Verplaatsen opbouwstopcontact met lichtschakelaar

10-02-2016 11:41 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil een nieuwe kast plaatsen in mijn huis. Helaas staat er een opbouwstopcontact met lichtschakelaar in de weg. Ik wil deze verplaatsen. Ik ben niet van plan sleuven in muren te gaan frezen o.i.d. ik wil gewoon het huidige stopcontact (opbouw) 20 cm verplaatsen en de draden wegwerken met een kabelgootje. De plek waar het stopcontact nu zit wil ik dan afdekken met een plaatje (of niet, de kast komt er toch voor te staan en het is een huurhuis).



Is dit te doen door mezelf? of moet ik hiervoor een expert inhuren?
Alle reacties Link kopieren
Je foto is zo klein dat ik alleen een blauwig soort stip zie



Maar als het nu in je muur gefreesd zit en je gaat er opbouw van maken wordt het er sowieso niet mooier op. Als je van de woningbouw huurt en je wil snel weer weg hou er dan rekening mee dat ze je bij vertrek kosten gaan rekenen om het weer in originele staat te herstellen, of dat je dat zelf moet doen.



Ik zou het op werkspot plaatsen als ik jou was, jezelf de moeite besparen en het gewoon netjes laten doen. Dat, of die hele kast daar niet neerzetten.
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Alle reacties Link kopieren
quote:Schaap_Veronica schreef op 10 februari 2016 @ 13:40:

Je foto is zo klein dat ik alleen een blauwig soort stip zie



Maar als het nu in je muur gefreesd zit en je gaat er opbouw van maken wordt het er sowieso niet mooier op. Als je van de woningbouw huurt en je wil snel weer weg hou er dan rekening mee dat ze je bij vertrek kosten gaan rekenen om het weer in originele staat te herstellen, of dat je dat zelf moet doen.



Ik zou het op werkspot plaatsen als ik jou was, jezelf de moeite besparen en het gewoon netjes laten doen. Dat, of die hele kast daar niet neerzetten.Werkt dit plaatje beter?



De contactdoos is niet in de muur gefreesd, de kabels wel. Dus het wordt niet mooier of lelijker. Of eigenlijk wordt het wel lelijker omdat ik straks een afdekplaatje op de muur ga plaatsen.



Als de woningbouw het er niet mee eens is kan ik nog wel wat foto's laten zien van hoe ik het hier aantrof..... En het idee is dat ik het zo maak dat het eventueel nog weer terug te plaatsen is.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een semiopbouw wcd, geen echte opbouw. In de muur zit een wanddoos als het goed is. Je kan hier alsnog wel opbouw van maken maar wordt er zeker niet mooier van.
quote:tallyho schreef op 10 februari 2016 @ 13:36:

[...]





Gewoon doen zoals jij het wil en de adviezen van Amand opvolgen (schrijf ik dit laatste nu ècht ) dan komt het helemaal goed.Ik print 'em uit en lijst 'em in
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 10 februari 2016 @ 12:24:

[...]





Thanks, ik ga een foto maken van de ombouw, ik sloop de ombouw er af en ik maak nog een foto en ik zorg dat ik goed op de foto heb of het een massieve of een gevlochten draad is en ik ga even bij de bouwmarkt kijken.



Thanks voor de input voor zover. Als er nog andere tips zijn hoor ik het graag.



P.S. ik ga er vrijdag mee aan de slag, dus als je zaterdag nog niets hebt gehoord heb ik mezelf toch overschat ;)Waarom slopen? Zit met een paar schroefjes aan de muur... Stroom eraf schroefjes uitdraaien..
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan het niet lelijker worden? Je gaat toch niet frezen, en dus een kabelgoot plaatsen? Die dingen zijn spuuglelijk op je muur.



Je moet doen wat je wil, ik waarschuw je alleen dat je verhuurder er gegarandeerd niet blij mee gaat zijn. Kan je andere dingen wel opgeknapt hebben dit is iets wat je gaat moeten (laten) herstellen zodra je wegverhuist,
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Alle reacties Link kopieren
Schaap Veronica, maak er niet zo'n drama van. Zo'n kabelgootje is zo weggehaald en eventuele sporen strijk je weg met wat plamuur.........
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Hoei, wat een hoop onzin word hier her en der verkondigd zeg.



Armand heeft gelijk, kabel per kleur verlengen met lasdoppen, kabelgootje over de muur, en dan aan het eind weer een opbouwstopcontact (maar dan zoeen met een dichte achterkant). Zorg wel dat je de goede kabel koopt voor het verlengen, installatiedraad, geen huishoudkabel. Maak bij elke stap die je doet foto's, zodat je als je het nieuwe stopcontact aan de aders wilt verbinden kunt zien hoe het bij het oude stopcontact zat.

En nee, inderdaad, dat zou een electricien niet goedkeuren. Maar voor een tijdelijke oplossing is het prima, en het is inderdaad zo weer terugveranderd (ook dan zijn die foto's eventueel weer handig!) in het geval van weer moeten opleveren aan de woningbouw.

Nog een laatste tip: Ga naar de Hornbach ipv de Praxis. Goedkoper en het personeel weet waar ze het over hebben. Dat is bij de Praxis meestal niet het geval.
Alle reacties Link kopieren
quote:Schaap_Veronica schreef op 11 februari 2016 @ 09:18:

Hoe kan het niet lelijker worden? Je gaat toch niet frezen, en dus een kabelgoot plaatsen? Die dingen zijn spuuglelijk op je muur.



Je moet doen wat je wil, ik waarschuw je alleen dat je verhuurder er gegarandeerd niet blij mee gaat zijn. Kan je andere dingen wel opgeknapt hebben dit is iets wat je gaat moeten (laten) herstellen zodra je wegverhuist,





Gelukkig hoeft TO dan alleen de wcd en de schakelaar weer op de orginele plaats terug te monteren en het kabelgootje met de verlengdraden van de muur te trekken.



Ik denk dat een gefreesd iets herstellen beduidend meer werk is,

Overigens, vraag ook even aan je man in hoeverre het voor een doehetzelver te doen is om te frezen in een betonnen muur.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 11 februari 2016 @ 14:49:



Nog een laatste tip: Ga naar de Hornbach ipv de Praxis. Goedkoper en het personeel weet waar ze het over hebben. Dat is bij de Praxis meestal niet het geval.



Moet de Hornbach wel een beetje in de buurt zitten. Als ik naar de Hornbach wil is dat voor mij een ritje van een half uur. Voor dat beetje wat TO nodig is kan ik net zo goed naar de plaatselijke Multimate gaan (en die is nog duurder dan Praxis)



Voor TO, ik denk dat dit de beste manier is om dit tijdelijk op te lossen. Dit is ook het makkelijkst om weer in oorspronkelijke staat te brengen. En het is sowieso irritant als de stopcontacten net zo geplaatst zijn dat je een hoop ruimte over houd als je een kast wilt plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je gelijk in
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor de bemoedigende woorden Moos. Als het lekker weer is fiets ik naar de Hornbach, maar die is toch echt wel verder dan de Praxis en ik heb morgen geen auto. Dichte achterkant hou ik in de gaten en foto's maken van elke stap was ik idd ook van plan.



@Wilma, echt ik heb een fijn huis, maar het is een huis met in elke kamer 1 stopcontact en bij godsgratie zit er in de woonkamer nog een extra dubbel stopcontact. Dat is zo niet meer te doen. En nu dus in elke kamer een opbouwstopcontact



@Bitje, ik las je opmerking even met een half oog en dacht dat je zei dat mijn kerel het gewoon moest doen, maar dan weten we zeker dat het niet goed komt ;)



@Schaap, maar die kabelgoot zie ik dan niet meer, want daar staat een kast tegenaan. En als je zag hoe de woningstichting het huis heeft opgeleverd dan zul je het oprecht met me eens zijn dat het een slim idee was van ze dat ze het door mij lieten huren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 11 februari 2016 @ 18:08:

@Bitje, ik las je opmerking even met een half oog en dacht dat je zei dat mijn kerel het gewoon moest doen, maar dan weten we zeker dat het niet goed komt ;)





Lees het bericht nog een keertje maar dan met twee ogen, ik denk dat je dn tot een andere conclusie komt.

Ik reageerde op iemand anders.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
@Bitje, deed ik daarna ;)



Okay, fase 1 is afgerond. Ik heb de schakelaar in de stoppenkast omgezet.

Met mijn handige speciaal daarvoor ontworpen schroevedraaiertje met spanningsmeter gekeken of er nog spanning op stond.

Ik heb de ombouw van de WCD verwijdert.

Ik heb de blauwe, groene en zwarte draad die uit de muur kwamen los gemaakt.

Ik heb het binnenwerk van de WCD verwijdert

Ik heb de schroefjes van het plaatje van de WCD losgedraaid en die verwijdert.

Ik heb nu een gat in de muur en daar komen drie massieve draden uit. Het zijn dus installatiedraden en geen snoeren (leermomentje ;) )

Ik heb gecontroleerd of de draden verder uit de muur te trekken zijn, dat zijn ze niet. Ik moet ze dus verlengen.



Fase 2,

stroom er even weer op zodat de diepvries en koelkast blijven koelen en op naar de praxis.



P.S. tot op heden dus niet geelektrokuteerd ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik mis eigenlijk de melding van een bruine draad, deze zou zowel op de schakelaar als op de wcd aangesloten moeten worden.

Ik ben alleen bang dat het niet mee zal vallen om korte stukjes installatiedraad te krijgen, zeker niet bij een bouwmarkt, dan krijg je meteen een doos van 100 meter.

Probeer het dan bij een installatiebedrijf en vraag daar of ze je aan een paar korte stukjes installatiedraad kunnen helpen.



Lukt het niet dan mag je het bij mij op komen halen. Eventueel stuur ik het op.

Moet je wel de lengte doorgeven.



Gebruik geen "normaal" snoer. Dit krijg je niet in een lasdop en met de huidige spullen ook niet in de schakelaar en wcd. (tenzij je het aan beide zijden eerst vertint)
bitje93 wijzigde dit bericht op 12-02-2016 14:07
Reden: typefoutjes
% gewijzigd
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Om ongelukken te voorkomen, het is mij nog niet duidelijk of je nu oude of nieuwe draadkleuren hebt.

Dit kan verschillende functies van de draad betekenen.



Jij hebt het over een groene draad, in modernere installaties zit alleen een groen/gele draad. Dit is de aarde.

In oudere installaties zit wel een groene draad,dit is de phase.

Deze twee moet je echt niet verwisselen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Fase 2, naar de praxis geweest. Het advies was idd niet heel goed. Ik was bijna met een inbouw WCD doos naar huis gegaan. Dat was niet de bedoeling. Ik denk wel dat ik alles heb.

@Bitje, ze hadden inderdaad alleen grotere rollen. Gelukkig ook gewoon van 10 meter. Dus daar heb ik er één van meegenomen die ik ga gebruiken en dan heel goed opletten of ik de juiste kleur op de juiste plek doe.



@Bitje, de huidige lichtschakelaar had alleen een zwarte draad die naar binnen ging, dus geen bruine draad

Er is een groene en een blauwe draad. Geen geel-groene aarde draad. Klopt denk ik ook wel met hoe oud het huis is.



Nu eens kijken of we de boel aangesloten krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Zit er randaarde op die wcd ?



Je hebt ook geen rode draad ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Fase 3:

- Draden op lengte geknipt en de huidige draden verlengd

- WCD bijna gesloopt toen ik hem uit elkaar wilde halen om de wandplaat te monteren

- Heel lang zoeken naar een boortje in de goede maat

- Wandplaat monteren van WCD

- Kabelgoot plaatsen

- Kabels aansluiten.......



hier loop ik al een tijdje vast. In de oude WCD zag ik schroefjes die ik aan moest draaien die zie ik nu niet. Geen idee waar de draden in moeten. Maar eens googlen
Alle reacties Link kopieren
Shit. In de oude schakelaar liep een plaatje van het stopcontact naar de lichtschakelaar en dat is hier niet geval. Dat betekent dat de lichtschakelaar dus geen stroom krijgt gok ik.
Alle reacties Link kopieren
Dat vermoeden van dat plaatje had ik al

Geef eens duidelijk alle draadkleuren door.



Dat plaatje kan je vervangen door een stukje draad.

In de WCD zie je aan 2 of 3 groepjes van 2 gaatjes naast elkaar zitten, in deze gaatje kan je de draden prikken.

Of je 2 of 3 groepjes met gaatjes hebt is afhankelijk van het feit of er randaarde op zit.



Bij één van de buitenste groep van 2 gaatjes hoort de fase. Oude bedrading een groene draad, nieuwe bedrading een bruine draad. In het er naast zittende gaatje kan je een stukje draad prikken dat je ook op de schakelaar aansluit.

In een van de gaatjes van de andere buitenste groep van 2 gaatjes hoort de nul.

Oude bedrading is dit een rode draad, nieuwe bedrading is dit een blauwe draad.

Indien er 3 groepjes van 2 gaatjes zijn komt in de middelste de randaarde. Oude bedrading is dit de grijze draad, nieuwe bedrading is dit de groen/gele draad.



Bij de schakelaar komt bij de gaatjes met een naar binnen gericht pijtje de fase, dus de draad welke vanaf de wcd komt.

Vervolgens houd je een zwarte draad over, deze komt in één van de gaatjes met een naar buiten wijzend pijltje. Het maakt hierbij niet uit welke van de 2 of 4 gaatjes je gebruikt.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
nog een keer geprobeerd na een korte pauze en bedacht hoe het dan moet. Wat een gepriegel zeg. Dacht ik dat ik alles goed had zitten, breekt 1 van die draden af.....
Alle reacties Link kopieren
opnieuw blank maken ?

Of is hij nu te kort en heb je een nieuw stukje draad nodig ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 12 februari 2016 @ 17:01:

Dat vermoeden van dat plaatje had ik al

Geef eens duidelijk alle draadkleuren door.



Dat plaatje kan je vervangen door een stukje draad.

In de WCD zie je aan 2 of 3 groepjes van 2 gaatjes naast elkaar zitten, in deze gaatje kan je de draden prikken.

Of je 2 of 3 groepjes met gaatjes hebt is afhankelijk van het feit of er randaarde op zit.



Bij één van de buitenste groep van 2 gaatjes hoort de fase. Oude bedrading een groene draad, nieuwe bedrading een bruine draad. In het er naast zittende gaatje kan je een stukje draad prikken dat je ook op de schakelaar aansluit.

In een van de gaatjes van de andere buitenste groep van 2 gaatjes hoort de nul.

Oude bedrading is dit een rode draad, nieuwe bedrading is dit een blauwe draad.

Indien er 3 groepjes van 2 gaatjes zijn komt in de middelste de randaarde. Oude bedrading is dit de grijze draad, nieuwe bedrading is dit de groen/gele draad.



Bij de schakelaar komt bij de gaatjes met een naar binnen gericht pijtje de fase, dus de draad welke vanaf de wcd komt.

Vervolgens houd je een zwarte draad over, deze komt in één van de gaatjes met een naar buiten wijzend pijltje. Het maakt hierbij niet uit welke van de 2 of 4 gaatjes je gebruikt.



Bedankt voor je hulp in elk geval.



Ik heb oude bedrading en geen aarde.



Dus een blauwe draad en een groene draad.



In de contactdoos die ik heb ga je van de lichtschakelaar naar het stopcontact. Welke moet dan rechtstreeks in het stopcontact en welke via de lichtschakelaar. Ik ben er ondertussen helemaal klaar mee en heb moeite met begrijpend lezen.



Ik heb de groene draad naar de schakelaar gedaan en die via een andere uitgang naar het stopcontact (zo staat het op de achterkant van de verpakking van de wandcontactdoos), de blauwe draad gaat rechtstreeks naar het stopcontact....





Krijgt goede fee toch nog gelijk ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht, ik zet de ombouw er vast op, dan kijk ik of het werkt. Maar de lichtknop lijkt geen tegendruk te krijgen......

En als ik de stroom er weer op zet doet het licht het ook niet. En het stopcontact ook niet.



Ik ben er echt helemaal klaar mee voor vandaag. Morgen nog even kijken en anders zet ik het toch maar gewoon op werktspot. Ik wil dat het af is namelijk vrijdag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven