hypotheekoffertes verbreken???

11-10-2008 18:32 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben een nieuw huis gekocht en inmiddels ook de hypotheekofferte getekend. Nu is de rente gedaald en vroeg ik mijaf of het mogelijk is om de offerte te verbreken of om voor de lagere rente te gaan. Wij gaan pas in jan. betalen aan de hypotheek omdat we dan het huis pas in kunnen.



De bak gaf eerder al aan dat het niet mogelijk is om bij de overdracht te kijken of de rente dan lager zou zijn en dat zij dat dan zouden aanpassen, dit terwijl ik dat wel bij andere banken als standaard regeling zag staan....



Graag info!!!
Alle reacties Link kopieren
De meeste banken hebben diverse varianten in hun hypotheken en des te beter de voorwaarden, des te hoger de rente.



De echte budget hypotheken (de meesten althans) bieden standaard dus NIET dat de rente aangepast wordt als het gepasseerd wordt. Je kunt het echter wel vaak erbij "aanschaffen", maar dan heb je dus een hogere rente.



Je hebt de offerte al getekend, dus ik ga er ook vanuit dat je eraan vast zit.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij kan het wel, dat is er bij het tekenen van de hypotheekofferte specifiek bijgezegd. Het is immers een offerte het verplicht je dus tot niets, toch? Bij mij is het zo dat we daar dan wel zelf mee moeten komen voordat de looptijd van de hypotheek begint. Als ik jou was zou ik even de hypotheekadviseur bellen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat als je getekend hebt je er toch echt aanvast zit. Dit was bij ons in ieder egval wel het geval. Bij ons zakte het percentage wel mee als het zou zakken dus dat scheelde wel. Ik zou zowiezo even kijken dat mocht je het wel kunnen ontbinden je wel een hypotheek kunt krijgen. Er zijn en hoop banken een stuk voorzichtiger geworden de laatste weken.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn tegenwoordig hypotheekrentevormen 'in de handel' waarbij je een goedkoper tarief krijgt dan 'regulier', maar waarbij andere afspraken gelden, zoals Kiks al zegt. Offertes met 'gewone' rentetarieven hebben een dalrente-bepaling. Dalrente wil zeggen dat als de hypotheekrente voor jouw type hypotheek bij jouw verstrekker tussen het tekenen van de offerte en het passeren van de akte daalt, je automatisch het laagste tarief krijgt. De relatief nieuwe 'budgethypotheken' hebben strengere voorwaarden, zoals geen dalrente, de rente zoals genoemd in de offerte blijft dan staan ongeacht wat de rente in de tussentijd doet, en het niet kunnen meenemen van de rente naar een volgende woning. Ook is dan soms het percentage wat je jaarlijks maximaal boetevrij kunt aflossen, lager.



In principe zit je aan de offerte vast als je 'm hebt getekend. Als je een offerte voor bijvoorbeeld een keuken of een auto tekent, of je tekent het voorlopig koopcontract van een huis, zit je ook na de wettelijke bedenktijd aan de koop vast. Dat is niet anders met het 'kopen' van een hypotheek.
Ik denk inderdaad ook niet dat je er nog vanaf kunt. Maar, je kunt je ook afvragen of je dat wel moet willen. De rente kan wel gezakt zijn, maar de hypotheekverstrekkers verstrekken momenteel minder makkelijk hypotheken. Het is dus maar de vraag of je zo'n goedkopere hypotheek uberhaupt zou kunnen krijgen...
Ik heb ook net getekend voor een budgethypotheek zonder dalrentebepaling. Maar anders was ik duurder uitgeweest als de rente níet substantieel zou dalen. En op dat moment was de rente juist nog aan het stijgen.



Bedenk dat de rente met meer moet dalen dan een budgethypotheek aan rentekorting oplevert, voordat het je winst oplevert! En toen ik tekende was de allerlaagste rente 4,85% (er staat altijd een reclamebanner met top3 op telegraaf.nl). Nu is de allerlaagste 4,75, dus dat gaat nog niet zo hard. Ik heb zelf nu een rente van 5,4% tegen goede voorwaarden. In december is de overdracht en als de rente dan een stuk lager is, is dat balen, maar je weet nou eenmaal niet alles vantevoren.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zit je er niet aan vast (maar lees vooral het einde van deze posting). Het is een offerte en ook al heb je die getekend, je kan hem gewoon laten verlopen. Dat is ook waarom traditionele hypotheekoffertes die dalrenteclausule hebben: omdat een offerte laten verlopen niets kost, kan je zodra de rente lager wordt een nieuwe offerte aanvragen en de oude laten verlopen. Dat geeft veel extra werk en die dalrenteclausule voorkomt dat extra werk.



Bij budget- of voordeelhypotheken heb je dus geen dalrenteclausule. Je kan nog steeds elk gewenst moment een nieuwe offerte aanvragen en de oude laten verlopen. Helaas voor jou is dat laten verlopen bij dergelijke hypotheken niet gratis, maar moet je dan een boete betalen. Uiteindelijk ben je je geld dus toch kwijt, hetzij aan de hogere rente, hetzij aan de boete.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Alle reacties Link kopieren
Als je een offerte laat verlopen zonder deze te tekenen en terug te sturen, dan is er niets aan de hand.



MAAR, als je de offerte (het aanbod) getekend hebt (aanvaard), dan is er wel degelijk een overeenkomst tot stand gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het her en der eens vergeleken, het is afhankelijk van de hypotheekverstrekker of er annuleringskosten in rekening worden gebracht bij het annuleren van een ondertekende hypotheekofferte. De ene verstrekker brengt wel kosten in rekening, de andere niet. Eens te meer een goede reden om de offerte goed door te lezen alvorens het te ondertekenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon even contact opnemen met je hypotheekverstrekker om na te gaan heo dat bij jullie geregeld is. Wij kunnen, na het tekenen van de offerte, tot de tijd dat we het huis op naam krijgen een nieuwe berekening laten maken als de rente daalt. Er is wel gevraagd dat iet bij elke 0,1% te doen omdat hetveel werk is maar als de rente daalt en we denken dat hij weer gaat stijgen gaan we het opnieuw vastzetten. Bedenk wel op 100.000 euro is 1% toch 1000 euro per jaar en bij een langlopende loopgtijd tikt dit toch aardig aan. succes ermee
Alle reacties Link kopieren
We hebben de offerte er maar eens bij gepakt en helemaal doorgespit. We kunnen we de getekende offerte verbreken, maar dan kost ons dat 1% van de gehele som. Wanneer de rente met 0,4 gedaald zou zijn dan kan ons dat in 10 jaar 12.000 schelen. De boete zal ons ongeveer 3600 kosten. Het is wel iets om over na te denken. Het klopt dat de banken een stuk strenger zijn geworden met de voorwaardes en wat je maximaal kunt lenen, maar wanneer we bij dezelfde bank zouden willen blijven dan lijkt me dat niet echt een probleem. Mijn vriend gaat van de week de bank bellen en dan kijken we wat de bank er van vindt en wat we gaan doen.



Dank jullie wel voor alle reacties, ik laat het weten wanneer ik meer info heb van de bank.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven