Wat is eerlijk: Kat meeverhuizen of niet?

06-02-2016 04:05 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ga ik het huis uit (van bovenwoning naar dubbel bovenwoning). Thuis hebben we een kat die in april 10 jaar wordt. De kat is 'officieel' mijn kat (heb haar vlak voor mijn verjaardag gekregen), maar we verzorgen haar eigenlijk allemaal (eten, kattenbak, aandacht etc.). Mijn moeder is, net zoals ik, ook erg gehecht aan haar.



Mijn probleem: ik word echt heel depri bij de gedachte om haar niet mee te nemen. Mensen om me heen zeggen 'Neem gewoon een nieuwe/andere', maar voor mij is ze niet vervangbaar. Ik zit in dubio omdat mijn moeder ook aan haar gehecht is en zij dus ook verdrietig wordt bij de gedachte dat ik haar meeneem. We zijn het er dus nog niet over eens of ik haar meekrijg (ze heeft eerder toegezegd dat ik haar mee mocht nemen, maar ze is die uitspraak nu ineens 'vergeten'. Helaas komt dit gedrag wel vaker voor bij haar).



Ik snap dat ze voor mijn moeder ook niet vervangbaar is. Ook zit ik ermee dat ik het ergens zielig vind om haar uit haar vertrouwde omgeving weg te halen. Aan de andere kant denk ik dat ze goed kan wennen, want ze trekt eigenlijk altijd het meeste naar mij (slaapt 9 van de 10 keer bij mij en ik geef haar iedere dag veel aandacht, liefde en verzorging zodra ik thuis ben).



Iemand ervaring met bovenstaande situatie of iets vergelijkbaars? Wat is eerlijk tegenover haar? En natuurlijk tegenover mijn moeder. Het is lastig om haar aan haar woord te houden als ze die uitspraak is vergeten. Mijn vader vindt het overigens prima als ik poes meeneem naar nieuwe huis.



Ik geloof wel dat ze goed kan wennen in het nieuwe huis. Mocht het echt niet lukken en als ik haar ongelukkig zie worden, breng ik haar wel terug naar mijn ouders. Kat is overigens een binnenkat en in het nieuwe huis ook geen tuin.



Als ik haar echt niet mee krijg laat ik diep in mijn hart liever het huis aan me voorbij gaan, terwijl het wel echt tijd wordt (voor mij in ieder geval) om eruit te gaan. Maar ik wacht liever dan tot poes er niet meer is, dan haar hier achterlaten. Moet er echt niet aan denken.



Update:

Overigens wordt door mijn ouders advies van dierenarts soms genegeerd. Zo had ze huidproblemen en moest naar ander voer. Omdat er nog oud voer stond werd dit (alleen door mijn ouders, niet door mij) soms nog gegeven tussendoor en dat allemaal onder het mom van het is zo zonde om weg te gooien. Financieel totaal onnodig.. Ik haalde dat dan weg zodra ik erachter kwam.

Wat zouden jullie doen?

Totaal aantal stemmen: 153

Poes meeverhuizen naar nieuwe woning (24%)
Poes in vertrouwde omgeving laten (76%)
'We should all start to live before we get too old.'
Alle reacties Link kopieren
quote:beautygoodies schreef op 06 februari 2016 @ 13:22:

Op de vraag waar poes meer aandacht krijgt: dat zal in het nieuwe huis zijn. Ik studeer nu nog (eind juli klaar) en ga daarna parttime werken. Vriend werkt tot 12 uur buiten de deur voor een baas en zal daarna de hele dag thuis werken voor zichzelf. Beide ouders werken fulltime.





Vanwege het feit dat jullie veel vaker thuis zullen zijn: neem haar met je mee.



En het is een binnenkat. Ze went gauw genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Op basis van je laatste informatie zou ik haar meenemen mits je vriend daar ook heel positief in staat.

Een kat kan zoals je zelf vast ook wel weet heel oud worden, 17, 18 jaar kan zo maar. Houd daar wel rekening mee. Stel je vriend en jij willen aan kinderen gaan beginnen, vind je de kat dan ook nog zo leuk, of wordt het een blok aan je been? Heb je plannen om een lange reis te gaan maken? Zo zijn er nog meer vragen. Kijk niet naar alleen de eerste twee jaar maar probeer in een langere termijn te denken.



Heel veel succes en plezier met je verhuizing en samenwonen straks, en ik vind het in ieder geval al heel goed dat je nadenkt over het welzijn van je kat.
Alle reacties Link kopieren
quote:polkat schreef op 06 februari 2016 @ 07:35:

Bij je ouders laten Katten hechten meer aan de omgeving dan aan mensen. Het is gewoonte voor de kat om bij jou te slapen, daar gaat ze 1 uur last van hebben en dan kiest ze een nieuwe "gewoonte". Jij bent een mens, die zich wel hecht. Dus jij hebt iets meer dan 1 uur "last". Maar als je weet dat je kat in goede handen is, het beste thuis heeft dat het kan hebben en dat je altijd weer naar haar terug kan, lijkt me dat de beste oplossing.



Jij gaat je nieuwe huis inrichten en zelf wennen. Als je helemaal gesetteld bent, komt er vast ook een huisdier dat bij jouw huis hoort....



Mijn katten zijn drie keer mee verhuisd en na een dagje wennen alweer thuis in het nieuwe huis. Tijd een lat-relatie gehad en katten gingen om het weekend mee naar vriend.

Was eerste keer een beetje onwennig maar waren daar ook snel thuis.



Je laat natuurlijk geen huis schieten voor de kat. Als je erg gehecht ben aan de kat en de kat aan jou... dan zou ik haar lekker meenemen.

En mocht het nou echt echt niet werken dan kan kat altijd nog terug naar ouders.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Kat meenemen.

Op haar 16de zou ik het niet meer doen, maar op haar 10de went ze normaal gezien probleemloos aan een nieuw huis.

Sommige katten worden 19, dus in principe heeft de kat nog een half leven voor zich.



Voor de volgende verjaardag van je moeder zou ik haar meeslepen naar 't asiel en een nieuwe kat kiezen.

Als ze tenminste écht zo katminded is .
Volgens mij heb je dit topc geopend om nieuwe aegumenten te lezen die je weer kan gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Poes gaat mee!!



Hou je ons op de hoogte To?
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo ga jij na je studie parttime werken? Wil je niets opbouwen?

En hoe gaat je vriend binnenkort fulltime thuis werken?



Klinkt mij een beetje naïef, je weet niet hoe jullie situatie over twee jaar zal zijn.



Maar je hebt inmiddels zoveel redenen aangegeven waarom kat beter af is bij jou, dat ik het raar vind dat je in eerste instantie nog twijfelde.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
TO, hoe gaat de kat reageren als er in de toekomst kinderen komen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het de kat zelf even vragen als ik jou was, WD-40



TO, ik vind dat je wel een klein beetje hysterisch doet over dat voer, als je ouders nu geweigerd hadden speciaal voer voor poes te kopen a la, maar zo nu en dan nog wat van het oude voer aan poes geven kan heus niet zoveel kwaad. Ik vind dat dus ook geen argument voor wel of niet meenemen. Maar wat veel kattenliefhebbers hier al zeggen: Katten hechten zich echt wel aan hun mens. Ik ben vorige week verhuisd en poes heeft een dagje bij mijn ouders gelogeerd, dan zit-ie alleen maar achter de bank. Op het moment dat ik daar kom, komt-ie meteen naar me toe, en eenmaal in het nieuwe huis was-ie binnen een half uur weer op z'n gemak. Verhuizen is voor veel katten helemaal niet zo'n ramp. In jouw geval zal het voor de poes dus weinig uitmaken, of hij blijft op zijn vertrouwde plek bij mensen die hij kent, dat zal-ie prima vinden. Of hij gaat met jou mee, nieuw huis maar wel bij zijn favoriete mens, zal-ie ook prima vinden. Ik denk dat je het vooral met je moeder moet uitvechten dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:vandale schreef op 06 februari 2016 @ 17:58:

Hoezo ga jij na je studie parttime werken? Wil je niets opbouwen?

En hoe gaat je vriend binnenkort fulltime thuis werken?



Klinkt mij een beetje naïef, je weet niet hoe jullie situatie over twee jaar zal zijn.



Maar je hebt inmiddels zoveel redenen aangegeven waarom kat beter af is bij jou, dat ik het raar vind dat je in eerste instantie nog twijfelde.



Ik ga parttime werken omdat ik naast mijn studie mijn eigen bedrijf heb en die ook voort wil zetten naast de baan die ik dalijk krijg. Mijn vriend werkt nu 30 uur voor een baas (vroeg in de ochtend tot in de middag) en heeft daarnaast ook zijn eigen bedrijf. Van middag tot avond werkt hij daaraan.



Over kinderen zitten we op een lijn. Dat zal zoals het er nu uitziet over 6/8 jaar zijn. Natuurlijk kan je niet alles plannen, maar dat zien we tegen die tijd dan. Ik twijfelde omdat ik het ergens ook sneu vind om haar uit een vaste omgeving weg te halen. Aan de andere kant als we met ze zouden gaan verhuizen, had poes ook naar een andere omgeving gegaan. Wilde graag meningen en ervaringen horen.
'We should all start to live before we get too old.'
Alle reacties Link kopieren
quote:WD-40 schreef op 06 februari 2016 @ 17:13:

Volgens mij heb je dit topc geopend om nieuwe aegumenten te lezen die je weer kan gebruiken.

Nee, niet echt. Meer voor verhalen van medeforummers en welke keuze daar is gemaakt. Ik wilde je niet aanvallen met me andere post over kattenacné hoor. Maar heb een beetje het idee dat je me daardoor niet zo aardig vindt.



quote:WD-40 schreef op 06 februari 2016 @ 18:11:

TO, hoe gaat de kat reageren als er in de toekomst kinderen komen?Dat weet ik niet, als er kinderen op visite komen reageert ze goed. Wel goed punt om over na te denken. Met een andere kat zou ik ook niet weten hoe die gaat reageren als er kinderen komen in de toekomst. Voorlopig wil ik zelf ook nog geen kinderen.
'We should all start to live before we get too old.'
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 06 februari 2016 @ 18:39:

Ik zou het de kat zelf even vragen als ik jou was, WD-40



TO, ik vind dat je wel een klein beetje hysterisch doet over dat voer, als je ouders nu geweigerd hadden speciaal voer voor poes te kopen a la, maar zo nu en dan nog wat van het oude voer aan poes geven kan heus niet zoveel kwaad. Ik vind dat dus ook geen argument voor wel of niet meenemen. Maar wat veel kattenliefhebbers hier al zeggen: Katten hechten zich echt wel aan hun mens. Ik ben vorige week verhuisd en poes heeft een dagje bij mijn ouders gelogeerd, dan zit-ie alleen maar achter de bank. Op het moment dat ik daar kom, komt-ie meteen naar me toe, en eenmaal in het nieuwe huis was-ie binnen een half uur weer op z'n gemak. Verhuizen is voor veel katten helemaal niet zo'n ramp. In jouw geval zal het voor de poes dus weinig uitmaken, of hij blijft op zijn vertrouwde plek bij mensen die hij kent, dat zal-ie prima vinden. Of hij gaat met jou mee, nieuw huis maar wel bij zijn favoriete mens, zal-ie ook prima vinden. Ik denk dat je het vooral met je moeder moet uitvechten dus.Nu je het zo zegt is het ook wel een beetje hysterisch. Het is niet zo dat ze het niet helemaal niet wilde halen. Was op dat moment bang dat ze weer last zou krijgen net toen haar huid weer was opgeknapt. Misschien kan het inderdaad geen kwaad.
'We should all start to live before we get too old.'
Was de poll rechtsgeldig? Meeste stemmen gelden?
Alle reacties Link kopieren
quote:WD-40 schreef op 06 februari 2016 @ 19:32:

Was de poll rechtsgeldig? Meeste stemmen gelden?Kan je ook zonder sarcasme reageren?
'We should all start to live before we get too old.'
Alle reacties Link kopieren
Een huidallergie kan wel degelijk heel ernstig zijn. Dat mag je niet onderschatten naar mijn mening. Katten en honden kunnen erge jeuk krijgen en ook uiteindelijk behoorlijk kaal worden (en andere huidproblemen krijgen). Blijkt uit bloedonderzoek in combinatie met huidtesten dat hond/ kat een allergie heeft tegen bepaald voedingsstoffen dan is het heel belangrijk om daar strikt mee om te gaan (of eventueel een desensibilisatie therapie te doen).
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf bij mijn eerdere post over de karakterverschillen bij katten en katers, hoe de ene meer hecht aan omgeving en dus meer stress heeft bij een verhuizing en de andere meer aan mensen hecht en dus relatief weinig moeite zal hebben met een verhuizing.



Zo zou mijn panter-achtige poes meer moeite met een verhuizing hebben gehad i.v.m. de omgeving en mijn tijger-achtige poes hecht juist meer aan mij en andere mensen die haar verzorgen.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Al vond ik inderdaad het negeren van het advies van de DA wat je ouders deden een erg kwalijke zaak, zeker als je poes daardoor weer last van haar huid had kunnen krijgen.



Maar houd er wel rekening dat stress bij katten i.v.m. een verhuizing zelfs nog veel meer problemen kan geven, ook al zorg je nog zo goed voor haar.



Ik hoop voor je dat je een goede beslissing maakt in het belang van je kat, de tweestrijd tussen jou en jouw moeder kan de kat immers niet gebruiken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven