Meters van Ista

09-02-2016 11:59 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand wanneer je een eenheid verbruikt hebt?

Of bijvoorbeeld; na 100 branduren, wat zou een meter dan aan moeten geven?



Ik verdenk mijn bovenburen op het aftappen van verwarming...

In hun badkamer hangt een designradiator.

Volgens hun is die niet aangesloten.

De badkamer komt bij hun uit in de slaapkamer, zonder badkamerdeur.

Ze slapen met hun slaapkamerdeur dicht, en als ze naar bed gaan of in bad, gaat de verwarming in de hal aan.

Terwijl de deuren dicht zijn, dus daar heb je niks aan.

De verwarming brandt soms 20 uur achter elkaar en volgens de VVE, waar ik dit gemeld heb, zijn de meterstanden van boven heel normaal.

Dat kan dus niet!
Die voorzitter moet jou er buiten laten. Waar je je voor leent zeg.
quote:stripverhaal schreef op 09 februari 2016 @ 12:31:

[...]





Maar hebben bij jullie dan alle radiatoren een eigen meter? Je hebt normaal toch één meter per woning, toch niet per radiator?Dit is een gebouw met 1 ketel die verdeeld gaat naar meerdere radiatoren over meerdere woningen. Is heel normaal in een flat. Elke radiator heeft een metertje, zodat ze weten welke radiator wat heeft verbruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga er ook mee ophouden.

Heb het 2 weken gedaan en heb er ook geen zin meer in.

Die radiator brandt 24 uur per dag en meer kan ik er niet van maken
Alle reacties Link kopieren
quote:stripverhaal schreef op 09 februari 2016 @ 12:31:

[...]





Maar hebben bij jullie dan alle radiatoren een eigen meter? Je hebt normaal toch één meter per woning, toch niet per radiator?Jawel, alle radiatoren hebben een eigen metertje
quote:Fladder12345 schreef op 09 februari 2016 @ 12:33:

Heb je gelijk in.

Ik vond het geen moeite om af en toe te voelen aan de buis.

En vroeg me gelijk af hoe snel zo'n meter teltDie buis loopt waarschijnlijk nog verder door. Dus daar valt weinig aan te voelen. Ik woonde midden in een flat en die buizen waren soms ook warm. Maar dan nog wist ik niet of dat kwam doordat de bovenbuur of de buur daar weer boven de verwarming aan had staan. Of de buur ernaast, want boven mij verdeelde de buis zich weer naar links enz. Zegt dus niks, een warme buis.
Je hebt twee weken aan een buis gevoeld? Serieus? Meid, wat dacht je van een fijne assertiviteitscursus? Je mag tegen onzin-verzoeken ook ècht 'nee' zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 09 februari 2016 @ 12:34:

[...]



Dit is een gebouw met 1 ketel die verdeeld gaat naar meerdere radiatoren over meerdere woningen. Is heel normaal in een flat. Elke radiator heeft een metertje, zodat ze weten welke radiator wat heeft verbruikt.



Oké, duidelijk.



Maar nog even een andere stomme vraag dan, TO vraagt zich af hoe je af kan lezen dat er 100 branduren zijn verbruikt. Gaan deze metertjes dan over het aantal uur wat een verwarming aanstaat? Want normaal meet een meter het verbruik en dat gaat niet alleen maar over het aantal uren dat een kachel aanstaat maar ook over hoe heet de kachel staat, immers hoe heter hoe hoger het verbuik is. Het aantal branduren zegt in principe toch niets?
Alle reacties Link kopieren
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 09 februari 2016 @ 12:36:

[...]



Die buis loopt waarschijnlijk nog verder door. Dus daar valt weinig aan te voelen. Ik woonde midden in een flat en die buizen waren soms ook warm. Maar dan nog wist ik niet of dat kwam doordat de bovenbuur of de buur daar weer boven de verwarming aan had staan. Of de buur ernaast, want boven mij verdeelde de buis zich weer naar links enz. Zegt dus niks, een warme buis.Mijn bovenburen zijn de bovenste
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 09 februari 2016 @ 12:36:

Je hebt twee weken aan een buis gevoeld? Serieus? Meid, wat dacht je van een fijne assertiviteitscursus? Je mag tegen onzin-verzoeken ook ècht 'nee' zeggen.



Ik ben assertief genoeg hoor

Ik vond het een kleine moeite.

Maar inmiddels ben ik 2 weken aan het voelen en begin ik het wel beu te worden.

De vve komt ook niet om bevindingen vragen dus dan ben ik er wel klaar mee.
quote:Fladder12345 schreef op 09 februari 2016 @ 12:20:

Inderdaad moest ik in mijn vorige huis betalen voor eenheden op een radiator die geeneens een knop had en helemaal niet aan kon.

Geen praten aan.



Bij mijn bovenburen is nu het vermoeden dat zij de leiding van de radiator in de hal hebben doorgetrokken naar de badkamer.

Dat die radiator dus wel is aangesloten maar geen meter heeft.

Op die manier zouden zij hun badkamer en slaapkamer verwarmen.

Waarom zou je anders de verwarming in je hal (naast de badkamer) aanzetten, en vervolgens met de deuren dicht op je slaapkamer gaan zitten...



Ze betalen toch ook gewoon voor de verwarming in de hal en als die is doorgetrokken loopt die dus gewoon harder en betalen ze meer?

Of betalen jullie de hal gezamenlijk?



Verder snap ik ook niet waar je je druk om maakt zo lang er niet bij JOU wordt afgetapt.
Het vervelende van dat soort meters is dat jij als buur dus meer betaalt als a) de meters niet kloppen, of b) er gefraudeerd wordt (nog nooit over nagedacht).

Het werkt als volgt: de ketel in het complex verstookt per jaar X eenheden. Dat is te meten en laten we er vanuit gaat dat dit klopt. Laten we zeggen 1000 eenheden.

Vervolgens heeft elke radiator in het complex een meter en die meet hoe vaak/hoe warm de radiator was. Eén keer per jaar komt iemand die meters opnemen en wordt er zo bepaald of je veel of weinig stookt. Laten we uitgaan voor het gemak van 4 appartementen. Appartement 1 in totaal 20 punten, appartement 2 ook 20 en 3 en 4 elk 40 punten. Totaal 120 punten.

De eindafrekening voor het stoken wordt dan als volgt berekend:

appartement 1 en 2: 20/120 x 1000 eenheden.

appartement 3 en 4: 40/120 x 1000 eenheden.

De 1000 eenheden van de ketel worden dus naar rato verdeeld over de appartementen.

Als de meter niet klopt of iemand fraudeert, dan komt er per saldo dus méér terecht bij de mensen die te goeder trouw bezig zijn.

Dát is dus het belang van medehuurders/VVE.

Het is dus te simpel om te zeggen: als jouw meterstanden maar kloppen, heb je nergens last van.
quote:Fladder12345 schreef op 09 februari 2016 @ 12:57:

[...]





Ik ben assertief genoeg hoor

Ik vond het een kleine moeite.

Maar inmiddels ben ik 2 weken aan het voelen en begin ik het wel beu te worden.

De vve komt ook niet om bevindingen vragen dus dan ben ik er wel klaar mee. wel erg dat je woning zo gehorig is. Kan de VVE daar niets mee?
quote:Courage- schreef op 09 februari 2016 @ 13:39:

Het vervelende van dat soort meters is dat jij als buur dus meer betaalt als a) de meters niet kloppen, of b) er gefraudeerd wordt (nog nooit over nagedacht).

Het werkt als volgt: de ketel in het complex verstookt per jaar X eenheden. Dat is te meten en laten we er vanuit gaat dat dit klopt. Laten we zeggen 1000 eenheden.

Vervolgens heeft elke radiator in het complex een meter en die meet hoe vaak/hoe warm de radiator was. Eén keer per jaar komt iemand die meters opnemen en wordt er zo bepaald of je veel of weinig stookt. Laten we uitgaan voor het gemak van 4 appartementen. Appartement 1 in totaal 20 punten, appartement 2 ook 20 en 3 en 4 elk 40 punten. Totaal 120 punten.

De eindafrekening voor het stoken wordt dan als volgt berekend:

appartement 1 en 2: 20/120 x 1000 eenheden.

appartement 3 en 4: 40/120 x 1000 eenheden.

De 1000 eenheden van de ketel worden dus naar rato verdeeld over de appartementen.

Als de meter niet klopt of iemand fraudeert, dan komt er per saldo dus méér terecht bij de mensen die te goeder trouw bezig zijn.

Dát is dus het belang van medehuurders/VVE.

Het is dus te simpel om te zeggen: als jouw meterstanden maar kloppen, heb je nergens last van.



Klopt wat je zegt. Maar zie het bericht van TO dat ik gequote heb. Daarin lijkt het er op dat zij de verwarming hebben doorgetrokken vanuit hun EIGEN hal. TO heeft hier overigens nog nergens antwoord op gegeven.

In dat geval is er dus geen probleem en vebruikt hun radiator in de hal gewoon meer (wat zij zelf betalen).

Als met de hal een centrale hal/ketel bedoeld wordt dan is het een ander verhaal. Maar het lijkt me niet zo makkelijk dat zelf op die manier te maken in een flat.
quote:Miss-Pippilotta schreef op 09 februari 2016 @ 13:56:

[...]





Klopt wat je zegt. Maar zie het bericht van TO dat ik gequote heb. Daarin lijkt het er op dat zij de verwarming hebben doorgetrokken vanuit hun EIGEN hal. TO heeft hier overigens nog nergens antwoord op gegeven.

In dat geval is er dus geen probleem en vebruikt hun radiator in de hal gewoon meer (wat zij zelf betalen).

Als met de hal een centrale hal/ketel bedoeld wordt dan is het een ander verhaal. Maar het lijkt me niet zo makkelijk dat zelf op die manier te maken in een flat.

Hoe het eventueel fraudetechnisch zit, weet ik ook niet.

Wilde alleen uitleggen aan mensen die gewend zijn aan eigen CV-ketel dat het niet altijd opgaat 'zolang je eigen meter maar klopt'. Gelukkig ben ik al een tijd van dat soort ellende af.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig kwam ik dit onderwerp tegen. Zelf heb ik sinds vorig jaar ook die meters. Al veel over gehoord. Was dan ook op mijn hoede. Ik ben regelmatig zelf mijn meterstanden gaan opnemen.



Voordat ik mijn radiator aanzet, lees ik mijn meterstand af. Mijn meter telt tot nu toe tussen de 4 en 5 eenheden na 3 1/2 uur de verwarming te hebben aangehad. Ik heb al gelezen dat mensen heel hoge meterstanden hebben. Volgens mij moet de verwarming dan toch de hele dag aanstaan. Al is het maar op een lage stand.

Bij mij zijn de buizen ook vaak warm maar via mijn buizen gaat het warme water weer naar de omliggende woningen waar de verwarming aanstaat.



Als je dan zo benieuwd bent naar het verbruik van buren waarom heb je dan niet gevraagd om hun afrekening met die van jou te mogen vergelijken? Dan hoef je niet meer te gissen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven