Docenten: kopen of (sociale) huur?

31-01-2016 17:40 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 8 jaar ingeschreven bij Woningnet , regio groot-Amsterdam (dacht ik), maar nog steeds weinig kans om in aanmerking voor een sociale huurwoning te komen. Ik ben in de zomer (hopelijk) afgestudeerd en heb dan hopelijk snel een baan als docent (ik krijg nu al allemaal aanbiedingen via LinkedIn dus ik denk niet dat het extreem lastig wordt). Rond die tijd moet ik ook mijn kamer uit, want ik studeer dan niet meer. Ik kan gelukkig terug naar mijn ouders in de tijd dat ik op zoek ben naar een huis, maar de mensen die ik spreek zeggen dat het extreem lastig is om iets te vinden.



Mijn wensen:

Een eigen slaapkamer+ woonkamer, en het liefst eigen keuken+ eigen badkamer (maar gedeeld kan ook) in de buurt van Amsterdam (ik maak me geen illusies dat ik in de stad zelf terecht kan). Diemen, Weesp, Zaandam, etc. Ik ben starter, dus een groot huis met tuin gaat voorlopig niet gebeuren.



Nu heb ik meerdere opties.

1. Ik kan straks op alles gaan reageren van WoningNet in de hoop dat ik ergens kans maak

2. Ik kan via via zoeken, en op sociale media aangeven dat ik woningzoekende ben, in de hoop dat iemand iets voor me heeft. Het nadeel daarvan vind ik dat ik die mensen niet ken, en dus kans maak opgelicht te worden.

3. Ik kan een jaartje wachten en particulier gaan huren (in dat jaar mijn salaris opsparen en heel zuinig leven, ouders verwachten gelukkig geen bijdrage aan de huur)

4. Nog langer bij mijn ouders gaan zitten en wachten tot ik iets kan kopen (wat lastig is, want ik moet dan eerst een vast contract hebben en het is toch iets waar je aan vast zit)



Hoe doen jullie het?
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 01 februari 2016 @ 12:12:

[...]



Bijna 2500, had ik ook gegoogeld. Dat is de begintrede van de LB schaal.Ik weet niet hoe het straks zit. Ik ben eerstegraads, dus of ik instroom in LC of LB... geen idee. LC zou officieel moeten, maar ik hoor van medestudenten dat ze vaak toch in Lb instromen. Ik krijg nu veel aanbiedingen via LinkedIn, maar dat is allemaal tijdelijk. Rond maart weet ik welke functies er vrijkomen voor langere tijd, waarbij ik na de zomervakantie kan instromen. Dan weet ik ook meer over hoeveel ik ga verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Relaxed, ik kom er nu achter dat ik mijn inschrijving in de woonplaats van mijn ouders nog had staan en dat die verlengd kan worden. Daar zit in nu dus op 2 jaar, en tegen de tijd dat ik wat zoek op 3. Dan maak ik al gewoon kans op een lotingwoning, dus dat geeft mij al iets meer rust. Woonplaats is ook wel een redelijk grote stad die goed bereikbaar is vanuit Amsterdam, maar waar de huizen wel goedkoper zijn.
Alle reacties Link kopieren
En toch zou ik lekker gaan kopen, als je nu al zegt dat samenwonen niet werkt. voordat je het door hebt zijn er jaren voorbij en heb je alles weggegeven aan huur.



huur appartementje inrichten kost ook geld. en daarnaast geeft het nooit een ''eigen'' gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Onder ongeveer 20 jaar ingeschreven bij woningnet regio Adam lukt een leuke woning gewoon niet. Ik weet dat buiten Amsterdam een leuke woning kopen aantrekkelijker is. Ik heb vrienden die in Amsterdam Noord aan de grens van Waterland een huis / appartement hebben gekocht en die zagen er heel leuk uit.
I am Spaaartaaacus.
Ik zie dat het even geleden is dat je hier schreef, maar ik heb nog en tip.

In 2006 ging ik naar een onderwijsbeurs in Utrecht. Daar waren ze op zoek naar docenten voor tekortvakken en voor minder gewilde vacatures ('zwarte' basisscholen, sommige vmbo's). Als je daar een baan kreeg, kreeg je en jaarcontract en een huurwoning in de regio aangeboden. Die regio was stad Amsterdam, Utrecht, Rotterdam etc.

Ik ben niet op dat aanbod ingegaan (woon en werk nu in het noorden). Maar wellicht is het dus handig om je eerst te oriënteren op een baan en dan pas op een woning.

Geen idee of het nu nog zo werkt een of die beurzen nog bestaan, maar wie weet is het de moeite om het uit te zoeken.



Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven