Geld & Recht alle pijlers

Vriendin geen 40.000 euro van ouders, haar broertje wel

13-02-2016 21:43 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Zojuist had ik met een vriendin de volgende discussie. Ze vertelde dat haar broer 2 jaar geleden een schenking van zijn ouders had gekregen van 40.000 euro. Om de financiering/hypotheek van een huis te kunnen krijgen.

Nu vertelde mijn vriendin dat zij nu ook graag een leuke flat wil kopen, maar haar ouders haar nu niet financieel kunnen helpen; zij krijgt de 40.000 euro als onderdeel van de erfenis, dus als de ouders er niet meer zijn.

Mijn vriendin is daar nogal verontwaardigd over, waarom haar broer wel en zij later? Ze zegt dat ze nu ook het geld kan gebruiken voor een flat. Ze vindt het niet eerlijk.

Zelf vind ik dat ze niet moet zeuren en haar ouders mogen bepalen op welke manier zij het geld verdelen tussen de 2 kinderen.

Wat vinden jullie?
Ise niet netjes maar als ze het nu niet hebben hebben ze het niet.



Ik hoop wel dat de ouders hebben vast gelegd dat die vriendin dan 40.000 krijgt en dat bij broer die 40.000 al verrekend id met kinddeel. Anders word het gewoon verdeeld en krijgt zus nog steeds niet ook die 40.000 die broer al heeft gehad.
Ik vind het belachelijk en vragen om problemen. Je hoeft echt niet alles precies gelijk te doen maar dit zou als een keiharde afwijzing voelen.
Alle reacties Link kopieren
Als haar ouders het geld hebben zoude n ze het vast wel geven, maar k3 namelijk is het op..... dikke pech. Vinden haar ouders ook vast niet fijn... maar niet iedereen maakt allemaal de juiste beslissing.
Don't worry be happy
Ik lees nergens dat die ouders haar dat geld niet willen geven. Wat ik wel lees is dat ze het nu even niet kunnen geven.

Daarnaast vind ik het bijzonder dat volwassen mensen pas onderdak voor zichzelf kunnen verzorgen als ze 40.000 euro van hun ouders krijgen. Dat zou mijn eer in ieder geval te na zijn.
...
Alle reacties Link kopieren
Niet echt slim van de ouders, dit is vragen om problemen. Het gaat niet alleen om het geld, maar ook om het gevoel dat je er bij krijgt. Ik snap trouwens ook niet dat je je vriendin niet snapt. Ik zou het ook niet leuk hebben gevonden..
Alle reacties Link kopieren
Ouders mogen het verdelen zoals zij het willen.

Wij hebben ook geen idee of zij op een andere manier al is geholpen.



Toevallig iets vergelijkbaars in de familie gehad. Eéntje had in haar leven al meer dan 15.000 ontvangen (allerlei omstandigheden), maar niet in één keer. Toen een ander eens 5000 kreeg was ze over de rooie... Ze kreeg nooooooit wat.

Ik heb altijd tegen mijn moeder gezegd: maak alles op, geniet van je geld, is van jou, heb jij voor gewerkt.

En dat heeft ze gedaan, de te verdelen erfenis is minder dan 100 voor iedereen. Fantastisch!
Known to cause insanity in laboratory mice
quote:newimprovedkitty schreef op 13 februari 2016 @ 22:15:

zou het iets te maken kunnen hebben met dat er vorig jaar de belasting rondom schenkingen is veranderd?

een vriendin van mij had het daar over. Haar vader wilde haar ook bij leven geld schenken voor haar nieuwe huis, mits zij een woning voor een bepaalde datum wist te vinden want daarna kon het belastingtechnisch veel minder voordeel opleveren. Dus broer van jouw vriendin in gunstig schenk-belastingstelsel , en je vriendin in een ongunstig.



Maar klok en klepel hier hoor..Je kan ook dit jaar 40.000 schenken met eenmalige vrijstelling.
Alle reacties Link kopieren
Zwager had zelfde nodig voor zijn huis, wij kregen het ook terwijl we het niet nodig hadden. Ik zou als dochter ook echt verontwaardigd zijn als mijn ouders alleen 1 kind wat geven. Ik vind mijn zoon al zielig als dochter met tante gaat winkelen en hij krijgt niks en mag ook nooit mee winkelen.
Over geld gesproken. Zullen we een weddenschap doen of TO deze OP weghaalt?

Ze heeft al 10 OPs van haar 22 topics weggehaald (ja ik zit me te vervelen ).
quote:Goede-Fee schreef op 13 februari 2016 @ 22:20:

[...]





Je kan ook dit jaar 40.000 schenken met eenmalige vrijstelling.Er zat bij haar een zekere druk achter... maar wat het precies was weet ik niet meer. wel iets belastingtechnisch rondom schenken in combi met hypotheek . Kan ook dat het voor de 40ste verjaardag van haar moest ofzo... zoals ik al zei: klok en klepel.. geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Hoewel niemand hen wat kan maken vind ik het niet slim van die ouders want de kinderen worden door haat en nijd uit elkaar gedreven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 'je mag zelf weten wat je met je geld doet' altijd een dooddoener in dit soort zaken.

Het lijkt me evident dat die ouders dat zelf mogen weten.



'Je kinderen gelijk behandelen' is echter ook een mooi uitgangspunt. En iets wat je als kind zou mogen verwachten van je ouders.

En dat is niet op de cent nauwkeurig, ieder kind is anders en steun kan op vele manieren.

Maar je ene kind wel met 40.000 euro helpen bij zijn eerste huis en je andere kind niet, is eel heel erg ongelijk.

Ik kan me voorstellen dat ze daar verontwaardigd over is.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Je kinderen gelijk behandelen is een mooie gedachte, maar niet altijd even reëel. Wat als de ene nu eenmaal echt hulp nodig heeft, terwijl de ander zich prima redt. Niet elke ouder is vermogend genoeg om de noodzakelijke hulp aan het ene kind ook nog eens als schenking aan het andere kind cadeau te doen. Wat als je weet dat de ene een schenking heel verstandig belegd, terwijl de ander juist heel onverstandig met geld omgaat? Zou je de schenking aan de onverstandige dan niet liever even uitstellen totdat ze de financiele lessen ook hebben geleerd? Wat als je het ene kind schenkt, het ook van plan bent voor het andere kind, maar je een flinke financiele tegenvaller krijgt omdat bijv je aandelenpakket opeens flink in waarde is gedaald? Als kind moet je blij zijn als je iets krijgt, maar je kunt gewoon echt geen rechten ontlenen aan wat de andere kinderen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn allemaal dingen die je je kinderen ook zou kunnen uitleggen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik heb het zelf meegemaakt voor een hoger bedrag. Het gaat niet om het geld, maar om de afwijzing die openbaar duidelijk wordt. Uiteraard heb ik nooit gevraagd hoe het nou echt zat en ik zit ook niet op het geld te wachten op de bank. Het is alleen erg pijnlijk en toch ook weer een bevestiging van wat ik al jaren voelde. Ik was een rustig kind en puber, ging confrontaties uit de weg. En nog steeds.
quote:Broedkippetje schreef op 13 februari 2016 @ 23:01:

Dat zijn allemaal dingen die je je kinderen ook zou kunnen uitleggen.Ik zou me als ouder, en zeker niet als dochter heel verongelijkt reageert, echt niet geroepen voelen om me over mijn financiele beslissingen te verantwoorden tegenover mijn kinderen.
quote:Madyn schreef op 13 februari 2016 @ 23:03:

Ik heb het zelf meegemaakt voor een hoger bedrag. Het gaat niet om het geld, maar om de afwijzing die openbaar duidelijk wordt. Uiteraard heb ik nooit gevraagd hoe het nou echt zat en ik zit ook niet op het geld te wachten op de bank. Het is alleen erg pijnlijk en toch ook weer een bevestiging van wat ik al jaren voelde. Ik was een rustig kind en puber, ging confrontaties uit de weg. En nog steeds.De vraag is of het een afwijzing is. Mijn siblings zijn ook geholpen door mijn ouders, en voor heel veel geld, terwijl ik die hulp nooit kreeg van mijn ouders. Ik voelde me daardoor ook flink afgewezen. Maar inmiddels ben ik wat ouder, overzie ik de dingen beter, en snap ik wat er achter zat. En dat had echt niets met mij te maken, maar alles met mijn ouders (hun financiele positie, hun kijk op het leven, hun principes, enz).
Alle reacties Link kopieren
quote:newimprovedkitty schreef op 13 februari 2016 @ 22:38:

[...]



Er zat bij haar een zekere druk achter... maar wat het precies was weet ik niet meer. wel iets belastingtechnisch rondom schenken in combi met hypotheek . Kan ook dat het voor de 40ste verjaardag van haar moest ofzo... zoals ik al zei: klok en klepel.. geen idee.Het kan inderdaad ofwel met haar leeftijd van doen hebben gehad, maximaal 40 jaar.



Of het feit dat ze meer nodig had dan belastingvrije limiet van +/- ¤53.000 van nu. In 2014 kon je nog een ton schenken. Dit komt overigens weer terug volgend jaar in 2017.
Alle reacties Link kopieren
quote:-NummerZoveel- schreef op 13 februari 2016 @ 23:06:

[...]





Ik zou me als ouder, en zeker niet als dochter heel verongelijkt reageert, echt niet geroepen voelen om me over mijn financiele beslissingen te verantwoorden tegenover mijn kinderen.



Ik zie het niet als verantwoorden voor je financiële beslissingen maar uitleg -verantwoorden zo je wil- over een ogenschijnlijk ongelijke behandeling van mijn kinderen.

Je zegt zelf al dat jij het ook een tijd als afwijzing hebt gevoeld.

Ik zou dat willen voorkomen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:jean_grey schreef op 13 februari 2016 @ 22:31:

Over geld gesproken. Zullen we een weddenschap doen of TO deze OP weghaalt?

Ze heeft al 10 OPs van haar 22 topics weggehaald (ja ik zit me te vervelen ).Oh, maar dan gaan we die toch even quoten zodat ie niet verdwijnt
Alle reacties Link kopieren
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-02-2016 07:36
Reden: quoten op
% gewijzigd
Ik hoop dat ze hebben beschreven bij de notaris dat die 40.000 een voorschot op de erfenis was. Anders (als de ouders overleden zijn) is de officiële verdeling tussen de kinderen 50/50 van een bedrag waar al 40.000 vanaf is gegaan. Daar kun je dan niets meer aan veranderen. We weten de reden natuurlijk niet maar ik vind dat je het als ouder niet kan maken; de ene wel de andere niet. Wat zou ik me dan achtergesteld voelen als kind...
Alle reacties Link kopieren
quote:Boomheide schreef op 13 februari 2016 @ 23:19:

De openingspost:





[...]

En dat mag nou net niet.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
quote:newimprovedkitty schreef op 13 februari 2016 @ 22:38:

[...]



Er zat bij haar een zekere druk achter... maar wat het precies was weet ik niet meer. wel iets belastingtechnisch rondom schenken in combi met hypotheek . Kan ook dat het voor de 40ste verjaardag van haar moest ofzo... zoals ik al zei: klok en klepel.. geen idee.Ik gok dat de druk zat bij het kopen van dat huis van zoon en nu hebben ze niet nog eens 40.000 euro liggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven