maken. Zo had ik deze week een etentje met vriendinnen die ik lang niet had gezien. Heb ervoor gekozen om wat later aan te schuiven en alleen een drankje mee te drinken. Dan spreek ik ze toch, zonder dat het me tientallen euro's kost.
Wij vieren kerst ook niet met cadeautjes, en voor Sinterklaas zijn we ongeveer 5 euro per persoon kwijt (Oke, ik 5,75 en mijn man 5,25 haha). In mijn familie maken we er een sport van om voor het lootjes trekken bij bijvoorbeeld de kringloop zoveel mogelijk leuke cadeautjes te scoren voor een laag bedrag. Dat werkt nog wel eens geweldig; zo heb ik ooit voor mijn moeder een prachtige sjaal op de kop getikt, voor maar 2 euro, een die in de winkel al snel veel en veel meer had gekost. Sinds we de bedragen verlaagd hebben en in hebben gesteld dat de cadeautjes niet nieuw hoeven te zijn, zijn de cadeautjes alleen maar leuker geworden.



Het zijn inderdaad duurdere maanden, maar het is ook leuk om zonder het al te gek te maken er toch iets gezelligs en warms van te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moondancer schreef op 28 november 2015 @ 13:13:

Wij hebben geen kinderen en zijn gestopt met kerstcadeaus te kopen voor elkaar en familie. Voor mij is deze maand dus niet veel duurder dan de rest van het jaar.Hier ook. Ook met de meeste mensen verjaardagscadeaus afgeschaft. Het was vaak het beroemde envelopje, omdat ze niet echt iets wisten. Dan is voor mij de lol er snel vanaf. Zelf weet ik ook niet echt cadeaus, dus ze hoeven voor mij niks te kopen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik lees al een tijdje mee, en heb nu besloten een account aan te maken. Wat een leuk topic is dit! Ik vroeg me af terwijl ik jullie verhalen over de feestdagen lees, of jullie je huizen ook versieren voor kerst. Zo ja, doen jullie dit dan ook goedkoop of 'consuminderend'? Ik word altijd heel blij van kerstversiering, maar ik vind het ten eerste zonde van het geld en ten tweede niet zo duurzaam om met kerst de winkels leeg te kopen. Hebben jullie nog goede versierideeën?



Ik zal zelf ook wat bijdragen:

– Als je net als ik graag lange sokken draagt in de winter, kun je een paar mooie exemplaren aan de muur hangen als kerstsokken.

– Maak je eigen kerstschilderij met een leeg canvasdoek en wat verf. Een rendier, kerstboom of een tekst ('Let it snow!') is niet moeilijk.

– Maak met een rood lint een mooie strik om alle stoelen. Eventueel zijn ze te hergebruiken voor de kerstpakjes.

– Leg ingepakte kerstcadeautjes in een mooie mand bij wijze van versiering neer.

– Knip van karton zelf wat engelen of rendieren.
Hier heb ik een aantal jaar geleden een lading kerstversiering bij de kringloop gekocht, dit voldoet nog steeds prima. Met het oog op katten en kinderen voor kunststof kerstballen gegaan, dus er gaat ook niets kapot :P

vorig jaar bij de kringloop ook een nepkerstboom gekocht voor 10.00. Dit omdat ik de naalden in huis zat was (en die verspreiden zich heel snel met katten) Boom koste net zoveel als 1x een echte kerstboom kopen, en deze boom gaat een stuk langer mee ;P
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een gekregen kerstboom + versiering. Aangezien ik toch nauwelijks thuis ben vind ik dat meer dan genoeg. Dus aan verdere kerstversiering doe ik sowieso niet.



Ik mis trouwens waarom mensen voor kerst een nieuwe outfit kopen. Misschien komt het omdat wij in de familie nauwelijks om kerst geven, maar waarom koop je een nieuwe outfit (of soms zelfs 2) voor een feest zoals kerst? Het is niet dat ik in mijn pyjama loop (hoewel..), maar mijn gewone kleding voldoet prima voor kerst.



(misschien een beetje misplaatst, maar ik vroeg het me gewoon af)
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Ik koop ook altijd nieuwe kleding voor Kerst en vaak zelfs voor 1ste en 2de kerstdag. Met oud en nieuw heb ik ook vaak wat nieuws aan. Ik ben sowieso gek op kleding en wil er met de kerst goed uit zien.
quote:cybermeisje schreef op 29 november 2015 @ 16:39:

Ik mis trouwens waarom mensen voor kerst een nieuwe outfit kopen. Misschien komt het omdat wij in de familie nauwelijks om kerst geven, maar waarom koop je een nieuwe outfit (of soms zelfs 2) voor een feest zoals kerst? Het is niet dat ik in mijn pyjama loop (hoewel..), maar mijn gewone kleding voldoet prima voor kerst.



Ik lees veel mee en reageer af en toe in dit topic, en dit vroeg ik mij ook al af! Is zeker n.a.v. het topic met in de OP iets in de trant van 'post hier jouw kerstoutfit'? Wij trekken meestal ook gewoon iets uit de kast, alleen probeer ik wel iets helemaal anders (qua kleur) te dragen bij schoonvader als we de avond ervoor bij schoonmoeder zijn geweest, want bijna de helft van de familie zien we beide momenten. edit: Ook in 'oude' kleren zien we er best goed uit



Met vriends familie doen we niet aan cadeautjes. Wij doen wel al enkele jaren (met mijn ouders) aan lootjes voor kerst/sint en bedoeling is om voor 25¤ iets/meerdere zaken te kopen voor diegene. Het gaat vooral om het leuke om iets voor de ander te bedenken zonder te veel uit te geven (een nieuw boek kost soms al snel 20¤). En voor vriend voorzie ik ook wat, meestal iets wat we samen kunnen doen. Hij zal ook iets kopen trouwens, geen eenrichtingsverkeer . Het zal bij elkaar niet meer dan 70¤ zijn vermoed ik (25 lootjes, ca 45-50 voor vriend, twee tickets voor de sauna en wssl een boek) en het gaat ook wat om het gebaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 29 november 2015 @ 16:51:

Ik koop ook altijd nieuwe kleding voor Kerst en vaak zelfs voor 1ste en 2de kerstdag. Met oud en nieuw heb ik ook vaak wat nieuws aan. Ik ben sowieso gek op kleding en wil er met de kerst goed uit zien.



Die redenering is voor mij heel onlogisch, ik draag altijd kleding waarin ik er 'goed uitzie' (naar mijn mening dan), dus waarom dan met kerst wat nieuws? Is niet bedoeld als kritiek. Ik probeer het vooral te begrijpen.

Voor mij zit het 'kerstgevoel' hem niet in de outfit die ik draag, maar wat ik doe en met wie ik dat doe.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vorig jaar onze grote kunstkerstboom weggegeven omdat we daar in onze huidige woning geen plek meer voor hebben. Maar ik heb toevallig vorige week een nieuwe gekocht, een kleinere. Met de vorige hebben we een jaar of tien gedaan, dus die heeft z'n geld wel opgebracht. En we zijn van plan om die nieuwe de rest van ons leven te gebruiken, dus dan kost 'ie ons per jaar amper iets. De versiering hebben we nog gewoon, ik zou niet weten waarom ik elk jaar nieuwe ballen zou kopen.

Net als cybermeisje zie ik er het hele jaar door goed uit, dus ook voor mij is dat geen reden om speciaal voor de feestdagen iets nieuws te kopen. Als ik echt iets nieuws zou willen hebben dan koop ik het wel in januari, dan gaat alle feestkleding voor een habbekrats weg.
Qua cadeaus zijn we nooit veel kwijt, ook niet nu we kinderen hebben. Veel is tweedehands, ze zijn nog niet zo groot. Voor elkaar kopen mijn partner en ik niets, ook niet met onze verjaardagen, al is het nu zo met kinderen wel dat je iets moet doen natuurlijk. Dan worden het tekeningen e.d. Soms een mok die mijn oudste speciaal voor de jarige job heeft uitgekozen. partner en ik hebben de afspraak dat als we elkaar door het jaar heen keer iets willen geven omdat we iets zien of bedacht hebben, dan doen we dat, geen gekunsteld gedoe op bepaalde momenten.



Ik koop ook nooit nieuwe kleren voor de feestdagen ook al ben ik dol op kleren. Als ik naar een of ander chique oudejaarsfeest zou gaan misschien wel, niet te duur, maar ik zou er nogal overdone uitzien in een glitterjurk en naaldhakken tijdens de kerstdagen bij familie. En ik vind het jammer iets te kopen dat je de rest van het jaar eigenlijk niet kunt dragen omdat het een feestelijke outfit is. Bovendien is het veelal zwart en dat draag ik zelden.



We kopen jaarlijks een kerstboom, de versieringen gaan al jaren mee. Vind het prima zo.
Ik probeer mijn kerstjurkje altijd meerdere jaren te hergebruiken. Ik ga niet elk jaar een nieuwe jurk kopen. Vroeger deed ik dat wel, maar ik vind het eigenlijk niet echt meer nodig.



Qua kerstversiering hebben we ook al jaren hetzelfde. Ik krijg wel vaak wat erbij van andere mensen. Vandaag bijvoorbeeld nog wat kerstversiering gekregen van mijn schoonmoeder + een bon van ¤50 voor de Intratuin Superblij mee, aangezien we erover aan het denken zijn om een kunstkerstboom te kopen. Maar die koop ik wel pas na de kerst, want dan gaan ze vaak voor de helft weg heb ik gehoord...
Wat ik me dan trouwens weer afvraag met betrekking tot de feestdagen: hoe doen jullie dat met de verwachtingen van andere mensen?!



Ik merk dat ik hier elk jaar mezelf voorneem om rustig aan te doen qua financiën, maar vervolgens gaat mijn halve familie (de vrouwelijke helft!) in de weerstand en blijven net zo lang pushen tot ik toch weer meedoe in de gekte. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld afgesproken dat we allemaal wat meer casual zouden gaan, maar dan vlak voor de kerst wordt dat toch weer helemaal omgegooid en moeten we alsnog weer op chic, waar ik eigenlijk helemaal niet echt op zit te wachten.
Hebben vorig jaar een kerstboom gekocht en deze staat nu in de tuin. Paar ballen erin (als ze niet wegwaaien) en nog een paar lampjes en klaar.

Kleding koop ik ook niet nieuw voor de kerst . Zonde van het geld en heb nog zat in de kast hangen.(voornamelijk zwart dus komt goed uit).

Koop totaal voor kerst voor ¤40 voor mijn man. Nog een klein dingetje en het is compleet. Verenbol krijgt 2 pollepels die ze weer vakkudig kan slopen.

Voor verjaardagen geven we elkaar alleen maar nuttige spullen die we anders ook zouden kopen. (Met de nodige kortingsbonnen gekocht natuurlijk ;). ).



De trui die ik gister heb gekocht in de kringloop is nieuwprijs ¤90,-.

Weet wel dat ik mijn winterjassen voortaan daar koop. Veel keus en goede kwaliteit.
Ik geef niet om kerst en al helemaal niet om kerstversiering. Ik trek wel iets enigszins feestelijks aan bij het kerstdiner, omdat ik weet dat mijn ouders dat waarderen, maar dat is gewoon een jurk van twee of drie jaar geleden ofzo. Feestjurken slijten niet
quote:Bumba1985 schreef op 29 november 2015 @ 19:01:

Ik probeer mijn kerstjurkje altijd meerdere jaren te hergebruiken. Ik ga niet elk jaar een nieuwe jurk kopen. Vroeger deed ik dat wel, maar ik vind het eigenlijk niet echt meer nodig.



Qua kerstversiering hebben we ook al jaren hetzelfde. Ik krijg wel vaak wat erbij van andere mensen. Vandaag bijvoorbeeld nog wat kerstversiering gekregen van mijn schoonmoeder + een bon van ¤50 voor de Intratuin Superblij mee, aangezien we erover aan het denken zijn om een kunstkerstboom te kopen. Maar die koop ik wel pas na de kerst, want dan gaan ze vaak voor de helft weg heb ik gehoord...De helft weet ik niet, maar ze gaan wel goedkoop weg. Je bent niet de enige met dit plan, dus kijk vooraf goed wanneer ze in de aanbieding gaan (toen ik er in een Belgische vestiging werkte: pas na nieuwjaar!) en oriënteer je evt. al wat wb. hoogte en diameter, er zijn veeeeel kerstbomen
Alle reacties Link kopieren
quote:Bumba1985 schreef op 29 november 2015 @ 19:05:

Wat ik me dan trouwens weer afvraag met betrekking tot de feestdagen: hoe doen jullie dat met de verwachtingen van andere mensen?!



Ik merk dat ik hier elk jaar mezelf voorneem om rustig aan te doen qua financiën, maar vervolgens gaat mijn halve familie (de vrouwelijke helft!) in de weerstand en blijven net zo lang pushen tot ik toch weer meedoe in de gekte. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld afgesproken dat we allemaal wat meer casual zouden gaan, maar dan vlak voor de kerst wordt dat toch weer helemaal omgegooid en moeten we alsnog weer op chic, waar ik eigenlijk helemaal niet echt op zit te wachten.Voet bij stuk ouden. Als er van wordt gezegd aangeven dat het je niet om de kleren gaat en het zonder vind om daar dit jaar extra aan uit te geven. En gewoon iets aandoen wat je al hebt.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:Bumba1985 schreef op 29 november 2015 @ 19:05:

Wat ik me dan trouwens weer afvraag met betrekking tot de feestdagen: hoe doen jullie dat met de verwachtingen van andere mensen?!



Ik merk dat ik hier elk jaar mezelf voorneem om rustig aan te doen qua financiën, maar vervolgens gaat mijn halve familie (de vrouwelijke helft!) in de weerstand en blijven net zo lang pushen tot ik toch weer meedoe in de gekte. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld afgesproken dat we allemaal wat meer casual zouden gaan, maar dan vlak voor de kerst wordt dat toch weer helemaal omgegooid en moeten we alsnog weer op chic, waar ik eigenlijk helemaal niet echt op zit te wachten.Tijd om andere familie te zoeken....
Alle reacties Link kopieren
Voor de kerst heb ik al een paar jaar een kerstboompje met kluit die staat in de tuin en haal ik naar binnen.

(Mijn zoontje vond het destijds zo zielig voor die bomen dat ze werden gekapt en na een paar weken weg werden gegooid)

Ik heb kleine glazen cupcakes die je in de boom kunt klemmen en wat kleine glazen ballen.

Slinger en lampjes doe ik er niet in.

Ik zet de boom in een mooie pot op een tafeltje met wat cadeautjes eronder.

Ook heb ik twee kegelvormige (lijkt op een kerstboom) lampen voor in het kozijn, er zitten kerstlampjes in en de kegels zijn gevlochten van dunne takjes.

En dan nog twee kerstwaxinelicht beeldjes.



Ik koop geen speciale kerstkleding maar trek wel wat leuks aan (jurk, glitterrokje of mooie blouse) haar mooi etc.



Familievisite cadeaus doen we niet echt meer aan.

Ik heb alleen wat cadeaus voor mijn zoon omdat hij sinds dit jaar niet meer in Sinterklaas geloofd.

(Roald Dahl boek, lego via een goede actie, jongleerballetjes, visjes voor in bad)(totaal 20,-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ga niet op sjiek voor 2 dagen per jaar die toch al duurder zijn dan normaal. Ik trek gewoon aan wat ik heb hangen en mijn aanwezigheid moet voldoende zijn. Als men mij op kosten wil jagen doe ik niet mee.Het gaat om samenzijn en niet om de kleding.

Ik gebruik de kerstballen die ik al heb, want daar heb ik ooit veel geld aan uitgegeven. Dus de economie wordt door mij niet extra gespekt, wat ze dus wel hopen met de feestdagen.
Mot met to
Alle reacties Link kopieren
Hier geen kerstboom en kerstversiering, hooguit een kerststuk op tafel.

Ik vind het wel mooi bij anderen.



Ik kocht altijd nieuwe outfit voor de kerstdagen maar dit jaar sla ik over want ik heb 1 jaar koop

geen kleding challenge. Heb in 2015 tot nu toe geen kleding gekocht.

Heel rustgevend.
Prrrr, mauw miawwwww.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven