Kind (geen baby) bij ouders laten slapen

13-02-2016 22:19 238 berichten
Vandaag stond er in de Volkskrant een column van Asha ten Broek over "slaaphygiëne", die wel aansloot bij onze ervaring. Bottom line voor mensen die het artikel niet lezen, is dat het nogal typisch westers is om kinderen al van heel jong in hun eentje weg te leggen, terwijl in andere culturen kinderen 's nachts horen en voelen dat er allemaal mensen om hen heen zijn, en het daar blijkbaar prima op doen. Het consultatiebureau wil dat kinderen in hun eentje slapen, want anders "zou het niet goed zijn", en dat zou volgens Asha ook gewoon te maken kunnen hebben met het feit dat ouders 's ochtends uitgerust naar hun werk moeten.



Mijn zoon (gaat richting 6) slaapt sinds en tijdje lekker naast mij in bed omdat papa beneden bij de oude hond ligt die niet meer alleen wil zijn (en die regelmatig 's nachts naar buiten moet). Als de hond dood gaat, komt mijn man weer gezellig terug in de slaapkamer hoor; het is geen huwelijkscrisis. Maar mijn zoon is wel veel makkelijker in te stoppen als hij weet dat hij naast iemand slaapt, en hij slaapt ook lekkerder uit; op zijn eigen kamer heeft hij heel sterk de drang om meteen naar ons te komen zodra hij een beetje wakker is (hij vind alleen zijn in zijn eigen kamer niet fijn). Als hij naast me ligt, draait hij zich nog even om als hij wakker wordt.



In slaap vallen in zijn eentje vind hij ook vreselijk, dus we hadden voordat hij naast me kwam liggen, om de beurt de instopavond waarbij we in de buurt blijven tot hij slaapt. Ik dacht dat dat wel zou overgaan, maar nu is het dus zo gelopen dat ik (wegens energietekort) toch vroeg naar bed moet, en gewoon tegelijk met hem naar boven ga. Hij valt dan na even kletsen in slaap, en ik lig lekker warm tot ik zelf ook in slaap val (of ik ga nog even bij mijn man beneden zitten).



Nu gaan we verhuizen, en we krijgen een grotere slaapkamer. Zoon krijgt een kleinere slaapkamer die hij wel graag wil (hij heeft erg mooi uitzicht op een speeltuin). Nu vragen we ons af of we zijn hoogslaper in het kleine kamertje gaan proppen, of dat we in onze nieuwe slaapkamer gewoon een soort hoogslaper over ons voeteneind heen zetten zodat we met zijn drieën kunnen slapen. Uiteraard tot zoon besluit dat hij naar zijn eigen kamer wil. Dan kan zijn nieuwe kamer voorlopig gewoon een fijne speelkamer worden voor zijn lego. Ik ben een beetje aan het rondkijken naar goede ideeën voor een constructie, maar zie nog niet heel veel goede voorbeelden. Er zijn wel hoogslapers met een enkel bed boven en tweepersoons beneden, maar die zijn maar 1.40 breed.



Ik heb zelf tot mijn 6e op dezelfde kamer geslapen als mijn zus. Ik kan me wel voorstellen dat dat voor kleine kinderen eigenlijk veel fijner is dan een "luxe" eigen kamer. Mijn zoon is enig kind, dus die ligt nu alleen terwijl papa en mama wel gezellig samen kunnen slapen. Tot hij behoefte krijgt aan privacy, vind ik het niet erg om hem er bij te hebben. Sex hebben kan heus wel op andere momenten of plekken. Ik ben op zoek naar leuke voorbeelden hoe je het qua inrichting oplost, maar ik ben ook benieuwd naar ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Wat een verhaal en uitleg voor deze simpele vraag..

Kun je niet gewoon een laag bed neerzetten er naast? Willen jullie de hoogslaper houden?
Als je jullie slaapkamer gaat inrichten voor jullie en zoon en zijn kamer inricht als speelkamer, krijg je hem er de komende jaren niet meer uit is mijn eigen idee daarover. Lijkt me geen goed plan.



Laat hem zijn kamer inrichten, kleuren kiezen en al die dingen meer, maar ik zou niet zijn bed op jullie slaapkamer zetten.
Wil je geen sex meer?

Verder heb ik kinderen die graag alleen slapen dus verder geen tips.
Alle reacties Link kopieren
+1 Doreia.



Laat hem alles uit kiezen en koop eventueel een laag bed.

Dit gaat hij vast geweldig vinden. Hij voelt zich dan vast erg groot en volwassen :-)
Alle reacties Link kopieren
Vorige week stond er in de Volkskrant (in het magazine als ik me goed herinner) hier ook een artikel over. Verschillende mensen hadden meerpersoonsbedden, vier in één bed. Twee bedden naast elkaar.
Before you assume, there is this thing called asking.
Zoon slaapt bij ons in hetzelfde bed, dochter vaak op een matras aan het voeteneind. Zoon heeft heel lang in een cosleeper geslapen, dat was een fijne oplossing; kun je ook gewoon met een eenpersoonsbed doen door hem op gelijke hoogte aan je eigen bed vast te maken. Dat lijkt me gezelliger dan een hoogslaper.
Dit is juist een mooi moment om van zijn kamer ook echt een fijne kamer te maken waar hij ook graag in wíl slapen, laat hem helpen dingen en kleuren te kiezen. Ik gok dat het toch niet meer zo lang gaat duren dat hij als een grote jongen alleen wil gaan slapen.
@banaantje, hij heeft toevallig in september een hele mooie (gebruikte) half-hoogslaper van familie gekregen (zo'n lifet-time bed met een tent er onder en een glijbaan om er van af te komen). Dus hij heeft een groot matras en alles, maar het maakt gewoon niet zo'n indruk. Gezelschap vind hij fijner dan groot en stoer zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd alleen geslapen en ik was volgens mijn ouders 'n goede slaper als baby/kind. Als we onderweg naar een vakantieadres 1 overnachting hadden waarbij geen 2 kamers beschikbaar waren en ik noodgedwongen 1 nachtje bij mijn ouders in de kamer moest slapen, deed ik juist geen oog dicht door de snurkgeluiden. Ik heb stilte nodig om me heen of natuurgeluiden zoals wind door de bomen, fluitende vogels, de branding etc.



Overigens snap ik niet dat volwassenen ervoor kiezen hun kind in de masterbedroom te laten slapen. Dan heb je toch zelf ook geen privacy meer? Lijkt me slecht voor je seksleven.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
http://www.volkskrant.nl/ ... -mams-en-kroost~a4214982/



Ikea?
Before you assume, there is this thing called asking.
Alle reacties Link kopieren
Tja.. het is een keuze om hem bij jullie te laten slapen. Je kunt er ook voor kiezen om hem in het nieuwe huis vertrouwder met zijn eigen kamertje te maken. Mijn dochtertje is een stuk jonger, maar wordt erg blij van haar eigen bedje. Dat maakt mij dan weer blij, ik gun het haar ontzettend om een fijn nestje te hebben. Dat hebben we bereikt door haar al vroeg in haar eigen bedje te leggen en een duidelijk en consequent slaapritueel aan te houden. Als zes-jarige is een beetje afstand van pappa en mamma gezond, je grote jongens bed kan daar bijhoren. Je kunt samen met hem kijken naar dingen die hem een fijn en veilig gevoel geven om dat te bereiken. Vroeger wakker? Dan kan hij lekker spelen op zijn kamer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zijn hoogslaper op zijn kamer zetten zodat zijn kamer echt zijn slaapkamer is. En op jullie kamer zorgen voor een andere oplossing voor hem. Bijvoorbeeld een extra groot bed waar hij bij kan of een logeermatras dat je onder jullie bed vandaan kan halen.

Ik kan me namelijk voorstellen dat de overgang naar zijn eigen kamer niet in een keer zal gaan, maar dat hij dan eens een nachtje bij jullie en dan weer een nacht in zijn kamer slaapt. Of (zo ging het bij mij zelf als kind) de nacht beginnen in zijn eigen bed en halverwege de nacht bij jullie verder slapen.

Dus dan heb je in beide kamers een slaapplaats nodig voor hem.
Ik zou de hoogslaper op zijn nwe kamer neer zetten en een matrasje erbij op jullie kamer.



(Maar goed hier met een kind van 6 ook nog co-sleeping, dus ik ben mss niet helemaal objectief).
Alle reacties Link kopieren
Als jullie het fijn vinden en jullie zoon vindt het fijn, waarom zou je er dan over twijfelen? Omdat 'we in Nederland' dit niet doen? En als je het op een gegeven moment om welke reden dan ook niet meer wil, is het toch vroeg genoeg om zoon's kamer als slaapkamer te gaan inrichten.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kweek je watjes die niet zelfstandig/onafhankelijk kunnen zijn als je ze in je eigen slaapkamer laat slapen. Je wil toch niet dat het van die afhankelijke types worden die niet zonder relatie kunnen omdat ze niet alleen kunnen zijn?
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 13 februari 2016 @ 22:35:

Volgens mij kweek je watjes die niet zelfstandig/onafhankelijk kunnen zijn als je ze in je eigen slaapkamer laat slapen. Je wil toch niet dat het van die afhankelijke types worden die niet zonder relatie kunnen omdat ze niet alleen kunnen zijn?Volgens jou, vind ik niet echt onderbouwd of overtuigend genoeg.
[quote]Friezin71 schreef op 13 februari 2016 @ 22:34:

Als jullie het fijn vinden en jullie zoon vindt het fijn, waarom zou je er dan over twijfelen? Omdat 'we in Nederland' dit niet doen? En als je het op een gegeven moment om welke reden dan ook niet meer wil, is het toch vroeg genoeg om zoon's kamer als slaapkamer te gaan inrichten.[/quote]



En dan beginnen de problemen omdat kind niet in eigen kamer wil.
Alle reacties Link kopieren
In heel veel culturen is het gebruikelijk dat kinderen bij hun ouders slapen. Zouden dat allemaal watjes zijn?
Before you assume, there is this thing called asking.
quote:redbuIIetje schreef op 13 februari 2016 @ 22:35:

Volgens mij kweek je watjes die niet zelfstandig/onafhankelijk kunnen zijn als je ze in je eigen slaapkamer laat slapen. Je wil toch niet dat het van die afhankelijke types worden die niet zonder relatie kunnen omdat ze niet alleen kunnen zijn?Nou ik moet er niet aan denken dat ik van dochter een soort va redbull maak.....
Alle reacties Link kopieren
quote:theamuts schreef op 13 februari 2016 @ 22:37:

[quote]Friezin71 schreef op 13 februari 2016 @ 22:34:

Als jullie het fijn vinden en jullie zoon vindt het fijn, waarom zou je er dan over twijfelen? Omdat 'we in Nederland' dit niet doen? En als je het op een gegeven moment om welke reden dan ook niet meer wil, is het toch vroeg genoeg om zoon's kamer als slaapkamer te gaan inrichten.[/quote]



En dan beginnen de problemen omdat kind niet in eigen kamer wil.Is voor zijn 18de vast en over
Before you assume, there is this thing called asking.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er serieus niet aan denken.....
Alle reacties Link kopieren
niet de bedoeling
Before you assume, there is this thing called asking.
Alle reacties Link kopieren
quote:theamuts schreef op 13 februari 2016 @ 22:37:

[quote]Friezin71 schreef op 13 februari 2016 @ 22:34:

Als jullie het fijn vinden en jullie zoon vindt het fijn, waarom zou je er dan over twijfelen? Omdat 'we in Nederland' dit niet doen? En als je het op een gegeven moment om welke reden dan ook niet meer wil, is het toch vroeg genoeg om zoon's kamer als slaapkamer te gaan inrichten.[/quote]



En dan beginnen de problemen omdat kind niet in eigen kamer wil.Nou, dan heb je tot die tijd in ieder geval een kind gehad dat zich fijn en vooral veilig voelt als ie gaat slapen. En problemen deal je dan wel weer mee.
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen kruipen ook graag bij ons in bed, mijn man werkt in ploegen dus regelmatig niet thuis 's nachts. Vooral onze jongste dochter van 7 is erg aanhankelijk en vindt het fijn om mijn aanwezigheid te voelen. Als ze in haar eigen bed gaat slapen wil ze ook graag dat ik bij haar blijf tot ze inslaapt, ze is gewoon niet graag alleen. Toch zou ik geen bed voor haar in mijn kamer zetten, uiteindelijk is het toch de bedoeling dat ze in haar eigen kamer gaat slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven