Kat niet meer op kattenbak, wat te doen bij dagje weg?

30-01-2016 20:33 41 berichten
7 weken geleden haalde ik mijn kat uit het asiel. In het asiel ging ze op de kattenbak omdat er geen andere mogelijkheid was. Toen ze eenmaal hier was is ze de eerste 2,5 week braaf op de bak gegaan. Nu mag ze echter naar buiten en merk ik dat ze de bak helemaal niet meer gebruikt. Ik moet haar nu dus naar buiten laten als ze haar behoefte wil doen. Op zich niet heel erg, maar nu moet ik morgen de hele dag weg (ik vertrek 's ochtends vroeg en ben pas tegen middernacht weer thuis) en ik kan haar dan echt niet naar buiten laten. Ik ben nu een beetje bang dat er wat mis gaat.

In principe is ze zindelijk, maar de bak gebruikt ze dus niet meer. Wat denken jullie, zou de kat op de bak gaan als de nood hoog is?

Ik merk ook aan haar dat ze 's nachts, dus vanaf het moment dat ik ga slapen en weer wakker wordt (zo'n 9 uur meestal) ook niet op de bak gaat/wil. Ik vind dat best lang voor een kat? Ook als ik een paar uur van huis ben, zoals vandaag zo'n 6 uur, blijkt ze bij thuiskomt toch niet op de bak te zijn geweest.

Raar toch?
quote:chocolol schreef op 30 januari 2016 @ 22:15:

[...]





Jeetje, dat is toch ook niet bepaald leuk voor de kat?! De hele dag in zo'n kleine ruimte alleen maar zodat mocht het misgaan het makkelijker op de ruimen is. Doet me denken aan verhalen van mensen die hun honden maar de hele dag in de bench lieten, want dat was zo lekker makkelijk. Als je niet tegen huisdierlijkgedrag kan, moet je er geen nemen.Doet me denken aan mensen die de nagels van de kat laten uittrekken.
Alle reacties Link kopieren
Waar doet ze het op buiten? Als het aarde is en je hebt een 2de bak staan zou je de 2de bak met aarde uit de tuin kunnen vullen, mocht ze dan echt niet meer op gewoon grit willen kan ze die bak gebruiken. Al denk ik dat aangezien ze de bak wel gebruikt heeft ze die ook zal gebruiken als de nood hoog is, eerder dan dat ze het op een andere plek doet. Als je maar 1 bak heb lekker laten staan met het gewone kattengrit.



(Dat met aarde heb ik wel gezien bij oppas katten die ivm een verhuizing van buiten katten die het alleen buiten deden binnen zaten. Met grit ging het fout, met aarde ging het een stuk beter, wat er toen nog naast ging was gewoon stress waarschijnlijk)
Alle reacties Link kopieren
quote:OldWood schreef op 30 januari 2016 @ 20:39:

Neem aan dat als de nood hoog is, ze wel op de kattenbak gaat.



Wij hebben een kat die het hele jaar niet op de bak gaat, maar met oud en nieuw zit hij binnen. Als hij dan echt heel nodig moet gaat hij op de bak en weet hij die plek ook goed te vinden.



En een kattenluik een optie? Kan kat zelf bepalen of hij binnen of naar buiten wil.

Hier nog 2 van die katten. Ze zitten de hele nacht in de woonkamer zonder problemen. Overdag mogen ze in en uit.

Met oud en nieuw moeten ze langer binnen blijven en halen we de bak tevoorschijn, waar dan een enkel plasje in wordt gedaan. Vaak duw ik ze dan even de bak in (zo van 'hier moet je wezen') maar weet niet of dat nodig is.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat was al acht jaar niet meer op de kattenbak geweest. Ik had die bak ook al zes jaar niet meer in huis staan, hij ging er toch nooit meer op.

Met kerst gingen we vijf dagen weg. Daarom maar een nieuwe kattenbak gekocht en....ja! Hij deed het gewoon weer op de bak. Hij wist het gewoon nog toen het nodig was. - O, geen zorgen, de buren gaven hem eten en lieten hem ook naar buiten en naar binnen.-
quote:zoethoudertje schreef op 30 januari 2016 @ 20:50:

Heb je geen omruilgarantie ofzo? dan had ik het wel geweten.Serieus?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook 2 buitenplassers. Na de verhuizingen gingen ze weer keurig op de bak. Grappig genoeg hebben ze elk hun eigen bak, de een in de hal en de ander in de keuken.

Ook voor de verhuizing gingen ze bij slecht weer of verplicht binnenblijven gewoon op de bak.
Alle reacties Link kopieren
Opsluiten in een badkamer of de hele dag buitenlaten lijkt mij niet nodig, meestal weet een kat de kattenbak wel te gebruiken, ook als ze het normaal liever buiten doet.

Daarnaast is het toch nog maar een paar weken dat ze vooral naar buiten gaat?

Zo snel verleert een kat zoiets niet.
Nou zo te lezen kan ik er dan wel op vertrouwen dat ze dan gewoon een dagje op de bak gaat!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gewoon proberen, en natuurlijk weet je nooit helemaal zeker hoe een kat reageert als je voor het eerst wat langer weggaat, maar de kat en jij zullen er aan moeten wennen, je zult nog wel eens vaker een dagje wegwillen neem ik aan.
Ja ik kan onmogelijk altijd thuis zijn om de deur voor haar open te doen! Het moet niet veel gekker worden

Het zal wel loslopen morgen.
Onze kat gebruikt de bak enkel als het buiten vriest of er veel sneeuw ligt. Kan dan wel naar buiten, maar wil niet :-)



De kat weet nog wel hoe het moet, en ik zou me geen zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
En, hoe is het gegaan?
"I love not Man the less, but Nature more..."
Ja poes is op de bak geweest! Ze wist het inderdaad nog
Alle reacties Link kopieren
Onze doet het ook het liefst bij ons in de tuin. Maar als we weg zijn gaat hij toch wel naar de kattenbak.
Alle reacties Link kopieren
quote:hieperdepiepindegloria01 schreef op 02 februari 2016 @ 23:37:

Ja poes is op de bak geweest! Ze wist het inderdaad nog
"I love not Man the less, but Nature more..."
katten zijn inderdaad niet gek

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven