Kleine moestuin deel 2

26-02-2015 10:56 525 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder praten over het hebben van een moestuintje.
.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 23-01-2016 15:59
Reden: Moest andere topic zijn. Zoek zelf wel op wat ik kan vinden. Er is een andere topic die actueler is.
% gewijzigd
In januari kan al wat gezaaid worden.

Er is ook al zaad te koop. Ik heb wat in een discount en andere winkels gezien.

Wel al enkele bakjes gekocht.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 03-02-2016 15:22
Reden: UP voor eventuele andere geïnteresseerden.
% gewijzigd
Bij mij staat de moestuin even op een laag pitje wij zijn in november verhuisd en moeten de hele tuin nog doen, dus de moestuin loopt wat vertraging op. Ik denk dat ik de basisdingen wel zaai (tomaten, courgettes) maar ik weet niet of ik er zo veel moeite voor kan doen als ik zou willen. Er moet eerst nog 15 kuub zand in mijn tuin, en nog nieuw gras, en nieuwe planten.. En de schutting moet geverfd, en de schuur..
Ik denk dat het bij mij ook makkelijk blijft dit jaar. Begin Juni uitgerekend dus heb miss weinig tijd/ energie om veel tijd te steken in de tuin..

Zal sowieso dingen als sla en komkommer in de tuin zetten, radijs, aardbeien en wat kruiden maar wil niet te moeilijke dingen doen. Geen 'verplichting' dagelijks bezig te zijn. Iemand tips voor een makkelijke tuin?
@kittycat, je zou eens kunnen kijken op makkelijkemoestuin.nl, zou veel werk moeten schelen. Wij willen er een pp hoogte maken. Ik ga het zelf ook proberen, maar daarnaast ga ik nog steeds mijn gewone moestuin gebruiken.



Hebben jullie ook alweer net zo de kriebels als ik? Nu de narcissen hier volledig boven de grond staan kan ik niet meer wachten. Ben aan het omspitten gegaan en heb binnen wat kruiden gezaaid. Ook al uitgezocht wat ik in de moestuin wil gaan zaaien zit jaar.
Ik heb alleen bakken. Ik begin het te leren. Ik heb nog wat zaad over van vorig jaar.

Het kost ook minder ruimte. Ik heb ontzettend veel zin om opnieuw kruiden te zaaien.

Het ligt al in de winkel, maar ik ga verder zoeken of ik nog betere zaden vind.

Anders wordt het toch gewoon een zakje of doosje van de Action. Ik wil wel een doosje aardbeien proberen. Bakje sla en verder is het vol. Jammer dat in een van de zakjes een verkeerd zaad zat.

Vreemd genoeg komt alles toch weer opnieuw opzetten als het plat heeft gehangen.

Klein beetje water is tot nu toe genoeg.



Makkelijke tuin? Bakken op een tray of oud stoeltje. (Minder bukken. Bakken of zakken tegen een muurtje of een paal of regenpijp. Losse potjes op een schaal die hangt. Overzetten in andere pot is zo gebeurd.)
Dank je vlinder, dat is een goeie site idd. Ik denk dat ik deze zomer ook wat meer bloemen ga poten in de moestuin. Afrikaantjes schijnen slakken te weren, hoorde of las ik ergens vd week.



Pumps ook een goeie tip om wat bakken of stoeltjes te gebruiken, staat ook decoratief en ik hou wel can een wisselende tuin. Ivm de ruimte die ik heb op de grond wil ik niet teveel aan de schutting hangen, dan hou ik teveel over op de grond.
Dan ga ik maar eens wat afrikaantjes in de moestuin zetten want slakken is hier elk jaar het grootste probleem. Het is de moeite waard het te proberen. Dank voor de tip!
Heb nog een linkje gevonden

http://moestuinbeginnen.nl/afrikaantjes-in-de-moestuin/
Hier nog een leuke site, volgens deze site werken de afrikaantjes als lokplanten voor de slakken..

http://rauwdouwers.nl/slakken/



Hier staat ook veel info.

http://www.houtwal.be/vak ... akkenschade_voorkomen.htm
Ik heb wel twee bakken hoor (60x120), en die gaan vast vol maar daar staan nu nog bloembollen in, die konden daar overwinteren om wortels te krijgen, en die poot ik uit zodra mijn tuin daadwerkelijk een zandlaag heeft ;). Daarna hoop ik tomaten- en courgetteplantjes te hebben voor in de bakken, we zullen eens zien
Tegen slakken heb ik ook een soort van val gezien waar ze wel in kunnen, maar niet meer uit. Niet uit de bak richting planten. Ze eten ook andere dingen dan plantaardig. Ook insecten, maar te veel is te veel. (Kannibalisme krijg je bij tekort aan voedsel bij sommige dieren en insecten. Dat wil je ook niet.)

Ik geloof ..... maar twijfel of het tuinadvies was. Gisteren ook een paar foto's gezien van eetbare grasklokjes. Maar die zijn beschermd en hier werden beschermde paddenstoelen massaal uit de bossen geplukt door buitenlanders die dat niet wisten. Er staat bijna niets meer.

Maar die foto was een tuin van iemand. Er staan heel leuke tuinen met zeldzame planten. Ik heb alleen een klein stukje dat veel schaduw heeft. Anders zou ik het wel weten. Ik probeer het wel met bakken tegen de muur met veel zon.

Ik heb tot nu toe relatief veel wat de winter heeft overleefd.



Maar ik heb wel zin in het nieuwe zaaigoed. Ik kan maar 1 of 2 planten tegelijk laten groeien.

In bakken kan je ook bepaalde koolsoorten laten groeien. Is wel extra controle van planten nodig, maar bespaart ook veel ruimte. Ik wil boerenkool, venkel en wat andere knolgewassen proberen. Ruimte is erg beperkt. Vorig jaar deden planten het na herplaatsen wel opeens. Met losse potten kan dat.



Er zijn een paar forumgebruikers die vinden dat ik op het forum niet meer mag zijn.

Ik lees dus voorlopig. Of ik terug kom dat is aan mij, maar een paar uurtjes hoofdpijn door een groepje die bewust het tegendeel gaan posten. Zo keer op keer een reactie nodig maken om niet als racist neer gezet te worden.
Wel een vraag.... Als je in je tuin een hele verzameling van zeldzame en beschermde planten zet.

Dan zou je die niet weg mogen doen (in theorie) Je kan dan ook zaden verzamelen en die gaan uitdelen...



Maar ik ga. Ik heb heel veel zin in het seizoen om te zaaien. Ik ga misschien nog even kijken er al bolletjes bij de super te koop zijn.
Eetbare bloemen. Is ook een overweging waard. Gezocht op http://www.tuinadvies.nl/zoek/eetbare-krokus



http://www.tuinadvies.nl/ ... _bloemen_soorten_eten.htm

http://www.tuinadvies.nl/ ... anten_uit_de_siertuin.htm

http://www.tuinadvies.nl/ ... uiden_eetbare_bloemen.htm



Er staat nog meer op die site. Madeliefjes op wortel...

Misschien ook een goede als bodembedekker en gemakkelijke tuin.

Salie krijgt ook leuke bloemen. Ik had zelf al meteen een bloem in de bieslook. De kleine sprieten bleven eetbaar.



Ik hoop dat wat er nu staat de komende nachtvorsten ook zal overleven. (Ik ben wel benieuwd naar de smaak als het blijft leven. (Overzetten in grotere pot laat ik maar even zitten. Ik geef geen mest meer, maar wel gewoon regenwater als het een beetje droog is.)



Weet iemand of anijs (en venkel) insecten aantrekt?



EDIT: Munt is kruid waarvan vaak thee wordt gemaakt, maar wist je dat munt ook plaagdieren weghoudt? Allerlei insecten zoals kevers, muggen, motten, enz... houden echt niet van de geur van munt en vliegen er dan ook liever in een boogje omheen.
Lidl heeft vanaf donderdag de kweekbakken (en hopelijk ook de zaden) weer in de aanbieding
Goed dat je het zegt, maïskip, ik had me aangemeld voor de nieuwsbrief maar heb dit toch over het hoofd gezien. De kweekbakken ga ik denk ik halen. Hopelijk meteen ook de zaden inderdaad.
..
,,,



Keukenrol gaat sneller dan wc rolletjes



Eierdoos gaat ook goed, maar bij prei en zo gaan de wortels snel door de bodem heen. Het duurt best wel lang voordat die verteert zijn.



Ik heb hier een zak vol met melkpakken i,p,v, regenton. De planten doen het daar beter op dan leidingwater.
Ik heb nog niks gezien en niks gezaaid, maar dat is ook omdat ik er niet op let . Ik ben druk bezig het gazon om te spitten zodat we daar volgende week mee bezig kunnen, en we hebben besloten dat we een border van (ongeveer) 60cm x 5 meter gebruiken als 'moestuinborder'. Ik moet nog even zien wat ik ga planten: ik ben fan van dingen als courgettes en pompoenen, die veel opbrengen en ook nog lekker zijn, maar ik moet eens even kijken welke varianten ik nog in mijn zadencollectie heb zitten. En ik wil vanaf dit jaar aardbeien
Heb gister de zaden bij Lidl gehaald. 5 zakjes met bloemen (ijsbloemen en afrikaantjes) en een zakje cherrytomaat en radijsjes. Vind het jammer dat de meeste zaden hybride zijn en ik er daarna niets meer mee kan.
o echt? Die hebben ze dus, maïskip? dan ga ik ook even langs de komende dagen. en ik wil ook graag zo'n kleine kas die ze hebben met al die vakjes, eens kijken of dat ook echt iets is. Bedankt!
quote:vlinder021 schreef op 19 februari 2016 @ 19:41:

o echt? Die hebben ze dus, maïskip? dan ga ik ook even langs de komende dagen. en ik wil ook graag zo'n kleine kas die ze hebben met al die vakjes, eens kijken of dat ook echt iets is. Bedankt!Ik heb slechte ervaringen met die kasjes, bij mij was het of te droog, of het schimmelde. Sinds twee jaar doe ik het anders: ik knip wcrolletjes in tweeën, en vul die met grond en een zaadje. Die zet ik in van die doorzichtige opbergdozen (zoals http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40102978/) met het deksel erop, en dan op een zonnige plek. Werkt hier stukken beter en dit was te realiseren met een paar weken sparen van rolletjes, want zo'n bak had ik nog over.
Goed idee Pampas!

Heb de oude lekbak van de wasmachine nog staan. Haal bij de actio n 3 van die plantplateau's met wieletjes en maak die eronder. Daar ga ik mijn courgette en dooerwten in zetten (heb doperwten die geen ondersteuning nodig hebben) Kan de bak dan verplaatsen als het nodig is.
Goeie tips, bedankt!
Aardbeien, kerstomaatjes, theekruiden en een paar potjes in huis gehaald. Bij de Action hadden ze zelfs een groentemengsel met spaanse pepers erin. Paprika, lavendel en heel veel kruiden in een setje van inclusief potgrond.

Bij een bouwmarkt in en uit gelopen en daar hadden ze inderdaad ook een aantal zaden, kasjes en bakken staan. Groenten, bloemzaden en kruiden. Weer andere dan de Action. Ook donkere basilicum en die ken ik niet. (Gamma, maar kan afhankelijk van filiaal zijn.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven