Geld & Recht alle pijlers

Scheiding

17-01-2016 16:56 268 berichten
Ook hier gebeurt het; man wil een scheiding. We zijn net 12,5 jaar getrouwd en zo'n jaar of 27 bij elkaar.



Samen hebben we 3 kinderen; woonhuis (parterre appartement met grote voor- en achtertuin). Ik heb een WAO uitkering en hij een goed salaris.



Hij wil proberen in ons huis te kunnen blijven en ik moet op zoek naar een ander appartement. Dat laatste zal niet meevallen. Bij de woningbouwvereniging wordt er gereageerd op huizen waar ik wel wat in zie, door mensen die al sinds 2005 ingeschreven staan..



Bijkomend nadeel is dat ik een rolstoel gebruik. Niet alle woningen zijn hierdoor bruikbaar.. Ik moet iets zonder trap, een aangepaste keuken en aangepaste badkamer. Voor dat laatste kan ik naar de gemeente (? denk ik?).



Ik zie de toekomst somber in.. Man kwam met een voorstel om de scheiding te laten regelen door een scheidingsmakelaar; ik heb gezegd dat ik dat niet wil en liever een mediator wil.



Zijn zus is gescheiden met behulp van een advocaat. Volgens man heeft dat zo'n 20.000 gekost en daarom wil hij geen advocaat. Mocht een mediator toch problematisch blijven wil ik misschien toch een advocaat.



Ik wil het niet tot een vechtscheiding laten komen, maar ik wil het goed voor mezelf (en de kinderen natuurlijk!) regelen. Hij komt er wel weer bovenop. Het is een leuke man, goede vader en kan terugvallen op zijn (rijke) ouders.



Waarom ik dit topic open? Wil graag mijn verhaal kwijt, misschien hebben jullie nog tips voor mij?
Nee; de jongste wordt 8. Is voor haar echt wel belangrijk.



Daarna is man jarig in de zomer, maar hij heeft pech en daarna de oudste in september. Dat zien we dan wel..
Ik wordt zo depressief van kijken naar een andere woning..



Niks wat redelijk geprijsd is en/of genoeg slaapkamers heeft; pffff.
Alle reacties Link kopieren
Ben je al bij de gemeente geweest?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Dertigmin, ja; ik heb goede contacten met een mevr. die werkt bij de WMO. Helaas kunnen ze niet zo veel voor een woning.
Schrijf jullie huidige woning nou niet gelijk af. Partneralimentatie kan ook inhouden dat je ex jou de woning ter beschikking stelt. Dan kun je er tenminste nog een aantal jaren blijven en wanneer de kinderen uit huis zijn verhuizen naar een op dat moment meer passende woning. Denk creatief!
Ik heb net een eerste woordenwisseling gehad met man..



Drie keer raden: financiën.
Alle reacties Link kopieren
quote:marjolein852 schreef op 02 februari 2016 @ 23:59:

Ik heb net een eerste woordenwisseling gehad met man..



Drie keer raden: financiën.

Rot. Maar hou er rekening mee dat hoe goed de verstandhouding ook was tot nu toe en hoe groot de intenties ook zijn om die goed te houden, dat er grote kans bestaat dat er een fase aanbreekt dat de standpunten zich zullen verharden. En het op zijn zachts gezegd onaangenaam wordt. Probeer er toch wat zakelijker naar te kijken en nu op te (laten) komen voor jouw toekomst.



Ik heb je in dit topic al verschillende keren een uitspraak zien doen over dat je bang bent om 'driehoog achter op een flatje' te eindigen. Ik denk niet dat die angst helemaal ongefundeerd is als je zo'n klein uitkerinkje hebt. Als je nu niet knokt voor jezelf en je situatie krijg je later enorme spijt, misschien is een beetje geestelijke afstand inbouwen- dat is wat anders dan ruzie maken- nu dus best een goed idee.



Sterkte
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Marjolein. Weet je enigszins waar je recht op hebt?

Ook willen jullie er beide uitkomen, dit is vaak het punt dat ieder op zijn eigen eiland zit.

Hoe ellendig je je nu ook voelt, probeer actief te zoeken naar voor jouw passende oplossingen.

Heel veel sterkte
Heb je al contact gehad met een Woningstichting of Woningbouwvereniging? Die geven vaak wel een urgentieverklaring als jij met je kinderen vanwege echtscheiding uit je huis moet. WMO doet daar inderdaad niets mee, dat is iets waar je zelf achteraan zult moeten gaan. Een mediator zal bemiddelen tussen jullie, maar onderneemt daar verder ook geen stappen in. Dan zou een advocaat of echtscheidingsmakelaar beter zijn. Die kunnen kijken of er een financiële constructie mogelijk is, zodat jij in je oude huis kunt blijven wonen.
Mary, ik wil liever een ander appartement. Nieuwe start enzo..



Eerste spullen (die nog gekocht gaan worden!) zijn verdeeld en toegewezen aan mij. Hahahaha; het gaat om nieuwe messen van de spaaractie van Albert Heijn.



Ik heb trouwens contact gehad met de woningbouw en de gemeente. Die urgentie verklaring komt goed.



(Heb ik alleen nog geen woning mee..)
Oke, je wilt dus niet eens in je oude woning blijven. Ik hoop echt voor je dat je snel een geschikt appartement zult vinden.
Mary, ik zou best in de huidige woning willen blijven als er nog een en ander aan gedaan wordt. Ben alleen bang dat het huis te duur is voor mij. (de hypotheek staat op naam van man; huis op naam van ons allebei).



We (lees: man) waren bezig met een aangepaste keuken te maken (is dus nog niet af). Er is nu een dichte keuken, die zouden we verplaatsen naar de voorkamer, zodat de huidige keuken er uit kon en dat dat de 3e slaapkamer voor de kinderen zou worden. Jongste dochter slaapt bij zoontje op de kamer. Verder moet in de gehele woning een nieuwe vloer gelegd worden en moeten de wanden geverfd worden.



De zoektocht naar een geschikt appartement wordt ook bemoeilijkt door de inkomenseisen die er aan gesteld worden. (bij de vrije sector; bij woningbouw zijn er jarenlange wachtlijsten).



Somber en verdrietig wordt ik ervan.
Alle reacties Link kopieren
quote:marjolein852 schreef op 04 februari 2016 @ 18:05:

Mary, ik wil liever een ander appartement. Nieuwe start enzo Tja, willen is één ding maar hoe realistisch is het dat je een aangepaste woning vindt die en betaalbaar is, en groot genoeg om je kinderen in onder te brengen - als ik tenminste uit ga van co-ouderschap- en ook nog in de buurt zodat het niet te moeilijk wordt ivm school enzovoorts?! Dan is het lijkt me toch eenvoudiger voor je man om iets anders te vinden..... Voor hem zijn geen aanpassingen nodig.
quote:marjolein852 schreef op 06 februari 2016 @ 12:14:

Mary, ik zou best in de huidige woning willen blijven als er nog een en ander aan gedaan wordt. Ben alleen bang dat het huis te duur is voor mij. (de hypotheek staat op naam van man; huis op naam van ons allebei).



We (lees: man) waren bezig met een aangepaste keuken te maken (is dus nog niet af). Er is nu een dichte keuken, die zouden we verplaatsen naar de voorkamer, zodat de huidige keuken er uit kon en dat dat de 3e slaapkamer voor de kinderen zou worden. Jongste dochter slaapt bij zoontje op de kamer. Verder moet in de gehele woning een nieuwe vloer gelegd worden en moeten de wanden geverfd worden.



De zoektocht naar een geschikt appartement wordt ook bemoeilijkt door de inkomenseisen die er aan gesteld worden. (bij de vrije sector; bij woningbouw zijn er jarenlange wachtlijsten).



Somber en verdrietig wordt ik ervan.



Ik krijg een beetje de indruk dat je meer kijkt naar wat er allemaal niet mogelijk is ipv welke mogelijkheden er wel zijn.

Je wilt niet in het oude huis blijven ivm een nieuwe start, dan wil je weer wel in het oude huis blijven maar het zal financieel niet mogelijk zijn en er moet nog wat aan gebeuren.

Je blijft maar zeggen dat er jarenlange wachtlijsten zijn voor een huurwoning, maar je bent toch bezig met een urgentieverklaring?

Je zult zelf misschien toch wat actiever moeten worden in de mogelijkheden die er wel zijn en daar vanuit gaan. Probeer niet overal negatief tegenover te staan.
Rastan, voor man is het idd makkelijker om een ander huis te vinden.



Mary, urgentie verklaring ben ik mee bezig; en ik zoek door naar een andere woning. Maandag zal ik weer contact opnemen met woningbouw en gemeente..



Gisteren heb ik contact opgenomen met de belastingdienst. Dit omdat het mogelijk is om wel subsidie boven de norm te krijgen in uitzonderlijke gevallen. Ik wordt daar komende week over terug gebeld. Mocht het mogelijk zijn om wel een huursubsidie te krijgen, wordt het een stuk makkelijker.



Ik blijf gewoon zoeken..
Marjolein, doe het in je eigen tijd. Het is al erg veel wat je moet behappen.
Grrr.. Man is nu weer weg voor een feestje. Laat mij achter met kinderen die erg verdrietig zijn
Zomaar opeens? Het voelt misschien heel raar, maar omdat jullie uit elkaar zijn zou je een agenda kunnen bijhouden wie wanneer thuis is bij de kinderen. Om en om de zaterdagavond thuis. Dan kun jij er ook op uit (en ga dan een avond kletsen bij een vriendin, de spanning van de week eruit gooien). Eigenlijk is samen blijven wonen tijdens de scheiding niet erg handig, jullie hebben nu teveel tegenstrijdige belangen.
Klopt Erizo. Man vroeg in het begin of hij moest vertrekken, maar ik vond dat voor de kinderen te heftig. Ze hadden net te horen gekregen dat we gingen scheiden..



Nu komt het steeds dichterbij om alsnog te vragen om te vertrekken..
Marjolein, red je het fysiek zonder hem, of moet je daar hulp voor inschakelen?
Hij is er toch mee bezig. Ik heb (heel slecht, sabel mij maar neer) in zijn mail gekeken. Hij heeft bij de notaris ons samenlevingscontract (voorgaande aan ons huwelijk) opgevraagd bij de notaris.



Wat hij daar mee wil? We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen..
Wat moet hij daar nu mee? Tuurlijk kijk je in zijn mail

Hij vraagt erom.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er in het samenlevingscontract afspraken over zijn geld/jouw geld gemaakt?



Maar het samenlevingscontract is sowieso vervallen toen jullie zijn getrouwd.



Maar is hij nu zonder overleg opeens weg gegaan?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Hij heeft het gisteravond in de agenda gezet.. Aangezien er vandaag alleen sport wedstrijden van de kinderen waren (tijden via een app op de telefoon) heb ik niet in de agenda gekeken. Voor mij dus onverwacht.



Nieuwsbrief, ja ik red het fysiek wel. Ik krijg wel 2 keer per week hulp bij het douchen, maar ook dat red ik zelf prima. Het kost alleen een bak minder energie met hulp. Vooral de hulp met sokken is fijn. Er wordt een krukje in de douche gezet, de douche zeep / shampoo ed wordt klaargezet etc.



Ik heb geen idee wat hij met het samenlevingscontract wil. Het was een standaard contract. (en door huwelijk geen waarde meer).
Weet je, toen ik, ging scheiden was ik vooral heel verdrietig om wat we de kinderen aandeden en wilde dus dat vooral zo goed mogelijk regelen. Volop in de emotie zat ik, ook bij de mediator.

Ex had terwijl ik nog emotioneel zat te zijn allang zijn huiswerk gedaan en veegde dus financieel compleet de vloer met me aan.

Tot de dag van vandaag heb ik daar spijt van, want heb afstand gedaan van zaken die achteraf gezien niet heel handig waren.

En voordat iedereen begint te roepen dat ik mijn eigen broek op moet houden , dat doe en deed ik, maar wel op bijstandsniveau ( ik werk wel, toen en nu) want de zorg voor ons gehandicapte kind was uiteraard mijn pakkie aan, co ouderschap was niet bespreekbaar.



Wat ik maar wil zeggen Marjolein, hou je hoofd erbij, laat je bijstaan door iemand die het objectief ziet, want als je het nu niet goed regelt zit je daar nog heel lang aan vast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven