Hoe word ik een goede huisvrouw?

10-02-2016 08:52 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg straks een kindje en ik ben niet echt een goede huisvrouw. Ik hoop op tips en trucs om wat meer structuur aan te brengen in het huishouden. Bijv poetsen, opruimen en boodschappen. Ik doe nu elke dag boodschappen, heb er een hekel aan, weet nooit wat ik nu weer moet bedenken voor het avondeten.

Het lijkt me fijn om wat meer ritme te hebben, zeker met een babytje. Dat er gewoon dingen in huis zijn, de was een beetje bijblijft etc. Hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:miss_musica schreef op 10 februari 2016 @ 08:59:

Hoihoi!



Hier ook zwanger, en een heule slechte huisvrouw. Sowieso heb ik me erbij neergelegd dat ik nooit een 'goede' huisvrouw zal worden .

Op dit moment ben ik anderhalve dag vrij in de week en hij werkt 5 dagen. Straks is hij ook 1 dag in de week thuis. De dagelijkse gang van zaken kunnen we dus iets beter verdelen(stofzuigen, keuken/woonkamer netjes, een wasje draaien, vaatwasser).

Voor de boodschappen ben ik me aan het verdiepen in het bezorgen(AH, picnic). Ik heb een gruwelijke hekel aan nog even de supermarkt in om kwart over 5, en koken zit er daarna bij mij al helemaal niet meer in. Het is het een of het ander. Ik vind het zeker voor straks wel heel belangrijk om gewoon gezond te koken. Dus ik ga proberen om eens per week een bestelling bij AH te plaatsen voor de hele week. Dan moet je dus voor de hele week eten verzinnen, daar zie ik nog een beetje tegenop. Ik hoop dat dat beter gaat als we er eens per week gewoon even voor gaan zitten.Dat bestellen doe ik ook en ik heb een tip voor je: ga altijd eerst naar de promotiepagina. Daar klik je al het vlees of de groenten aan die in promotie zijn. Vervolgens ga je naar de recepten en typ je de groenten of het vlees in die je in promotie zag staan. Deze recepten zijn vaak erg makkelijk te maken en je eet eens iets nieuw zonder dat je zelf enorm moet nadenken. Bij de recepten kan je ervoor kiezen om alle ingrediënten op je lijst te zetten, super handig! Ik maak een weekmenu met recepten en hou deze ook digitaal bij, zo kan ik altijd terugvallen op de lekkere dingen! Sinds we dit doen (ongeveer een half jaar nu) zijn we nog maar 1x naar de snackbar moeten lopen omdat het echt niet eetbaar was.
Ik pak alvast de popcorn er bij.
Ik denk dat je snel genoeg een ritme te pakken hebt die bij jou past.

Baby moet toch rond vaste tijden drinken en slapen, dus de meeste huishoudelijke klusjes zul je toch pas doen zodra baby slaapt.

Het beste werkte voor mij dat zodra baby sliep, ik meteen alle klusjes deed die ik elke dag gedaan wil hebben (opruimen, doekje over tafels en tv-kastje, stofzuigen, wc, de was en de vaatwasser vullen/legen, bedden opmaken)

Als je dit altijd in een voor jou handige volgorde doet, ben je er zo doorheen wn heb je (hopelijk😉) nog even tijd voor jezelf totdat baby wakker wordt.

Rest van de dag is het dan alleen nog maar een kwestie van bijhouden.



Succes! Probeer je vooral niet druk te maken omdat jij geen 'goede' huismoeder bent. Moeder zijn is veel belangrijker😊!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe al jaren de boodschappen voor een hele week. Scheelt veel tijd en ook geld. Sinds 1,5 jaar laat ik de boodschappen bezorgen, is voor mij ideaal. Ik ben niet van de vaste klusjes op vaste dagen, dat benauwd mij enorm.



Ik was wanneer er gewassen moet worden. Elke dag alles netjes in de wasmand gooien. Ik zorg dat het aanrecht netjes en fris is. Vaatwasser gaat gewoon aan wanneer ie vol is. Mijn kinderen sliepen als baby veel, dus tijd genoeg had ik om tussendoor de klusjes te doen.

Ik spring s ochtends meteen onder de douche, ruim de badkamer op als ik klaar ben en maak meteen de bedden op. Scheelt veel vind ik. En verder maak ik schoon wanneer ik het nodig vind. Het is hier eigenlijk altijd wel schoon. Het gaat er denk ik om dat je niet te veel laat rondslingeren, als je eerst alles moet opruimen elke keer en dan moet poetsen ben je veel langer bezig.



En je verder niet te druk maken, het loopt allemaal wel los.
Alle reacties Link kopieren
routine, routine, routine. Dat is de truc.



Elke dag je kamer netjes achterlaten, elke nacht de vaatwasser aan. Elke ochtend de vaatwasser leeg en wassen indien nodig.

Ik doe een keer per week de woonkomer, slaapkamers, badkamer, wc en keuken soppen. Niet altijd een vaste dag, dat ligt aan andere afspraken, maar eind van de week is alles een keer gebeurd. De ene keer grondiger dan de andere keer, naar gelang er tijd is. Een vaste dag voor de grote boodschappen begin van de week, Ik heb een lijstje waar alles opstaat wat ik nodig heb of op voorraad moet hebben, ik check al mijn kasten en kruis aan wat ik moet kopen of bijvullen. Eind van de week naar een andere winkel nog voor sommige producten en eventueel nog wat vers fruit/groente.

Boodschappen is op vaste dagen.



Die routine gaat je straks met je baby ook redden. Zorg voor een vast ritme als het kind geboren is. In het begin is dat een grote chaos en een ramp. Krijg je zo'n verzuip gevoel. Dat ebt pas weg rond een week of 12, tot die tijd gewoon terug naar de basis. Dus zorg dat je de vaat blijft opruimen, je gootsteen schoon is en er schone handdoekjes hangen. Als je dat lukt met een verse baby dan ben je in principe al geslaagd.
Alle reacties Link kopieren
Werkelijk schandalig: een vrouw die geen goede huisvrouw is... De klok op mijn laptop zegt dat het 2016 is. Ik dacht even dat ik in een tijdmachine terecht was gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het behoorlijk op orde maar de eerste maanden na de geboorte van mijn dochter niet hoor. Waar je zonder baby tussendoor nog wel even een emmer pakt, moet je met baby een nieuw ritme zien te vinden dat je ook nog eens pakweg elke twee maanden moet aanpassen omdat je kleintje ineens weer iets nieuws kan. Maar; hoe ouder je kind wordt, hoe meer tijd je terugkrijgt.



Afijn.



Ik heb één heel grote wasmand. Is die vol, dan heb ik 1 machine donker/spijker, 1 machine ondergoed/sokken/handdoeken, 1 machine kleur. Dat gaat achter elkaar door, op één dag. Er hangt een wasrek (met ronde buizen, ikea) boven de wasmachine, daar hang ik truien op, en ook shirts. Een ophangrek (zo´n verstelbare stang) om het hoekje met broekenhangers, daar hang ik alle broeken te drogen en blouses/colbertjasjes/jeansjasjes/vesten. Ondergoed enzo gaat de droger in. Op deze manier hoef ik niks te strijken. Het ophangen kost wel wat meer tijd dan alles hoppa de droger in mikken maar dat neem ik op de koop toe, niet strijken is me dat wel waard. Beddengoed gaat apart.



Na het koken alles in de vaatwasser, aanrecht opruimen en even een doek erover (liefst een schone!!). Eventueel wat schoonmaakazijn als je van het ontsmetten bent. En ik heb dubbel serviesgoed, lang leve ikea en action, want ik heb er een hekel aan om alsnog twee koffiemokken te moeten afwassen omdat de kast leeg is en de vaatwasser nog niet vol genoeg. En als een kastje (bijna) leeg is; meteen even een doek erdoor.



Schoonmaakazijn doet het ook prima voor zo´n beetje alle andere poetszaken. Het ontkalkt prima namelijk.



Een goede truc; zo min mogelijk zooi. Ik verzorg soms de katten van mijn buurvrouw en het is daar smerig. Niet omdat zij niet poetst, maar omdat ze simpelweg teveel spullen heeft en te weinig tijd. Een doekje over mijn aanrecht is een wezenlijk verschil met een doekje over haar aanrecht. Bij mij moet je langs koffiezetter en waterkoker, zeeppompje en fruitschaal. Bij haar moeten er vier (hele leuke) potten aan de kant, kaartjes, bakjes, senseo én dolcedinges en waterkoker, suikerpot, magnetron, kaarsjes, en nog twintig andere dingen. Wat je niet dagelijks nodig hebt mik je de kelder in, wat je wel vaak nodig hebt zet je in een kast of lade in de keuken en wat je nooit gebruikt geef of gooi je weg. Geldt ook voor etenswaren die over datum zijn (en als je dat dalijk gaat nakijken schrik je waarschijnlijk van de hoeveelheid) en ook voor handdoeken/theedoeken. Zeker als je een afwasmasjien hebt, heb je meer dan genoeg als er twee voor het grijpen liggen.



In de woonkamer hetzelfde. Hoe minder er staat-hangt-ligt, hoe minder werk om het een beetje op orde te houden. En; hoe opgeruimder het uitziet, hoe schoner het lijkt, zelfs als er een cm stof onder de banken ligt. Spulletjes groeperen, eventueel op een leuk dienblad, doet wonderen. En kisten, bakken of poef-met-opbergruimte doen ook goede diensten. Je moet er alleen voor waken dat je daar geen spullen in opruimt die je eigenlijk zou moeten wegdoen. Maar een leuke mand voor het speelgoed is een behoorlijk goede huishoudhulp.



Grote boodschappen doe ik maandelijks, en verder per dag wat nog nodig is, verse groente en fruit sla je niet in voor een maand, maar koffie, suiker, melk enzovoorts wel. Maar je wilt ook met je kleintje pronken en wandelen, af en toe een paar boodschappen halen is helemaal niet erg.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Idd, routine en bijhouden.

En je huis niet zo overvol zetten. Veel werk gaat meestal zitten in opruimen. Als je zorgt dat je geen vol huis hebt met meestal vooral overbodige spullen, is er al minder op te ruimen.

Daarnaast, gelijk je spullen opruimen na gebruik kost weinig tijd en moeite, maar bespaard je heel veel moeite wanneer je dat niet doet en je na X tijd, tegen een enorme berg aanhikt.



Ik doe veel tussendoor.

Tijdens het koken, gelijk de spullen in de vaatwasser zetten die ik niet meer nodig heb. De koelkast even opruimen en schoonmaken.

Als ik douche, de spuitbus meenemen en gelijk wat inspuiten en schoonmaken.

Ik laat de ruimte die ik heb gebruikt. Na gebruik gelijk opgeruimd en schoon achter ( na het koken en eten. Keuken gelijk opruimen, aanrecht en fornuis schoonmaken, s'morgens na het douchen, badkamer netjes achterlaten. Slaapkamer s'morgens ook gelijk opruimen , kleren in de was etc.)

Veel standaard klussen kosten niet veel tijd als je dit op de dag even tussendoor doet.



En ja verder, ik weet niet, ik werk erg routine matig.

Laat geen dingen slingeren of opstapelen.

1 keer in de twee weken heb ik een poetsdag waarop ik een aantal dingen grondig schoonmaak en door het hele huis ga.

Dan heb ik weer de basis waarop ik de komende twee weken wegkom met alleen bijhouden,
Alle reacties Link kopieren
Wow wat zijn ( lijken) jullie georganiseerd en gestructureerd! Zo wil ik het ook! Ik ga proberen ook een routine te ontwikkelen met was en vaat, keuken opruimen etc. Nu doe ik een keer in de maand een grote opruim/schoonmaakactie uit frustratie van de hele bende. Daar kijk ik super tegenop en ben ik de hele dag mee kwijt. Ik ruim niks op... Alles wat ik gebruik ligt er 3 weken later nog, was stapelt zich op. Vaatwasser heb ik nooit zin in... Ik laat dingen te lang liggen en dan wordt het zo'n ding. Ik hoef geen perfecte huisvrouw te zijn maar ik weet dat ik er toch last van heb als het niet opgeruimd of schoon is. Straks met een kleintje en mijn werk wil ik me die stress in ieder geval besparen. Ik ga recepten uitzoeken en weekplanning maken en ga dat bezorgen eens proberen. Dat lijkt me wel wat. Als ik vrij ben vind ik het niet erg om even iets te halen bij de winkel maar weten dat ik elke dag om 5 uur na werk nog moet bedenken wat ik moet eten, naar de winkel en nog koken.. Bah heb ik echt een hekel aan. Nu eten we vaak laat en dan blijft de keuken opruimen liggen tot morgen. Straks wil ik gewoon op tijd eten met ons kindje en alles afronden zodat we nog even rustig op de bank kunnen zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Glinstering schreef op 10 februari 2016 @ 11:26:

Straks wil ik gewoon op tijd eten met ons kindje en alles afronden zodat we nog even rustig op de bank kunnen zitten.houd je er wel rekening mee, dat babies zich erg slecht laten plannen? Ik was de eerste tijd al blij, als ik af&toe een niet-koud geworden kopje thee kon drinken
Alle reacties Link kopieren
quote:Glinstering schreef op 10 februari 2016 @ 11:26:

Wow wat zijn ( lijken) jullie georganiseerd en gestructureerd! Zo wil ik het ook! is. Straks met een kleintje Straks wil ik gewoon op tijd eten met ons kindje en alles afronden zodat we nog even rustig op de bank kunnen zitten.Is maar de vraag of de baby je wel rustig laat zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vrij opgeruimd. Vind het ook niet vervelend om schoon te maken, op enkele klusjes na. Ik heb echter geen afwasmachine waardoor ik drie keer per dag sta af te wassen. Ik heb namelijk een hekel aan vieze vaat op het aanrecht.

Nav dit topic voor het eerst mijn boodschappen online besteld. Eigenlijk wel heel handig!
Alle reacties Link kopieren
Hmm dat is natuurlijk waar. Maar dan brn ik nog altijd liever met baby bezig als rotklusjes die zijn blijven liggen.



Ik ben vandaag begonnen met was wegwerken, de eerste stap!
Alle reacties Link kopieren
Opruimen, opruimen als je het laat verslonsen is het zo een bende.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 10 februari 2016 @ 10:29:



Een goede truc; zo min mogelijk zooi. Ik verzorg soms de katten van mijn buurvrouw en het is daar smerig. Niet omdat zij niet poetst, maar omdat ze simpelweg teveel spullen heeft en te weinig tijd. Een doekje over mijn aanrecht is een wezenlijk verschil met een doekje over haar aanrecht. Bij mij moet je langs koffiezetter en waterkoker, zeeppompje en fruitschaal. Bij haar moeten er vier (hele leuke) potten aan de kant, kaartjes, bakjes, senseo én dolcedinges en waterkoker, suikerpot, magnetron, kaarsjes, en nog twintig andere dingen. Wat je niet dagelijks nodig hebt mik je de kelder in, wat je wel vaak nodig hebt zet je in een kast of lade in de keuken en wat je nooit gebruikt geef of gooi je weg. Geldt ook voor etenswaren die over datum zijn (en als je dat dalijk gaat nakijken schrik je waarschijnlijk van de hoeveelheid) en ook voor handdoeken/theedoeken. Zeker als je een afwasmasjien hebt, heb je meer dan genoeg als er twee voor het grijpen liggen.



In de woonkamer hetzelfde. Hoe minder er staat-hangt-ligt, hoe minder werk om het een beetje op orde te houden. En; hoe opgeruimder het uitziet, hoe schoner het lijkt, zelfs als er een cm stof onder de banken ligt. Spulletjes groeperen, eventueel op een leuk dienblad, doet wonderen. En kisten, bakken of poef-met-opbergruimte doen ook goede diensten. Je moet er alleen voor waken dat je daar geen spullen in opruimt die je eigenlijk zou moeten wegdoen. Maar een leuke mand voor het speelgoed is een behoorlijk goede g.



Dit is dus echt super belangrijk.



Verder vind ik het opmerkelijk hoe vaak er tips worden gegeven over bo o dschappen doen.

Naar de supermarkt gaan vind ik gewoon leuk en valt voor mij daarom niet onder huishoudelijk werk.
Alle reacties Link kopieren
de nesteldrang aan het eind van je zwangerschap dient volgens mij als basis voor de eerste drie maanden waar je al blij bent als je gedoucht hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van nature ook niet erg veel aanleg voor het huishouden. Na 2 decennia heb ik het wel een beetje onder de knie. Mijn tips:

Hou het leuk voor jezelf. Schoonmaken doe je met muziek.

Doe elke dag een beetje zodat je niet enorme bergen moet wegwerken ineens.

Heb je kleine kinderen? Gooi je standaard naar beneden, losliggend speelgoed is best gezellig en eet geen brood.



Dat elke dag boodschappen doen zag ik eerst ook als een probleem in mijn huishoudskills. Inmiddels heb ik het juist omarnd. We eten elke dag precies datgene waar we op die dag zin in hebben en ik gooi vrijwel nooit eten weg omdat ik geen voorraad hoef te houden. Even boodschappen doen voor 1 dag kost me minder dan een halfuurtje en vind ik minder ellendig dan zo'n grote kar plannen, volgooien, sjouwen en opruimen.

Als dat nou beter bij je past is het geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 10 februari 2016 @ 11:37:

[...]





Dit is dus echt super belangrijk.



Verder vind ik het opmerkelijk hoe vaak er tips worden gegeven over bo o dschappen doen.

Naar de supermarkt gaan vind ik gewoon leuk en valt voor mij daarom niet onder huishoudelijk werk.Ik ken meer mensen die het leuk vinden hoor... Zelf vind ik het vreselijk due supermarkt door... Dus ik bestel lekker en dan hoef ik alleen maar naar de bakker of een kleine boodschap...
Alle reacties Link kopieren
Grappig, sugarmiss. Ik vind dat het ergste van alles. Ik poets liever het toilet dan boodschappen doen
Alle reacties Link kopieren
quote:absor schreef op 10 februari 2016 @ 11:40:

de nesteldrang aan het eind van je zwangerschap dient volgens mij als basis voor de eerste drie maanden waar je al blij bent als je gedoucht hebt.

Nesteldrang heb ik gemist



TO, als voorbeeld: ik ben sinds 9u uit bed met zoon van 6 weken en heb nog steeds niet gegeten. Zoon laat me niet met rust, wil de hele tijd op mijn arm liggen. Gelukkig kan ik forummen met één hand



Wel wordt er hier ondertussen gestofzuigd, ik ben enorm blij met onze roomba momenteel!
Een huishoudhulp nemen en de rest wat bijhouden voor zover het lukt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Glinstering schreef op 10 februari 2016 @ 11:42:

Grappig, sugarmiss. Ik vind dat het ergste van alles. Ik poets liever het toilet dan boodschappen doenstraks heb je een baby en ga je snakken naar lekker in je eeeentje op zaterdagochtend lang boodschappen doen, terwijl je man bij baby blijft
Alle reacties Link kopieren
Schoonmaken met muziek.

Verzamel je favo nrs en/of zoek ze op. Draadloos streaming in huis is in. Heb je in elke ruimte muziek en kan je door. Of je zet je MP3 op met oortjes.



Stel je lijst samen met wat jij belangrijk vindt wat wekelijks gebeuren moet.

Desnoods vink je het aan na elke schoonmaakbeurt.



De grote schoonmaakdingen op een aparte lijst. Dat kan je 1x in de zoveel tijd doen.



Dagelijks opruimen is echt een must. Een opgeruimd huis is in mijn optiek toch de beste leefplek.



Zorg voor een kast/kist met speelgoed voor je kindje.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 10 februari 2016 @ 11:37:

[...]





Dit is dus echt super belangrijk.



Verder vind ik het opmerkelijk hoe vaak er tips worden gegeven over bo o dschappen doen.

Naar de supermarkt gaan vind ik gewoon leuk en valt voor mij daarom niet onder huishoudelijk werk.Mwah, grote boodschappen met een maxi-cosi op je winkelwagen vind ik nou niet het toppunt van handig. Ik doe ze dus maandelijks en dan 2 á 3 keer per week de verse spullen. Maar wij wonen nogal ver van de winkels, als ik ergens in een stad in de buurt van wat winkels zou wonen zou ik waarschijnlijk gewoon dagelijks de baby in de wandelwagen leggen en de dingen voor die dag halen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Lijstjes en schema's



Weekboodschappen

Lijst met benodigdheden zoals kleding, baby dingen etc.

Schoonmaak schema

Schema voor voeding baby etc.



Je hoeft je er niet strak aan te houden, maar het geeft handvatten en dan gaat alles vanzelf op een gegeven moment

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven