Labradoodle

02-07-2015 22:23 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand hier een labradoodle? Ik vind het wel een leuke hond om te zien, kindvriendelijk, gehoorzaam en, niet onbelangrijk, hij verhaart niet ontzettend. Zeggen ze. Maar ik zou wel willen weten of dat echt waar is. En ik hoor van alles over ziekten. Hoeveel rekening moet ik daar echt mee houden? Fokker zegt natuurlijk dat pa en ma getest zijn.....
Alle reacties Link kopieren
De barbet kende ik niet! Net een labradoedel qua uiterlijk.



Wat ik ervan lees ook iets makkelijker karakter dan de labradoedel/ poedel/ waterhonden.
Alle reacties Link kopieren
quote:emmetje2 schreef op 03 juli 2015 @ 00:20:

Dat gefok met dieren vinden ik al niks. Zoek een hond uit het asiel.



zo eens met emmetje;

maar besef wel dat niet iedereen zo verstandig is,

dus ben al blij dat je eerst eens wat vragen stelt..



en labradors zijn inderdaad enrom doorgefokt..



De barbet is inderdaad een superlieve hond;

Wel veel training puppycursus en training nodig ( zoals zoveel anderepups),

heeft véél energie..vergt veel tijd en aandacht

en o ja, is dol op water
escape to the country met jonnie irwin, allistair, jules , nikki, denise 16 hr bbc1
Alle reacties Link kopieren
Ik moet eerlijk zeggen dat er zoveel keuze is, dat ik er een beetje in om kom! Ik woon niet in NL dus een smous is niet een optie.

We gaan ook zeker in het asiel kijken maar omdat we ws ooit maar 1 hond gaan nemen, overweeg ik om de kinderen de lol van een puppy te laten meemaken.



Maar als we dat niet doen: ook in het asiel moet ik weten wat ik in huis haal! Want een herder verhaart me bijvoorbeeld echt teveel. En over een teckel hoor ik alleen maar negatieve verhalen.



Dus als jullie een goed idee hebben qua ras dan hoor ik het graag.



De situatie:

Gezin met 2 kinderen, 7.9,10

Grote omheinde tuin (1800 m2). Al onze vrienden doen weinig aan uitlaten (zeg maar 1x per dag) en laten de hond in hun tuin poepen en ruimen dat op.

Klimaat: 18-25 graden overdag en 5-20 's nachts. Heel gematigd.

De kinderen willen graag spelen en kunnen 's middags uitlaten. Mijn man zal er mee kunnen hardlopen maar dat hoeft niet. Ik kan hem elke ochtend uitlaten. We hebben een paard dus als de hond beweging nodig heeft kan hij daar ook mee op een buitenrit (in het veld dus niet bij auto's en fietsen)

Er is eigenlijk altijd iemand thuis omdat we vanuit huis werken. De hond zal een paar uur per week alleen buiten zijn als we als gezin weg zijn. Verder wil ik de hond graag meenemen op vakantie dus ik wil het liefst een redelijk handzaam formaat.



Ik hou niet van slobberhonden, een huis dat naar hond ruikt en een huis vol haar.

Ik ben niet bang voor: opvoeden en beweging geven en vind het echt niet erg om om de dag te zuigen en schoon te maken. Ook een uur per week borstelen of de hond regelmatig laten trimmen vind ik geen probleem. Cursus wil ik sowieso doen.

Oftewel: ik wil best investeren in de hond.



Een poedel vind ik echt lelijk. De meeste terriers ook.



We neigen naar een labradoodle, beagle of een staffordshire bull terrier.
Alle reacties Link kopieren
Een tuin van 1800 m2 is biedt al een stuk meer perspectief op een goede afloop



Is het ook omheind? Dat hij niet weg kan lopen als hij buiten moet wachten op jullie?



Ik ging wat paardrijden betreft ook uit van de NL-situatie: elke 100 meter kruist het ruiterpad een wandelroute, autoweg of fietspad.



Ik wilde alleen aangeven dat een labradoedel geen 'ideale' hond is. Dat lijken veel mensen te denken. Het is een hond die graag zijn eigen gang gaat en veel vachtverzorging nodig heeft (2 keer per jaar trimmen is minimaal, ook omdat zijn oren volgroeien met krullen). En als er een modderpoel op het erf is zal hij daar de halve dag in rond spetteren.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet ik niet adviseren want je noemt rassen waar ik net niets mee heb

Staf zou ik niet doen met kleine kinderen. Niet dat het een gemene of gevaarlijke hond is, maar het is een hond met een enorme kaakkracht. Gáát er dus iets fout, dan gaat het direct goed fout. En er zijn er ook nog best veel met agressie problemen. Nu is dat meestal hond-hond agressie en dat staat geheel los van hond-mens agressie, maar er zal maar net een kind een handje tussensteken om het vechten te stoppen...



Beagles luisteren niet. Nou ja soms, met geluk, vollemaan, als ze heel veel zin en honger hebben en jij iets heel lekkers voor ze hebt.

Ok misschien overdrijf ik.

Nee. Ik overdrijf toch niet.

De beagle zal onder het hek van je mooi omheinde tuin door graven en er vandoor gaan. Hij neemt de biezen en komt terug wanneer hij zelf wil, niet wanneer je roept. Ze blaffen ook, veel. En ze verharen behoorlijk en die kleine haartjes gaan overal in steken.



Beagle noch staf zou ik met kinderen laten spelen/ravotten. Daar zijn het echt de honden niet voor.



Alle waterhonden duiken soms in het water (vandaar de naam ) en vanwege het soort vacht ruik je dat dan nog een tijdje. Mijn poedel neemt dan ook regelmatig een douche (ongeveer eens per maand) en gelukkig houdt ie daarvan dus dat is geen worsteling maar het kost wel tijd.

Alleen wandelen in de ochtend lijkt me wat weinig.

Wat vond je van de andere waterhondenrassen die ik noemde?



De rassen die je noemt zijn niet echt ´handzaam formaat´ eigenlijk. Je zegt dat je negatieve dingen hoort over teckels maar een ruwharige teckel zou toch best wat voor je kunnen zijn!
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Niet alle herders verharen overigens, de Lakense herder is een hele leuke ruwharige hond die niet verhaart en die misschien wel wat voor je kan zijn.







Een jachthond die heel vriendelijk, trouw en rustig thuis is, is de cesky fousek. Ook deze verhaart niet maar moet getrimd worden. Het is wel een hond die graag wil werken overigens.



Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Overheen gelezen dat ie buiten moet zijn als jullie weg zijn, hoezo niet binnen? Mag hij dan wel binnen als jullie er wel zijn?

Dat vraag ik omdat een terreinhond en een gezinshond twee verschillende dingen zijn. Wil je een zelfstandige hond die prima alleen buiten kan blijven dan is de kans klein dat het tegelijkertijd ook een gezellige knuffel en speelhond voor de kinderen is. Heb je een hond die deel uit maakt van je gezin, dan is de kans groot dat hij zich alleen en buitengesloten voelt als hij niet naar binnen mag. Honden zijn sociale dieren namelijk, niet gewend aan alleen zijn.



Ook zeg je dat je vrienden hun honden niet veel uitlaten. Maakt dat iets uit? Al mijn buurhonden krijgen 3x daags een korte aangelijnde snuffel op het grasje naast de stoep, maar de mijne krijgen gewoon veel beweging omdat ik dat nodig en beter vindt. Maakt toch niet uit hoe je vrienden het doen?
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Enneh, wat is het geworden ?
Aliquando et insanire lucundum est
Alle professionele fokkers zijn broodfokkers. De honden zijn namelijk hun handel. Let op: broodfok heeft een negatieve klank maar dat hoeft zeker niet het geval te zijn, er zit vele handelaren tussen met kennis, kunde en liefde voor de dieren en het vak.



Australian Labradoodle schijnt inderdaad een rashond te zijn. Labradoodles zonder stamboom die je in Nederland koopt zijn ordinaire bastaard honden. Met alle voordelen van dien. Ik vind het geen leuke honden, ze blaffen mij teveel.
Oh oud topic
Alle reacties Link kopieren
quote:RemboEnRembo schreef op 22 januari 2016 @ 22:03:

Enneh, wat is het geworden ?
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:emmetje2 schreef op 03 juli 2015 @ 00:20:

Dat gefok met dieren vinden ik al niks. Zoek een hond uit het asiel. amen, ook voor honden geldt , er zijn er al zoveel....(ik ben dol op hondne , maar fokkers ?neejj)
escape to the country met jonnie irwin, allistair, jules , nikki, denise 16 hr bbc1
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 02 juli 2015 @ 22:37:

Neem toch gewoon een echte poedel joh, veel leuker!



Maar echt: bel ook eens een poedelfokker op en ga daar eens kijken. Dan heb je een echt ras, met een echte stamboom en een rasvereniging die toezicht houdt op de gezondheid van de honden waarmee gefokt wordt.



Bij een doodle heb je dat allemaal niet omdat het gewoon geen officieel ras is. Daarbij betaal je een belachelijk bedrag voor wat in feite gewoon een kruising is.



En poedels zijn zó leuk! Die leuke vacht, het vrolijke intelligente karakter, dat hebben doodles van hun poedel-voorvaderen.



Precies. Bij een erkend fokker (raad van beheer) worden de honden getest op o.a levershunt e.d.

DNA (o.a erfelijkheid) testen zijn sinds 2013 (als ik het jaartal goed heb) verplicht.

Het is ook zo dat nestjes uit inteelt geen stamboom krijgen.

Je betaalt er wel voor, maar je krijgt echt een gezond hondje met garantie.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Hee mijn topic is weer terug. Het is een mini schnauzer geworden. We zijn heel blij met haar. Ze slaapt binnen maar kan prima een halve dag alleen buiten in de tuin zijn als dat een keer moet. Ze leert ontzettend snel (vind ik). Ze is 5 maanden en loopt soms los als we haar uitlaten in een veld of op het strand en komt als ik haar roep. Ze haalt de bal, zit, wacht en is vreselijk lief met de kinderen en heel erg speels. Wat meer training is nog nodig voor ik haar meeneem op een buitenrit want ze is nog wel heel jong en onstuimig en dat schrikt de paarden dan weer af.



We hebben echt het gevoel dat we goed gekozen hebben. En: ze verhaart niet! Daar ben ik heel erg blij mee. Ze is nu nog een echte ragebol (de puppy-look) en ik weet niet of ik haar ooit echt als een schnauzer laat trimmen (ik vind die baard niet zo mooi....).
Alle reacties Link kopieren
quote:Schoenmaat40 schreef op 04 februari 2016 @ 09:02:

[...]



amen, ook voor honden geldt , er zijn er al zoveel....(ik ben dol op hondne , maar fokkers ?neejj)

Gelukkig zijn er ook goede fokkers. Onze jongste hond komt van een fokker die fokt uit liefde voor het ras. Geld ermee verdienen? Ze is al lang blij als er geen geld bij een nestje hoeft, meestal kost het meer dan het oplevert. Wij hebben ook bewust gekozen voor een hond van dat ras en van die fokker. Ik begrijp best dat mensen zeggen: waarom een pup nemen als de asiels vol zitten? Maar als je heel bewust kiest voor een bepaald ras omdat dat goed bij je past, dan is het toch ook wel fijn om die hond vervolgens te kunnen opvoeden op een manier die past bij jou en het ras. Het spijt me zeer, maar bij een hond uit het asiel weet je simpelweg niet waar je aan toe bent. Overigens vind je "ons" ras ook amper in het asiel....

Neemt niet weg dat ik heel veel respect heb voor mensen die wel een hond uit het asiel halen. Heel fijn dat er op die manier voor sommige honden een goede tweede kans is. Maar de vraag "waarom zou je een pup nemen als de asiels zo vol zitten?" getuigt wat mij betreft van tunnelvisie. Daar kunnen heel goede redenen voor zijn en iedereen maakt z'n eigen afweging.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Lime222, leuk om te lezen dat jullie het zo getroffen hebben met jullie hond.

Zelf heb ik een hond van een goede en hele betrouwbare kennel maar ik heb wel een kat uit het asiel Hond en kat kunnen het goed vinden met elkaar.
Enjoy the little things in life

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven