Geen eigen plek in appartment

29-11-2015 13:25 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal



Een tijdje geleden ben ik snel verhuisd omdat ik problemen had met mijn bovenburen (waarbij het op een gegeven moment ook echt gevaarlijk werd voor mij en mijn twee kinderen, zie mijn vorige topics hierover). Ik ben erg snel verhuisd zonder vooraf echt de tijd te nemen of een appartement nu wel of niet geschikt was voor ons drieën (ik, zoon van 6 en dochter van 8 jaar).



Dit appartement is vele malen kleiner (60m2) dan ons vorig appartement (bijna 90 m2). Beide appartementen hebben twee slaapkamers. Maar in het vorige appartement was de kleinste kamer bijna even groot als mijn grootste kamer.

Verschillen:

Vorig appartement:

90m2

2 zeer grote slaapkamers

Huiskamer dubbel zo groot

Balkon

Kelder

Aparte keuken met tussen huiskamer en keuken nog een gang

Badkamer met toilet, waar nog een grote kast kon staan



Huidig appartement

60m2

Huiskamer en open keuken

Badkamer en toilet apart

Badkamer kan geen kast meer in

Slaapkamers maar de helft zo groot

Geen kelder voor de bewoners

Vanuit mijn slaapkamer loop ik bijna direct de huiskamer met open keuken in (afstand slaapvertrekken en leefruimte zit zo dicht op elkaar)



Daar waar we voorheen niet zo heel erg dicht op elkaar zaten, krijg ik hier echt het gevoel dat alles op me af komt.

Ik baal zo erg van de open keuken omdat ik me dus heel de dag bevind in een lawaaierige omgeving. De tv staat aan, de kids spelen in de huiskamer omdat ze zich bijna niet kunnen keren in de slaapkamers. Voorheen trok ik me terug in de keuken en was dat een beetje mijn domein om te koken, te bellen, iets te lezen terwijl het eten pruttelde....Nu kook ik dus min of meer midden in die drukte omdat het bij de huiskamer hoort.

Mijn zoontje slaapt naast me op de kamer (wel eigen bedje). Samen met zijn zus slapen is geen optie, daar is de kamer veel te klein voor en zij zit al met huiswerk. Bovendien verschillen hun slaapritmes enorm. Ik heb dit al uitgeprobeerd en twee kinderen op zo een kleine ruimte zetten is continue ruzie, irritaties, lawaai, de ruimte is gewoon te klein.

Iedereen trekt dus heel de dag naar de huiskamer.



Ik zou graag tips willen over hoe je een eigen plek creëert als er bijna helemaal geen plek is daarvoor. Weer verhuizen is geen optie op dit moment. Ik sta wel op een wachtlijst voor een sociale woning met 3 slaapkamers, maar de wachtlijsten hier zijn enorm.

Bovendien hoe ouder mijn kinderen worden hoe meer ruimte ze ´opeisen` in deze kleine woning, hoe pak ik dit nou aan?

Iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
quote:Hanaa schreef op 29 november 2015 @ 15:25:

Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor het meedenken en de tips!



Een tv en dvd speler op een van de kamers is een idee die ik mee ga pakken. Nu is het zo dat er maar 1 tv en 1 laptop is (enkel wifi in de huiskamer), maar ik ga ervoor zorgen dat er bereik gaat zijn in de kamers. Ze blijven zo lang hangen in de huiskamer omdat hier dus de enige tv staat.

Alleen aan doen als ik eten wil koken na een opleidingsdag en dan als het eten klaar is (en ik me dus heb kunnen opladen tijdens het koken) weer allemaal terug naar de huiskamer om samen te eten.

Hebben zij hun ontspanningsuurtje gehad en ik de mijne in rust.



De praktische tips ga ik een voor een even bekijken

Kijk, klinkt goed. Wat ik eerder schreef, de kinderen zijn oud genoeg om mee te denken èn om zich aan te passen, als de situatie dat vereist.

Zorg inderdaad dat ze zich op hun (bij voorkeur gezamenlijke) kamer kunnen vermaken, of dat nu met tablet, tv/dvd of speelgoed is. Ondertussen kun jij je opladen. Je kunt ze ook gewoon zeggen dat ze je even niet moeten storen.

In het weekend kun je wat te eten en te drinken klaarzetten als je besluit om in de woonkamer te gaan slapen, zodat ze niet in de keuken hoeven komen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Ehm, ik vind je verwent. 60m2 is echt niet zo klein hoor. En als de slaapkamers echt zo klein zijn dat daar geen bureau kan staan dan heb je een enorme lap van een huiskamer waar dan wél een bureau kan staan.

Ik zit hier op 45m2 en idd op zoons kamer niet veel plek voor een bureau. Die zit in mijn slaapkamer en die is dus na school voor hem. En ja met 3 in een huiskamer is "druk" maar dat is toch normaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:vruchtgebruik schreef op 29 november 2015 @ 13:33:

He wat een vervelende situatie.

Balen vooral van je zoontje op je kamer.

Ik heb een vriendin die, omdat ze alleenstaand is en ook zoiets woont, strakke regels hanteert.

Haar kinderen moeten bijv om 20.00 naar bed. Dan heeft ze nog een paar uurtjes voor zichzelf. Er wordt daar anders gespeeld. Wij wonen ook klein en ik kan goed tegen troep, maar zij is daar strakker in. Na 20.00 is de woonkamer kindvrij, dus geen speelgoed meer, dan is het haar kamer.

Kinderen komen ook niet uit bed als er wat is, roepen haar en zij gaat daarnaartoe.

En gaan de kinderen niet naar hun vader of opa en oma? Ik hoor juist van gescheiden mensen dat ze in de weekenden vaak alleen thuis zijn omdat de kinderen her en der logeren.Wat een naar mens dan die vriendin. Krijg altijd het gevoel dat dat soort mensen beter een hondje op baterijen kan nemen ipv kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:SuzanneSuus schreef op 29 november 2015 @ 13:34:

Ruilen?
Als je 90 had is 60 kleiner. Dat is gewoon wennen!



Je hebt dan vaak ook andere meubels. Ik woonde dubbel zo groot hiervoor. Mijn tafel valt dus nogal op in deze woonkamer. Het is niet erg. Maar als dit toen mijn huiskamer was, had ik een ander gezocht. Hetzelfde met het bed. Dat moest ik vervangen. Want het past geen eens in mijn "slaapkamer" het is meer een ruime kast
Alle reacties Link kopieren
quote:FelineFeline schreef op 29 november 2015 @ 16:30:

Als je 90 had is 60 kleiner. Dat is gewoon wennen!



Je hebt dan vaak ook andere meubels. Ik woonde dubbel zo groot hiervoor. Mijn tafel valt dus nogal op in deze woonkamer. Het is niet erg. Maar als dit toen mijn huiskamer was, had ik een ander gezocht. Hetzelfde met het bed. Dat moest ik vervangen. Want het past geen eens in mijn "slaapkamer" het is meer een ruime kast Het is kleiner. Maar dat is eikenhorst ook vergeleken met een groot kasteel. Maar daarom is 60 nog niet klein. Sterker nog ik denk dat de meeste mensen in een stad met 3 personen op zo'n oppervlakte wonen.

Vraag me af wat de indeling van de woning is want als de 2 slaapkamers zo klein zijn moet de huiskamer/keuken wel enorm zijn . Die meters moeten toch ergens blijven.
quote:nina1966 schreef op 29 november 2015 @ 16:26:

[...]

Wat een naar mens dan die vriendin. Krijg altijd het gevoel dat dat soort mensen beter een hondje op baterijen kan nemen ipv kinderen.



Ik vind het logisch. In haar geval werkt en studeert ze, en woont goedkoop en klein. Ze is echt een team met haar kinderen en rent en sjeest de hele dag door, ook naar diverse clubjes want haar kinderen zijn toevallig ook nog erg goed in alles wat ze doen.

Dus die zijn met zijn drieën een soort geolied team, de kinderen zijn zich erg bewust van wat moeder voor hen doet en waarvoor.

Dus ook om 20 u wieberen want dan moet de was gevouwen en daarna gestudeerd. Ik vind er niks naars aan.

Niemand vind vader naar dat hij helemaal geen reet uitvoert en met de noorderzon vertrokken is.

Als je kinderen het goed doen en gelukkig zijn doe je het goed vind ik!
Alle reacties Link kopieren
Kinderen toch gewoon op 1 kamer laten slapen.

Stapelbed er in en het is zoals het is.

Wij hebben er hier gordijnen voor gehangen. Staat leuk, en de bedden worden zo kleine knusse coconnetjes, waar ze toch een soort van privegevoel hebben.

Ieder een eigen deel in de kast voor hun spullen, rolbakken voor speelgoed onder het bed. Je kan ook nog kastjes hoog aan de muur hangen, voor opbergruimte ( winterkleding in de zomer, en vice versa bv. )

Geef de kinderen ook hun momenten alleen op hun kamer, dan moet de ander gewoon zich even vermaken in de woonkamer, en andersom.



Ben kritisch op je spullen, wat heb je echt nodig, en wat is overbodig.

In een kleine ruimte creëer je al wat meer rust door het niet vol te pakken. Werkt ook sneller door je huishouden en maakt je huis overzichtelijker.





Investeer evt in een eigen tablet met koptelefoon voor iedereen zodat ze ook eens op bed tv kunnen kijken, of een spelletje voor de momenten dat je allemaal wel een rustmomentje kan gebruiken.



Zorg dat je op tijd in de avond je rust kan nemen in de woonkamer.

En ook je eigen slaapkamer lijkt mij voor je nachtrust en even alleen kunnen zijn heel belangrijk.



Vind je het moeilijk om je voor geluiden af te sluiten, zet tijdens het koken een koptelefoon op en luister muziek.

Zo werp je al een barrière op tussen je omgevingsgeluid, en kan je je even focussen op het koken.



Zorg voor een strakker ritme en ben duidelijk naar je kinderen toe.

Als jullie thuis komen, allemaal moe van de drukke dag, is er niets mis mee om je kinderen met een eigen tablet op hun bed een filmpje te laten kijken. Eerst even wat drinken samen en dan ieder op zijn eigen bed achter het gordijntje hun eigen moment en jij pakt in de woonkamer even een kopje thee voor een zit moment.



En las, net zo belangrijk natuurlijk, ook gezamelijke dingen te doen in als quality time.
Alle reacties Link kopieren
Ik leef met je mee, ook alleen met twee kinderen (5 en 7) waarvan één toch wat meer onrust geeft.



Ik heb de tips gelezen en zou gaan voor optie twee; de slaapbank in de woonkamer. Kinderen worden groot en hebben dan toch behoefte aan een eigen plek, waar ze alleen en met een vriendje of vriendinnetje kunnen spelen, kletsen.

Slaapbank in de kamer. Investeer in hun eigen laptop/tv en geef juist zomdag ochtend ze veel tijd om daarmee te spelen. ( er van uitgaande dat ze daar niet onbeperkt mee mogen spelen).

Leuk is het voorstel om een wekelijkse fimavond in te lassen, die hebben wij ook. Zitten we met z'n drieën lekker te kijken en soms kijk je lekker mee en soms laat je je gedachten lekker afdwalen.



Voor het eetmoment op zondagochtend: is het een idee om per kind een trommeltje te maken met daarin een boterham, plak koek/fruit oid en dat 's avonds in hun kamer/ naast hun slaapkamerdeur te zetten zodat ze dat pakken en niet door de woonkamer lopen 's ochtends?



En een keer per week een lange stop in een speeltuin met een bankje?
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
Nou TO hoe groot zijn de kamers? Want je kunt met deze oppervlakte echt wel de ene kamer in tweeën delen of een hoek of stuk afschermen van de huiskamer.

Een kamer van 4 m. is al prima in tweeën te delen. 1 meter voor het bed en een bureuaplank van een meter haaks daar op. Tussen de twee bedden (hoogslapers) een gordijn of dun wandje.
Alle reacties Link kopieren
zoo de huiskamer is weer van mij



Ik heb ze naar bed gestuurd en kom eindelijk tot mezelf nu



De kamers, hoe groot? Dat weet ik eigenlijk niet. Op het moment dat ik dit appartement wilde bezichtigen gaf de verhuurder aan dat het ongeveer 60 m2 was. Aangezien het stukken kleiner is dan het vorige zal het wel kloppen.

In mijn slaapkamer staat mijn bed (tweepersoons), aan de linkerkant ervan een nachtkast, dat gelijk aan het raammuur grenst.

Aan de rechterkant een stukje waar ik door kan en dan mijn zoontje met zijn kinderbed, ook tegen de muur van de andere kant. Aan zijn voeteneind een plastic doos waar hij zijn eigen spulletjes/speelgoed in mag bewaren

Aan het voeteneind ook een stuk waar ik door kan en dan gelijk de kleinste van de twee kledingkasten die ik kon meenemen. Wel helemaal tegen de muur gedrukt aan de kant van het raam.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal morgen verder reageren, nu even rust
Alle reacties Link kopieren
Een fijne avond gewenst, en welterusten.



Voor morgen:

Over Ikea-oplossingen gesproken:

Nachtkastje weg en vervangen door een/meerdere plankjes boven je bed. Lampje op/aan plankje.



Ruimte onder de bedden gebruiken.
De toekomst is niet meer wat het was
Een vriendin (met drie kinderen) had ook geen eigen plek. Zij zette een klapstoeltje naast de wasmachine op de badkamer neer.



Ik zou ook gaan voor een hoogslaper.
Is het een optie om op termijn naar iets anders uit te kijken?

Want dit is overleven en kan je wel noodoplossingen voor bedenken, maar op lange termijn - en met steeds oudere kinderen - zie ik de situatie niet echt als "leven".



Ik zou dus gaan rondkijken naar iets beters.

En je dat vooral ook voorhouden om het nog een tijdje uit te houden waar je nu zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 29 november 2015 @ 17:43:

Nou TO hoe groot zijn de kamers? Want je kunt met deze oppervlakte echt wel de ene kamer in tweeën delen of een hoek of stuk afschermen van de huiskamer.

Een kamer van 4 m. is al prima in tweeën te delen. 1 meter voor het bed en een bureuaplank van een meter haaks daar op. Tussen de twee bedden (hoogslapers) een gordijn of dun wandje.Een kamer van 4m2 in tweeën kan nauwelijks hoor. Dan heb je twee keer 2m2, dat is net een bed met nog 10 cm er naast. En bovendien moet er ook nog ergens een deur in de tweede slaapkamer, dat hangt nogal van de indeling af.
Alle reacties Link kopieren
quote:nausicaa schreef op 29 november 2015 @ 22:53:

[...]





Een kamer van 4m2 in tweeën kan nauwelijks hoor. Dan heb je twee keer 2m2, dat is net een bed met nog 10 cm er naast. En bovendien moet er ook nog ergens een deur in de tweede slaapkamer, dat hangt nogal van de indeling af.Er staat toch geen m2? Er staat 4 meter, in de lengte of in de breedte dus. En ja hoor die kan dus prima in 2.
Alle reacties Link kopieren
Bij een flinke huiskamer kun je doen zoals de linkerkant.

Alle reacties Link kopieren
In plaats van een kastje kan er een roomdivider of wandje geplaatst. Niet helemaal afgesloten maar privé genoeg voor 2 jonge kinderen.





Alle reacties Link kopieren
Ik zou de kinderen niet op 1 kamer doen. Waarschijnlijk levert dat op termijn alleen maar meer gedoe op, die van mij zouden elkaar i.i.g. binnen een uur de tent uit vechten. Dan zou ik ze eerder op gezette tijden ieder naar hun kamer sturen, of lekker naar buiten. Ik ga 's zomers nog wel eens in mijn eentje een uurtje wandelen, dan ben ik ook even uit de herrie.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet helemaal wat nu precies je probleem is. Dat je blijkbaar na je werk/studiedag a la een jaren vijftig vader eerst rust nodig hebt en je je eigen kinderen teveel vindt, of dat je je appartement te klein vindt?



Ik vind het heel goed dat de anderen wel concrete tips hebben. Want ik vind het best lastig om te lezen dat je ipv blij te zijn je kinderen weer te zien en tijd met ze te willen doorbrengen eerst na de werk/studiedag een half uur voor jezelf nodig hebt en daarna opgelucht bent dat ze er om 8 uur in liggen. Ik heb ook een drukke baan en snap echt wel dat je soms liever rust hebt dan twee drukke kinderen om je heen. Maar dat is voor mij een teken dat ik teveel hooi op mijn vork neem en daar iets aan moet doen ipv manieren te vinden om de kinderen die ik al een hele dag niet gezien heb, nog langer niet te hoeven zien.



En bereid je voor op de toekomst, hoe ouder ze worden hoe later naar bed. Dus probeer je rust te vinden met je kinderen ipv zonder.
Alle reacties Link kopieren
Nina, jij post alleen maar plaatjes van grote ruimtes. Zoals die kamer met twee bedden naast elkaar en een kast ertussen is minstens 4,5 meter breed. Ik heb hier grote slaapkamers en die hebben echt niet die breedte.
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
quote:dannas schreef op 29 november 2015 @ 23:47:

Nina, jij post alleen maar plaatjes van grote ruimtes. Zoals die kamer met twee bedden naast elkaar en een kast ertussen is minstens 4,5 meter breed. Ik heb hier grote slaapkamers en die hebben echt niet die breedte.

Het is een appartement van 60m2! Dat is echt niet klein hoor. Ik woon zelf op 45m2 dus zij heeft ergens 15m2 meer wat genoeg is voor een extra kamer.

Zoals ik al eerder schreef die meters moeten ergens zijn. Dus of een slaapkamer die in 2en kan of een huiskamer waar je een hoek van af kunt schermen.



Ik heb trouwens nooit last van mij (soms erg drukke) zoon. Desnoods even op bed met een tablet filmpje kijken. En de draadloze koptelefoon is sinds hij huilbaby was mijn grootste vriend

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven