Werk & Studie alle pijlers

Piekeren over werk/studie

13-02-2016 20:46 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat jullie vaak goede ideeën hebben open ik toch maar een eigen topic. Wellicht zie ik wat over het hoofd na mijn lange gepieker. Ik heb een universitaire bachelor gedaan. Omdat ik toen niet verder wilde studeren en een baan (op mbo-niveau) had waar ik het naar mijn zin had nooit aan de master begonnen. Ook omdat toen al bekend was dat er met deze opleiding een grote kans was om geen baan te vinden. Inmiddels werk ik al een aantal jaren in de zorg en daar kom ik niet verder. Grote kans ook dat mijn contract binnenkort niet verlengd word. Met mijn diploma kan ik op weinig vacatures reageren. De vacatures op mijn werk wordt expliciet gevraagd om mbo opleidingen, dus intern verder komen zit er niet in. Heb inmiddels meerdere gesprekken gehad met mijn leidinggevende. Waar zij eerst vooral positief was over doorgroeien binnen het bedrijf heeft zij in ons laatste gesprek aangegeven dat dit inmiddels niet meer mogelijk lijkt door nieuw opgetelde regels van hogerhand. Ik zie niet wat handig is om te doen nu. Jullie nog tips?
Vertel eens wat meer? Wat kan je, wil je, doe je?
Alle reacties Link kopieren
Studie en werk weggehaald

Ivm herkenbaarheid
Poeh, dan zit je echt extreem ver buiten mijn vakgebied of kennis. Hoop dat anderen je kunnen helpen!
Zou het onderwijs misschien iets voor je zijn? Dan kun je kijken of je met jouw studie ergens als zij-instromer aan de slag kan.
Zij instroom onderwijs is het eerste wat in me opkomt.
Alle reacties Link kopieren
Nog wat meer over wat ik kan en wil. In mijn huidige werkzaamheden vind ik het leuk om uitzoekwerk te doen of 1 op 1 gesprekken te voeren en kijken hoe ik de ander kan helpen zoveel mogelijk zelf te laten doen met mijn hulp waar nodig. Ook vind ik regelen leuk. Ik ben graag op zoek naar de beste oplossingen die passen bij bepaalde situaties. Maar ook het medische trekt me ergens. Wellicht nog meer maar daar kom ik nu even niet op (druk op werk).
Dan zou mentor / decaan etc. in het onderwijs wel bij je passen.
Of je gaat je omscholen richting schuldhulpverlening, gezinsondersteuning etc.
Hulpverlening? Breed begrip, maar verdiep je daar eens in.
Alle reacties Link kopieren
Sluit mij aan bij de andere.. Iets richting onderwijs? Of.. Met jou achtergrond kan je vaak wel een versneld niveau 3/4 traject volgen.. Ben je vaak in 1 a 2 jaar klaar mee en Misschien biedt dat meer doorgroeimogelijkheden?
Alle reacties Link kopieren
Hulpverlening is inderdaad breed. Daar kom ik zelf vaak ook op uit maar loop dan vast in 'wat dan voor een hulpverlening' en 'hoe te bereiken'. Onderwijs is eerder weleens de revue gepasseerd. Tot nu toe nog niet echt in verdiept. Ik ben beter een op een dan voor een groep maar ik kan me er altijd eens in verdiepen. Ooit ben ik naar een open dag op de pabo geweest en dat leek me niks, maar wellicht als het onderwijs is gericht op een onderdeel van een groter geheel. Decaan/mentor vind ik zeker heel leuk! Helaas zijn dat (voor zover ik altijd meemaakte) docenten die al jaren op een school werkten en die er zo inrolden. Misschien toch dat onderwijs eens verder uitdiepen.
Onderwijs is ook breed, je hoeft toch niet perse docent te worden om in het onderwijs te gaan.



Misschien toch weer studeren, bijvoorbeeld onderwijskunde? Via een premaster duurt het wellicht niet meer zolang tot je klaar bent.
Het is tegenwoordig sowieso lastig om een baan te vinden tenzij je een beta bent

Wat is precies je vraag? Wat je moet doen als in verder studeren of niet en dan waar een baan in te vinden is?



Als je door wilt studeren: een bachelor pedagogische wetenschappen is niet "veel waard". Als je betere baanperspectieven wilt, dan moet je een master erbij doen. Je geeft jezelf ook nog eens de tijd om langer na te denken over wat je wilt.



Afhankelijk waar je woont, zijn er bij de universiteiten 'bijzondere' masters aanbieden. Wie weet zit daar iets tussen voor je. Wat ik voorstel adhv wat je zegt: onderwijskunde, verpleging (kan je evt SPV'er worden daarna), een beleidsmaster?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat mijn diploma zonder master weinig waard is. Maar ik weet ook dat wel een master weinig baankansen toevoegt. Veel vriendinnen hebben eenzelfde soort baan als ik en zij hebben wel hun master. Toch wil ik wel wat ondernemen want ik ben niet gelukkig met de vooruitzichten die er nu op mijn werk zijn. Verpleegkunde vind ik ook leuk. Misschien moet ik me daar maar eens in verdiepen of dat echt wat is voor me.
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel eens met een loopbaancoach gepraat? Zonder lullig te willen overkomen: ik zie ik je reacties dat je denkt te weten hoe het zit met baankansen en mogelijkheden, maar tegelijkertijd geef je toe nog weinig te hebben uitgezocht. Een gesprek met iemand met kennis van zaken kan een heel goede manier zijn om mogelijkheden te verkennen.



En helaas geven weinig opleidingen een gegarandeerde kans op een baan momenteel. Je zult altijd je best moeten doen. Dat is dus geen goede reden om een master maar te laten zitten.
quote:Miss-elfje schreef op 14 februari 2016 @ 06:26:

Ik weet dat mijn diploma zonder master weinig waard is. Maar ik weet ook dat wel een master weinig baankansen toevoegt. Veel vriendinnen hebben eenzelfde soort baan als ik en zij hebben wel hun master. Toch wil ik wel wat ondernemen want ik ben niet gelukkig met de vooruitzichten die er nu op mijn werk zijn. Verpleegkunde vind ik ook leuk. Misschien moet ik me daar maar eens in verdiepen of dat echt wat is voor me.



Hmm, dat klopt. Maar als het goed is, komen ze op papier wel sneller verder. Veel doen nog HBO-groepswerk oid alvorens ze een baan vinden in die richting.



En ik sluit mij aan bij Cerulli, ergens bekruipt mij het gevoel dat je het niet goed in verdiept heb. Want in het werkveld gehandicaptenzorg en kinderrevalidatie is juist wel veel mogelijkheden voor orthopedagogen omdat de meesten in het werkveld Jeugdzorg willen werken.
Alle reacties Link kopieren
Of ze sneller verder komen kan ik nu nog niet beoordelen, zover zijn zij nu ook nog niet.



Ik heb me niet verder verdiept in andere

Mogelijkheden. Dat klopt. Ook omdat er eerst altijd veel mogelijk leek binnen de organisatie waar ik werk. Nu een andere manager het stokje heeft overgenomen blijkt dat er bij de organisatie waar ik werk wel bepaalde regels zijn wbt studie. Volgens mijn oude manager was dit niet het geval, of in ieder geval, zij zei dat mijn opleiding voldoende was om verder te komen binnen deze organisatie.



Een tweede punt waarom ik nooit verder gekeken heb was ook omdat studeren niet mogelijk was. Inmiddels is dit wel het geval, vandaar ook dat ik nu een topic open. Toch eens kijken wat eventuele opties zouden kunnen zijn.



Net na een gesprek met man er ook wel achter gekomen dat ik eigenlijk uit deze sector wil. Daar was ik me ook nog niet heel erg van bewust. Dus er is inmiddels wel een en ander duidelijker geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven