Welk kledingstuk ben jij aan het maken?

06-03-2012 09:46 1932 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op naailes en ben er erg enthousiast over! Ik koop stofjes en speur Knipmode en Burda's af naar leuke kledingstukken om te maken!!!



Het lijkt me leuk om hier te schrijven over wat je aan het maken bent, welk stofje je gebruikt, waar je mooie/leuke/goedkope stoffen kunt kopen etc.
Alle reacties Link kopieren
Vraagje, ik heb een patroon overgenomen mbv patroonpapier en heb de naadwaarden ook op het papier erbij getekend. Straks kan ik dan zo langs het papier de delen uit de stof knippen. Deze manier ben ik niet van vroeger gewend, want als je nu de geknipte delen uit de stof heb liggen hoe markeer je dan de randen op de stof als de naadwaarden dan nog aan het patroon in de weg zitten?
Alle reacties Link kopieren
Niet Lisa. Je kunt met de machine zorgen dat je naadwaarde gelijk is. Voor cursus moet de naadwaarde 1cm zijn. Op het stikplaatje vd machine staan strepen. Meet met de cm even op welke je moet aanhouden ten opzichte van je naald en klaar!
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
Even een terug vind post.



Zit in een moeilijke periode en wil nu graag het naaien en knutselen weer oppakken.



Hopelijk vind ik hier wat inspiratie of tips.
Alle reacties Link kopieren
quote:yesyes123 schreef op 04 februari 2016 @ 15:36:

Niet Lisa. Je kunt met de machine zorgen dat je naadwaarde gelijk is. Voor cursus moet de naadwaarde 1cm zijn. Op het stikplaatje vd machine staan strepen. Meet met de cm even op welke je moet aanhouden ten opzichte van je naald en klaar!



O dat is een tip, moet ik even kijken op de naaimachine.

Maar daar heb je niets aan als je al naadtoeslag aan het patroon hebt zitten.

Enfin het is pas het eerste experiment in 30 jaar:)
Alle reacties Link kopieren
Juist wel Lisa. Als je vanaf de naald x-cm (x=jou naadtoeslag) opzij gaat en desnoods een stukje plakband plakt op je stikplaat dan heb je de juiste afstand.
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
Yesyes je hebt dan niet het goede patroon op de stof staan maar gaat mbv de naaimachine vanaf de naadtoeslag naar links zodat je op het patroon uitkomt. Hmm ik heb het patroon duidelijker op het papier staan dat de naadtoeslag dat dat zou bij mij niet echt zuiver uitkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit het patroon op de stof staan. Coupenaden ed heb ik wel aangegeven. Verder knip ik dus naad aan en dan naai ik er royaal langsheen. Werkt perfect.
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
quote:yesyes123 schreef op 04 februari 2016 @ 22:28:

Ik heb nooit het patroon op de stof staan. Coupenaden ed heb ik wel aangegeven. Verder knip ik dus naad aan en dan naai ik er royaal langsheen. Werkt perfect.Ik heb niet zo'n vaste hand of oog en was gewend om eerst het patroon via carbonpapier en een radeerwieltje op de stof aan te brengen en daarna reeg ik eerst alles voordat ik het onder de naaimachine legde. Maar het zal wel een stuk sneller gaan.
Alle reacties Link kopieren
Als je naadwaarde vast is kun je zo echt heel makkelijk en netjes naaien. Boel goed spelden. Gewoon een keertje proberen joh!
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
quote:ZusterClivia91 schreef op 04 februari 2016 @ 17:27:

Even een terug vind post.



Zit in een moeilijke periode en wil nu graag het naaien en knutselen weer oppakken.



Hopelijk vind ik hier wat inspiratie of tips.



Welkom zuster Clivia!

Ik hoop dat je wat aan dit topic hebt!
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
Hier een echte beginner.

Het eerste resultaat was een gat in de stof en ben nu aan het oefenen op rechte steken, cirkels en eigenlijk gewoon de machine leren kennen. Morgen zal ik eens op zoek gaan naar een leuk cursusboekje.

Hebben jullie nog tips wat betreft een leuke blog voor beginners?



Ik was trouwens een beetje verbaasd - en waarschijnlijk onterecht - dat patroontekenen blijkbaar moeilijk is. Jammer, want het zou juist ook leuk zijn dat als je eenmaal naaitechnieken aardig onder de knie hebt, dat je dan ook zelf iets kan ontwerpen. Maar daar heb ik als leek dus iets te simpel over gedacht.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Welkom Kopjekoffie en Zuster Clivia, hopelijk kunnen jullie inspiratie opdoen hier!

Kopjekoffie, zelf een patroon tekenen is inderdaad een hele kunst. Maar wat ik wel vaak doe: een bestaand patroon tekenen en zo aanpassen dat het is zoals ik wil. Bijvoorbeeld iets eraf laten wat ik niet mooi vind. Of de hals anders tekenen. Of korter of langer maken, nou ja, dat soort dingen. Lukt best wel hoor!



Vandaag weer allerlei stofjes gekocht voor mijn dochters. Allemaal tricot en joggingstoffen, dus dat wordt weer fijn op de lockmachine en mijn gloedjenieuwe (nou ja, tweedehands, dat wel) coverlock. Ik ben er echt zielsgelukkig mee. Wist niet dat ik zo blij kon worden van een apparaat! Alhoewel... Ik heb ook een kitchenaid. Daar voel ik dezelfde liefde voor
Alle reacties Link kopieren
De stoffen zitten inde wasmachine, om te voorkomen dat ze straks gekrompen zijn. Daar baal ik altijd van. Heb ik zin om te beginnen, maar moet ik wachten tot alles gewassen en droog is.



Heb trouwens ook weer twee patronenboekjes gekocht die ze bij mijn stoffenzaak hadden: stiched by you (wat een cheesy naam trouwens). Daar staan echt een aantal leuke zomerdingen in! Lange jurk, vestje voor erbij, leuke shorts voor m'n dochter. Ik hou niet zo van de stijl van de knip patronen, maar dit is leuker!
Alle reacties Link kopieren
Kopjekoffie,

Wat ik leuke sites vind, ook voor gratis patronen:



http://lora-naait.blogspo ... oontjes-kinderkledij.html



http://www.tantehilde.be/wrdprss/?p=292



http://emmaenmona.blogspot.nl/p/tips-en-patronen.html



http://mmezsazsaordent.blogspot.be/2011 ... en-ed.html



http://miss-stik.blogspot.nl
Alle reacties Link kopieren
Ik werd van blogs juist onzeker, omdat ik als absolute beginner de zogenaamde beginnersuitleg niet kon volgen.



Mij heeft dit boek goed op weg geholpen: https://www.bol.com/nl/p/ ... g-maken/9200000009984508/



Duidelijke uitleg over naaitechnieken en patronen aanpassen en in de tweede helft van het boek en aantal klassieke kledingstukken met variaties om zelf te maken.
tvp

krijg voor m'n verjaardag m'n eerste naaimachine!
Alle reacties Link kopieren
quote:helena2 schreef op 06 februari 2016 @ 16:36:

De stoffen zitten inde wasmachine, om te voorkomen dat ze straks gekrompen zijn. Daar baal ik altijd van. Heb ik zin om te beginnen, maar moet ik wachten tot alles gewassen en droog is.



Heb trouwens ook weer twee patronenboekjes gekocht die ze bij mijn stoffenzaak hadden: stiched by you (wat een cheesy naam trouwens). Daar staan echt een aantal leuke zomerdingen in! Lange jurk, vestje voor erbij, leuke shorts voor m'n dochter. Ik hou niet zo van de stijl van de knip patronen, maar dit is leuker!In stitched by you (die alleen online of bij stoffenwinkels te koop is) staan tot nu toe een aantal patronen die ook in de knipmode komen te staan. De maten zijn ook volgens mij dezelfde als de knip maten. De stitched by you is goedkoper dan de knip
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Beeldig en Helena voor de tips. Van dezelfde schrijfster had ik trouwens al mijn oog al laten vallen op het mini-handboek.

En bij één van de blogs stond wel een heel bijzonder patroon, zou zelf nooit op het idee komen om die zelf te maken







edit; foto plakken lukte niet, .. het was een inlegkruisje
kopjekoffie70 wijzigde dit bericht op 06-02-2016 18:11
Reden: plakken lukte niet
% gewijzigd
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Hahaha, dat soort patronen heb ik op pinterest ook wel voorbij zien komen. Ik hou het liever bij jurken en rokken.



Het mini-boekje ken ik niet. Staan de projecten daar ook in? Daar had ik het meeste aan. Gewoon bij de hand genomen worden en stap voor stap een rok maken bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Welkom aan alle nieuwe dames!

Helena, irritant hè, wil je beginnen is je stof nog nat! Ik was het ook altijd direct uit, in de droger en alle krimp is er wel weer uit.



Binnenkort een weekje vakantie, dan wil ik mijn naaiatelier eens opruimen. Het lijkt nu of er een bom ontploft is

Kan ik dan direct een aparte kist maken voor de lingerie. Vandaag weer cursus gehad, bh is bijna klaar!! Helemaal leuk.



Vrijdag nog eerst naar de handwerkbeurs, ook helemaal zin in!
some of the best moments in life are the one's you can't tell anyone about
Alle reacties Link kopieren
Ik bestel altijd de Patrones, maar dan moet je wel kunnen naaien want alles is in het Spaans. En de maten moet je 2 maten groter nemen als bij ons. Maar dan heb je wel ( voor mij althans) de perfecte patronen. De Knip en Burda vind ik qua maatvoering niet geweldig, om soms om de ontzettende truttige kleding Nog maar te zwijgen
Aan het typen...............
Alle reacties Link kopieren
quote:lisa2 schreef op 06 februari 2016 @ 17:36:

[...]





In stitched by you (die alleen online of bij stoffenwinkels te koop is) staan tot nu toe een aantal patronen die ook in de knipmode komen te staan. De maten zijn ook volgens mij dezelfde als de knip maten. De stitched by you is goedkoper dan de knipOja? Nou ja, wat ik in ieder geval fijn vind is dat ik uit allerlei boekjes die ze daar hebben, de boekjes met de leuke patronen kan pikken en de rest kan laten liggen. Ik heb ook van knip wel leuke patronen hoor, maar ik vind de ruches, strikjes, frummels enzo niet leuk. En soms is dat opeens heel erg 'in' daar vind ik. Ik vind sowieso de zomercollecties vaak veel leuker dan de winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:helena2 schreef op 06 februari 2016 @ 19:16:

[...]



Oja? Nou ja, wat ik in ieder geval fijn vind is dat ik uit allerlei boekjes die ze daar hebben, de boekjes met de leuke patronen kan pikken en de rest kan laten liggen. Ik heb ook van knip wel leuke patronen hoor, maar ik vind de ruches, strikjes, frummels enzo niet leuk. En soms is dat opeens heel erg 'in' daar vind ik. Ik vind sowieso de zomercollecties vaak veel leuker dan de winter.Ik vind stitch by you ook fijner dan de knip dus die hou ik sowieso ook in de gaten, Zomercollecties spreken mij ook meer aan, maar dat heb ik ook bij kleren kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Beeldig schreef op 06 februari 2016 @ 16:54:

Ik werd van blogs juist onzeker, omdat ik als absolute beginner de zogenaamde beginnersuitleg niet kon volgen.



O, haha, nou, dat was niet m'n bedoeling met die blogs hoor!

Toen ik absolute beginner was, bestond internet nig niet eens. Dus geen last gehad van de blogs
Qua handboek vind ik het boek van Knipmode ook wel erg handig.



De stitched by you ligt vaak heel voordelig op beurzen als stoffenspektakel. Dan zijn ze wel van een ouder jaar maar je kan ze dan ook kopen voor 1,-.



Hier nog bezig met het jurkje voor smarttje. Heb stof liggen voor een zomerjurkje voor haar maar wacht er nog even mee ivm groeispurten.



Iemand nog een tip voor een tricot a-lijn jurk? (voor mezelf)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven