Verhuizen en woning vinden in Amsterdam

27-01-2016 12:49 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Er bestaan meerdere topics over, maar ik zit in een specifieke situatie die ik de Amsterdam-kenners onder jullie even wil voorleggen.



Ik maak kans op een heel leuke baan in Amsterdam. Het 'probleem' is dat A'dam zo'n 200 km van mijn woonplaats ligt en ik dus zou moeten verhuizen. Daar heb ik op zich heel veel zin in, een nieuw avontuur enzovoort, plus de stad en mentaliteit liggen mij wel. Ik kijk er erg naar uit om weer in een grote stad te wonen.



Ik ben alleen bezorgd over hoe en waar ik daar zou moeten wonen. Ik ben bereid om aan vierkante meter in te leveren. Woon nu op 85 m2 in mijn eentje (met nog flink terras erbij), maar als het goed ingedeeld is en beetje comfortabele keuken/badkamer ed heeft, vind ik het geen probleem om op 45 of 50m2 te gaan wonen. Ik kan zo'n 1000 euro per maand uitgeven, schat ik. En ik hoef ook niet op of rond de Dam te wonen, maar wel in een beetje gezellige buurt liefst niet al te ver van het centrum. Is dat haalbaar volgens jullie?



Ik weet natuurlijk dat A'dam een moeilijke stad is om woonruimte te vinden, maar denk tegelijk: moeilijk kan ook. Ik ben in het verleden altijd aan geweldige woonplekken gekomen, bvb door stug te blijven zoeken en door zoveel mogelijk mensen te laten weten dat je zoekt. Kom je met die houding ook niet een eind in A'dam?



En wat ik me ook afvraag: waarom is kopen zoveel goedkoper dan huren in A'dam? Ik vind dat vreemd. Want als ik een huis van 225.000 euro koop, moet ik 850 euro aan hypotheek betalen (bruto), heb ik uitgerekend. Dat is prima haalbaar voor mij. Maar als ik dan naar huurhuizen kijk, moet ik voor soortgelijke flatjes vaak 1500 euro per maand ophoesten. Dat ben ik niet gewend: waar ik nu woon, is huren goedkoper dan kopen. Vind ik ook logisch. In de situatie van A'dam vraag ik me af: waarom kopen mensen dan niet meerdere huizen (gesteld dat je dat financieel aankunt) die je voor het dubbele van je hypotheek dan verhuurt? Kassa, toch?!

Afijn, een bijgedachte om de Amsterdamse huizensituatie een beetje beter proberen te begrijpen.



Mijn plan is overigens om, als ik de baan heb, een jaartje te huren, dan te kijken of ik er wil blijven, welke buurten ik leuk vind enz, en om dan te kopen.

Ik heb zelf een koophuis dat ik dan eerst zou verhuren en later eventueel zou verkopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 27 januari 2016 @ 13:06:

In de situatie van A'dam vraag ik me af: waarom kopen mensen dan niet meerdere huizen (gesteld dat je dat financieel aankunt) die je voor het dubbele van je hypotheek dan verhuurt? Kassa, toch?!

Zolang er een hypotheek op rust mag je het van de bank niet verhuren.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven