Geld & Recht alle pijlers

Scheiding

17-01-2016 16:56 268 berichten
Ook hier gebeurt het; man wil een scheiding. We zijn net 12,5 jaar getrouwd en zo'n jaar of 27 bij elkaar.



Samen hebben we 3 kinderen; woonhuis (parterre appartement met grote voor- en achtertuin). Ik heb een WAO uitkering en hij een goed salaris.



Hij wil proberen in ons huis te kunnen blijven en ik moet op zoek naar een ander appartement. Dat laatste zal niet meevallen. Bij de woningbouwvereniging wordt er gereageerd op huizen waar ik wel wat in zie, door mensen die al sinds 2005 ingeschreven staan..



Bijkomend nadeel is dat ik een rolstoel gebruik. Niet alle woningen zijn hierdoor bruikbaar.. Ik moet iets zonder trap, een aangepaste keuken en aangepaste badkamer. Voor dat laatste kan ik naar de gemeente (? denk ik?).



Ik zie de toekomst somber in.. Man kwam met een voorstel om de scheiding te laten regelen door een scheidingsmakelaar; ik heb gezegd dat ik dat niet wil en liever een mediator wil.



Zijn zus is gescheiden met behulp van een advocaat. Volgens man heeft dat zo'n 20.000 gekost en daarom wil hij geen advocaat. Mocht een mediator toch problematisch blijven wil ik misschien toch een advocaat.



Ik wil het niet tot een vechtscheiding laten komen, maar ik wil het goed voor mezelf (en de kinderen natuurlijk!) regelen. Hij komt er wel weer bovenop. Het is een leuke man, goede vader en kan terugvallen op zijn (rijke) ouders.



Waarom ik dit topic open? Wil graag mijn verhaal kwijt, misschien hebben jullie nog tips voor mij?
knuffelheks, mijn persoonlijke inkomen is ook minimaal. Ik zit wel boven bijstand niveau, maar riant is het niet.

Ik wil het vooral voor de kinderen goed regelen. Er zou toch niet veel verschil moeten zijn in leefstijl bij papa en mama?



Als er een voorstel ligt, wil ik dat door een advocaat laten bekijken. Een mediator is voor beide, een advocaat komt op voor mijn belangen..



Het enige waar ik mee zit is het pensioen. Ik vraag me af of ik me beter niet kan laten uitkopen? Pensioen gaat pas in vanaf 67, dus 21 jaar te gaan. In die tijd zijn kinderen het huis uit en ik waarschijnlijk een stuk verslechterd. Kan ik dat geld gebruiken om zorg in te kopen, wat ook geleverd wordt met een laag inkomen (en dito bijdrage?)



Als ik laat uitkopen heb ik geld voor een nieuwe inboedel.. Vragen, vragen, vragen..
Daar moet je inderdaad een advocaat naar laten kijken denk ik.

Ik heb toendertijd ook blind getekend voor pensioen, geen idee nu eigenlijk waar ik precies mee akkoord ben gegaan.

In mijn geval ook wel voor later zorg, dan zijn de kinderen iig groot, mezelf kan ik wel redden, dacht ik toen.

Ik weet niet of ik er wellicht heel gekleurd naar kijk maar het klinkt mij in de oren alsof jouw man al precies weet hoe de zaken juridisch in elkaar zitten en jij nog niet.



Laat je bijstaan, echt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelheks schreef op 07 februari 2016 @ 00:08:

Daar moet je inderdaad een advocaat naar laten kijken denk ik.

Ik heb toendertijd ook blind getekend voor pensioen, geen idee nu eigenlijk waar ik precies mee akkoord ben gegaan.

In mijn geval ook wel voor later zorg, dan zijn de kinderen iig groot, mezelf kan ik wel redden, dacht ik toen.

Ik weet niet of ik er wellicht heel gekleurd naar kijk maar het klinkt mij in de oren alsof jouw man al precies weet hoe de zaken juridisch in elkaar zitten en jij nog niet.



Laat je bijstaan, echt.



Mee eens.

En.liever vooraf goed beslagen ten ijs komen dan achteraf puin moeten ruimen.



Zoek een advocaat die met je meedenkt en.je belangen behartigt. Dan weet je ook sneller wat wel en niet mogelijk is. Je man is ook met zijn eigen belang bezig. Pijnlijk misschien, maar zo gaan die dingen bij een scheiding.
Knuffelheks ga ik zeker doen.



Voor de duidelijkheid; we hebben nu 1 gesprek met een mediator gehad. Die heeft huiswerk mee gegeven: papieren verzamelen: loon, pensioen, huis etc. En het belangrijkste: hoe verdelen we de dagen met de kinderen. (ik wil 7 dagen, maar man ook )



Hij mag de mediator bellen voor de 2e afspraak. (maar eerst moeten er wat papieren ingevuld worden over de verdeling van de kinderen). Hoe afschuwelijk is dat?
tvandattum.. Ik ga niks tekenen zonder advocaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:marjolein852 schreef op 07 februari 2016 @ 00:24:

tvandattum.. Ik ga niks tekenen zonder advocaat.





Goed zo. Laat je niet onder druk zetten.

Maar win ook advies in mbt bijv pensioen. Je kunt je ook tijdens mediation bij laten staan door een advocaat op de achtergrond. En dan melden dat je advies inwint. Is redelijk gangbaar.
tvdattum, dank je voor je advies. Misschien moet ik dat maar doen.



Zal de verhouding niet gezelliger maken, maar zo best is die toch niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:marjolein852 schreef op 07 februari 2016 @ 00:34:

tvdattum, dank je voor je advies. Misschien moet ik dat maar doen.



Zal de verhouding niet gezelliger maken, maar zo best is die toch niet meer.



En dat zal, waarschijnlijk tijdelijk, zo blijven of wellicht nog slechter worden. Scheiden is gewoon ruk. Er is niks leuks aan. 'Verdelen' van kinderen is een pijnlijke aangelegenheid

Maar dit is een fase waar je nu inzit. Ook dit gaat weer voorbij. Maar in deze fase moet je heel goed voor jezelf zorgen.



Sterkte met alles....
En goed nadenken! Hoe wil jij de regeling met de kinderen?

7/7 is redelijk, en gebruikelijk tegenwoordig, jullie kinderen hebben recht op beide ouders.

Als hij ook goed voor ze kan zorgen is dat geen gekke constructie. Raakt jou verschrikkelijk in je moeder hart, dat snap ik, maar als hij een goede vader is heeft hij daar net zoveel recht op als jij.
Marjolein, als ik jou was zou ik nu al een advocaat benaderen, ipv wachten tot er een voorstel ligt. Hij kan helpen bij het opstellen van een convenant. Als er al een voorstel ligt, kost het je meer tijd om het oude voorstel door te lezen, te wijzigen en opnieuw op te stellen.

Je hebt zelf een minimum inkomen, maar misschien heb je zelf ook nog recht op partneralimentatie? Dat zou het zoeken naar een huurappartement weer al vergemakkelijken, omdat je dan een ruimer budget hebt.
Mary, man heeft een mail naar mij gestuurd met een begroting van dit jaar alsof we al gescheiden zijn.



Een begroting hadden we elk jaar al. Daar staan de inkomsten in per maand en de uitgaven. Nu heeft hij er een gemaakt voor mij als we gescheiden zijn. Dus met partner alimentatie , huurtoeslag, zorgtoeslag, huur, gwl, verzekeringen etc.



Hij gaat trouwens uit van 12 jaar partner alimentatie. Het bedrag wat hij opgenomen heeft klinkt niet onredelijk, maar dat moet ik echt goed bekijken en doorrekenen.
Knuffelheks,t 7-7 bedoel je een week bij mama week daarna bij papa? Lijkt me raar/moeilijk om mijn kinderen een hele week niet te zien..
quote:marjolein852 schreef op 07 februari 2016 @ 10:58:

Mary, man heeft een mail naar mij gestuurd met een begroting van dit jaar alsof we al gescheiden zijn.



Een begroting hadden we elk jaar al. Daar staan de inkomsten in per maand en de uitgaven. Nu heeft hij er een gemaakt voor mij als we gescheiden zijn. Dus met partner alimentatie , huurtoeslag, zorgtoeslag, huur, gwl, verzekeringen etc.



Hij gaat trouwens uit van 12 jaar partner alimentatie. Het bedrag wat hij opgenomen heeft klinkt niet onredelijk, maar dat moet ik echt goed bekijken en doorrekenen.Wat vreemd dat hij dat allemaal berekend heeft. Hoe kun je huurtoeslag berekenen als je de huur en het inkomen nog niet weet? En partneralimentatie gaat volgens bepaalde normen, dus laat je aub niets wijsmaken. Laat een deskundige hier naar kijken!
Ik vond het ook een beetje raar. Hij heeft een paar aannames gedaan die hoogstwaarschijnlijk niet zullen kloppen.



Ik ga zeker een deskundige er naar laten kijken.
quote:marjolein852 schreef op 07 februari 2016 @ 11:00:

Knuffelheks,t 7-7 bedoel je een week bij mama week daarna bij papa? Lijkt me raar/moeilijk om mijn kinderen een hele week niet te zien..Net zo raar/moeilijk als het voor hem zal zijn.
Klopt Luxaflex. Hij is gek op zijn kinderen..



Wel heeft hij meer afleiding. Hij werkt fulltime, ik ben thuis en heeft 2 keer per week 's avonds sport. Ik 1 keer per week overdag onder schooltijd.
Hij heeft er wel recht op Marjolein.

Dat hij alles al berekend heeft vind ik ook raar.

Ik zou idd niets meer doen zonder grondig advies, hij is duidelijk al een aantal stappen verder.
Knuffelheks, hij heeft er recht op en ik gun hem ook het contact met de kinderen. Vooral gun ik mijn kinderen een goed contact met hun vader. Ik heb eerder geschreven dat hij een goede vader is, dus geen reden om dat tegen te werken.



Ik verwacht ook dat we tot een goede verdeling zullen komen. Beetje 50/50. (jammer dat een week uit 7 dagen bestaat ipv 6 of 8! was makkelijker te verdelen!)
Ik bedoelde dat ook niet naar hoor.

Ik weet hoe moeilijk dat is.
Knuffelheks, het is ook niet naar bij mij binnen gekomen hoor; ik geef alleen nogmaals aan, dat man een goede vader is en het mij vreselijk lijkt om de kinderen een aantal dagen per week niet te zien..
He Marjolein, weer een dag verder. Hoe is de sfeer, hou je het nog vol?
Eigenlijk is het hier heel slecht. Ik kom ook niet meer reageren omdat er mee gelezen wordt.. Ik ga mijn account stopzetten.



Misschien dat ik onder een ander terugkom, maar daar moet ik even over nadenken..
Kan hoor, mensen die hier hebben meegelezen herkennen je ook wel met wat summiere info, dus als je wilt blijven schrijven, maak inderdaad een ander account aan.
Oh wat akelig, heb je een anonieme plek en dan dit. Weet je ook wie er mee leest?
Ja; man en bijna ex schoonzussen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven