Gas, water, elektriciteit nieuwbouwappartement

01-02-2016 15:57 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Enkele tijd geleden had ik hier al een topic geopend over wel/niet kopen. We hebben inmiddels besloten om voorlopig even van het kopen af te stappen, goed te gaan sparen en dan maar te hopen op een betere huurwoning. Tot nu toe kwamen we eigenlijk nergens voor in aanmerking, maar we hebben geluk! We mogen deze week op intakegesprek komen voor nieuwbouwappartementen van de woningstichting.



Mijn vraag: op wat voor kosten kunnen wij rekenen bij een nieuwbouwflat? Ik kan overal bedragen vinden, maar deze gaan al snel over gezinswoningen of oudere appartementen. Normaal zou ik dan ook gewoon lekker hoog gaan zitten met de berekening, maar aangezien de huurprijzen van de nieuwe appartementen nogal verschillen, wil ik toch een specifieker bedrag. 50 euro meer of minder qua gas/water/licht betekent ook dat we de voorkeur wel of niet kunnen geven aan de duurdere appartementen (zitten tussen 600 en maximale sociale huur). Anders zou ik uiteraard de intake afwachten, maar ik vind het toch wel fijn om thuis al een idee te hebben, ipv bij de woningstichting nog te moeten overleggen wat we financieel aankunnen.

We zitten nu in een soort studentenstudiootje waarbij de huisbaas deze kosten regelt. Vandaar dat ik er zelf nog weinig vanaf weet. Andere kosten hebben we op een rijtje staan.



Enkele gegevens:

- Alle appartementen rond de 65m2, ook de 'duurdere' - deze hebben alleen wat meer balkon en twee gemiddelde slaapkamers, ipv 1 grotere)

- Redelijk goed tot goed geïsoleerd - immers nieuwbouw

- We zijn met 2 personen, beide fulltime werkend en in het weekend thuis. 's Nachts en als wij weg zijn zal de thermostaat dan rond de 17 graden staan, ipv 20

- We douchen dagelijks, allebei zo'n 15 minuten

- Wassen doe ik ongeveer 2 keer per week

- Ik heb nog geen idee of we een dubbele meter krijgen, maar het is in ieder geval individueel verwarmd met een eigen CV.

- Ik ga uit van koken op gas, maar dat weet ik nog niet 100% zeker



Kunnen jullie me hier misschien een indicatie geven? Scheelt het uberhaupt iets? Anders kan ik gewoon de gemiddelde 200 euro aanhouden die ik overal tegenkom bij een 2-persoons huishouden.



Bedankt!
Goed nieuws! Je bent bij lange na geen 200 kwijt aan g/w/l voor een nieuw bouwappartement. Ga maar uit van 15,00 voor water en 50 voor g/l
Wel heb je nog gemeentebelastingen.
200 euro lijkt me veel te veel als het nieuwbouw (en dus goed geïsoleerd) is en jullie beiden fulltime werken!



Wij (2 volwassenen, 1 kind) betalen 190 voor gas en elektriciteit voor een groot vrijstaand huis uit 1900 dat heel slecht is geïsoleerd, met 4 dagen per week iemand overdag thuis. Onlangs zonnepanelen geplaatst en dak geïsoleerd dus bedrag zal minder worden. Mijn moeder betaalt 180 voor een deels geïsoleerde tussenwoning en is altijd thuis en stookt het vrij warm.



Voor drinkwater betalen we circa 20 euro per maand (120 m3 per jaar) en dat is inclusief sproeien van de tuin. Voor een appartement zou ik van 80-100 m3 uitgaan, is waarschijnlijk nog teveel maar dan hoef je in ieder geval niet bij te betalen. Ach, en water kost toch bijna niks, de kosten zitten vooral in gas en elektriciteit.
Alle reacties Link kopieren
Heeft de huisbaas ook tv en internet voor jullie geregeld? En de gemeentelijke belastingen?
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op de website van het Nibud:

http://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/



En verder ligt het er natuurlijk aan wat je gewoontes zijn. Wij verbruiken bijvoorbeeld minder water dan gemiddeld, maar wel (veel) meer electriciteit (en hebben geen gas maar warmte). Wij zijn met z'n 2en zo'n ¤170 per maand kwijt, waarvan ca. ¤24 aan water (incl. waterschapsbelasting) en ¤60 aan electriciteit (en ¤85 aan warmte).



In mijn vorige appartement (uit de jaren 90) was ik in mijn eentje zo'n ¤100 per maand kwijt, waarvan ca. ¤60 aan gas, ¤15 aan water en ¤25 aan electriciteit.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Dat half uur douchen kan er nog flink inhakken zorg voor een waterbesparende douchekop en je wordt na 2 minuten echt niet meer schoner.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikkeh19 schreef op 01 februari 2016 @ 16:25:

Heeft de huisbaas ook tv en internet voor jullie geregeld? En de gemeentelijke belastingen?TO schrijft in haar OP dat ze alle andere kosten al op een rijtje heeft staan en enkel het inschatten van de maandelijkse kosten voor g/w/e lastig vindt.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal!quote:ikkeh19 schreef op 01 februari 2016 @ 16:25:

Heeft de huisbaas ook tv en internet voor jullie geregeld? En de gemeentelijke belastingen?Die regelen we zelf en daar houding we dus al rekening mee inderdaad! De appartementen liggen in een andere gemeente, maar aangezien die kleiner is dan onze huidige woonplaats, zullen die gemeentelijke kosten niet veel hoger liggen. Althans, daar ga ik vanuit.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 01 februari 2016 @ 16:31:

Dat half uur douchen kan er nog flink inhakken zorg voor een waterbesparende douchekop en je wordt na 2 minuten echt niet meer schoner.Haren wassen, conditioner, oksels/benen/schaamstreek scheren, gezicht & lichaam wassen... Ik zou echt niet weten hoe ik dat korter kan doen dan in een kwartier. :p Is overigens ook niet de bedoeling. We gaan het doen met de gewoontes die we nu hebben, want die vinden we eigenlijk wel prima. Ik was alleen benieuwd welk bedrag daarbij hoort!
Alle reacties Link kopieren
quote:KingsAndQueens schreef op 01 februari 2016 @ 16:33:

Bedankt allemaal!





[...]





Die regelen we zelf en daar houding we dus al rekening mee inderdaad! De appartementen liggen in een andere gemeente, maar aangezien die kleiner is dan onze huidige woonplaats, zullen die gemeentelijke kosten niet veel hoger liggen. Althans, daar ga ik vanuit.



Ik zou hier niet zomaar vanuit gaan, maar dit uitzoeken. Iedere gemeente bepaalt namelijk zelf (de hoogte van) haar gemeentelijke belastingen.



Als voorbeeld. In de gemeente waar ik woon betalen huurders geen rioolheffing. In de (kleinere) gemeente waar mijn zus woont, 15 km verderop, betalen huurders wel rioolheffing wat een extra kostenpost is van ¤225 per jaar.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een redelijk slecht geïsoleerd vrijstaand huis uit 1930. Zijn met zijn tweeën zo'n 115 euro per maand kwijt aan gas en elektra en 18 euro aan water. 's avonds staat hier de kachel altijd op 20,5 graden en 4 dagen in de week is er iemand de hele dag thuis. Vorig jaar kregen we 80 euro terug van de energieleverancier.
quote:roze-bank schreef op 01 februari 2016 @ 16:01:

Goed nieuws! Je bent bij lange na geen 200 kwijt aan g/w/l voor een nieuw bouwappartement. Ga maar uit van 15,00 voor water en 50 voor g/l50 voor gas en licht (en verwarming dus?) is wel erg rooskleurig denk ik
Alle reacties Link kopieren
quote:plumplum schreef op 01 februari 2016 @ 16:50:

[...]





Ik zou hier niet zomaar vanuit gaan, maar dit uitzoeken. Iedere gemeente bepaalt namelijk zelf (de hoogte van) haar gemeentelijke belastingen.



Als voorbeeld. In de gemeente waar ik woon betalen huurders geen rioolheffing. In de (kleinere) gemeente waar mijn zus woont, 15 km verderop, betalen huurders wel rioolheffing wat een extra kostenpost is van ¤225 per jaar.Ik kreeg het voor de desbetreffende gemeente zo snel niet gevonden op de site. We zitten nu, alles bij elkaar, op bijna 500 euro. Zou dit echt hoger uit kunnen vallen dan dat? Ik zal het in ieder geval van de week op de intake navragen dan! Dankjewel.
Alle reacties Link kopieren
Wij kwamen met z'n 2-en in een nieuwbouwappartement uiteindelijk na het eerste jaar uit op 80 euro voor gas/elektra. Water geloof ik 25 euro, dit was vooral belastingen, verbruik was daar maar een klein onderdeel van. Het eerste jaar hebben we wel veel meer betaald voor g/e. Iets van 150 euro, omdat er geen geschiedenis bekend was van vorige bewoners, werd er een algemene schatting gebruikt. Kregen toen meer dan 800 euro terug.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een woningbouw appartement. Ongeveer even groot. Beetje hetzelfde verbruik, beide een kwartier douchen en snachts thermostaat uit en wij betalen 130 per maand voor gas en elektra en ong 5 euro per maand voor water. Wel hebben wij het iets hoger ingezet omdat we liever terugkrijgen dan bijbetalen. Daarnaast is ons huis al wat ouder en minder goed geïsoleerd dus ik denk dat het bij jou nog wel wat minder uit kan vallen. Ik moet er wel bijzetten dat wij plat dak hebben en op een hoek wonen waar de zon de hele dag op staat dus vanaf het voorjaar tot de herfst hebben wij de verwarming eigenlijk nooit aanstaan
Alle reacties Link kopieren
quote:KingsAndQueens schreef op 01 februari 2016 @ 16:37:

[...]





Haren wassen, conditioner, oksels/benen/schaamstreek scheren, gezicht & lichaam wassen... Ik zou echt niet weten hoe ik dat korter kan doen dan in een kwartier. :p Is overigens ook niet de bedoeling. We gaan het doen met de gewoontes die we nu hebben, want die vinden we eigenlijk wel prima. Ik was alleen benieuwd welk bedrag daarbij hoort!Ieder geval hoger dan wij met 6 personen zet hem op 100 euro p/m en hou verbruik in de gaten en zo kun je het na 2 maanden bijstellen indien nodig.
Ik heb een zelfde soort appartement en betaal ongeveer ¤ 12,- p/m aan water (en ik douche veel en lang )en ¤ 65,- p/m aan gas en elektra. Ik krijg elk jaar nog wat terug omdat ik mijn voorschot voor gas en elektra wat hoog heb gezet omdat ik niet nog wil bij betalen aan het einde van het jaar.



Overigens heb ik ook een nieuwbouwappartement en werd voor het eerste jaar een schatting gedaan voor gas en elektra van ¤ 160,- per maand. Dat kon ik zelf gelukkig nog wel iets bijstellen naar ¤ 120,- per maand, maar lager kon niet het eerste jaar. Ik kreeg dus wel een leuk bedrag terug aan het einde van het eerste jaar, maar hou daar wel rekening mee in je vaste lasten.
Alle reacties Link kopieren
Wij (2 werkende) betalen in een appartement (64m2) uit de jaren 60, slecht geïsoleerd dus, ongeveer 75 euro per maand aan gas en licht.
140 euro voor gas en licht en water (dat laatste omgerekend per maand) en 630 euro aan gemeentebelastingen per jaar.



En geen uren douchen op kachels op 22. En niet de duurste gemeente van het land.



Ik vind de genoemde bedragen allemaal aan de lage kant.
Ik heb veel vrienden in een nieuwbouw appartement zitten en je betaalt bij een nieuwbouw appartement écht heel weinig voor g/l. Een vriendin woont op de derde verdieping (niet op een hoek) en betaalt ¤ 35 per mnd aan g/l en ¤ 10,00 aan water. Ze werkt fulltime en heeft bijna nooit de verwarming aan. Dat is ook niet nodig ivm de goede isolatie.
Alle reacties Link kopieren
Thanks iedereen! Grappig dat de bedragen toch redelijk uit elkaar liggen. Denk dat als wij 130 - 150 euro voor g/w/l rekenen we redelijk uit zullen komen dus? Eventueel maandelijks een paar tientjes meer kwijt zijn en achteraf geld terugkrijgen is natuurlijk gewenster dan moeten bijbetalen. Dan kunnen we in jaar 2 altijd nog bijstellen adhv werkelijk verbruik.
Alle reacties Link kopieren
We krijgen een appartement daar! Super fijn.



Bedankt voor jullie tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven