Wat voor leuks doen jullie met sperziebonen?

29-11-2015 14:00 141 berichten
Nooit had ik iets met de sperzieboon.

Ik kook ze nooit, koop ze dus ook nooit en weet alleen van vroeger: sufgekookte sperziebonen met zout, nootmuskaat en een klontje boter.

That's it.



Sinds kort heb ik ineens zin in sperziebonen. Maar dan niet met zout, nootmuskaat en een klontje boter.



Wat doen jullie voor leuke dingen met je sperziebonen?



Vandaag maak ik kip korma met rijst en daar wil ik dan sperziebonen bij serveren.



Hoe maak ik ze onweerstaanbaar?
Alle reacties Link kopieren
Met uitgebakken spekjes (kan je ook weglaten), blikje tomatenblokjes (of verse tomaten), kookroom en eventueel een bouillonblokje erdoor. Misschien als je spekjes erin doet geen bouillonblokje erin omdat het dan te zout wordt.
een dag niet gedronken is een dag niet geleefd
Wat een leuk topic

Ik vind sperziebonen juist lekker!!!

Laatst kreeg il een gratis pakje knorr sperziebonen ovenschotel met aardappelpuree en tomatensaus. Vond ik lekker! En door de bobotie mmm.

Alleen de pakjes en zakjes brigade zal het er wel niet mee eens zijn
quote:stadenland schreef op 29 november 2015 @ 15:35:

Wat een leuk topic

Ik vind sperziebonen juist lekker!!!

Laatst kreeg il een gratis pakje knorr sperziebonen ovenschotel met aardappelpuree en tomatensaus. Vond ik lekker! En door de bobotie mmm.

Alleen de pakjes en zakjes brigade zal het er wel niet mee eens zijnHet is eerder dat ik me af vraag wat er uit een pakje of zakje zou moeten komen als je een schotel maakt met bonen, puree en tomatensaus?
Alle reacties Link kopieren
salade nicoise, Boontjes met gehaktballetjes en een beker kant en klare satésaus (fout maar wel lekker af en toe) en rijst. Sajoer boontjes met Rendang vlees.
Alle reacties Link kopieren
Maar alsjeblieft, geen, ik herhaal GEEN boontjes uit blik of pot. Gatverdamme.

Uit de vriezer zijn ze wel oké. Ik koop ze zelf niet uit Kenia of Marokko vanwege de aanvoer per vliegtuig, dus in de winter uit de vriezer.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 29 november 2015 @ 15:13:

Sperziebonen zijn een van de weinige groenten die hier gegeten worden. Ik vind het dus 'kindereten'. Meestal warm ik ze alleen op nadat ik ze uit het blikje in de pan heb gedaan.

Die van vroeger met (brrrr) nootmuskaat kan ik me ook nog heel goed herinneren.i



Groente uit blik vind ik ook helemaal niet lekker, die zijn al zo zachtgekookt en dan moet je ze nog eens opwarmen. Lekker verse groente nemen hoor!



Ik heb bijvoorbeeld pas erwtjes leren eten toen ik erachter kwan dat je ze ook vers kon kopen. Veel lekkerder!
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
http://www.ah.nl/allerhan ... t-chorizo-en-sperziebonen



Alleen dan met rucola ipv munt en heel veel extra geitenkaas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 29 november 2015 @ 15:57:

[...]

i



Groente uit blik vind ik ook helemaal niet lekker, die zijn al zo zachtgekookt en dan moet je ze nog eens opwarmen. Lekker verse groente nemen hoor!



Ik heb bijvoorbeeld pas erwtjes leren eten toen ik erachter kwan dat je ze ook vers kon kopen. Veel lekkerder!Vers is het lekkerst uiteraard. Maar uit de vriezer zijn erwtjes ook lekker! (Ik klink nu als een Vriezer Promotie Team
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Sperzieboontjes koken, en dan ontbijtspek er om heen en dan even bakken in de pan. De kinderen zijn er dol op!

Straks ga ik aardappeltjes met ui en spek bakken, en dan bak ik de boontjes even mee.
Ik ben enorm geïnspireerd ladies, dank jullie wel!

En nee, mijn bonen komen niet uit een blik of pot. Bah. Van die zachte dingen, moet er niet aan denken.



Ik heb bevroren sperziebenen van de moestuin.
Hier nog eentje, heel anders dan voorstaande receptjes zo te zien:

Ruim water aan de kook brengen, pas als jet kookt de boontjes erin doen. Afgieten als ze nog een beetje een bite hebben, af laten koelen.

Een dressing maken van geroosterde sesamzaadjes (ik doe altijd lekker veel), sojasaus, sesamolie en limoensap. Dit door de afgekoelde boontjes scheppen, en voila! Altijd een succes als er mensen komen eten. Kan ook met broccoli trouwens!
Het enige wat ik bereid ben om uit een potje te halen zijn rode kool en appelmoes. En dingen als kidneybonen en zwarte bonen wil ik wel eens uit blik halen, voor een makkelijke/snelle Chili con carne.
Knoflook, ui en tomaat in de wok, en daarna de kort gekookte sperziebonen er doorheen. Heerlijk.

Kan met met van alles gecombineerd worden.
quote:viajera26 schreef op 29 november 2015 @ 16:20:

Hier nog eentje, heel anders dan voorstaande receptjes zo te zien:

Ruim water aan de kook brengen, pas als jet kookt de boontjes erin doen. Afgieten als ze nog een beetje een bite hebben, af laten koelen.

Een dressing maken van geroosterde sesamzaadjes (ik doe altijd lekker veel), sojasaus, sesamolie en limoensap. Dit door de afgekoelde boontjes scheppen, en voila! Altijd een succes als er mensen komen eten. Kan ook met broccoli trouwens!



O ja!

O ja!

O ja!

Dit wil ik!



Ben echt super blij met jullie.

Ik verheug me op mijn sperziebonen experiences!
quote:Eleonora-1 schreef op 29 november 2015 @ 16:43:

[...]





O ja!

O ja!

O ja!

Dit wil ik!



Hahaha laat maar weten of het gelukt is!
quote:Eleonora-1 schreef op 29 november 2015 @ 16:44:

Ben echt super blij met jullie.

Ik verheug me op mijn sperziebonen experiences!Komen we allemaal bij jou eten
Alle reacties Link kopieren
Wellicht mosterd maar ik heb alleen het openingsbericht gelezen.



Beetgare boontjes afgieten en even uit de pan halen, een handvol spekblokjes uitbakken, fijngehakt teentje (of meer) knoflook erbij, boontjes terug erbij, even doorwarmen en een paar keer omschudden. Evt. een beetje sambal of tabasco toevoegen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Gek, wij aten vroeger altijd sperzieboontjes zoetzuur, dus even opgestoofd met een schepje suiker, een scheut olie en azijn.

Zo te lezen is dat niet gebruikelijk.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
- sambal boontjes (zelfgemaakt zonder pakje)

- koken, klontje boter en kruidenboter-kruiden

- gehakt rullen met tomatenpuree, knof en ui. Sperziebonen koken, aardappelpuree maken. Gehakt goed kruiden, soms doe ik er een half bouillonblokje bij, soms wat maggi. Ovenschaal invetten, bonen erin, gehakt erin en dan aardappelpuree. Misschien gehakt na t bakken aanmaken met iets water, dan wordt t niet te droog. Ook mogelijk met rode kool, is ook lekker.
quote:viajera26 schreef op 29 november 2015 @ 16:50:

[...]





Hahaha laat maar weten of het gelukt is!



Ja joh, we houden dit topic gewoon aan als sperziebonen kletstopic.

quote:ana_isabel schreef op 29 november 2015 @ 16:50:

[...]





Komen we allemaal bij jou eten Knus!
Alle reacties Link kopieren
Bedoel....als het niet over de groente mag.. Waar dan wel?
quote:Monatala schreef op 29 november 2015 @ 15:57:

[...]

i



Groente uit blik vind ik ook helemaal niet lekker, die zijn al zo zachtgekookt en dan moet je ze nog eens opwarmen. Lekker verse groente nemen hoor!



Ik heb bijvoorbeeld pas erwtjes leren eten toen ik erachter kwan dat je ze ook vers kon kopen. Veel lekkerder!Eens. Maar mijn kinderen denken daar anders over, en ik wil toch dat ze af en toe eens groente eten.
quote:moonlightdreamer schreef op 29 november 2015 @ 17:01:

Bedoel....als het niet over de groente mag.. Waar dan wel?



Wat mij betreft mag het overal overheen. Taart, ijs, broodje haring, you name it.

Alleen lust ik het persoonlijk niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven