Introvert? Schrijf mee!

11-12-2015 10:09 3007 berichten
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:



- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen

- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'

- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot

- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd

- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)

- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt

- Dat ik...



Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...



Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
Alle reacties Link kopieren
quote:belgali schreef op 11 december 2015 @ 11:34:

[...]



Mijn familie/vrienden heb ik het gelukkig wel duidelijk kunnen maken: als ik op een feestje naar de keuken ga om te "rommelen" wil ik GEEN hulp met de vaat of het eten - blijven jullie maar lekker even op je stoel zitten, ik kom wel weer als ik even rust aan de kop heb gehad. Of ik ga even de hond uitlaten halverwege de avond



[...] Dat heb ik ook! En gelukkig familie/vrienden die het snappen. Alleen één tante niet zo, echt lief mens maar ze wil altijd helpen zodat 'je het niet alleen hoeft te doen'....maar ik wil juist EVEN alleen zijn
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
@Femke09: Zo zwart/wit is het niet hoor. Ik hoor geen stem in mijn hoofd. Maar weeg verschillende argumenten af bij mijzelf. Het duurt dan ook even dat ik in een overleg/vergadering met een argumentatie kom. Anderen overleggen constant met elkaar om tot een argumentatie te komen. Erg vermoeiend vind ik dat overigens.
quote:VesperLynd schreef op 11 december 2015 @ 11:33:

Wat dan wel weer goed gaat, zijn nieuwe groepen waar ik al een bepaalde interesse mee deel, stel bijvoorbeeld een weekend survivallen of een thema-avond over een onderwerp dat mij echt interesseert. Ik weet dan bij voorbaat al dat ik iets gemeenschappelijks deel met die mensen en dat maakt contact voor mij gelijk een stuk inhoudelijker en makkelijker.

Dat is ook waarom ik (nu ik eenmaal over de drempel ben) het op die nieuwe 'hobbyclub' best naar mijn zin heb. Ik kan uitstekend praten over een gezamenlijke interesse. Dan wordt het gewoon een inhoudelijk gesprek. Op mijn werk gaat dat ook prima. Maar ik ben altijd de laatste die door heeft dat er iemand zwanger is, in scheiding ligt, een ziek kind heeft...
Alle reacties Link kopieren
quote:PimPom schreef op 11 december 2015 @ 12:59:

[...]



(...) Alleen één tante niet zo, echt lief mens maar ze wil altijd helpen zodat 'je het niet alleen hoeft te doen'....maar ik wil juist EVEN alleen zijn

Ja, dat is lief bedoeld, maar helemaal vanuit háár standpunt bekeken. Ze denkt dan wrs van: Pimpom doet vaak dingen alleen---> alleen voelt voor mij eenzaam en vervelend----> Pimpom voelt zich vast eenzaam en vervelend---> oplossing "ik-ga-haar-helpen"



Terwijl het even zorgen voor een momentje alleen-zijn juist geen probleem is, maar jouw oplossing.
Toen ik nog rookte was dat een stuk makkelijker bij mijn (anti-rook) familie. Die lieten mij juist liever alleen als ik ging roken.

Nu moet ik een ander 'excuus' bedenken....



Ze bedoelen het allemaal lief maar zo'n moment alleen is inderdaad mijn oplossing.



Wat ik wel irritant vind is mensen die het gewoon echt niet begrijpen. Zo van 'maar het IS toch gezellig?' als je eerder weg wilt bijvoorbeeld.

Dit weekend heb ik ook een verjaardag waar ik erg tegenop kijk. Ik laat altijd wel even mijn gezicht zien en drink gezellig een kopje koffie mee, maar daarna wil ik weer graag naar huis. Deze verjaardag is echter bij iemand waarvan ik nu al weet dat ze me over gaat proberen te halen ook te blijven eten. Want 'het IS toch gezellig' en 'je vind iedereen toch aardig/ je kent toch de meesten'
Alle reacties Link kopieren
Ik heb m'n weekend al gepland trouwens. In een onesie op de bak met een kop thee en een serie/boek.



Dat is echt mijn favoriete vrijetijdsbesteding. In m'n eentje een beetje rommelen of series kijken oid. Ben gek op m'n man hoor, maar vind het ook fijn als hij uit huis is.
Alle reacties Link kopieren
Slwhisper: Ik zeg altijd "Nee hoor dankjewel, ik moet nog naar een andere verjaardag/huis opruimen/eten maken/boodschappen doen (maar eigenlijk gewoon naar huis en bijkomen ) maar het was gezellig, nog een fijne avond!"



Zou dat niet werken?



Ik voel me ook altijd een beetje voor niks op zo'n verjaardag zitten. Als ik niet kom is het moord en brand en "waarom doe je niet gezelliiigggg ben ik niet belangrijk" en als ik er eenmaal ben, spreek ik niemand en de jarige is te druk met gastvrouw spelen.
Ja precies! Meer dan een ornament in de woonkamer ben ik ook niet op zo'n kringverjaardag



Denk dat ik inderdaad zoiets roep... al denk ik dat het vrij snel als een (slechte) smoes overkomt. Ze kent me ook al langer dan vandaag maar wil het gewoon echt niet begrijpen. Dit 'dingetje' is de laatste jaren wel vaker voorbij gekomen op verjaardagen bij haar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Leighton schreef op 11 december 2015 @ 13:19:

Ik heb m'n weekend al gepland trouwens. In een onesie op de bak met een kop thee en een serie/boek.



Dat is echt mijn favoriete vrijetijdsbesteding. In m'n eentje een beetje rommelen of series kijken oid. Ben gek op m'n man hoor, maar vind het ook fijn als hij uit huis is.

Oh, heerlijk ja!



En mbt feestjes: voor een 'feest-der-herkenning' kun je hier ook eens kijken!

Hekel aan feestjes...
Alle reacties Link kopieren
quote:Leighton schreef op 11 december 2015 @ 13:23:



Ik voel me ook altijd een beetje voor niks op zo'n verjaardag zitten. Als ik niet kom is het moord en brand en "waarom doe je niet gezelliiigggg ben ik niet belangrijk" en als ik er eenmaal ben, spreek ik niemand en de jarige is te druk met gastvrouw spelen.

Ja, precies DIT dus!



Whisper: ornament
Ik verzin ook best weleens smoezen of leugens als ik ergens geen zin in heb: was graag op je feestje gekomen, maar ik heb al wat anders afgesproken (namelijk met mezelf: een avondje in mijn eentje thuis). Een andere (sociale) afspraak wordt namelijk wel geaccepteerd, maar zeggen dat je jezelf alone-time hebt beloofd, kan natuurlijk niet. Zo'n feestje is veel leuker.



Ik moet ook best vaak 'nog ergens anders naartoe' als ik eerder wegga bij een of andere sociale activiteit. Dat is makkelijker om te zeggen dan: 'Ik vond het heel gezellig, maar na twee uur zit ik aan mijn tax qua sociaal doen en wil ik graag weer in mijn eentje opladen.'...
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in de familie laten ze je helaas niet gaan met zo'n vage uitspraak van 'moet nog naar een andere afspraak'. Die duiken daar meteen bovenop met opmerkingen in de sfeer van: waar moet je nog naartoe dan? En kan dat niet wat later dan? Etc
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens in mijn agenda (ik heb nog zo'n ouderwets papieren gevalletje) op bepaalde dagen een fictieve afspraak ingepland. Iets als: 19.00 uur afspraak met M.

(Waarbij die M dan staat voor Mezelf. )

Als er dan gevraagd wordt wanneer iets uitkomt, gluren ze vaak al ondersteboven mee in je agenda, en kun je makkelijker zeggen dat het deze week echt-niet-lukt.
Alle reacties Link kopieren
ikbenik



Dat topic van jou over feestjes was voor mij echt een eye-opener. Van "Hey! Zo raar ben ik niet dat ik niet hou van feestjes/teveel sociale dingen/vrijmibo!"
Alle reacties Link kopieren
Ooh, dat in gesprek met jezelf tot een oordeel komen i.p.v. in gesprek met anderen, dat is zo herkenbaar. Ik denk gewoon vanuit alle perspectieven ergens over na en kom dan tot een oordeel. En als ik dan vervolgens in gesprek ben met anderen en gedurende het hele overleg dezelfde mening heb, dan ben ik opeens weer koppig...
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Vrijmibo's vind ik best te pruimen als je vrij kunt rondlopen en geheel zelf kunt bepalen wanneer je weer weggaat (dus ook na één drankje).



Ik vind het zeker leuk om sociale dingen te doen, maar dan wel gedoseerd. Niet te lang, niet met teveel mensen, niet te vaak en (heel belangrijk) zelf kunnen bepalen wanneer je weer weg gaat. Eén op één afspraken vind ik eigenlijk altijd leuk. Ik ga ook graag het café in met vrienden. Etentjes hou ik juist weer niet van. Al helemaal niet met groepen. Dat gevoel dat je nog niet eens bij het hoofdgerecht bent en dat er dan ook nog een toetje en koffie enzo volgt voordat je een keer met goed fatsoen kunt opstappen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Leighton schreef op 11 december 2015 @ 14:04:

ikbenik



Dat topic van jou over feestjes was voor mij echt een eye-opener. Van "Hey! Zo raar ben ik niet dat ik niet hou van feestjes/teveel sociale dingen/vrijmibo!"

Dankje voor je schouderklopje

Komt mss wel een beetje sneu over als ik mijn eigen tekstje teruglees. Maar ik ben niet sneu hoor. Heb gewoon n familie die nogal graag op de hoogte is, en liefst 'gezellig' van te lange feestjes houdt Inmiddels heb ik verschillende tips en truukjes om hiermee om te gaan.



(Mede dankzij dat Hekel Aan Feestjes topic )
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn vrijmibos. ...?



Verder herkenbaar wat je schrijft. Vooral over dat gevoel van vast - zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ook wel introvert denk ik. Feestjes kosten me zoveel energie, net zoals sociale interactie. Ik ben graag alleen, op mezelf. Ik kom ook uit een introvert gezin, mijn ouders hebben ook niet veel behoefte aan sociale contacten. Mijn vriend daarentegen en zijn familie, dat zijn echte extraverten. Dat vind ik wel moeilijk soms, omdat ik al dat sociale gedoe helemaal niet gewend ben. Dat betekent niet dat ik niet sociaal betrokken ben, ik vind het fijn als ik mensen kan helpen en een beetje een 'wereldverbeteraar' kan zijn. Maar soms ben ik ook wel heel 'hard', ik ben niet zo sociaal invoelend dat ik vind dat ik altijd optimaal aardig tegen iedereen moet zijn of rekening met iedereen moet houden als ook niemand rekening met mij houdt. Ik heb het liefst een beetje een balans tussen meer dan voldoende rust en sociale interactie. Als mensen me mijn rust niet gunnen kan ik echt heel bits en onaardig worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:femke09 schreef op 11 december 2015 @ 11:58:

[...]





Nou, kom maar op met die voorbeeldvragen ik kan best wat tips gebruiken



Tijdens cursussen:



Heb je in je werk veel met dit onderwerp te maken?

Werk je hier in de regio?

Voor welk kantoor werk je/werk je voor jezelf of voor een kantoor?

Moet je nog veel punten halen dit jaar (verplicht 40 per jaar in mijn vakgebied, altijd een leuke vraag zo rond oktober)

Heb je al vaker van deze docent les gehad?



Het zijn wel gesloten vragen, maar toch maak ik op deze manier makkelijker een beginnetje aan een gesprek. En als het dan toch doodbloedt, dan laat ik het maar zo, ik ben ook niet in mijn eentje verantwoordelijk voor de gesprekken aan tafel, denk ik dan.

Vaak krijg ik ook dezelfde vraag dan weer terug en dan vul je weer een minuutje met wat info over jezelf.
..
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een introvert, maar tegelijkertijd houd ik ook wel van gezelschap. Vooral met max 6 personen.

Wat ik van mezelf heel lastig vind, is dat ik én introvert én ochtendmens ben en feestjes altijd ´s avonds zijn Bij mij is rond 10 uur ´s avonds de koek gewoon op en terwijl iedereen steeds gezelliger lijkt te worden, sta ik half in slaap te vallen en wil mij echt geen gespreksthema meer te binnen schieten. Om 7 uur ´s morgens ben ik veel energieker en spraakzamer, haha! (Zo heb ik het het ook wel eens uitgelegd: ik voel mij nu zo als jij je voelt als je wekker om 6 uur gaat...)



Wat hier eerder werd genoemd, dat extraverten al pratend hun mening vormen vond ik wel grappig. Op mij komt dat over als een discussie die steeds in het zelfde kringetje rond draait, terwijl de conclusie al lang duidelijk is. Ik krijg dan echt de neiging om alles in een zin samen te vatten. Oke, dus we vinden dat, dan is het toch duidelijk, kunnen we dan nu de vergadering afsluiten?
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenik schreef op 11 december 2015 @ 14:23:

Wat zijn vrijmibos. ...?



VRIJdagMIdagBorrel



Straks weer eentje. ... kan niet wachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Leighton schreef op 11 december 2015 @ 14:53:

[...]





VRIJdagMIdagBorrel



Straks weer eentje. ... kan niet wachten.
Alle reacties Link kopieren
Is dat ECHT traditie..? ELKE vrijdagmiddag mee moeten borrelen..? Zou voor mij een serieuze reden zijn om NIET te solliciteren op die vacature...
Alle reacties Link kopieren
Wat een herkenbaar topic! En die cartoons zijn echt geweldig.

Mensen denken altijd dat ik extravert ben, maar dat is juist niet zo. Zit het liefst lekker thuis op de bank met Netflix of een goed boek, kop thee en mijn katten. Op een feestje ben ik meestal ook bij de huisdieren te vinden. En ik luister liever naar de gesprekken dan dat ik meepraat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven