Uiensoep!

02-01-2008 00:40 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben dr zelf gek op, maar op een of andere manier kan ik het niet echt lekker klaarmaken. En met lekker bedoel ik dan zo'n iets dikkere soep, niet gebonden, mooi bruin, oranjebruin zeg maar, met veel smaak eraan.



Als ik het recept uit mijn soepboek volg dat wordt het altijd maar een bleek soepje met weinig echte smaak. Wie weet hoe de soep aan z'n mooie bruine kleur komt, maw wat doe ik fout? En wie heeft er een goed recept?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels de uiensoep gemaakt volgens het recept van Fachat. Heb er ook nog 4 ruidnagels, 3 laurierblaadjes en 1 eetl provinciale kruiden toegevoegd. De soep was heerlijk zoet en mooi van kleur, maar ik miste wat pit. Dit kon ik niet oplossen met zout en peper. Wie weet wat ik erbij kan doen, zodat het wat pittiger wordt? Als ik dit weet, heb ik nl een heeeerlijke uiensoep!

Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
up
Alle reacties Link kopieren
Poezewoes, was ie echt lekker smaakvol, zoutig zeg maar, die versie die jij gemaakt hebt? Zoals je hem soms zo goed in restaurants kunt eten?? Als dat zo is ben ik echt blij met dit topic!



Ik heb al vaker gehoord dat Cognac ook een van de geheimen van lekkere uiensoep is, dus ik doe dan ipv rode wijn cognac erdoor denk ik. Of allebie, maakt het uit ;-)
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb hem gemaakt maar ik miste tóch nog steeds die echte uiensoep-pit die je in restaurants vaak proeft. Meer zoutig zeg maar. Ik vond deze versie nog te zoetig.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik zweer bij vermouth en cognac door de uiensoep. Dat geeft veel meer smaak dan een scheut willekeurig gekozen rode wijn. Voor de details zie ergens hierboven.
Alle reacties Link kopieren
Ik had er cognac in gedaan, geen rode wijn.

Maar ook geen vermouth, zou dat nog schelen dan?
Alle reacties Link kopieren
Ben blij dat dit topic weer geupt is, want ook ik heb de soep gemaakt, maar miste nog de pit (zie vorige posting).

Ik heb totaal geen verstand van alcoholische dranken vandaar de volgende vraag: wat is vermouth? En hoeveel doe je er dan in?

Mocht iemand nog meer tips hebben om de soep wat meer pit te geven kom maar op. Want dan is de uiensoep echt top!
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder opperde nog om een andere uiensoort te gebruiken, bijvoorbeeld rode ui, die is minder zoet dan 'gewone' ui. En ik heb zelf nog bedacht dat ik het misschien langer moest laten pruttelen, zodat het nog wat inkookt.

Maar dé tip zou ik ook graag horen.
Alle reacties Link kopieren
Mmmm, apart. Mijn soep was niet zoet, maar goed zoutig. Heb je wel ketjap asin gebruikt, in plaats van ketjap manis?

Ook gebruik ik flink sterke runderboullion, uit zo'n pot en dan 2 potten water erbij in plaats van 3. En ben niet zuinig met de kruidnagels, laurier, foelie en peperkorrels.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik de bouillon ook sterker moet maken, ik had me nu aan de regels gehouden....

En idd Manis ipv Asin. Dat had ik niet goed gelezen en ik heb altijd alleen Manis in huis.

Ok, nog een poging wagen binnenkort dan met deze aanpassingen!
Alle reacties Link kopieren
Ow, en de uien lekker bruin laten bakken! Ook heel erg belangrijk...
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Dát had ik wel gedaan, had zelfs in eerste instantie 2 pannen gebruikt om de uien te bakken zodat ze goed de bodem raakten.



Ik denk dat ik het zondag weer ga proberen. Wil het nu wel eens weten, wat nou het geheim van de smid is!
Alle reacties Link kopieren
Ik was helemaal vergeten dat ik een neef heb die kok is in de horeca... deze dus maar eens om het klassieke recept gevraagd. Onderstaand is zijn antwoord en ik heb hem net gemaakt. Perfect!



Kilo uienringen in boter goed aanzetten en mooi bruin garen. Dit duurt idd wel een kwartiertje. Dan een kruidnagel, 3 laurierblaadjes, tijm, en blokje groentenboullion en een blikje tomatenpuree erbij en ook weer even goed aanzetten. Afblussen met een halve fles (!) rode wijn. Dit een poosje laten pruttelen tot het een mooi dik prutje is. Aanlengen met kippenboullion. Peper naar smaak (heb ik dus wel erin gedaan).



Et voilà. Een perfecte klassieke uiensoep met dank aan de neef van Poez.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ik koop 2 pakjes knorr franse uiensoep en eigenlijk moet je per pakje 1,5 liter water toevoegen maar ik doe in totaal dan 2,5 liter water.. en dan 2-3 uien erbij.



Zo lekker! En veel smaak.. maar echt zelf maken doe/kan ik het ook niet ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven