Verhuizen met kat

11-01-2016 20:32 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga binnenkort verhuizen. Ik heb enorm veel zin in mijn nieuwe huis maar zit met de vraag hoe ik de verhuizing voor mijn kat van 15 jaar zo prettig mogelijk laat verlopen. Heeft iemand tips voor mij?
Probeer ervoor te zorgen dat je een kleedje met de lucht van het nieuwe huis in de mand van je kat legt. Liefst al een paar weken eerder.



Verder: breng je kat eventueel de laatste dagen in het oude huis, en eerste dagen in het nieuwe huis, naar een kattenopvang. Dit zodat hij niet voor jullie voeten loopt, niet gestresst wordt van de drukte, en niet ontsnapt.



Daarna minstens een maand binnenhouden.
Is het mogelijk om vast een kamer af te hebben in het nieuwe huis waar poes zich kan terugtrekken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Nyx- schreef op 11 januari 2016 @ 20:40:

Probeer ervoor te zorgen dat je een kleedje met de lucht van het nieuwe huis in de mand van je kat legt. Liefst al een paar weken eerder.



Verder: breng je kat eventueel de laatste dagen in het oude huis, en eerste dagen in het nieuwe huis, naar een kattenopvang. Dit zodat hij niet voor jullie voeten loopt, niet gestresst wordt van de drukte, en niet ontsnapt.



Daarna minstens een maand binnenhouden.



Hier zou ik zelf niet zo snel voor kiezen met een 15 jaar oude kat. Eerst de stress van een opvang, met hokken en vreemde katten, en dan nog eens de stress van een nieuw huis.



Poes heeft dat nieuwe huis allang geroken. Ik zou daar een apart kamertje reserveren, liefst met raam, kattebak, krabpaal, mand, brokjes en water neerzetten en ervoor zorgen dat niemand die deur open maakt.



Maand binnenhouden wel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ben je al eerder verhuisd met kat, en zo ja hoe ging dat?

Komt je kat normaal gesproken buiten of niet?
Wat ik deed toen ik ging verhuizen. Katten opgesloten in de slaapkamer lagen ze samen veilig onder de dekens :-) briefje op de deur dat niemand naar binnen mocht. Toen als allerlaatste in sneltreinvaart de slaapkamer leeggehaald en als eerste weer in orde gemaakt. Binnen no time lagen ze weer veilig onder de dekens met de deur dicht! Naar mijn idee gaf dit de minste stress voor ze..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb kat naar een oppasadres gedaan zodra ik merkte dat ze te gestrest werd van het inpakken/verhuizen en weer opgehaald zodra het huis af was zodat er niet meer geboord moest worden en dergelijke ( was ong. 4 dagen). Nou is zij wel erg makkelijk met vervoer en ze komt vaker bij de oppas;) maar misschien heb je iemand in de buurt waar ze een paar dagen kan verblijven? En anders zou ik eerst een kamer helemaal in orde maken in het nieuwe huis en hem of haar daar laten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is nog nooit verhuisd en komt niet buiten. Misschien nog een geluk dat mijn kat enorm mensgericht is en niet huisgericht. Vooral 's morgens loopt ze axhter me aan en wil dan alleen maar bij me zitten. Misschien dat ik haar dan het beste in mijn slaapkamer in het nieuwe huis kan laten zodat ze iets heeft wat ze kent. Ik was nl al van plan om mijn bed gelijk weer in elkaar te zetten omdat ze daar het liefst ligt.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik ging verhuizen heb ik mijn drie katten met kattenbak, eten, water en mandjes in de badkamer opgesloten in de tijd dat de verhuizers bezig waren. Spullen verhuisd naar een paar straten verderop en zodra de verhuizers in het nieuwe huis klaar waren heb ik de katten opgehaald. Reismandjes open in het nieuwe huis gezet. Eentje was bijna niet gestrest en ging bijna meteen op onderzoek uit. De tweede bleef de boel een tijdje vanuit zijn reismand bekijken voor hij rond wilde lopen, en de derde vloog uit zijn mandje, en verstopte zich tussen de dozen en wilde er een paar uur lang niet vandaan komen. Die derde is een paar dagen van slag geweest, maar bij de andere twee viel de stress wel mee.
Mind the gap
quote:Pubermoeder schreef op 11 januari 2016 @ 21:10:

Mijn kat is nog nooit verhuisd en komt niet buiten. Misschien nog een geluk dat mijn kat enorm mensgericht is en niet huisgericht. Vooral 's morgens loopt ze axhter me aan en wil dan alleen maar bij me zitten. Misschien dat ik haar dan het beste in mijn slaapkamer in het nieuwe huis kan laten zodat ze iets heeft wat ze kent. Ik was nl al van plan om mijn bed gelijk weer in elkaar te zetten omdat ze daar het liefst ligt.



Mijn kat is net zo: op mensen gericht ipv op huizen en komt nooit buiten. Die van mij gaat zelfs mee uit logeren, en wordt in ieder geval niet gestresst van nieuwe omgevingen, als ik er maar bij ben. Lijkt me een prima idee om met het bed te beginnen zodat ze daarna lekker in de slaapkamer dan blijven.

Ik zou dan geen schoon beddengoed erop doen maar je 'vuile' beddengoed zodat jouw en haar luchtjes eraan zitten.
Boter op de pootjes smeren. Dan gaat ze zichzelf wassen en voelen ze zich happy. Is een oud truukje. Ik doe het nog steeds en ik vind dat het werkt. Niet teveel, anders kun je meteen de vetvlekken overal wegpoetsen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jareth schreef op 11 januari 2016 @ 23:16:

Boter op de pootjes smeren. Dan gaat ze zichzelf wassen en voelen ze zich happy. Is een oud truukje. Ik doe het nog steeds en ik vind dat het werkt. Niet teveel, anders kun je meteen de vetvlekken overal wegpoetsen.Dit is een hele goede tip. Hebben wij toen ook gedaan met onze kat en die voelde zich al heel snel thuis. Was ook de tip van de dierenarts

quote:verbena78 schreef op 11 januari 2016 @ 20:55:

Wat ik deed toen ik ging verhuizen. Katten opgesloten in de slaapkamer lagen ze samen veilig onder de dekens :-) briefje op de deur dat niemand naar binnen mocht. Toen als allerlaatste in sneltreinvaart de slaapkamer leeggehaald en als eerste weer in orde gemaakt. Binnen no time lagen ze weer veilig onder de dekens met de deur dicht! Naar mijn idee gaf dit de minste stress voor ze..Zo heb ik t ook gedaan. Zorgen dat ze als allerlaatste zo naar een kamer in het nieuwe huis gaan met zn allen.En van daaruit ze langzaam het nieuwe huis latenb ontdekken.
quote:Jareth schreef op 11 januari 2016 @ 23:16:

Boter op de pootjes smeren. Dan gaat ze zichzelf wassen en voelen ze zich happy. Is een oud truukje. Ik doe het nog steeds en ik vind dat het werkt. Niet teveel, anders kun je meteen de vetvlekken overal wegpoetsen.Wat grappig, hier heb ik nog nooit van gehoord! Zal 'm onthouden
Alle reacties Link kopieren
Feliway stekker/ spray gebruiken.
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Update: Ik ben inmiddels verhuisd. We hadden haar in de zolderkamer gedaan met haar vertrouwde spulletjes en de deur dichtgelaten. De eerste dag was ze heel erg bang, ze had zich in een stapel fleecedekens verstopt. De tweede dag was ze al minder bang en ' s avonds wilde ze duidelijk van zolder. Ze liep vervolgens achter mij aan de trap af, is op mijn bed gaan liggen en heeft daar de nacht doorgebracht. De volgende ochtend is ze helemaal naar beneden meegegaan, ze is nog 2 dagen wat schrikkerig geweest maar gedraagt zich inmiddels weer als vanouds. Ben erg opgelucht dat het zo goed is gegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven