Wat serveren de viva dames met kerst?

08-12-2015 13:04 283 berichten
Hallo dames hebben jullie al een idee wat jullie met kerst klaar maken? Is het simpel of ga je voor luxe? Leuk als jullie je verhalen delen.
Alle reacties Link kopieren
Ttas, je motto vind ik SUPER !



Sorry, even off-topic.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik deelde dit net ook al in het 'wat betekent kerst voor jou' topic



Ik stelde aan mijn moeder voor om de kerstbrunch, voor de hele familie van haar kant, dit jaar eens helemaal vegetarisch te doen. Ik ben niet eens hardcore vegetarier, maar gewoon om die vanzelfsprekendheid van die kilo's vlees met de feestdagen eens een keer niet klakkeloos te volgen. Ze begreep er niks van, voor haar hoorde vlees erbij en anders was het niet feestelijk. Uiteindelijk hebben we het op een akkoordje gegooid en komt er wat vis bij. Ben benieuwd of het een van de familieleden op gaat vallen. Lijkt me echt gek als er iemand ineens om rosbief of fricandeau gaat zitten gillen. We doen wel eieren en zuivel.



Ik maak onder andere wentelteefjes met rood fruit, filodeeg met pittige mango/limoen/ricotta, miniquiches met spinazie en champignons, een tomaten tarte tatin, gebakken mueslibakjes met zelfgemaakte yoghurt, traditioneel roerei en zacht gekookte eitjes en op verzoek van mijn moeder serveren we zalm en tortilla's met appel en makreel.



Omdat we dit helemaal met n tweeen doen, vermoed ik dat we savonds lekker aan de pasta pesto zitten en de volgende dag aan de soep ;)
Alle reacties Link kopieren
Niets. 1e kerstdag eten we bij ouders van vriend en zijn moeder kookt dan, die maakt konijn klaar. Ik laat me dus serveren De overige dagen gaan vriend en ik lekker gezellig samen gourmetten en kaasfonduen of friet halen.
Wat ik vooral van vrienden en op facebook zie, is kunst met eten en vooral met kerst de gevulde kalkoen culinaire soep, hertenbiefstuk, ik zag op de site van ah dat ze zelfs konijnen vlees verkochten en vooral veel dingen waar truffel in is verwerkt. Is truffel een hype ofso? Zie het overal voorbij komen. Gourmetten is gewoon gezellig idd.
Alle reacties Link kopieren
Kerstavond met vrienden borrelen, iedereen neemt wat hapjes mee! Ik wilde pizza muffins maken en hapjes met kip en zongedroogde tomaatjes..



1e kerstdag is mijn vader jarig en besteld mijn moeder voor de hele fam. een rijsttafel of zo.. Als toetje 2 ijstaarten!



2e kerstdag mag ik koken voor mijn schoonouders.. Normaal is het bij hun, maar omdat ik vrij ben hebben we ze bij ons uitgenodigd! Ik ben geen keuken prinses, maar had dit bedacht (veel moeilijke eters, vandaar de meerdere keuze en ik hou van kleine hapjes zodat ik veel kan proeven haha)..

Voor: 3 kleine gerechtjes - ham met meloen/soepje/carpaccio bruschetta

Hoofd: aardappeltjes met rozemarijn uit de acti fry en krulfrietjes/varkenshaas met champignonroomsaus en kip met pesto en spek uit de oven/salade en aardappeltjes met rode kool uit de oven

Na: mini witte chocolade cheesecakejes
quote:Troelalaaaa schreef op 08 december 2015 @ 20:07:

Daar waar ik netjes 1 pan per keer gebruik, omdat ik het eten graag wil zien bereiden....gooit man er twee drie pannetjes tegenaan en begint in record tempo te bakken. Dat vind ik persoonlijk dan vrij irritant. Maar goed, als hij dat zo leuk vind vooral doen.



Ohhh, daar kan ik me ook altijd zo aan ergeren. Van de mensen die eten op dat gourmetstel gaan smijten alsof hun leven er van afhangt. Ik vind het hele leuke aan gourmetten juist dat je lekker lang kan tafelen, af en toe eet je eens iets, neem je een drankje en als je zin hebt, eet je weer iets.



Eigenlijk, hè jongens, is gourmetten gewoon de Nederlandse versie van tapas eten.
quote:Ttass28 schreef op 09 december 2015 @ 02:06:

Wat ik vooral van vrienden en op facebook zie, is kunst met eten en vooral met kerst de gevulde kalkoen culinaire soep, hertenbiefstuk, ik zag op de site van ah dat ze zelfs konijnen vlees verkochten en vooral veel dingen waar truffel in is verwerkt. Is truffel een hype ofso? Zie het overal voorbij komen. Gourmetten is gewoon gezellig idd.Hahaha, en dan blijken ze achteraf boerenkool te hebben gegeten, het is en blijft facebook onzin. Wie begint er al vanaf begin december te pochen op facebook over het kerstdiner?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een compleet vegetarische brunch (of diner zelfs)niet erg vinden maar ik eet geen vis maar als er genoeg andere dingen zijn zou het mij niet storen. Als er wel veel vis is en weinig andere dingen zou ik het jammer vinden maar ook dat overleef ik wel

Ben benieuwd hoe je familie het vindt Elisabeth1988.
quote:dolfje schreef op 09 december 2015 @ 08:54:

Ik zou een compleet vegetarische brunch (of diner zelfs)niet erg vinden maar ik eet geen vis maar als er genoeg andere dingen zijn zou het mij niet storen. Als er wel veel vis is en weinig andere dingen zou ik het jammer vinden maar ook dat overleef ik wel

Ben benieuwd hoe je familie het vindt Elisabeth1988.



Ik ben ook benieuwd wat haar familie ervan vindt.

Ik zou een compleet vegetarische lunch wel erg vinden, ik begrijp ook niet zo goed waarom je dat zou doen. Prima als iemand vegetarisch eet, maar dat hoef je toch niet op die manier aan anderen op te dringen. Vlees (en kaas bij de lunch) zijn voor mij toch altijd wel een belangrijk onderdeel van de maaltijd. Vis lust ik ook niet, dus dan blijft er niet veel over.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dan weer niet zo goed waarom het wél erg zou zijn. Als er toch genoeg lekkere dingen zijn, met genoeg variatie, dan maakt het toch helemaal niet uit om een keertje geen vlees of vis te eten?
En vooral bij de brunch. Kijk, bij het avondeten is het meestal gewoonte en dan missen mensen het wel. Maar de meeste Nederlanders eten bij het ontbijt ontbijtgranen (vega!), kaas (vega!) of hagelslag/pindakaas/chocopasta (vega! Bingo!). Bij de lunch is het niet veel anders; het gros van de mensen in mijn omgeving neemt 3 bammetjes kaas mee en dat is het dan.



Als er genoeg lekkere dingetjes zijn om te eten, zou het mij absoluut niet storen.
quote:Elisabeth1988 schreef op 08 december 2015 @ 23:39:[/b



Ik stelde aan mijn moeder voor om de kerstbrunch, voor de hele familie van haar kant, dit jaar eens helemaal vegetarisch te doen. Ik ben niet eens hardcore vegetarier, maar gewoon om die vanzelfsprekendheid van die kilo's vlees met de feestdagen eens een keer niet klakkeloos te volgen. Ze begreep er niks van, voor haar hoorde vlees erbij en anders was het niet feestelijk. Uiteindelijk hebben we het op een akkoordje gegooid en komt er wat vis bij. Ben benieuwd of het een van de familieleden op gaat vallen. Lijkt me echt gek als er iemand ineens om rosbief of fricandeau gaat zitten gillen. We doen wel eieren en zuivel.

)

Omdat jij vegetarisch wil eten met de kerst doe je een voorstel voor een vegetarische lunch, nu mag er wel vis bij.

Ik eet geen vis, maar ben niet vegetarisch, maar moet mij wel aanpassen naar vegetarisch en vis .

Ik eet wel thuis mijn kerstlunch.
quote:the-dowager schreef op 09 december 2015 @ 09:16:

En vooral bij de brunch. Kijk, bij het avondeten is het meestal gewoonte en dan missen mensen het wel. Maar de meeste Nederlanders eten bij het ontbijt ontbijtgranen (vega!), kaas (vega!) of hagelslag/pindakaas/chocopasta (vega! Bingo!). Bij de lunch is het niet veel anders; het gros van de mensen in mijn omgeving neemt 3 bammetjes kaas mee en dat is het dan.



Als er genoeg lekkere dingetjes zijn om te eten, zou het mij absoluut niet storen.Is het té veel moeite om een plakje ham, rosbief of een ander vleeswaren neer te zetten?
Alle reacties Link kopieren
quote:Elisabeth1988 schreef op 08 december 2015 @ 23:39:

Ik maak onder andere wentelteefjes met rood fruit, filodeeg met pittige mango/limoen/ricotta, miniquiches met spinazie en champignons, een tomaten tarte tatin, gebakken mueslibakjes met zelfgemaakte yoghurt, traditioneel roerei en zacht gekookte eitjes en op verzoek van mijn moeder serveren we zalm en tortilla's met appel en makreel. Dus er zijn serieus mensen die liever thuis blijven om in hun eentje een broodje ham weg te knagen dan gezellig met z'n allen een uitgebreide brunch als hierboven te eten? Dan sla je de plank (qua kerstgedachte en zo) echt flink mis wat mij betreft.
quote:prik schreef op 09 december 2015 @ 09:20:

[...]



Dus er zijn serieus mensen die liever thuis blijven om in hun eentje een broodje ham weg te knagen dan gezellig met z'n allen een uitgebreide brunch als hierboven te eten? Dan sla je de plank (qua kerstgedachte en zo) echt flink mis wat mij betreft.Maar we moeten met koken wél rekening houden met familieleden die vegetarisch zij, doen we met liefde, maar anders om is het te veel gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Poltergeist2016 schreef op 09 december 2015 @ 09:18:

Is het té veel moeite om een plakje ham, rosbief of een ander vleeswaren neer te zetten?Nee. Maar als je een béétje inlevingsvermogen hebt begrijp je toch dat het helemaal niet om de hoeveelheid moeite gaat?
quote:prik schreef op 09 december 2015 @ 09:21:

[...]



Nee. Maar als je een béétje inlevingsvermogen hebt begrijp je toch dat het helemaal niet om de hoeveelheid moeite gaat? zie mijn boven gaande post
Alle reacties Link kopieren
quote:Poltergeist2016 schreef op 09 december 2015 @ 09:21:

Maar we moeten met koken wél rekening houden met familieleden die vegetarisch zij, doen we met liefde, maar anders om is het te veel gevraagd.Je krijgt één maaltijd per jaar geen vlees. Boehoe, wat errug!
Het kerstmenu wordt veelal aangepast omdat er vegetarische familieleden zijn, geen enkel probleem mee, maar de lunch wordt nu andersom gedaan.

Je maakt geen vriendjes met je familie met deze lunch Elisabeth
quote:prik schreef op 09 december 2015 @ 09:23:

[...]



Je krijgt één maaltijd per jaar geen vlees. Boehoe, wat errug! Maar we mogen altijd het kerstmenu omgooien voor vegetarisch eten, boehhhhhhhhh
quote:prik schreef op 09 december 2015 @ 09:20:

[...]



Dus er zijn serieus mensen die liever thuis blijven om in hun eentje een broodje ham weg te knagen dan gezellig met z'n allen een uitgebreide brunch als hierboven te eten? Dan sla je de plank (qua kerstgedachte en zo) echt flink mis wat mij betreft.Ik zou er zeker niet voor thuisblijven, maar ik zou wel even vreemd opkijken. Elisabeth vraagt zich af of de familie het überhaupt op zal merken dat er geen vlees is. Ja natuurlijk merk je dat.
Als mijn familie 'geen vriendjes' meer met mij zou willen zijn omdat ik ze geen vlees heb geserveerd met de kerst dan zijn ze wel echt helemaal gestoord. Als het ze al opvalt denk ik dat ze het wel grappig vinden. Bovendien gaan ze 's avonds weer naar huis waar, mijn familie kennende, ongetwijfeld een lapje vlees op ze wacht.



Overigens vraag ik aan anderen nooit om zich aan mij aan te passen hoor. Zei ik niet zelf al dat ik niet hardcore ben? Als ik ergens anders eet dan thuis, eis ik nooit vegetarische opties. En ik maak ook vaak genoeg vlees klaar voor vrienden en familie.



Dus nee het is niet te veel moeite om vlees neer te zetten, sterker nog, wel vlees gebruiken zou veeeeel makkelijker zijn. Het gaat om de gedachte erachter, een keer een iets meer diervriendelijke kerst organiseren. En je kan echt superlekker eten zonder vlees, zeker tijdens een brunch. Als er iemand zou gaan drammen om vlees lach ik die recht in zn gezicht uit en prop een wentelteefrol in het gezicht. Ik ga voor die hele brunch 2 volle dagen in de keuken staan, als een familielid dan over vlees begint heeft ie de kerstgedachte echt niet begrepen.
1x geen vlees is toch niet erg, als er genoeg andere lekkere dingen zijn?

Mij zou het niet uitmaken. Ik kom voor de gezelligheid, en dan maakt het serveren van wel vlees of geen vlees niet uit.
Och bij een brunch zou ik het geen ramp vinden dat er geen vlees is.

Ik ben toch al niet zo dol op vleeswaren dus dat zou ik best kunnen missen.
quote:Elisabeth1988 schreef op 09 december 2015 @ 10:29:

Als mijn familie 'geen vriendjes' meer met mij zou willen zijn omdat ik ze geen vlees heb geserveerd met de kerst dan zijn ze wel echt helemaal gestoord. Als het ze al opvalt denk ik dat ze het wel grappig vinden. Bovendien gaan ze 's avonds weer naar huis waar, mijn familie kennende, ongetwijfeld een lapje vlees op ze wacht.



Overigens vraag ik aan anderen nooit om zich aan mij aan te passen hoor. Zei ik niet zelf al dat ik niet hardcore ben? Als ik ergens anders eet dan thuis, eis ik nooit vegetarische opties. En ik maak ook vaak genoeg vlees klaar voor vrienden en familie.



Dus nee het is niet te veel moeite om vlees neer te zetten, sterker nog, wel vlees gebruiken zou veeeeel makkelijker zijn. Het gaat om de gedachte erachter, een keer een iets meer diervriendelijke kerst organiseren. En je kan echt superlekker eten zonder vlees, zeker tijdens een brunch. Als er iemand zou gaan drammen om vlees lach ik die recht in zn gezicht uit en prop een wentelteefrol in het gezicht. Ik ga voor die hele brunch 2 volle dagen in de keuken staan, als een familielid dan over vlees begint heeft ie de kerstgedachte echt niet begrepen.





Mooi gebaar

Ik zou een pak yoghurt leeg gieten op diegene die zeurt over de vlees als je 2 dagen in de keuken hebt gestaan en dan met suiker erbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven