Samenwonen, met 4 katten!

29-01-2016 09:07 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allen, ik ben op zoek naar wat advies



Mijn vriend en ik zijn sinds een week gaan samenwonen. Puntje van aandacht: ik heb twee katten en hij heeft er ook twee. We zijn gaan samenwonen in een nieuw huis, dus niet dat de één bij de ander is ingetrokken.



Mijn katten zijn een poes en een kater. De kater is een held op sokken, de poes is iets robuuster van karakter. Beide zijn ontzettend lief, knuffelig en dociel van aard. Het zijn binnenkatten (dus niet gewend aan vreemde andere katten). De poes is 5 en de kater is 4.

De katten van mijn vriend zijn twee poezen. Het zijn zusjes, buitenkatten en ontzettende knuffelkonten. Ook zij zijn geen agressieve katten van aard, en gewend aan andere katten. Ze zijn allebei rond de 11 jaar.



We hebben twee kleine kamertjes, waar we zijn katten in één kamer en die van mij in de andere kamer hebben gezet met ieder een kattenbak, krabpaal, een vest of trui van ons om op te liggen en water/voerbakjes. Bekende spullen dus. Nu hebben we een plan van aanpak bedacht om ervoor te zorgen dat alle katten normaal met elkaar om kunnen gaan in een nieuw huis.

We wilden ze eerst laten wennen aan de kamers. Wanneer dit goed gaat, verwisselen we wat spulletjes, zoals de truien, van kamer. Zo kunnen ze wennen aan de geur van de ander. De volgende stap is de katten wisselen van kamers voor een uurtje of wat, zodat ze omgeven worden door de geur van de ander. We blijven er dan bij, om te zorgen dat het goed gaat en ze niet gestrest raken (veel aaien, knuffelen en bevestiging geven). Daarna weer terug naar hun eigen kamers, zodat ze weten dat die 'veilige plek' er nog is.

Uiteindelijk als dat allemaal goed gaat en ze niet gestrest zijn, willen we dat ze elkaar zien. Hoe we dat praktisch gaan doen is nog even uitvogelen, maar da's om te kijken wat de reactie is bij het zien van de ander. Als dit goed gaat, kunnen ze kennismaken (hetzij direct, hetzij na dit de hebben herhaald). Uiteindelijk kunnen ze samen het nieuwe huis verkennen. Als dit niet goed gaat en ze beginnen al te blazen of grommen naar elkaar, moeten we een paar stappen terug en het proces herhalen.

Eventueel kunnen we, nadat ze elkaar wel hebben geroken maar niet hebben gezien nog, er ook voor kiezen om de katten om en om door het huis te laten lopen, zodat ze leren dat het huis nieuw is maar wel veilig, ondanks de geur van de andere katten. Door dit om en om te doen, voorkomen we dat het huis territorium wordt van één stel, en het andere stel daarmee automatisch indringer wordt.



Het is een heel protocol, maar wat vinden jullie ervan? Het is nogal ingewikkeld met katten, maar we willen graag dat ze normaal kunnen samenwonen natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt dat je niet te langzaam maar wel te snel kunt introduceren. Voorzichtig plan als dit lijkt me heel goed dus.
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat boffen jullie katten met 2 van die lieve, gedulde en respectvolle baasjes! Echt top! Heel veel samenwoon plezier met z'n zessen :-)
Alle reacties Link kopieren
Of ze met zijn allen opsluiten in 1 kamer en wachten tot er witte rook uitkomt (grapje).



Je hebt eigenlijk voor elke kat een kattenbak nodig plus 1. Langzaam aan elkaar laten wennen is een goed idee. Een kat raakt gestrest van opsluiten. Beter is om de katten meer ruimte te geven in verschillende delen van het huis.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn je plannen goed TO!

Ik raad je feliway aan.



Succes, met veel geduld gaat goed komen!
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij zijn gewend om een bak te delen, en die van mijn vriend ook. Aan de kamers waren ze eigenlijk na een paar uur al gewend; rondlopen, veel aandacht vragen, ze leken heel ontspannen (mauwen, staartje omhoog, dat soort dingen). Toen ze allebei een trui kregen die naar de andere katten rook, vonden die van mij dat heel interessant, veel snuffelen enzo. De katten van mijn vriend vonden het niet boeiend, die snuffelden een keer en gingen er toen op liggen slapen. Die van mij hebben ook liggen slapen op de trui van mijn vriend (die dus naar zijn katten rook). Dat leek me een goed teken, verder geen gek gedrag gezien.



We hebben ze ook al een keer van kamer gewisseld, zonder dat ze elkaar hebben gezien. Dat vonden die van mij spannend, maar ze waren niet bang. Veel snuffelen, rondkijken en nieuwsgierig naar een hoop dingen, maar alles met het staartje omhoog (niet tussen de achterpoten) en ze wilden geaaid worden. Ze leken niet gestrest, eerder heel nieuwsgierig. Ik heb ze veel geknuffeld en toegesproken. De katten van mijn vriend vonden het totaal geen probleem om ineens op de andere kamer te zitten. Alsof er niks aan de hand was :P Na een half uurtje ofzo hebben we ze weer terug gezet.



De geur lijkt dus niet direct een probleem te zijn. Ik weet hoe mijn katten zich gedragen als ze ècht bang zijn, en dat gedrag heb ik nog niet gezien. We moeten het nog een paar keer herhalen, het wisselen van kamers voor ik het zeker weet.
Alle reacties Link kopieren
Wat boffen jullie katten met twee geweldige baasjes! Misschien is het een idee om de eerste ontmoeting op 'neutraal' terrein te doen? Dus niet in een van de twee kamers, maar in een andere kamer?

Heel veel succes, en met veel geduld weet ik zeker dat het goed gaat komen!
Alle reacties Link kopieren
Lijt me goed plan inderdaad; fijn zulke goeie tweepoters voor de vierpoters



Gaat vast goed, veel you tube filpmpjes opnemen? Kan de wereld meegeniten van deze

samenwoon soap mss word je wel een hit?



Wij zijn 4 jaar geleden gaan samen wonen: 2 honden bij 1 kat geïntroduceerd

en ik maakte me erg veel zorgen: was echt niet nodig...was in no time één grote familie, en voordat het zover was vooral enorm gelachen.(vriend en ik hebben meer moeite met elkaars leef gewoonten gehad dan de dieren )





Don t worry, just enjoy



Veel plezier samen
escape to the country met jonnie irwin, allistair, jules , nikki, denise 16 hr bbc1
Alle reacties Link kopieren
Mijn kattenoppas zegt altijd dat katten nieuwsgierig naar elkaar moeten worden zo erg dat ze elkaar willen zien. Wat dat betreft zijn jouw ideeën echt prima want je maakt de katten nieuwsgierig naar de ander.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een prima plan! En wat hierboven ook geschreven is, neem er zo'n feromonen stekker bij. Misschien niet perse nodig maar katten worden er wel extra rustig en mild van. Succes en veel plezier met samenwonen!
Alle reacties Link kopieren
Wauw, dankjewel voor de reacties!



Ik heb goede hoop! Ik denk dat het wel goed gaat komen. Mijn katten zijn wat meer timide dan die van mijn vriend, dus die hebben iets meer aandacht en tijd nodig waarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Nooit geweten dat katten erbij zo'n probleem kon zijn. Wij hebben altijd 2 katten gehad maar van groot leeftijdsverschil. Toen de oudsten dood gingen kwamen er weer kleintjes bij. De oudste vond dat inderdaad niet altijd leuk. Te druk. Maar het wende wel redelijk snel.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik maak me misschien ook wel te druk erom. Ik wil gewoon graag dat ze in ieder geval zonder stres in één huis kunnen leven.



Gisteren hebben we ze weer een keer van kamer verwisseld, en dat was dit keer voor mijn poes en één van de poezen van mijn vriend spannend; beetje onwennig rondgelopen, minder nieuwsgierig dan vorige keer. De kater ging direct met speeltjes aan de haal en vond het allemaal best, terwijl die vorige keer nogal gespannen leek.



Katten ... blijven maffe beesten soms. Dit weekeind nog een keer wisselen, kijken hoe dat gaat. Ze hebben weer een trui van de ander gekregen voor tot die tijd.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen september precies hetzelfde aan de hand gehad. Ik twee katten, vriendin ook twee katten. Wij gingen dan niet samenwonen in een nieuw huis, maar in mijn huis. We maakten ons vooraf nogal zorgen, want één van de katten van mijn vriendin is nogal een pittige tante (zacht uitgedrukt). Ik heb me dan ook suf gegoogled over hoe we het 't beste konden aanpakken maar kon niet zo veel informatie vinden over deze specifieke situatie, dus vier katten aan elkaar laten wennen. Dus hopelijk heb je iets aan mijn verhaal.



We hebben de nieuwe katten eerst apart gehouden op zolder. Eigen kattenbak, eigen voer etc. Dit duurde een paar dagen, toen waren ze een beetje tot rust gekomen. Daarna mijn katten naar buiten en de twee nieuwe katten door het huis laten snuffelen. Ze durfden toen nog niet zo veel, alleen naar de eerste verdieping. Bij het minste of geringste schoten ze naar boven. Na een of twee weken hebben we ze kennis laten maken. Deur op een kier en aan elkaar laten snuffelen. Daarna deur weer dicht en nieuwe katten weer naar zolder. Na weer een paar weken en veel geduld lieten we ze af en toe bij elkaar als wij er ook waren. Afleiden met een speeltje of snoepjes werkte goed. Zodra ze aangaven dat het genoeg was of zodra wij naar bed/weg gingen, gingen de nieuwe katten weer naar zolder. Op een gegeven moment ging het met drie katten goed, de pittige tante had nog wat meer tijd nodig. Zij is nog een tijdje alleen veel op zolder geweest. Na ongeveer 5-6 weken waren ze full time bij elkaar.



Nu is de situatie alleszins leefbaar. Af en toe is er wat gegrom en geblaas, tot vechten is misschien 2-3 keer gekomen. Dat gaat dan tussen de pittige poes en mijn kater (die heel lomp en een beetje dominant is). De pittige poes blaast naar alle katten en heeft vooral haar eigen ruimte nodig, maar dat wordt over het algemeen redelijk gerespecteerd. Het is mij al met al erg meegevallen en ik ben blij dat we het op deze manier hebben aangepakt.



We hebben ook Feliway verdampers gebruikt, geen idee of dat heeft geholpen. En wij hebben nu 3 kattenbakken voor 4 katten. Je merkt ook dat ze allemaal hun eigen ligplekjes hebben. We laten alle deuren open dus ze kunnen gaan en staan waar ze willen (en elkaar dus ook ontlopen).



Heel veel succes, met veel geduld en tijd en vooral ook kijken naar wat de katten zelf aangeven waar ze aan toe zijn, komt het zeker goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven