Geld & Recht alle pijlers

Welke auto zal ik kopen?

06-02-2016 10:03 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik rijd nu in een oude auto die ik helemaal zat ben. Ik ben op zoek naar een leuke stads auto die niet te veel kost in de maand en comfortabel is.

Ik heb nu 2 auto's op het oog, de Citroen C1 of de Ford Ka (model 2010).



Het enige nadeel van de Ka is dat ze standaard 3 deurs zijn en ik 3 kinderen heb die ik dagelijks naar school moet brengen.



Heeft een van de viva dames ervaring met bovengenoemde auto's?
Alle reacties Link kopieren
Hier een KA bezitter, geen aanrader! Veel (teveel) onderhoudskosten. Ik zou er niet meer voor kiezen. Inderdaad qua verbruik en belasting goed te betalen maar als ik de kosten die ik er aan gehad heb bereken, word ik niet blij. (auto is uit 2012)

C1 heb ik toen ik deze auto kocht, ook geprobeerd, ik vind het niet comfortabel rijden. Zeker met wat hogere snelheid had ik het gevoel dat hij niet stabiel lag.

Twingo lijkt mij persoonlijk een hele leuke auto maar die is geloof ik wel een stuk duurder.
quote:Troelalaaaa schreef op 06 februari 2016 @ 10:18:

Overigens zouden beide auto's voor mij (1,80 meter) te klein zijn. Ik kom met mijn knieën tegen het dashboard als bijrijder. Vermoedelijk als bestuurder dus ook. Let daar ook op. Maar je gaat toch eerst een proefrit maken, dus dat zou je merken.



Spannend he, een andere auto uitzoeken? Ik ben 1,80 en heb een Ford Ka (model 2010) en 2 kinderen. Gaat allemaal prima. Vriend wilde toen 2e kind kwam eigenlijk een grotere auto voor mij, maar ik wilde nog even afwachten. Kind 2 is inmiddels bijna 2 en ik heb die grotere auto niet gemist. Vriend 1,90m rijdt overigens ook wel eens in mijn auto, zonder problemen. Kind zit dan wel iets krapper erachter, maar het is voor korte stukjes in en om het dorp.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bloometje schreef op 06 februari 2016 @ 11:21:

Hier een KA bezitter, geen aanrader! Veel (teveel) onderhoudskosten. Ik zou er niet meer voor kiezen. Inderdaad qua verbruik en belasting goed te betalen maar als ik de kosten die ik er aan gehad heb bereken, word ik niet blij. (auto is uit 2012)

C1 heb ik toen ik deze auto kocht, ook geprobeerd, ik vind het niet comfortabel rijden. Zeker met wat hogere snelheid had ik het gevoel dat hij niet stabiel lag.

Twingo lijkt mij persoonlijk een hele leuke auto maar die is geloof ik wel een stuk duurder.Ik heb dat soort verhalen wel vaker over de Ka gehoord. Ik heb zelf een Ford Fiesta en dat is een prima auto, amper kosten aan gehad.
5000 te besteden? Hyundai i10. Super zuinig 5 deurs weinig wegenbelasting en ook nog eens 3 zitplaatsen achterin.
Je zou ook eens naar de Hyundai i10 kunnen kijken. Betrouwbaar merk volgens de ANWB en niet zo overprijsd als bijvoorbeeld Toyota.
Wat ChuckT zegt dus.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn 13, 7 en 5. Dus nog redelijk jong, iig de jongste 2. Ik breng de jongste 2 naar school en rijd dan door naar mijn werk (15 km. verderop). Door de weeks rij ik dan nog 3 x per week naar sport met afzonderlijk 1 kind. Dus de keren dat wij met 4 in de auto zullen zitten is niet heel erg vaak.

Daarbij hebben wij nog een grote auto die mijn partner gebruikt en die wij ook gebruiken als wij met zn allen ergens heen gaan. Dit is dus echt een auto voor erbij.



Een Twingo vind ik op zich ook heel leuk, ik ga eens kijken op MP wat de prijzen daarvan zijn.



Fiat Panda vind ik gewoon echt niet mooi kwa uiterlijk, dus die valt af.
Mijn ervaring met een 2e auto is dat ik het ontzettend fijn vind dat het een degelijke auto is. Dus een 'koekblik' volstaat voor mij niet als het om veiligheid en goed rijgedrag gaat. Persoonlijk heb ik liever een 8 jaar oude volkswagen polo of golf (of iets in die categorie) dan een klein autootje dat bij de eerste beste aanrijding volledig in elkaar gevouwen is. Daarnaast rijdt het ook gewoon beter.



Oja, en de Ford k*t is ook echt afschuwelijk... (Maar ook dat is persoonlijk...)
Alle reacties Link kopieren
Bloemetje dat is best klote. Ik lees nu wat reviews en ik lees dit idd wel vaker bij de nieuwe moddelen Ka's.



Huyandai I10 ga ik ook even naar kijken.



Bedankt allemaal voor jullie tips, ik heb er veel aan.



Een golf is echt een slag te groot en een polo is boven budget. Dan krijg je weer een oudere Polo en dat wil ik liever niet.
Kia picanto is een mooi alternatief en voor ¤5000,- heb je in verhouding een best jonge!

Ik heb er ook een, onderhoudskosten heb ik geen buitensporige gehad, het verbruik kan ik niets over zeggen omdat ik het nooit exact bereken. Hij rijdt in ieder geval prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:Arizona15 schreef op 06 februari 2016 @ 11:37:

Mijn kinderen zijn 13, 7 en 5. Dus nog redelijk jong, iig de jongste 2. Ik breng de jongste 2 naar school en rijd dan door naar mijn werk (15 km. verderop). Door de weeks rij ik dan nog 3 x per week naar sport met afzonderlijk 1 kind. Dus de keren dat wij met 4 in de auto zullen zitten is niet heel erg vaak.

Daarbij hebben wij nog een grote auto die mijn partner gebruikt en die wij ook gebruiken als wij met zn allen ergens heen gaan. Dit is dus echt een auto voor erbij.



Een Twingo vind ik op zich ook heel leuk, ik ga eens kijken op MP wat de prijzen daarvan zijn.



Fiat Panda vind ik gewoon echt niet mooi kwa uiterlijk, dus die valt af.



Ok uiterlijk telt ook mee, dacht de ruimte prio 1 was.



Twingo leuk maar dan wordt het wel het nieuwe model anders wordt een 3-deurs.
quote:hetexternegeheugen schreef op 06 februari 2016 @ 10:52:

[...]





Dat is onzin. Mijn vriend is 1.90 en kan prima rijden in een c1. En ook als bijrijder zit hij niet opgepropt.Jij vind dat onzin. Ik zit met enige regelmaat als bijrijder in de KA. Ik verzin het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen zomer voor mijn picanto uit 2010 exclusief de inruil of korting zonder inruil 5600 betaald bij de dealer. Zou particulier vast nog aantrekkelijker kunnen dus zou best in je budget kunnen passen. Of je het een leuke auto vindt is natuurlijk erg persoonlijk! Ik ben er in ieder geval erg tevreden mee als 2e auto vooral vanwege de ruimte. Het vebruik heb ik nooit exact berekend maar dat is ook prima te doen omdat zowel de wegenbelasting als de verzekering en het onderhoud erg voordelig zijn.
Aanvulling: het betreft een vrij jonge KA.

En misschien zijn lichaamsverhoudingen in deze doorslaggevend. Lange benen of lange romp.
Alle reacties Link kopieren
Nieuw model Suzuki swift 4 deurs of Corsa 4 deurs.

Heb zelf een Corsa uit 2004 (oud model) maar is echt een leuk wagentje. Rijd prima en meer auto dan een c1 of ka. Ka-tjes hebben vaak de neiging om te roesten bij de tankdop en wielkassen.



Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
quote:Troelalaaaa schreef op 06 februari 2016 @ 14:04:

Aanvulling: het betreft een vrij jonge KA.

En misschien zijn lichaamsverhoudingen in deze doorslaggevend. Lange benen of lange romp.

Maar ook het nieuwere model? Mijn man heeft lange benen (en is 1,90m) maar kan zijn benen bijna strekken als bijrijder. Stoel wel maximaal naar achteren.



Maar goed, met kinderen op de achterbank zou ik deze sowieso afraden.



En dat roesten, is dat niet bij de oudere modellen? Mijne heeft er in elk geval (gelukkig) geen last van.
Alle reacties Link kopieren
wij zijn toevallig net geslaagd voor een 2e auto. We hadden een Renault twingo uit 2000 die niet meer door de APK kwam en gingen in 1e instantie voor een soortgelijke auto. In die prijsklasse kwamen wij uit bij een Suzuki Alto of Nissan Pixo. Ik heb gekeken naar de reviews en deze zijn technisch het beste.

Uiteindelijk hebben wij berekend dat we beter een diesel konden kopen, omdat man en ik allebei vrij veel rijden. Man werkt in ploegen dus als hij vrij is neem ik de diesel mee naar mijn werk. We hebben nu een FIAT Grande Punto gekocht, deze rijdt ongeveer 1:23. Wel meer wegenbelasting maar dat halen we er wel uit. Ook wat meer rijcomfort dan in zo'n kleine auto. We hebben wel een 3 deurs, maar dat was de Twingo ook dus de kinderen zijn het gewend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troelalaaaa schreef op 06 februari 2016 @ 14:04:

Aanvulling: het betreft een vrij jonge KA.

En misschien zijn lichaamsverhoudingen in deze doorslaggevend. Lange benen of lange romp.

Klopt, ik ben 1,80 maar pas niet in sommige auto's. Ben eens op de AutoRAI in een Kia Picanto (het oude model) gekropen en met de stoel helemaal naar achteren kwam m'n knie nog tegen de onderkant van het stuur. Lange benen zijn soms erg lastig.....



Vergeet in je overweging niet of je de kofferbak nodig hebt. Hoe het met de Ka zit, weet ik niet (heb er wel ooit eens één als leenauto gehad van de garage, dus ik weet wel dat 'ie erg goed rijdt...maar de kofferbak heb ik niet open gehad), maar gevoelsmatig zou ik denken dat dat beter is dan bij de C1/Aygo. De kofferbak van de C1 is eigenlijk denkbeeldig. De gemiddelde auto heeft een groter handschoenenkastje.....
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
quote:waarompaktieniet schreef op 07 februari 2016 @ 10:36:

En dat roesten, is dat niet bij de oudere modellen? Mijne heeft er in elk geval (gelukkig) geen last van.

Ik geloof het wel. De eerste Ka stond erom bekend dat 'ie enorm roestte. Let als je ze ziet rijden maar eens op: 9 op de 10 Ka's van de eerste generatie hebben roest om de tankdop zitten. En waarschijnlijk op nog wel meer plekken.



Waarom eigenlijk de keuze tussen de Ka en de C1? Vallen alle andere auto's af?
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Klopt de kofferbak van de C1 is vrijwel nihil. Maar ik ga geen boodschappen doen of iets dergelijks met deze auto, daar hebben wij onze gezinsauto voor. Het is puur om de kinderen naar school te brengen en om naar mijn werk te rijden.



De Fiat vind ik dan weer net een slag te groot Laylo, maar idd wel een leuke auto.
Alle reacties Link kopieren
Vind je de Panda ook te groot?
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Nee de Panda is vrij goed, alleen vind ik hem niet zo heel erg mooi kwa uiterlijk. Nou is dat natuurlijk niet de doorslag, maar ik zal eens kijken wat die voor prijs doen.
Alle reacties Link kopieren
Kijk dan ook gelijk even naar de Suzuki Alto. Niet voor niets bijzonder geliefd als tweede auto.....
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Als je overigens voor een C1 gaat, let dan goed op of er geen lekkage is ontstaan bij de achterdeuren en rond 3e remlicht, achterlichten. Dit is een zeer bekend probleem bij deze auto.



De Panda is gewoon praktisch. Je kan goed achterin zitten en er is een klein beetje meer bagageruimte dan de C1.



Welke keuze je ook maakt, test de achterbank. Ook de bereikbaarheid hiervan via de achterdeuren. Soms blijft het dan nog een klimpartij. Voor kinderen is dat uiteraard geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troelalaaaa schreef op 06 februari 2016 @ 10:18:

Overigens zouden beide auto's voor mij (1,80 meter) te klein zijn. Ik kom met mijn knieën tegen het dashboard als bijrijder. Vermoedelijk als bestuurder dus ook. Let daar ook op. Maar je gaat toch eerst een proefrit maken, dus dat zou je merken.



Spannend he, een andere auto uitzoeken? Oh, ik ben 1.83m en rijd een KA uit 2012. Past prima! Misschien heb ik de stoelen (te) ver naar achteren staan bedenk ik me nu, achterbank wordt weinig gebruikt Overigens gaan de twee voorste stoelen eenvoudig naar voren en is het instappen vrij gemakkelijk en als de kinderen er zelf in kunnen hoppen is het helemaal makkelijk toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven