Afgewezen bij makelaar door wia-uitkering

30-01-2016 07:11 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een huurhuis voor mijn vriend en ik in de vrije sector en wilde ons inschrijven bij een makelaar. En we zijn afgewezen omdat we beiden voor 80-100% zijn afgekeurd en een wia-uitkering ontvangen. Verder voldeden we aan alle voorwaarden, verhuurdersverklaring, ruimschoots voldoende inkomen en alle papieren aanwezig en in orde. Ze zeiden ook letterlijk dat het komt omdat we wia krijgen. Is dat normaal? Ze mogen dat doen, neem ik aan, ze moest het zelfs aan de directie vragen. En ja, zij bepalen aan wie ze verhuren. De woningbouwvereniging heeft ook vrije sector huizen maar die vinden we nogal duur. Bij makelaars zie je toch lagere huurprijzen.



Heeft het nog zin om het bij een andere makelaar te proberen? Ik kan alleen specificaties van de uwv geven dus verbergen dat we wia krijgen, kan ik niet. Wil ik ook niet. Het was een grote makelaar, die veel huizenprojecten beheert dus we balen wel als een stekker. Heeft iemand raad? Welke makelaars vallen daar niet over?



Het is natuurlijk zo dat we niet meer in inkomen toenemen maar we zitten bijna 10.000 euro boven het minimum wat ze vragen voor een huurhuis bij die makelaar. Dus we moeten sowieso nog jaren in de vrije sector huren. We hebben wel bij de woningbouwverenging proberen te huren maar zijn tot nu toe drie keer afgewezen. Dan hebben andere mensen altijd betere papieren want een gewone baan. Ook bij de woningbouwvereniging maakt dat uit.



Dus ik vraag me nu echt af, behalve huren van particulieren, wat niet ideaal is, waar kunnen we nog een huis huren waar ze ons niet onderaan de lijst zetten omdat we wia hebben? En vragen of we toch in de sociale woningbouw mogen huren, gaat echt niet, omdat we ruimschoots boven de grens zitten. Soms maken ze een uitzondering, geloof ik. Maar niet bij zoveel meer inkomen. Bovendien is het nog moeilijker een huis te huren in die sector.



We wonen nu dus anti-kraak, ik denk dat ik daar maar weer naar ga zoeken. En daarin is ook niet veel te vinden in mijn regio helaas. Weet iemand nog sites waar veel antikraak-woningen op staan? De sites die ik vind, staan maar een paar projecten op. En vaak moet je eerst lid worden voor 5 of 10 euro. Maar dan nog is het afwachten of er iets geschikts vrijkomt.



Zucht. Iemand zin om iets op de Veluwe te gaan bouwen? Ik neem wel oude autobanden mee. Ik zoek nu al zeker 5 jaar en we zijn al zeker 20-30 keer afgewezen. En ik denk dat er meer mensen zijn zoals wij, misschien niet in dezelfde situatie. Maar wij moeten hier volgend jaar uit en ik denk echt dat het heel krap gaat worden met de tijd. Om moedeloos van te worden.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
TO, nog even over 'volledig en duurzaam arbeidsongeschikt': dat gaat voor jou zo te lezen niet op, omdat er een herkeuring voor je op de planning staat.
Alle reacties Link kopieren
TO, je bent echt heus wel zielig. Maar die erkenning levert niet veel op.

Als je niks doet kom je op straat. Gelukkig ben je nog op tijd.

Aan de slag.

Misschien is er juist wel iemand die met je mee kan denken bij (geen idee, maar zou proberen bij huisarts en instantie waar je uitkering vandaan komt).



Juist als je zegt dat het niet eerlijk is als je van belangrijke zaken af moet zien, kom je op mij verwend over.

Een huiseigenaar is niet verplicht precies aan jou te verhuren. En voor sociaal verdien je teveel.



Ik hoop dat de huisarts kan helpen.
quote:Orangetree schreef op 31 januari 2016 @ 13:46:

Ik lees genoeg redenen in je laatste twee posts waarom ik mijn huis vooral niet aan je zou verhuren. Sorry. Roken, huisdieren, psychisch instabiel. En aangezien het mijn huis is bepaal ik zelf wie daar in komt. Dat is geen recht voor jou, maar voor mij als huiseigenaar.Dit. En krijg dat eens tussen je oren, in plaats van de "alles en iedereen is tegen ons"-kaart te trekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sapsorrow schreef op 31 januari 2016 @ 13:35:

O ja, ik voel me vandaag zo verwend! Kan mijn geluk niet op in dit pand zonder isolatie en enkel glas zodat de stookkosten 400 euro per maand zijn terwijl de verhuurder en eigenaar van het pand het vertikken om ons daarmee te helpen. Ja, kunnen we zelf regelen. Ik heb bubbeltjesplastic op alle ramen want je denkt toch niet dat we 1 cent in dit pand gaan steken? Het valt half uit elkaar hoor. Dak is bijna rot nu. Dus echt, ik voel me zo'n verwende Nederlander.





Klaar met zielig doen?

Je hebt zelf de keuze gemaakt om groter en dus antikraak te gaan wonen.

Je hebt nog een jaar schreef je om andere woonruimte te zoeken.

Met jou vele anderen die op zoek zijn en niks vinden, te hoog inkomen, te laag, te allochtoon, te jong whatever.

Zielig doen gaat je geen stap verder helpen.



Hop. Op zoek naar een huis. Er zijn tips genoeg gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Zo kom je nergens. Alle schuld buiten jezelf leggen en denken dat je niets kan. Dat is dus echt niet zo.



Probeer grip te gaan krijgen en in controle te komen, dan ga je je beter voelen. Zoek daar hulp bij. Of vind je het eigenlijk zo wel best?



En ja, ook ik weet wat een depressie is. Helaas.
Ik snap dat wel, hoe lullig ook. Er is niets zo onbetrouwbaar als het UWV. Zo ben je 80-100 procent afgekeurd en zo kun je weer halve dagen of fulltime werken. Afhankelijk van wie je treft. Als je dat niet kunt waarmaken zit je financieel in de shit MET huis. Voor de verhuurder niet leuk maar vooral voor jezelf niet.
quote:sabrina73 schreef op 01 februari 2016 @ 21:36:

Ik snap dat wel, hoe lullig ook. Er is niets zo onbetrouwbaar als het UWV. Zo ben je 80-100 procent afgekeurd en zo kun je weer halve dagen of fulltime werken. Afhankelijk van wie je treft. Als je dat niet kunt waarmaken zit je financieel in de shit MET huis. Voor de verhuurder niet leuk maar vooral voor jezelf niet.Ik snap echt niet waarom het UWV hier de schuld van krijgt.
Dan gaan jullie elektrisch roken. Voor sommige dingen is gewoon een oplossing :-)
quote:Goede-Fee schreef op 01 februari 2016 @ 22:06:

[...]





Ik snap echt niet waarom het UWV hier de schuld van krijgt.Is toch makkelijk, dan kan het nooit aan jezelf liggen. Logisch toch.
Ik geef UWV niet de schuld ik zeg gewoon zoals het is. Het UWV is zeer onvoorspelbaar en zeker geen instantie waar je financieel iets op kunt bouwen. Veel zieken worden tegenwoordig goedgekeurd ook als er aan de situatie niets is veranderd. Als ik verhuurder zou zijn zou ik dat risico ook niet nemen.
quote:sabrina73 schreef op 02 februari 2016 @ 10:56:

Ik geef UWV niet de schuld ik zeg gewoon zoals het is. Het UWV is zeer onvoorspelbaar en zeker geen instantie waar je financieel iets op kunt bouwen. Veel zieken worden tegenwoordig goedgekeurd ook als er aan de situatie niets is veranderd. Als ik verhuurder zou zijn zou ik dat risico ook niet nemen.



Nogmaals, zo werkt het helemaal niet. Als je echt afgekeurd ben en een IVA uitkering hebt, heb je wel een vast inkomen. Een WGA is wat minder vast. Daarvoor word je eens in de zoveel tijd opgeroepen voor een herkeuring. Dat betekend helemaal niet dat je meteen word goedgekeurd.



Het gaat om de regels die particuliere verhuurders kunnen hanteren en die zijn voor niet zieken net zo streng, liefst vastcontract, minimaal zoveel inkomen ect. Of een bank bij een hypotheek.



Het probleem van TO ligt echt niet bij het UWV, maar bij haarzelf. Niet weten wat voor uitkering je hebt, een huis via de woningbouw opgeven terwijl je al beiden een tijdelijke wia blijkt te hebben hebt ect ect ect.
Ik vind dat het probleem wel zeker bij de WIA ligt. IVA is zekerheid inderdaad maar WGA is puur onzekerheid. Bij iedere herkeuring kun je in een financiele val komen. Daar kun je toch geen huur op afspreken. Buiten dat TO best wat zaken zelf kan aanpakken blijft dit toch een groot probleem.
quote:sabrina73 schreef op 02 februari 2016 @ 11:08:

Ik vind dat het probleem wel zeker bij de WIA ligt. IVA is zekerheid inderdaad maar WGA is puur onzekerheid. Bij iedere herkeuring kun je in een financiele val komen. Daar kun je toch geen huur op afspreken. Buiten dat TO best wat zaken zelf kan aanpakken blijft dit toch een groot probleem.Hetzelfde voor een tijdelijke contract. Dus sorry vind het echt niet de schuld van de UWV.
Alle reacties Link kopieren
TO reageert toch niet meer.
quote:minnimouse schreef op 02 februari 2016 @ 15:58:

TO reageert toch niet meer.Nee, dat wordt wachten tot een vergelijkbaar topic onder de volgende nick.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven