burenruzie -> verhuizen?

06-02-2016 19:35 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
meer dan een jaar geleden konden mijn vriend en ik dankzij de opgebouwde wachttijd van 8 jaar in een sociale huurwoning terecht. wij blij, want we zijn allebei freelancers en dus niet verzekerd van een hoog inkomen. al snel kwamen we er achter dat het een extreem gehorige flat is, met als bonus een ongelofelijk asociale onderbuurvrouw. we krijgen regelmatig te maken met keiharde muziek (inclusief vals geblèr), schelden en schreeuwen, uit de hand gelopen ruzies met haar vriendin, woedeuitbarstingen, wiet stank, en andere vormen van overlast. doordat wij haar hier enkele keren op hebben aangesproken is het nu geëscaleerd tot een burenruzie.



nu zijn we bezig met het gebruikelijke traject voor woonoverlast... melden van problemen, politie bellen, buurtbemiddeling, en nu zit een "casemanager woonoverlast" naar de zaak te kijken. maar we hebben eerlijk gezegd niet veel hoop in verandering van de situatie (vooral als ik de verhalen van anderen lees op diverse forums). verhuizen voelt voor ons als de enige oplossing die op korte termijn resultaat oplevert. het is wel erg pijnlijk want die opgebouwde wachttijd kunnen we nu naar fluiten.



nu zitten we in een lastige situatie. we willen graag een koopwoning vinden - dit was sowieso het plan, alleen nu beginnen we hier een paar jaren eerder aan dan wij eerst hadden gedacht. helaas is de woningmarkt echt crazy op dit moment in de stad waar wij wonen. huizen worden binnen enkele dagen verkocht voor meer dan de vraagprijs. het levert extreem veel stress op, en door de overlast kunnen we geen rust vinden thuis. we overwegen een nieuwe huurwoning om de tijd te overbruggen, maar dan zijn de kosten super hoog - een appartement met de lage huur die we nu hebben zullen we niet meer vinden. ook huurwoningen zijn binnen enkele dagen verhuurd.



ondertussen worden we helemaal gek hier. we proberen zo veel mogelijk de deur uit te gaan, slapen met oordoppen, en blijven regelmatig overnachten bij schoonouders. ik begin me aardig depressief en moedeloos te voelen. ik kijk om me heen en voor mijn gevoel ben ik de enige die zo'n ongelofelijke pech heeft in mijn directe omgeving. waarom overkomt dit mij nou? ik twijfel soms aan mezelf.. stel ik me nou heel erg aan? wat zouden jullie doen in zo'n situatie? gewoon doorbijten en doorzoeken naar een koopwoning? kleinere huurwoning? heeft iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Burenoverlast is echt heel naar!

Ik zag in het verleden verhuizen als enige optie.

Buurtmbemiddeling lijkt hoopvol, maar een aso blijft vaak een aso. Helaas.



Ik zou inderdaad als eerste die woningbouwvereniging door elkaar schudden. Kijken wat zij kunnen betekenen m.b.t een andere huurwoning.



Kan je ook tijdelijk uitwijken naar een randgemeente en daar een woning huren die bijvoorbeeld al langere tijd te koop staat? Rust klinkt meer als een prioriteit nu. Kunnen jullie (hopelijk) met de koop van een woning op een voor jullie wenselijke locatie wonen.
Alle reacties Link kopieren
Bij elk (summier) incident direct de politie bellen. Bellen, bellen, bellen. Je niet af laten schepen, rustig (min of meer) uit laten maken voor zeurkous maar wel bellen, bellen, bellen. En elke 'belletje' gaat ook via de mail richting de woningbouw.



Zorg ervoor dat 'de wet' moe van jou wordt want dan wordt er sneller via de wet gehandeld.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:annnonnn schreef op 06 februari 2016 @ 20:53:

[...]





goed punt! voelt alleen als verspilling van geld dat we anders hadden kunnen sparen voor het huis. maar goed, je hebt gelijk - we kunnen het dan wel veroorloven.Dat dacht ik al, je had het geld liever aan iets anders uitgegeven. En dat snap ik volledig! Je moet je echter goed afvragen wat je liever is: het ideale huis zoals je je dat jaren hebt voorgesteld, of een kleine aanpassing daarvan maar een rustig gevoel in je lichaam? Lijkt mij dat zulke stress ook niet goed voor je relatie en je werk is aannemelijk...
Alle reacties Link kopieren
Afschuwelijk dit! Wij hebben hetzelfde gehad, maar dan met een koopwoning. Wij hebben ons huis te koop gezet en zijn verhuisd. Ook van alles geprobeerd: bemiddeling, wijkagent etc. Werd alleen maar erger en heeft niks uitgehaald. De enige tip die ik je zou geven is: verhuizen. Heel veel sterkte en succes!
Alle reacties Link kopieren
Iets dergelijks hebben wij ook gehad, en niets hielp. Je wordt steeds allergischer voor de geluiden die zij maken en kan tenslotte ook geen zachte geluiden van hen meer verdragen. Wij zijn toen in een vrije sectorwoning getrokken en toen ben ik een tijdlang overgevoelig gebleven voor herrie. Doodsbang dat de nieuwe buren ook herrie zouden gaan maken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 06 februari 2016 @ 20:58:

Bij elk (summier) incident direct de politie bellen. Bellen, bellen, bellen. Je niet af laten schepen, rustig (min of meer) uit laten maken voor zeurkous maar wel bellen, bellen, bellen. En elke 'belletje' gaat ook via de mail richting de woningbouw.



Zorg ervoor dat 'de wet' moe van jou wordt want dan wordt er sneller via de wet gehandeld.dit is ook wat de woningbouw en casemanager woonoverlast ons verteld heeft. heb jij zelf ervaring met zo'n aanpak? heeft het iets opgeleverd? ik vrees namelijk dat wij hier alleen maar meer stress van gaan krijgen..
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 06 februari 2016 @ 21:05:

Iets dergelijks hebben wij ook gehad, en niets hielp. Je wordt steeds allergischer voor de geluiden die zij maken en kan tenslotte ook geen zachte geluiden van hen meer verdragen. Wij zijn toen in een vrije sectorwoning getrokken en toen ben ik een tijdlang overgevoelig gebleven voor herrie. Doodsbang dat de nieuwe buren ook herrie zouden gaan maken.Dit helemaal! Wij zijn inmiddels een jaar weg uit onze overlast situatie, maar ik ben nog altijd gevoelig voor geluiden van de buren! Terwijl wat we nu horen echt gewoon leefgeluiden zijn! Denk aan je zelf, kies een oplossing die mogelijk is, misschien niet ideaal, maar aan deze stress ga je onderdoor. (Ik ben vlak voor onze verhuizing zelfs overspannen thuis komen te zitten, de overlast was niet de enige oorzaak, maar zeker wel een substantieel onderdeel)
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 06 februari 2016 @ 21:05:

Iets dergelijks hebben wij ook gehad, en niets hielp. Je wordt steeds allergischer voor de geluiden die zij maken en kan tenslotte ook geen zachte geluiden van hen meer verdragen. Wij zijn toen in een vrije sectorwoning getrokken en toen ben ik een tijdlang overgevoelig gebleven voor herrie. Doodsbang dat de nieuwe buren ook herrie zouden gaan maken.JA ik herken mezelf en mijn vriend hier zo in :( we schrikken ook van geluiden die een beetje klinken als de geluiden van de onderbuurvrouw maar het niet zijn. bijvoorbeeld van andere buren, of achtergrond geluid in een film die we op dat moment kijken. is het voor jou minder geworden? heb je nu wel wat meer rust?
Alle reacties Link kopieren
quote:annnonnn schreef op 06 februari 2016 @ 21:13:

[...]



JA ik herken mezelf en mijn vriend hier zo in :( we schrikken ook van geluiden die een beetje klinken als de geluiden van de onderbuurvrouw maar het niet zijn. bijvoorbeeld van andere buren, of achtergrond geluid in een film die we op dat moment kijken. is het voor jou minder geworden? heb je nu wel wat meer rust?'t Is langzaam weggesleten. Geleidelijk aan krijg je steeds meer vertrouwen. We zijn daarna nog enkele malen verhuisd. De laatste keer was de beste woning.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
wat een aantal zeggen klopt, het is een lang traject, echter scheelt t ook als je een goede casemanager hebt.

Wat je nog meer kan doen:

- logboek bijhouden. Let erop dat je niet gespitst gaat zitten op alles, maar gewoon als het extreem wordt. Dus niet leefgeluiden als een wc die wordt doorgetrokken of een deur normaal wordt dichtgedaan. De oudere onderbuurvrouw en andere buren kunnen dit ook doen. Probeer ook kort te sluiten met de medewerkster of de oudere onderbuurvrouw dit anoniem kan doen.

- ik vermoed dat je in Adam woont, ook gaan melden bij meldpunt zorg en overlast.

- gedragsaanwijzing. Dit houdt in dat jouw onderburen door de rechter een aanwijzing krijgen bv geen muziek na zo laat, geen contact met buren, extra isolatie etc. Hiervoor is helemaal geen groot dossier nodig. Sommige woningbouwverenigingen zijn hier nog onbekend mee, dit werkt goed. De woningbouw kan zelf ook al gedragsaanwijzingen geven. Als je onderburen zich hier niet aanhouden, maakt de woningbouw alsnog de gang naar de rechter, en hebben ze meteen sterk dossier zonder dat dit 100 jaar duurt. De rechter kan ook een gedragsaanwijzing geven met bv als de onderburen hier niet naar luisteren dat ze ontruimd worden (Gebeurt alleen in extreme gevallen.)

- sommige woningbouwverenigingen doen al geluidsmetertesten. Dit is superhandig. Wat ook nog eens interessant is, is dat jullie er boven wonen. Dit betekent dat het geluid behoorlijk pittig is.

- vraag de wijkagent of hij langskomt, maak de afspraak het liefste op een moment waarvan je weet dat ze voor overlast zorgen.

- wat anderen ook zeggen, op een gegeven moment word je overgevoelig voor geluid, en zit je voor alles tegen het plafond.

- zet voor jezelf ook een lekker achtergrondmuziekje op, hierdoor ga je je minder focussen op de onderburen, en wordt het iets draaglijker.

- je kan ook proberen de vorige bewoners te achterhalen van jullie woning en vragen of zij ook overlast hebben gehad.

- allerbelangrijskte, melden melden melden melden bij de politie, woningbouw en eventueel meldpunt als er na 10n nog overlast is of overdag extreem. Ook al komen ze niet, dan staat het iig in het systeem. Doe dit echt elke keer! Op een gegeven moment worden ze er gek van:) Vraag ook de andere buren om dit allemaal te doen. Samen staan jullie sterk.

Heel veel succes ermee en idd houd vol!
Alle reacties Link kopieren
@manguepina - thanks! handig advies, vooral dat stuk over gedragsaanwijzing. de casemanager liet een beetje doorschemeren dat dit hun methode is, alleen weet ik niet of ze vrij snel overgaan naar deze fase of dat ze liever eerst meer dossier op willen bouwen. in ieder geval super handig om te weten!!
Alle reacties Link kopieren
Hey annonn, je kan er ook beetje op aansturen horen bij die casemanager. Het verschilt nogal per woningbouw. Als je er gewoon voor zorgt dat je redelijk overkomt. (lees niet hysterisch huilend opbellen dat die lul van de woningbouw iets moet doen) heb je ook grotere kans dat er iets gebeurt:) Mocht je in de toekomst meer info willen, pb me gerust.
anoniem_274263 wijzigde dit bericht op 06-02-2016 21:56
Reden: vergat vraag te beantwoorden, dommm
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:annnonnn schreef op 06 februari 2016 @ 21:09:

[...]





dit is ook wat de woningbouw en casemanager woonoverlast ons verteld heeft. heb jij zelf ervaring met zo'n aanpak? heeft het iets opgeleverd? ik vrees namelijk dat wij hier alleen maar meer stress van gaan krijgen..Nee, maar vanuit een geheel andere hoek heb ik deze ervaring wel. Zodra ze zich aan je beginnen te storen gaat de wet voor je werken.Meestal omdat die laag ( want er zijn altijd meerdere lagen) om je doel te bereiken dus van je af wil zijn en dat is wat mij betreft prima want linksom of rechtsom mijn doel wordt bereikt. Volhardend 'drammen' helpt als het om de wet gaat. Maar altijd netjes, fatsoenlijk en duidelijk zijn en dat elke keer opnieuw.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:manguepina schreef op 06 februari 2016 @ 21:43:

Let erop dat je niet gespitst gaat zitten op alles, maar gewoon als het extreem wordt. Dus niet leefgeluiden als een wc die wordt doorgetrokken of een deur normaal wordt dichtgedaan

Heel belangrijk, zorg ervoor dat je niet een echte zeurkous wordt. Ga niet in op scheldpartijen, loop naar binnen pak de telefoon en bel/mail. Ga niet in op ander provocerend gedrag, loop naar binnen doe de deur dicht en bel/mail. Aso's trekken uiteindelijk niet aan het langste eind want fatsoen en het recht doen dat wel. Het is alleen maar de vraag of jij je laat intimideren. Iemand kan je een stoephoer noemen dat maakt nog niet dat jij je druk moet maken over het feit dat zij jou zo noemen. Het is hun keuze om zich zo te gedragen en niet die van jou.

Dus bellen, bellen, bellen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Heb jaren geleden ook in zo'n situatie gezeten. Ook wij kregen het advies steeds te bellen naar de politie en daarvan weer melding te doen bij de woningbouw. Dat heeft uiteindelijk gewerkt, maar het is wel een kwestie van een héél lange adem. De buurman is uiteindelijk door de woningbouw uitgezet, maar dat heeft wel bijna 2 jaar geduurd! En dat was na klachten van bijna alle buren in dat portiek. Verhuizen gaat misschien sneller...
The owls are not what they seem
Hoe zat het met de vorige bewoners? Waarom zijn die weggegaan? Probeer daar achter te komen, als dit de reden is sta je sterker.

Lang geleden heb ik een woning gekocht en jawel, hetzelfde verhaal. Binnen een jaar verkocht en de reden ook aangegeven aan de nieuwe kopers.

Wat ik wel gedaan heb is de verkopers van ons huis aanklagen, omdat ze dit verzwegen hadden. Heb de kk van de woning teruggekregen (geprocedeerd).
Alle reacties Link kopieren
ik wou nog even een update plaatsen. toen ik last had van de burenruzie, ging ik regelmatig forum threads over het onderwerp lezen om er achter te komen hoe het afliep bij anderen. dus voor het geval iemand dit in de toekomst ook doet.. even een update!



we hebben geprobeerd zoveel mogelijk te bereiken met onze casemanager woonoverlast en de woningbouwvereniging. de casemanager heeft alle andere bewoners van de portiek gebeld en gevraagd naar hun ervaring. iedereen erkende dat onze onderbuurvrouw een bron van problemen was maar niemand wilde "on the record" met dit verhaal want ze waren bang ruzie met haar te krijgen. we stonden er dus helemaal alleen voor. met onze klachten kon een dossier worden opgebouwd en op basis hiervan is onze onderbuurvrouw aangesproken door de wijkagent, woningbouwvereniging en casemanager woonoverlast. het resultaat: ze heeft onze autoband lek gestoken met een mes, maar de overlast werd wel even minder. iig geen harde muziek meer als ik thuis was. wel werd ze extreem paranoïde daarna (niet heel verassend voor iemand die veel drugs gebruikt). ze werd er heilig van overtuigd dat mijn vriendje haar leven probeerde te ruïneren door iedereen tegen haar te keren. zelfs de wijkagent schrok ervan en zei tegen ons dat het maar beter was dat we overwogen om te verhuizen, want de onderbuurvrouw maakte een nogal gestoorde indruk. ze begon ons de schuld te geven van al haar woedeuitbarstingen (terwijl ze deze regelmatig had voordat wij er überhaubt woonde).



tegen die tijd waren we er al helemaal klaar mee. we voelde ons niet veilig meer in ons eigen huis en probeerde zoveel mogelijk weg te blijven. ik bleef vaak tot 20u of later werken, vriendje was bijna nooit thuis. was geen gezellige tijd. ondanks dat er geen geluidsoverlast was, was de spanning eigenlijk op dat moment nog erger dan ervoor.. omdat ik constant het gevoel had dat het op elk moment ging gebeuren. en dat huis was zo gehorig dat elk geluid dat ik onder mij hoorde mij een gespannen gevoel gaf.



woningbouwvereniging kon ons eenmalig een sociale huurwoning aanbieden, maar dan zouden onze inkomensgegevens opnieuw worden getoetst, en mijn inkomen was ondertussen té hoog geworden om in aanmerking te komen voor sociale huur. ik nam dat als een teken dat we sowieso beter weg konden uit sociale huur.. scheefwonen is ook niet eerlijk tegenover mensen die lang op de wachtlijst staan. dat heeft de pijn verzacht in ieder geval we hebben (gelukkig!) op de valreep een nieuwe flat gevonden dichtbij. stuk duurder en kleiner maar wel nieuwbouw met goeie geluidsisolatie! we beginnen over een jaar wel weer met een koopwoning zoeken als we daar aan toe zijn. we kunnen in ieder geval nu weer normaal leven, het is lekker rustig en stil in ons nieuwe huisje.



er is nu een flinke dossier opgebouwd tegen de onderbuurvrouw. de nieuwe bewoners van de flat moeten een aanbiedingsgesprek aan met haar voordat ze akkoord gaan met de woning, en worden op de hoogte gesteld van de burenruzie. als zij gaan klagen over herrie dan staan ze sterker dan wij, omdat er al een flinke dossier is tegen haar. wel kut: we zijn er achter gekomen dat de vorige bewoners (voor ons dus) verhuisd zijn mede dankzij die vervelende onderbuurvrouw, maar dit ons nooit hebben verteld omdat ze het laminaat door wilde verkopen aan ons. backstabbers :(



wat ik hiervan heb geleerd: dit soort problemen zijn bijna onmogelijk op te lossen via de instanties die er zogenaamd voor je zijn. je bent toch echt de sjaak als je overlastgevende buur een gestoorde idioot blijkt te zijn. iedereen weet wat er aan de hand is maar niemand kan je dan echt helpen. my tip: pack your bags and get the hell out while you can. in ieder geval voordat de sfeer zo erg verziekt is dat je het niet trekt om in je eigen huis te zijn!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven