Blackface

27-11-2015 08:44 2933 berichten
Alle reacties Link kopieren
Normaal bemoei ik me nooit met die hele zwarte Pieten discussie, sterker nog: ik vind het doodvermoeiend. Maar nu gaat CNN een documentaire uitzenden, genaamd 'Blackface'.



Voor Roger Ross Williams kan de discussie over Zwarte Piet niet vroeg genoeg beginnen. De Amerikaanse documentairemaker van CNN bereidt een film voor over dit 'dirty, little secret', waar Nederland volgens hem nog grote economische gevolgen van zal ondervinden.



Ik vind het al triest genoeg dat er in Nederland zo'n ophef over ontstaan is, moet een stel Amerikanen zich er nu ook al mee gaan bemoeien? En gaan dreigen dat Nederland hier grote economische gevolgen van gaat ondervinden? Kunnen Amerikanen niet eerst hun hand in eigen boezem steken en bijvoorbeeld kijken naar hun eigen geschiedenis? Ik noem maar wat: Thanksgiving en de indianen ... ?



Hier een trailer van Blackface:

http://edition.cnn.com/vi ... kface-preview-orig-ff.cnn





Hij komt, hij komt. De nu al omstreden korte documentaire Blackface van de Amerikaanse documentairemaker Roger Ross Williams is vanaf zondag op de website van CNN te zien. De trailer maakt duidelijk dat er niets aan de verbeelding over wordt gelaten. ,,Nederland heeft een kort geheugen als het op hun rol in de slavenhistorie aankomt."



Tijdens het internationaal documentairefestival IDFA in Amsterdam van november raakten Williams en zijn Amerikaanse collega's niet uitgepraat over Zwarte Piet. © Getty.



Hoe kan het dat piet zwart kleurt door de schoorsteen, maar de lippen nog wel zo rood zijn en de kleren niet verkleuren?

Roger Ross Williams, documentairemaker

Het smerige, kleine geheim van Nederland, zo noemt de gelouterde documentairemaker 'onze' zwarte piet. De aankondiging van een Amerikaanse documentaire over de decembertraditie wist in februari van dit jaar al de tongen los te maken, maar nu de documentaire ook echt wordt uitgezonden voegt Williams daad bij woord. Gevreesd wordt voor de reacties.



In Nederland kunnen we het al niet eens worden over de kleur van de pieten, maar de Amerikanen begrijpen er helemaal niets van. In zijn documentaire legt Williams op zijn eigen manier uit waarom de pieten zwart zijn. De woordvoerder van Sint, Pam Evenhuis, probeert nog uit te leggen dat we het sprookje hoe dan ook willen behouden, maar Williams weet zijn verklaring waarom de pieten zwart zijn binnen een minuut onderuit te halen.



De pieten zijn volgens Evenhuis zwartgekleurd omdat ze al meer dan honderd jaar door de schoorsteen kropen, zonder zich daarna te wassen. Toen de Sint ze eenmaal opdroeg een douche te nemen, ging het zwarte roet er niet meer vanaf. ,,Maar hoe kan het dan dat de lippen nog wel zo rood zijn en de kleren niet verkleuren?" aldus Williams in de documentaire.



Grote gevolgen

Honderd procent commercie, is de voorlopige conclusie. De gevolgen van de documentaire gaan we volgens Williams ongetwijfeld merken: ,,Als de wereld deze praktijken ziet, kan dat grote gevolgen hebben voor het toerisme en dus ook voor de economie. En vooral voor de manier waarop naar jullie land gekeken wordt door mensen uit andere landen. Dat beeld van een uiterst progressief land zal moeten worden bijgesteld", zo zei hij eerder in een interview met het AD.



Ook in het NRC neemt Williams geen blad voor de mond: ,,Doordat een grote Amerikaanse nieuwszender dit toont, denk ik dat heel veel mensen hem gaan zien en het schandalig vinden. Andere landen zullen druk op Nederland uitoefenen om hier een einde aan te maken." En de Nederlandse kijkers? ,,Ik hoop dat ze zich generen."



Geen geheim

Nederland is geen vreemd terrein voor Williams; de liefde drijft hem de laatste jaren steeds vaker naar Amsterdam. Ook probeert hij een eigen productiemaatschappij van de grond te krijgen en zich hier een deel van het jaar te vestigen.



Tijdens zijn tijd in Nederland kreeg hij wel iets mee van het bestaan van Sinterklaas en Zwarte Piet, maar nog niet veel. ,,Vorig jaar was ik hier voor het eerst in de sinterklaasperiode en toen ben ik me erin gaan verdiepen. Ik postte foto's van Zwarte Piet op mijn eigen facebookpagina en vanuit Amerika kreeg ik de ene na de andere geschokte reactie." Hij maakt er dan ook geen geheim van dat hij persoonlijk geraakt wordt door de helper van Sinterklaas.

Alle reacties Link kopieren
quote:vruchtgebruik schreef op 29 november 2015 @ 15:02:

[...]





Er zijn geen mensen afgestudeerd op rassenleer, waarbij ieren bijvoorbeeld als een aparte diersoort werden neergezet en bestudeerd. Dat is met zwarte mensen wel gebeurd. Als jij het over schelden hebt bedoel je iets heel anders.

Dat is vervelend maar er is geen blanke ooit door wetenschappers als inferieur bestempeld en zo dus zogenaamd wetenschappelijk onderbouwd eeuwenlang behandeld.

En er is ook geen blanke die nu nog groepsgewijs op basis van uiterlijkheden gediscrimineerd wordt op de schaal waarop dat heden ten dage bijv in de vs met zwarte mensen gebeurd.

Het is echt appels met peren vergelijken, en mijn vermoeden. is dat dat expres gebeurd om te vergoelijken.

Ik ging ervanuit dat dit algemene ontwikkeling was trouwens.





Nu is het al een heel ander verhaal en geen rare stelling meer.

Maar slavernij is gewoon slavernij, ongeacht excuus, dus huidskleur, welk dier je ze vergelijkt, etc, etc.

Ik begrijp dat voor jou de ene slavernij erger is dan de andere.

Vroeger dachten de wetenschappers ook dat de zon om de aarde draaide. Wat de wetenschap "vroeger" dacht is irrelevant.
Alle reacties Link kopieren
quote:edamame schreef op 29 november 2015 @ 12:40:

[...]





Het grote verschil is alleen dat bovenstaand niet elk jaar als een volkstoneelstukje wordt uitgedragen en ingewreven. Hoe kun je dan vooruit als het wordt gebracht alsof het oké is?



Maar Sinterklaas en Zwarte Piet is toch niet het als een volkstoneelstukje naspelen van een slavenhandelaar en zijn slaven? Omdat die ook wit en zwart waren?



Volgen die redenering zijn de processies in Spanje met Semana Santa het naspelen van de Ku Klux Klan. Ziet er precies hetzelfde uit, kan dus al kwetsend worden ervaren. En dat is ndan iet het probleem van degene die zich gekwetst voelt, maar van degene met de punthoed / bisschopsstaf / zwarte huid en gouden oorringen.
Alle reacties Link kopieren
quote:vruchtgebruik schreef op 29 november 2015 @ 15:02:

[...]





Er zijn geen mensen afgestudeerd op rassenleer, waarbij ieren bijvoorbeeld als een aparte diersoort werden neergezet en bestudeerd. Dat is met zwarte mensen wel gebeurd. Als jij het over schelden hebt bedoel je iets heel anders.

Dat is vervelend maar er is geen blanke ooit door wetenschappers als inferieur bestempeld en zo dus zogenaamd wetenschappelijk onderbouwd eeuwenlang behandeld.





Ook dat is niet helemaal correct De rassenwetten van Neurenberg, ook wel anti-Joodse rassenwetten werden in Duitsland overgoten met een wetenschappelijk sausje en gebruikt om Joden weg te zetten als een inferieur ras.

Overigens waren die wetten alleen in Duitsland van toepassing (niet in andere landen) en de door Duitsland bezette gebieden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 27 november 2015 @ 08:59:

Ach ja...



En daarna een documentaire over een ouwe vent met overgewicht, die zich graag in bontjassen hult en op de Noordpool een stel Ierse lilliputters gebruikt als dwangarbeiders in zijn speelgoedfabriek?



Niet serieus nemen.
quote:hollebollegijs schreef op 29 november 2015 @ 15:50:

[...]





Ook dat is niet helemaal correct De rassenwetten van Neurenberg, ook wel anti-Joodse rassenwetten werden in Duitsland overgoten met een wetenschappelijk sausje en gebruikt om Joden weg te zetten als een inferieur ras.

Overigens waren die wetten alleen in Duitsland van toepassing (niet in andere landen) en de door Duitsland bezette gebieden.Zoals in de link staat werden Joden niet als blank gezien.
quote:G_Braadslee schreef op 29 november 2015 @ 15:25:

[...]





Nu is het al een heel ander verhaal en geen rare stelling meer.

Maar slavernij is gewoon slavernij, ongeacht excuus, dus huidskleur, welk dier je ze vergelijkt, etc, etc.

Ik begrijp dat voor jou de ene slavernij erger is dan de andere.

Vroeger dachten de wetenschappers ook dat de zon om de aarde draaide. Wat de wetenschap "vroeger" dacht is irrelevant.



Zoek.maar eens op of ik heb gezegd dat iets erger was dan wat anders. Leg me aub geen woorden in de mond.

Anders en niet te vergelijken, dat is mijn punt.
quote:sophie_emma schreef op 29 november 2015 @ 15:49:

[...]





Maar Sinterklaas en Zwarte Piet is toch niet het als een volkstoneelstukje naspelen van een slavenhandelaar en zijn slaven? Omdat die ook wit en zwart waren?



Volgen die redenering zijn de processies in Spanje met Semana Santa het naspelen van de Ku Klux Klan. Ziet er precies hetzelfde uit, kan dus al kwetsend worden ervaren. En dat is ndan iet het probleem van degene die zich gekwetst voelt, maar van degene met de punthoed / bisschopsstaf / zwarte huid en gouden oorringen.



Als je dit vind, vind je dat *insert hele andere situatie/groteske uitvergroting*

Retorisch trucje.
Alle reacties Link kopieren
quote:vruchtgebruik schreef op 29 november 2015 @ 16:02:

[...]





Zoals in de link staat werden Joden niet als blank gezien.



Door de Duitsers ook niet als mens

Omdat een Amerikaanse rechter een zwarte gelijk stelde aan vee is dat toch geen waarheid.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:mwcactus schreef op 27 november 2015 @ 09:03:

Wat goed zeg dat een zwarte met invloed zich op het racisme rond een feest aan de andere kant van de wereld richt terwijl er een veel groter probleem in eigen land is op dat gebied. Nou invloed goed gebruikt zeg..



Ik vraag me af of hij zo eerlijk geweest is dit jaar opnames te maken want het verschil is al heel groot in de meeste winkels en ook bij de series op tv.Pardon?
quote:mienietjefietje schreef op 29 november 2015 @ 09:02:

En zoals iemand al twitterde, zonder dat slavernijverleden zaten ze nu in Afrika te wachten op ontwikkelingshulp!



Die ontwikkelingshulp was niet nodig geweest als de Europeanen met hun poten van hun continent af waren gebleven.



Jezus, heeft iemand hier geschiedenisles gehad? Scramble for africa? Kolonialisme?
quote:vruchtgebruik schreef op 29 november 2015 @ 12:06:

[...]





Ook heel afschuwelijk.

Maar ik begrijp werkelijk waar niet waarom zwart leed minder erg is omdat er andere mensen ook hebben geleden.

Niemand kan om de rassendiscriminatie en de uitvloeiselen van de zwarte diaspora (rassenscheiding tot ver in de jaren 60 bijvoorbeeld) heen. Ieren konden vanwege hun uiterlijk na de afschaffing opgaan in de grote massa.

Zij zijn in de us bijvoorbeeld een erg belangrijke rol gaan vervullen binnen de politie.

Dat was zwarte mensen lange tijd en nog steeds moeilijk niet weggelegd.

Ik ben het eerlijk gezegd een beetje beu om op deze manier met deze rare manier van redeneren om te gaan.

Dus wat mij betreft stopt het.

Hoe men ook zijn best doet er andere groepen mensen die het ook zwaar hebben of hebben gehad bij te betrekken, om feiten kun je niet heen.

Ook niet door ze te vermengen met allerlei andere feiten.

Zometeen moet ik het nog gaan hebben over het leed van de legkip en waarom zwarte mensen dan toch zo graag kip lijken te eten. 'wij' moeten toch beter weten en solidair zijn? ?+100
quote:edamame schreef op 28 november 2015 @ 20:28:

[...]





Ooit bedacht dat komt omdat de beste man met zijn leven wordt bedreigd? Hij kan nooit langer dan een aantal uur op één locatie zijn hierdoor.natuurlijk, maar daar heb ik wel dubbele gevoelens bij, het is misschien zijn eigen domme schuld, maar iemand bedreigen gaat ook weer te ver. want ja vrijheid van meningsuiting je mag zeggen wat je wilt en de gevolgen zijn jou zaak
quote:hollebollegijs schreef op 29 november 2015 @ 16:11:

[...]





Door de Duitsers ook niet als mens

Omdat een Amerikaanse rechter een zwarte gelijk stelde aan vee is dat toch geen waarheid.



????

Nee natuurlijk niet. Wat is je punt? Heb ik nu de rassenleer verzonnen of ben ik fan omdat ik een link met info van Amnesty plaatste?
Alle reacties Link kopieren
quote:nijntje021 schreef op 29 november 2015 @ 16:49:

[...]





natuurlijk, maar daar heb ik wel dubbele gevoelens bij, het is misschien zijn eigen domme schuld, maar iemand bedreigen gaat ook weer te ver. want ja vrijheid van meningsuiting je mag zeggen wat je wilt en de gevolgen zijn jou zaakEens. Quincy Gario, Geert Wilders, ik ben het niet met ze eens, maar bedreigen of geweld gebruiken gaat te ver. Bovendien zijn er goede argumenten tegen te verzinnen.
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
Alle reacties Link kopieren
quote:syvon schreef op 29 november 2015 @ 16:39:

[...]





Die ontwikkelingshulp was niet nodig geweest als de Europeanen met hun poten van hun continent af waren gebleven.



Jezus, heeft iemand hier geschiedenisles gehad? Scramble for africa? Kolonialisme?



Dat valt nog maar te bezien. "Wat als"-redeneringen genoeg, maar zelden overtuigend. Bovendien is het ook eenvoudig om je ongelijk te bewijzen. Europa heeft aan vrijwel ieder continent gezeten, maar het heeft wisselend uitgepakt. Verder, om de betrekkelijkheid van je argument verder aan te duiden, wordt veronderstelt dat de oorsprong van Europeanen in Afrika ligt. Ook dat "aanraken" heeft beter uitgepakt zou je kunnen zeggen, maar je weegt het niet mee in je argument.



Nogmaals: het ontbreekt hier niemand aan geschiedenisles. Ter discussie staat WAT je met de kennis van de geschiedenis doet. Jij lijkt vooral tegenstellingen Europees vs. niet-Europees te willen benadrukken. Ik hoop dat ik daar ongelijk in heb. Overigens een raar argument aangezien de meeste Europeanen (welke Europeanen trouwens?) van nu geen enkele schuld hebben wat er in het verleden is gebeurd. De generalisatie alleen al is stuitend... maar goed: legitimeert de geschiedenis een soort schuldig ras? Ik snap werkelijk niet wat alle mensen die zich nadrukkelijk beroepen op het slavernijverleden willen: het leidt juist tot etnische spanningen. Zijn dat niet de verkeerde lessen die dan getrokken worden op basis van geschiedenis?
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
quote:vruchtgebruik schreef op 28 november 2015 @ 22:14:

[...]





Er zijn geen blanken.ooit omschreven als diersoort. Om maar wat te noemen. Degene die zijn feiten niet kent of wil kennen ben je echt zelf in deze.Grapje zeker. Er was een periode dat bijv Russen werden uitgemaakt voor van alles en nog wat. Kakkerlakken bijvoorbeeld. En nee, dan heb ik het niet specifiek over de Tweede Wereldoorlog.
quote:G_Braadslee schreef op 28 november 2015 @ 18:40:

[...]





Beledigd of gekwetst zijn is subjectief. Laatst heb ik ook iemand tot op het bot beledigd door te zeggen dat ik haar nieuwe schoenen niet mooi vond.

De anti zwarte piet brigade beroept zich op een niet bestaand recht, het recht om niet gekwetst te worden. Maar dat recht bestaat helemaal niet en je zou ook niet in zo'n maatschappij willen leven.

Zij willen dat de overheid zwarte piet verbiedt.

Concreet betekent dit dat mensen die zich toch als zwarte piet zouden uitdossen of afbeelden, een boete krijgen van de politie. En indien ze die weigeren te betalen, opgesloten worden.

Dit is indirect, dus via de overheid, geweld uitoefenen op personen die zich verkleden als, of reclame maken met, een fantasiefiguur en volstrekt onacceptabel en iedereen zou dit resoluut moeten afwijzen.

De grens is hier geweld.

Maar niemand wordt gedwongen voor zwarte piet te spelen of om sinterklaas te vieren.

De tegenstanders zijn vrij om het niet te vieren, of om zelf de kleur van de pieten te bepalen.

Geef de voorstanders ook diezelfde vrijheid.

Als je het echt niet kunt verdragen kun je naar willekeurig ander land verhuizen en nooit meer een sint of piet zien.+1
quote:liubi schreef op 29 november 2015 @ 17:34:

[...]





Grapje zeker. Er was een periode dat bijv Russen werden uitgemaakt voor van alles en nog wat. Kakkerlakken bijvoorbeeld. En nee, dan heb ik het niet specifiek over de Tweede Wereldoorlog.'wetenschappelijk' onderbouwd ook?
quote:syvon schreef op 29 november 2015 @ 16:39:

[...]





Die ontwikkelingshulp was niet nodig geweest als de Europeanen met hun poten van hun continent af waren gebleven.



Jezus, heeft iemand hier geschiedenisles gehad? Scramble for africa? Kolonialisme?Nu de Europeanen er weg zijn, slachten ze elkaar met machetes af. Echt een verbetering hoor!
Dat gezeur over Zwarte Piet, slavernijverleden, Black Face komt zo ondertussen mijn neus uit. Als ik dan die filmpjes zie over de intocht van Sinterklaas in Amsterdam Zuidoost en de zwarte demonstranten die tekeer gaan tegen een donkere agent dan ben ik er helemaal klaar mee. Wat een grote bekken (met name die schreeuwende vrouw) en er komt geen zinnig woord uit. Straks klagen ze weer dat ze nergens aangenomen worden. Dat zal niet door hun kleur komen, maar heeft alles met die grote monden en agressieve houding te maken.



Ze klagen dat die donkere agent met de vijand (witte agenten heult), maar als alle agenten wit zouden zijn dan is het ook niet goed. Wat willen die sneue figuren nu eigenlijk?



En werkelijk ieder kinderfeestje moet verziekt worden:

http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... laasfeest-Jaarbeurs.dhtml
Alle reacties Link kopieren
quote:vruchtgebruik schreef op 29 november 2015 @ 16:06:

[...]





Als je dit vind, vind je dat *insert hele andere situatie/groteske uitvergroting*

Retorisch trucje.



Maar kom nou eens met een argument waarom de vergelijking niet opgaat in plaats van het af te doen als "retorisch trucje?".



De Santa Semana processiegangers zijn het evenbeeld van de Ku Klux Klan, veel meer dan Sinterklaas op een slavenhandelaar lijkt, en Zwarte Piet op een slaaf.



En de Spanjaarden zijn verbijsterd als je ze vertelt dat Santa Semana je doet denken aan het lynchen van negers - net zoals veel Nederlandsers verbijsterd zijn als je ze verteld dat Zwarte Piet iets heeft te maken met slavernij.



Toen ik de eerste keer, een paar jaar terug, de stelling hoorde dat Zwarte Piet verbonden was met slavernij dacht ik werkelijk dat iemand een grap maakte. Sinterklaas en zijn slaven?
Alle reacties Link kopieren
quote:vruchtgebruik schreef op 29 november 2015 @ 16:02:

[...]





Zoals in de link staat werden Joden niet als blank gezien.



Oh, jawel hoor. Mijn voorouders waren net zo roomblank als andere Westeuropeanen. Het was hun religie en afkomst die het probleem vormde. Dus is de helft van de familie van mijn moeder uitgemoord.



En ja, daar heb ik uiteraard iets van meegekregen in mijn familiegeschiedenis. Zou raar zijn als het niét zo was,



Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt de huidige generatie daarvoor aansprakelijk te stellen, of excuses te eisen. Sterker nog, ik ga traditiegetrouw komende december weer naar Duitsland, naar vrienden daar, om Silvester te vieren, zoals we al jarenlang traditiegetrouw doen.



Het boek is een keer dicht. En hopelijk heb je er dan van geleerd en zo niet, JOUW probleem, niet van degenen die het boek óók gelezen hebben en er wél van hebben geleerd.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:vruchtgebruik schreef op 29 november 2015 @ 12:18:

[...]





Ik heb erop geantwoord. Leed is niet te vergelijken met leed.

En het onderwerp is zwarte Piet. Hongaarse hoerpiet of ierse piet heb ik nog nooit gezien als kindervriend. Dus ik hou het graag bij het onderwerp zonder ineens verantwoording af te.moeten leggen over al het leed in de wereld.



Oh? En de ierse Lilliputterslaven van de Kerstman dan?



Maar ik word er gewoon een beetje moe van dat gekleurde mensen denken dat ze alléén geleden hebben. Veel blanke mensen hebben in het (recente) verleden óók geleden onder misstanden, misbruik en wantoestanden.



Erken dat gewoon van elkaar en erken elkaars geschiedenis, en zoals je zelf zei, jouw ellende is niet noodzakelijkerwijze dan die van een ander. Reik elkaar de hand in plaats van elkaar vliegen af te vangen wie het nou precies erger had. En erken dat er ook genoeg blanke mensen zijn met een onprettige familiegeschiedenis. Alleen samen kom je verder. Niet door jezelf als "meer slachtoffer" dan de ander te zien.



We leven nu in het heden. We hebben nú de kans de toekomst voor ons allen beter te maken. En dat lukt alleen maar als we niet constant achterom blijven kijken, maar vooruit, en wat we daar sámen kunnen bereiken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 29 november 2015 @ 18:00:

Dat gezeur over Zwarte Piet, slavernijverleden, Black Face komt zo ondertussen mijn neus uit. Als ik dan die filmpjes zie over de intocht van Sinterklaas in Amsterdam Zuidoost en de zwarte demonstranten die tekeer gaan tegen een donkere agent dan ben ik er helemaal klaar mee. Wat een grote bekken (met name die schreeuwende vrouw) en er komt geen zinnig woord uit. Straks klagen ze weer dat ze nergens aangenomen worden. Dat zal niet door hun kleur komen, maar heeft alles met die grote monden en agressieve houding te maken.



Ze klagen dat die donkere agent met de vijand (witte agenten heult), maar als alle agenten wit zouden zijn dan is het ook niet goed. Wat willen die sneue figuren nu eigenlijk?



En werkelijk ieder kinderfeestje moet verziekt worden:

http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... laasfeest-Jaarbeurs.dhtmlDat volwassen mannen en vrouwen staan te demonstreren tegen kinderen die een leuke dag willen beleven bij de Jaarbeurs is wel het toppunt van hoe diep je kan zinken als beroepsdemonstrant. Leuk als volwassenen staan schreeuwen tegen kinderen en hun ouders. Je vraagt je af welke burgemeester hier toestemming voor heeft gegeven.
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 29 november 2015 @ 19:03:

[...]





Oh? En de ierse Lilliputterslaven van de Kerstman dan?



Maar ik word er gewoon een beetje moe van dat gekleurde mensen denken dat ze alléén geleden hebben. Veel blanke mensen hebben in het (recente) verleden óók geleden onder misstanden, misbruik en wantoestanden.



Erken dat gewoon van elkaar en erken elkaars geschiedenis, en zoals je zelf zei, jouw ellende is niet noodzakelijkerwijze dan die van een ander. Reik elkaar de hand in plaats van elkaar vliegen af te vangen wie het nou precies erger had. En erken dat er ook genoeg blanke mensen zijn met een onprettige familiegeschiedenis. Alleen samen kom je verder. Niet door jezelf als "meer slachtoffer" dan de ander te zien.



We leven nu in het heden. We hebben nú de kans de toekomst voor ons allen beter te maken. En dat lukt alleen maar als we niet constant achterom blijven kijken, maar vooruit, en wat we daar sámen kunnen bereiken.
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven