Koken voor één persoon

16-06-2007 14:16 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik vind het leuk om te koken, maar ik heb af en toe geen inspiratie meer voor alweer een eenpersoons maaltijd...! Ben niet zo'n aardappelen-groente-vlees type, meer de eenpansgerechten of ovenschotels. Maar dan zit je dus vaak met een te grote hoeveelheid.

Wat maken jullie zoal klaar als je alleen voor jezelf kookt?

Als ik bolognesesaus maak, maak ik meestal wat extra en vries ik de porties die niet gebruik in, zodat ik ze later kan eten. Hebben jullie nog tips voor 'homemade' diepvries eten?? Ben benieuwd!



Grtz, Lucy
Alle reacties Link kopieren
Neem eens een kijkje in het kook topic



ik kook ook voor mij alleen. heb laatst bij blokker of v&d een kleine ovenschaal gekocht. voor 1-2 personen. kun je lekker in de oven dingen bereiden die genoeg zijn voor 1 persoon.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook halve paprika's, komkommers, courgettes, bakje champignons, bloemkool enz gebruiken en de andere helft de volgende dag gebruiken. De ene dag verwerk je ze in een italiaans gerecht, de volgende dag in een pittig mexicaans gerecht of in een salade of in een soepje. En het kliekje van de vorige dag kan vaak goed weer door als bijgerecht voor de volgende dag.



Zo eet je toch elke dag vers en gevarieerd.  Gewoon erg creatief zijn met wat je in huis hebt en probeer eens wat! Als het dan een keertje niet te eten is, heb je alleen jezelf ermee, dus geen klagende tafelgenoten, en belangrijk wel weer wat geleerd!
Alle reacties Link kopieren
@ lalein: kleine ovenschaal heb ik al! maar even goed bedankt voor je reactie!!



@ duploo: leuk idee, doe ik soms al, maar ben er niet zo creatief mee als ik wel graag zou willen :)

Heb jij goeie combi's waarbij je dit toe kunt passen? van mexicaans naar italiaans vond ik al een leuk idee, met wat andere kruiden en andere bijgerechten smaakt het dan toch heel anders!
Alle reacties Link kopieren
Ik eet ook vaak alleen, en ik hou van koken en nieuwe dingen uitproberen dus voor mij is het geen probleem.

Ik kook ook wel eens wat uit pakjes, en dan eet ik dat 2 dagen na elkaar.

Als je niet 2 dagen achter elkaar hetzelfde wilt eten dan kun je ook een dag tussendoor wat anders eten. Al klaargemaakt eten blijft wel een paar dagen goed.



Of je kunt pasta maken. Van het gehakt vries je de helft in. Groente kun je ook bewaren voor in een ander gerecht. Potje saus gebruik je de helft van, de andere helft bewaar je voor een paar dagen later. (wel kleine potjes kopen dus!)

En van pasta kun je wat meer koken en de volgende dag kun je van die koude pasta een maaltijdsalade maken.

Je moet gewoon zelf wat creatief daarin zijn.



Ik heb vorige week bijvoorbeeld van een restje gehakt zelf een heerlijke hamburger gemaakt. Op een broodje, wat gebakken krieltjes en sla erbij. Heerlijk!

De dag ervoor had ik gebakken krieltjes gehad met sperziebonen op z'n surinaams en een valess-burger. Zo varieer ik wat af! :)



Vandaag eet ik Kip Tandoori met sperziebonen (inderdaad, de sperziebonen van vorige week die over waren ;)). Het wordt wel de 3e dag op rij maar ik heb de hele dag geshopt en geen zin om iets klaar te maken. Nu doe ik er voor de variatie wel kroepoek bij :P



Succes!



En als je nog wat ingrediënten van de dag ervoor overhebt en je weet niet wat je er van moet maken, vraag het hier gerust! (of in het Heerlijke Kooktopic)
En wat dacht je van zelf saus maken voor bijvoorbeeld pasta. :) Dan kan je zo veel of weinig maken als je zelf wilt en hoef je niet twee dagen later weer pasta te eten omdat het sauspotje op moet. Is trouwens nog lekkerder ook! Pasta's zijn trouwens sowieso handig want je kan eindeloos varieren met groenten. Ik eet pasta's bijvoorbeeld ook vaak zonder saus, maar met alleen wat olijfolie en bijvoorbeeld broccoli, rucola of spinazie. Daar bijvoorbeeld nog wat tomaatjes bij, noten, geitenkaas, wat geraspte parmezaan etc etc.

In plaats van aardappels koken kan je ze ook in een braadslee doen met wat zout en bijvoorbeeld rozemarijn, zo de oven in.

Gewoon een keer van wat "basisdingen" veel koken en invriezen is ook handig. Zo liggen er bij ons altijd meerdere zakjes met risotto, puree e.d.
Alle reacties Link kopieren
Ze is nu op vakantie, maar Thee kan je zeker geweldige tips geven, dus dit topic nog even hoog houden!
Denk dat je anders ziet.
Alle reacties Link kopieren
En up!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven