Geld & Recht alle pijlers

jaarverbruik gas & elektriciteit

05-02-2016 15:03 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar begonnen met maatregelen in te zetten om te besparen op het gas en elektriciteit.



Wat verbruiken jullie en doen jullie iets om te besparen? Heeft dit het gewenste effect?
quote:girasole3 schreef op 06 februari 2016 @ 12:50:

[...]

Vrienden van ons hebben een inpandig zwembad; die betalen bijna 500 per maand voorschotOef... Dan toch maar liever naar het gemeentezwembad ;) .
Alle reacties Link kopieren
Wij verbuiken met z'n 4en in een rijtjeshuis ook maar tussen de 350 en 400 m3 aan gas (ongeveer tussen de 1700 en 1900 electra). Betaal nu 60 euro per maand. Maar mijn moeder verbruikt het dubbele aan gas in haar eentje, dat ligt puur aan de isolatie van de woning en het warm water verbruik. De volwassenen douchen hier elke dag, de kinderen ongeveer 3 keer per week (rest bij de sportclub). Voor de rest gebruiken wij geen warm water. Het kan heus wel want dit betalen we al jaren!
Alle reacties Link kopieren
Die 7600Kwh is mij nog nooit duidelijk.

Wij woonden toen nog met 4personen in huis, nu 2.

En de jeugd had beide een smart TV en laptop op de kamer, en wij in de huiskamer ook.

Mijn gevoel zegt me dat die tv's echte stroomvreters zijn, evenals laptops mobieltjes etc



Want:

geen waterbed

geen sauna

droger die amper gebruikt werd



Maar toen er 2 het huis uitgingen en de hierboven beschreven apparatuur dus ook, ging stroom drastisch omlaag, het is in de loop der jaeren ook geleidelijk steeds hoger geworden.



En oh ja, ook geen plantjes hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:bananana85 schreef op 06 februari 2016 @ 19:00:

[...]





En 's nachts? Ik vind standaardinstelling van 17 graden overdag best hoog, even aangenomen dat je de meeste dagen overdag aan het werk bent. Ik denk dat je best nog wat kan besparen door de standaard overdag en 's nachts een paar graden lager te zetten.Isoleren is onzin, het haalt nooit de beloofde besparingen. Meer dan 10% minder verbruik haal je echt van ze lang zal ze leven niet...
Alle reacties Link kopieren
quote:ted63 schreef op 06 februari 2016 @ 19:24:

Die 7600Kwh is mij nog nooit duidelijk.

Wij woonden toen nog met 4personen in huis, nu 2.

En de jeugd had beide een smart TV en laptop op de kamer, en wij in de huiskamer ook.

Mijn gevoel zegt me dat die tv's echte stroomvreters zijn, evenals laptops mobieltjes etc



Want:

geen waterbed

geen sauna

droger die amper gebruikt werd



Maar toen er 2 het huis uitgingen en de hierboven beschreven apparatuur dus ook, ging stroom drastisch omlaag, het is in de loop der jaeren ook geleidelijk steeds hoger geworden.



En oh ja, ook geen plantjes hier.Computers vreten vooral stroom...
quote:bananana85 schreef op 06 februari 2016 @ 19:00:

[...]





En 's nachts? Ik vind standaardinstelling van 17 graden overdag best hoog, even aangenomen dat je de meeste dagen overdag aan het werk bent. Ik denk dat je best nog wat kan besparen door de standaard overdag en 's nachts een paar graden lager te zetten.





Inde nacht staat het op 15 graden. In principe komt de twmp hier nooit onder de 17 graden door isolatie maar omdat ik in de ochtend alle ramen openzet, zakt temp naar 15 gr soms.

Om 11 uur schakelt de temp pas naar 17 gr. Tegen die tijd is de kou weer uit huis en temp rond 17 gr.

Rond 18 uur naar 19 graden tot 20 uur. Vervolgens vanaf 20 uur naar 15 graden tot volgende dag 11 uur.

Volgens reno advies en energieleverancier is het beter om de temp verschillen niet te groot te maken. Dus niet overdag 12 graden en in de avond naar 19 graden. Schijnt meer te kosten.
quote:spectral schreef op 06 februari 2016 @ 19:25:

[...]



Isoleren is onzin, het haalt nooit de beloofde besparingen. Meer dan 10% minder verbruik haal je echt van ze lang zal ze leven niet...Ben ik met je eens. Vind het ook best tegenvallen. Ik bespaar ook niet zo heel veel op mijn gasrekening na de renovatie. Niet wat er was beloofd in ieder geval.
quote:Chrissiefur schreef op 06 februari 2016 @ 19:18:

Wij verbuiken met z'n 4en in een rijtjeshuis ook maar tussen de 350 en 400 m3 aan gas (ongeveer tussen de 1700 en 1900 electra). Betaal nu 60 euro per maand. Maar mijn moeder verbruikt het dubbele aan gas in haar eentje, dat ligt puur aan de isolatie van de woning en het warm water verbruik. De volwassenen douchen hier elke dag, de kinderen ongeveer 3 keer per week (rest bij de sportclub). Voor de rest gebruiken wij geen warm water. Het kan heus wel want dit betalen we al jaren!



Dat zijn dan 20 douches per week? Ik douche 6 x per week. Zondag is mijn hangdag en doe ik niets.

Ik kook max 2x per week op gas.



Hoe hoog staat jouw CV en hoe groot is de ruimte? Mijn woonkamer is 25 m2 . De rest stook ik nooit. Op een paar vorstdagen per jaar na.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chrissiefur schreef op 06 februari 2016 @ 19:18:

Voor de rest gebruiken wij geen warm water. !Je maakt nooit een sopje met warm water? Wast of spoelt nooit iets af met warm water?
Alle reacties Link kopieren
[quote]celine2906 schreef op 06 februari 2016 @ 20:21:

[...]



Hoe hoog staat jouw CV en hoe groot is de ruimte? Mijn woonkamer is 25 m2 . De rest stook ik nooit. Op een paar vorstdagen per jaar na.[/quote



Hier wordt ook alleen in de woonkamer en badkamer gestookt; maar woonkamer is hier ruim 60 m2 en een vrijstaand huis, dus geen warmte van de buren.

Gas verbruik ca. 1300 m3 per jaar; man en dochter houden van lang douchen.
Alle reacties Link kopieren
Wij verbruiken ongeveer 3000 kwh stroom en 725 m3 per jaar, gezin met 2 kinderen, wij zijn wel erg bewust met energie.
Alle reacties Link kopieren
quote:girasole3 schreef op 06 februari 2016 @ 20:33:

[...]





Je maakt nooit een sopje met warm water? Wast of spoelt nooit iets af met warm water?



Nee, alle vaat gaat zo de vaatwasser in. Dweilen doe ik met vochtige wegwerpdoekjes.

Als ik warm water nodig heb kook ik water in de waterkoker. Doe ik ook als ik pasta, aardappels of rijst kook. Doordat het water dan al op kookpunt is verbruik je ook minder gas tijdens het koken.
Alle reacties Link kopieren
quote:celine2906 schreef op 06 februari 2016 @ 20:21:

[...]





Dat zijn dan 20 douches per week? Ik douche 6 x per week. Zondag is mijn hangdag en doe ik niets.

Ik kook max 2x per week op gas.



Hoe hoog staat jouw CV en hoe groot is de ruimte? Mijn woonkamer is 25 m2 . De rest stook ik nooit. Op een paar vorstdagen per jaar na.De ruimte is iets meer dan 30 m2, boven wordt niet gestookt, op zolder hebben we niet eens cv, maar tenzij het inderdaad vriest hoeft de verwarming niet aan, het is hier nu zonder cv aan 19 graden en we zitten lekker met een dekentje op de bank en morgenochtend is het waarschijnlijk nog steeds 19 graden en dat is hier genoeg om het niet koud te hebben. Douchen doen we wel kort, hooguit 5 min per keer. Huis is wel redelijk nieuw en blijkbaar ook enorm goed geisoleerd.
quote:girasole3 schreef op 06 februari 2016 @ 20:37:

[quote]celine2906 schreef op 06 februari 2016 @ 20:21:

[...]



Hoe hoog staat jouw CV en hoe groot is de ruimte? Mijn woonkamer is 25 m2 . De rest stook ik nooit. Op een paar vorstdagen per jaar na.[/quote



Hier wordt ook alleen in de woonkamer en badkamer gestookt; maar woonkamer is hier ruim 60 m2 en een vrijstaand huis, dus geen warmte van de buren.

Gas verbruik ca. 1300 m3 per jaar; man en dochter houden van lang douchen.



De gang stook ik trouwens ook warm.



Jouw verbruik valt ook mee toch. Voor kamer van 60 m2 vrijstaand huis.
quote:Chrissiefur schreef op 06 februari 2016 @ 21:36:

[...]





De ruimte is iets meer dan 30 m2, boven wordt niet gestookt, op zolder hebben we niet eens cv, maar tenzij het inderdaad vriest hoeft de verwarming niet aan, het is hier nu zonder cv aan 19 graden en we zitten lekker met een dekentje op de bank en morgenochtend is het waarschijnlijk nog steeds 19 graden en dat is hier genoeg om het niet koud te hebben. Douchen doen we wel kort, hooguit 5 min per keer. Huis is wel redelijk nieuw en blijkbaar ook enorm goed geisoleerd.19 graden???? Nu op dit tijdstip?? Ik haal deze temperatuur alleen als de zon de hele dag schijnt.
Alle reacties Link kopieren
quote:celine2906 schreef op 06 februari 2016 @ 21:42:

[...]





19 graden???? Nu op dit tijdstip?? Ik haal deze temperatuur alleen als de zon de hele dag schijnt.



Hier komt de temperatuur ook niet onder de 19 graden, vorig weekend waren we 3 dagen weg, bij thuiskomst nog altijd 20 graden. Als ik om 7u smorgens op de thermostaat kijk is het hier vaak ook nog 20-21 graden. Als de zon schijnt is het meteen 22 graden.



Maar dat is natuurlijk omdat we een goed geïsoleerd appartement hebben, aan alle kanten omgeven door buren.
quote:nephthys schreef op 06 februari 2016 @ 21:46:

[...]





Hier komt de temperatuur ook niet onder de 19 graden, vorig weekend waren we 3 dagen weg, bij thuiskomst nog altijd 20 graden. Als ik om 7u smorgens op de thermostaat kijk is het hier vaak ook nog 20-21 graden. Als de zon schijnt is het meteen 22 graden.



Maar dat is natuurlijk omdat we een goed geïsoleerd appartement hebben, aan alle kanten omgeven door buren.Ik ben jaloers hoor. Zit in een gerenoveerde woning en haal 17 graden maar dit vind ik te koud. Als ik hele dag thuis ben dan zet ik het op 18 soms 19 graden. Zo goed geïsoleerd is mijn woning dan toch niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:celine2906 schreef op 06 februari 2016 @ 21:50:

[...]





Ik ben jaloers hoor. Zit in een gerenoveerde woning en haal 17 graden maar dit vind ik te koud. Als ik hele dag thuis ben dan zet ik het op 18 soms 19 graden. Zo goed geïsoleerd is mijn woning dan toch niet.Ja, we hebben echt wel geluk. Moest mijn vriend de verwarming niet op 22graden zetten, zou ze hier waarschijnlijk echt bijna nooit opspringen.
Alle reacties Link kopieren
Heb dat in ons rijtje ook, aan 2 kanten buren die veel thuis zijn en dus ook warmte afgeven en de vloer is goed geisoleerd, maar boven heb ik dat dan weer niet. Al is het dak dan ook weer goed geisoleerd waardoor het zonder cv kan. Ik heb er op gelet sinds dit topic en de cv is nog niet aangeslagen vandaag. Voor de nacht staat hij nu alvast weer op 15 graden. Morgenochtend dan weer op 19 zodat hij kan aanslaan als het nodig is.



Maar ik merk vooral dat kort douchen en warm water aanzetten voor elk wissewasje het verschil maakt tussen onze energierekening en die van de buren. De ketel warmt zich daar elke keer weer volledig voor op en dat kost best wat.
Alle reacties Link kopieren
17 zou ik ook te koud vinden hoor celine, 19 is echt minimum hier. En het is ook geen must (meer een sport om elk jaar weer te besparen), als het koud is moet de verwarming gewoon aan, hier ook! Het is meer een luxe dat dit vaak niet nodig is.
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 06 februari 2016 @ 21:56:

[...]





Ja, we hebben echt wel geluk. Moest mijn vriend de verwarming niet op 22graden zetten, zou ze hier waarschijnlijk echt bijna nooit opspringen.Bij ons hetzelfde inderdaad. Al is het in de zomer dan met heet weer dan ook wel weer niet te harden bij ons (groot raam, volle zon erop, ondanks luxaflex en gordijnen). Dan zou een airco toch wel weer fijn zijn
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
quote:Friction-90 schreef op 06 februari 2016 @ 22:12:

[...]





Bij ons hetzelfde inderdaad. Al is het in de zomer dan met heet weer dan ook wel weer niet te harden bij ons (groot raam, volle zon erop, ondanks luxaflex en gordijnen). Dan zou een airco toch wel weer fijn zijn



Vreemd genoeg wordt het in de zomer bij ons dan weer niet bloedheet. Ik snap ook niet goed hoe dat kan met zoveel zuidgerichte ramen. De kamers aan de andere kant van het appartement (noorden) blijven altijd lekker fris, overal koele stenen vloer, en dan met balkondeur open voor briesje, aangenaam maar niet bloedheet.

Gelukkig maar.
Alle reacties Link kopieren
quote:celine2906 schreef op 06 februari 2016 @ 21:37:

[...]





De gang stook ik trouwens ook warm.



Jouw verbruik valt ook mee toch. Voor kamer van 60 m2 vrijstaand huis.Ja, qua gas zitten we niet zo hoog. Vrij nieuwe en zuinige ketel; ik kook op inductie dus dat kost ook geen gas.
Gas 1400, elektriciteit 2100. Twee personen, jaren vijftigwoning. Nieuwe hr ketel, maar slecht geïsoleerd huis. Vrij veel gas dus toch nog, hoewel we bescheiden stoken.
Alle reacties Link kopieren
quote:celine2906 schreef op 06 februari 2016 @ 17:49:

Ik woon ook alleen in rijtjeshuis, paar jaar geleden gerenoveerd, triple A . Nieuw dak, vloeren, hr+++ glas. Verbruik toch nog 700 m3 gas (best veel) hoewel ik naar mijn mening niet extreem veel gas verbruik. Ik douche 6x per week, 5 min. Overdag staat de CV in op 17 graden (thermostaat in woonkamer) en in de avond op 19 graden. En ik kook 2x per week op gas. Na de renovatie zouden wij in een superenegie zuinige woning zitten maar ik vind dit best nog tegenvallen.



Energieverbruik is wel hoog, ca 1800 kw maar ik was extreem veel. Draag alles 1x, zit regelmatig in OV voor mijn werk en dat gaat aan het einde van de dag in de wasmachine.



Hoe mensen aan 190 M3 voor 2 personen / 400 m3 voor 6 personen komen is mij een raadsel. Dit kan echt niet. Of de meter is kapot of er is mee gesjoemeld.



Altijd leuk dat mensen die een hoger verbruik hebben zeggen dat het niet kan. En zo zaken opspelden met zaken waar wij ons niet mee bezig houden.



Jouw verbruik is verklaarbaar door stand van thermostaat want waarom staat die overdag op 17 graden dat is het hier altijd wel ? Dus ketel stookt voor niets. Hoe is ventilatie geregeld ? .En is de woning voorzien van nieuwe ketel en ook aangepast aan de woning ? Ik ben voorstander van zeer zuinige woningen maar wel graag nieuwbouw en niet aangepast, wij wonen in een B woning qua energielabel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven