Crisis? Wie denkt ook: het loopt wel los?

08-10-2008 12:42 321 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie denkt ook dat het wel los loopt met die financiele crisis. Gék wordt ik van de doem-scenario's om mij heen. Alle collega's in mineur tijdens de lunch vanmiddag. "Oh, dit wordt nog erger dan de recessie van 1972". Mijn hemel, we praten elkaar gewoon een crisis aan!

Ik mag het leven graag van de zonnige kant zien (of misschien naief??) Volgens mij gaan we nu even door een rumoerige fase, maar als je gewoon blijft zitten en normaal blijft doen, dan is er niets aan de hand.

Nog meer positivo's in the house?
.
IMF uitzonderlijk somber over crisis

Uitgegeven: 8 oktober 2008 15:14

WASHINGTON - Een groot aantal ontwikkelde economieën belandt op korte termijn in een recessie door de escalatie van de financiële crisis. Dit stelt het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in een woensdag gepubliceerde nieuwe editie van het halfjaarlijkse onderzoeksrapport World Economic Outlook.

Pas eind volgend jaar zal de wereldeconomie een "zeer bescheiden herstel" laten zien. In het uitzonderlijk sombere rapport stelt het fonds dat de "gevaarlijkste financiële crisis sinds de jaren dertig" een zware rem zet op de groei van de wereldeconomie.

Voor Nederland lijkt het beeld relatief mee te vallen. De economische groei valt in ons land volgend jaar volgens het IMF weliswaar terug tot een magere 1 procent, maar ligt daarmee nog aanzienlijk boven het gemiddelde van 0,2 procent dat voor de hele eurozone wordt verwacht. De werkloosheid zal in Nederland tot en met volgend jaar op ongeveer het laagste niveau van alle westerse landen blijven liggen.

Verwachting

De internationale economische groei zal volgens het IMF dit jaar terugvallen tot 3,9 procent, ten opzichte van 5 procent in 2007. Volgend jaar groeit de wereldeconomie naar verwachting nog maar met 3 procent, een niveau dat het IMF in een eerder rapport aanduidde als "een wereldwijde recessie". Een half jaar geleden ging het instituut nog uit van een groei van 3,8 procent in 2009.

Volgens het fonds zullen "veel ontwikkelde economieën aan het einde van dit jaar en begin volgend jaar in een recessie zitten, of dicht daar tegenaan". Zowel in Groot-Brittannië, Italië, Spanje als Ierland zal de economie volgend jaar naar verwachting krimpen. De Amerikaanse economie, die in de eerste helft van dit jaar nog onverwacht sterk presteerde, komt "naar alle waarschijnlijkheid" aan het einde van dit jaar in een recessie terecht.

Slechter

Het IMF benadrukt dat de kans groot is, dat de werkelijkheid uiteindelijk nog slechter zal uitvallen dan de toch al sombere voorspellingen.

Als de onrust op de financiële markten langer aanhoudt dan verwacht, als krediet voor consumenten lange tijd schaars blijft door de grote schoonmaak op de balansen van de banken of als de huizenmarkten in de VS en Europa verder terugvallen dan gedacht, zal de internationale economische groei nog lager uitkomen dan nu wordt voorspeld."
eva_anne schreef op 08 oktober 2008 @ 15:01:

Maar wat ga ik nou vrijdag doen met mijn 9 miljoen....

over zoveel mogelijk banken maar verspreiden he? Gezien de garantie tot een ton...

Is dat van de STAATSloterij?

Ik hoop niet dat ze dat straks gaan afschaffen om zo de IJslandse blunders op te vangen.........
@omen, vergeefse moeite. De dames hier willen positieve berichten horen.
jeetje wat is jouw probleem joh.

relax
impala schreef op 08 oktober 2008 @ 15:44:

ben ik niet met je eens. de video zegt dat banken zijn gaan overdrijven en dat is idd het punt.
Dat ben ik wel met je eens. Mijn interpretatie van de impliciete boodschap van de video is een andere, maar over impliciete boodschappen valt moeilijk te discussieren :)
en die steentijd, ach dat is de vorm.

Hoewel, je zei zelf al: voorbreiden op ruilhandel....
Ja, en dat is wel meer dan de vorm. Als je "schuld" niet langer als geld zou accepteren, dan ga je echt terug naar een voor-middeleeuwse economie waar je niet direct blij van wordt.
Marahbloem schreef op 08 oktober 2008 @ 16:56:

@omen, vergeefse moeite. De dames hier willen positieve berichten horen.

Dat was best een positief bericht, alleen al door het totaal negeren van het effect van de opgedroogde liquiditeit op de geldmarkt.

Het vinden van een hypotheek voor je huis is echt nog wel het minste probleem.
Petrokia schreef op 08 oktober 2008 @ 16:24:

[...]

Is dat van de STAATSloterij?

Ik hoop niet dat ze dat straks gaan afschaffen om zo de IJslandse blunders op te vangen.........

Waarom zouden ze mij mijn 9 miljoen moeten ontzeggen omdat anderen hun geld zo graag op een IJslandse bank zetten voor de hoge rente? Dat is het risico van het vak toch?

Ik ga die 9 miljoen gewoon onder mijn bed in een ouwe sok bewaren hoor. Kan ik alleen mezelf kwalijk nemen als ik het kwijt ben X-D
koop je toch gewoon een bank van? Of IJsland, zal binnenkort ook wel op de markt verschijnen.
Of een stukje IJsland...

Er is ook echt wel een enorme rotzooi gemaakt met creditcardschuld, short sell en rare hypotheekconstructies. Iedereen wil er financieel op vooruit, maar het is gewoon allemaal geld dat blijkbaar niet bestaat...
Omen schreef op 08 oktober 2008 @ 16:22:

IMF uitzonderlijk somber over crisis

Uitgegeven: 8 oktober 2008 15:14

Pas eind volgend jaar zal de wereldeconomie een "zeer bescheiden herstel" laten zien. In het uitzonderlijk sombere rapport stelt het fonds dat de "gevaarlijkste financiële crisis sinds de jaren dertig" een zware rem zet op de groei van de wereldeconomie.
En dit vind ik dus zo gek. Bij uitzonderlijk sombere vooruitzichten denk ik aan: 7 jaar op een houtje bijten, geen werk, geen reserves, geen eten. Niet aan: een jaar lang geen groei. Eind volgend jaar alweer een bescheiden herstel, da's toch behoorlijk snel? Of begrijp ik nu iets verkeerd?
nee, jij begrijpt dat het stemmingmakerij is en dat is heel slecht voor de economie
Ik heb zo iets van, het zal best allemaal wat krapper worden. Maar we zullen hier vast niet van de vuilnisbelt hoeven te eten. Het is allemaal zo relatief. Ja ik zal vast de komende jaren wat meer moeten nadenken over wat ik uitgeef. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik ineens dakloos zal worden en uit prullenbakken moet eten, dus het zal allemaal best meevallen. Misschien zal ik creatiever moeten boodschappen doen en koken, minder kleren voor de kinderen kunnen kopen of vaker naar de Wibra moeten gaan. Ga ik gelukkig nog niet dood aan en mijn kinderen zullen er ook geen blijvende schade aan overhouden.
tja, als we door blijven filosoferen en panieken dan komen we toch in de bedelstand terecht.
Hoewel ik vorige week besloot mijn geld op de bank te laten staan heb ik nu weer twijfels...Kan niet goed zeggen, waarom maar het is een gevoel meer niet.

Juist omdat ik de regering zo ongeloofwaardig vind ben ik bang dat ik mijn geld nooit krijg mocht de bank omvallen.
als iedereen zijn geld eraf gaat halen zijn we er snel klaar mee.

In nederland heb je een garantie tot een ton.

zet het dan op een rabobank ofzo, das en veilig gebied.
lammy schreef op 09 oktober 2008 @ 13:36:

Hoewel ik vorige week besloot mijn geld op de bank te laten staan heb ik nu weer twijfels...Kan niet goed zeggen, waarom maar het is een gevoel meer niet.

Juist omdat ik de regering zo ongeloofwaardig vind ben ik bang dat ik mijn geld nooit krijg mocht de bank omvallen.

Nou jaaaaa. Ik zweer je; het wachten is nu op het eerste zielige verhaal in De Telegraaf van iemand die 50.000 euro van de bank heeft gehaald (omdat ie de banken niet meer vertrouwde.....) en dat het geld uit zijn huis gejat is. :-|

Oh ja, vandaag las ik dat de verkoop van kluizen, etc enorm is toegenomen. :-d

Kijk: als je in de kluizenbusiness zit dan heb je dus weer veel voordeel aan deze crisis. Was het nou Johan Cruijf.......
Heb een kluis bij de bank dus misschien is het daar iets veiliger. En reageer niet zo sarcastisch aub.

Ik geef aan dat het een gevoel is. Gelukkig mag iedereen zelf bepalen wat hij of zij met de spaarcenten doet.

Als dit kabinet wat geloofwaardiger overkwam dan zou er minder paniek zijn bij diegenen die weinig verstand hebben(zoals ik) van deze toestand.

Word al zolang dit kabinet zit uitgeknepen dus als ze nu sussend op de tv veschijnen doet het me denken aan Colijn die ook iedereen een goede nachtrust wenste.

Mijn geld staat gelukkig al bij de rabo geparkeerd.
Kluis bij een bank is net zo onveilig als een bankrekening bij diezelfde bank als die bank failliet gaan. Ze sluiten dan namelijk de deuren.

Tuurlijk overleven we dit ook wel weer, en die badkamer kan ook later verbouwd worden. Ik schrik wel van die verhalen van mensen die zo even 40.000 euro op een spaarrekening kunnen parkeren. Ik heb het niet! Het zit immers in mijn huis... en kan pas bij verkoop geldig worden gemaakt.
LouiseP schreef op 09 oktober 2008 @ 16:18:

Ik schrik wel van die verhalen van mensen die zo even 40.000 euro op een spaarrekening kunnen parkeren.
Nou, ik schrik ook van de bedragen die mensen op hun spaarrekening hebben. Mijn nicht bv: zit bij Icesave voor meer dan 20.000! Hoeveel het werkelijk was durfde ik niet te vragen. Wat een geld: zo maar over voor het sparen.Heb ik niet hoor. Waar dóen die mensen het van....
waar doen die mensen het van??

sommige mensen zijn zo slim op 1 salaris te leven en ernaar te leven en het tweede salaris te sparen, dan ben je er zo.

sommige mensen leven van twee salarissen en leven ernaar en zullen dat zo moeten blijven doen en dan blerren ze gegeven moment dat ze het leuk vinden om te werken en de kids 5 dagen naar de creche brengen is dan ook heeeerlijk, zoiets
sponsoring door VSBfonds wordt al verminderd in Nederland, het fonds heeft 1 miljard verloren door de crisis. Effect 1 helaas, Hier vreesde ik op korte termijn al voor en natuurlijk heeft dit ook gevolgen voor werkgelegenheid etc. Andere sponsoren zullen al wel gevolgd zijn, dit vindt in ieder geval nu al binnen mijn branche plaats.
.
doe je het toch nog goed
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven