Werk & Studie alle pijlers

Werken is afschuwelijk

10-02-2016 07:59 151 berichten
Alle reacties Link kopieren
Haay allemaal,



Ik ben een meisje van 20 die net begonnen is met een bachelorstage en vang de glimp van het echte volwassen leven op. En ik zie daar zóóó tegenop. Ik ben een universitaire studie gewend waarbij ik elke dag zo'n 2 uur of hoogstens 4 uur college had, en de zelfstudie die altijd wordt gezegd zwaar te zijn, tja, daar heb ik nooit wat van gemerkt (ja, een week voor het tentamen beginnen met blokken, maar dat is dus maar 4 weken in het jaar en kan ik prima handelen door de druk).



Nu ben ik dus begonnen aan stage. Het is een serieuze stage, hier zou ik later echt kunnen gaan werken en past precies bij mijn opleiding. Ik vind de onderwerpen verder ook wel interessant. Wel is iedereen tijdens het werken heel stil en alleen bij de lunch gezellig, is dat normaal bij een serieuze universitaire (onderzoekende) baan? Verder is het maar 3 volle dagen, dus ik ben eigenlijk een enorme zeur (en ja, ik verwacht die reacties ook). Maar ik zie het werkende leven nu voor me waarbij je fulltime werkt, en dit is toch verschrikkelijk! En dan gaat het mij vooral om dat ik ergens van 8 tot 5 móet zijn en dingen móet doen, elke dag weer, nog 40 jaar lang. Ik raakte er vannacht echt overstuur van (zit ook tegen randje van depressiviteit aan:( ), en heel ongelukkig. Ik leef nog liever in de rimboe dan dat ik 40 uur van de week uit mijn leven haal, aan geld?! Ik wilde dat het nog zo was dat je je eigen avondmaaltijd moest vangen (waarschijnlijk is dat nog zwaarder), dan heb je tenminste echte motivatie en wil je het ook echt (intrinsieke motivatie dus).



Ik hoop eigenlijk dat jullie me vertellen (behalve dan dat ik een zeikerd ben, ja ik weet dat jullie komen maar ik word er wel echt ongelukkig, wanhopig en depri van) dat er toch voordelen zijn. De meeste mensen noemen dan op dat als je thuis bent je ook echt klaar bent, maar aangezien ik mijn studie ook met achten haalde zonder thuis dingen te doen zie ik dit dus niet als voordeel. Hebben jullie echt leuke banen? En hoe hou je dat vol? En zijn jullie na je master allemaal fulltime gaan werken of is parttime en dan nog iets als vrijwilligers werk (komt dan wel weer uit jezelf dus daar heb ik dan meer motivatie voor) ook gewoon "normaal"?
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 13 februari 2016 @ 17:15:

[...]





Komt op hetzelfde neer. Je bent op bepaalde dagen liever thuis dan op je werk.Nee hoor, ik ben op de dagen dat ik werk juist erg graag op mijn werk en niet thuis. Maar ik snap dat jij dat niet kunt begrijpen met zoveel negativiteit omtrent een baan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, maar heb je dan niet gewoon gewerkt tijdens je studie? Ik vond het juist een opluchting om alleen nog maar te hoeven werken. Zeker na mijn afstudeerstage van 5 dagen per week waarbij ik dan in het weekend 2 nachten werkte omdat ik anders niet rond kwam. Dan is gewoon 40 uur werken echt relaxt hoor.



Wat wel scheelt natuurlijk is als je iets zoekt dat bij je past, ik heb van alles geprobeerd en zit nu prima op m'n plek, klein bedrijf, leuke, jonge collega's, goede lunch en goede borrel aan het eind van de week. Nu zit ik wel in een branche waar je dat voor het uitkiezen hebt en werkgevers echt wel hun best doen om je te behouden.
Het werken op zich vind ik niet erg, maar ik vind de sfeer er omheen verschrikkelijk. Mensen die constant proberen om zichzelf in een goed voetlicht te zetten, vaak ten koste van collega's.

Die zijn niet met het werk bezig, maar met zichzelf beter voelen.

Gelukkig verdien ik er geld mee, anders zou ik er per direct mee stoppen en een Klaziena uut veen worden ofzo.
Studeren was trouwens ook niet helemaal "mijn ding", maar de sfeer daaromheen juist weer wel. Daarnaast werkte ik in de schoonmaak, wat best zelfstandig werk is en daardoor goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
Trouw een mega rijke vent. Of begin voor jezelf. Heb je meer vrijheid dan 9.00-17.00.



Of had een studie gevolgd, of juist niet, die je laat doen wat je leuk vind.



Voor mij is mijn werk hobby, ik doe wat ik leuk vind, voor de mensen waarvoor ik het wil doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:buurenbuur schreef op 14 februari 2016 @ 18:48:

Trouw een mega rijke vent. Of begin voor jezelf. Heb je meer vrijheid dan 9.00-17.00.Als je klanten zo flexibel zijn kan dat....
Alle reacties Link kopieren
Als zelfstandige bepaal je toch zelf je werktijden, werkdagen, pauzes, uurtarief etc etc?

Maar dat is een andere discussie en sluit verder niet aan bij dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Ach nou ja. Soms voor vind ik het werkende leven idd kut. Maar meestal vind ik het toch wel erg leuk hoor. Werk in een zelfsturend team. Misschien maakt dat verschil.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-02-2016 15:52
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzy75 schreef op 13 februari 2016 @ 22:59:

[...]



Nee hoor, ik ben op de dagen dat ik werk juist erg graag op mijn werk en niet thuis. Maar ik snap dat jij dat niet kunt begrijpen met zoveel negativiteit omtrent een baan hebben.En op de dagen dat je niet werkt, ben je blij dat je thuis bent. Je wil dus gewoon niet de hele week werken, om wat voor reden dan ook. Ik snap niet waarom je dat zo blijft ontkennen. Er zijn er zoveel die niet de hele week willen werken. Enne ik snap dat je met een parttime baantje je je niet kunt voorstellen hoe het is om altijd fulltime te moeten werken. Of misschien heb je ooit fulltime gewerkt en heb je dat ook aan de wilgen gehangen, omdat je je realiseerde dat er belangrijkere en leukere dingen zijn dan werk. Toen ik nog studeerde, had ik ook parttime baantjes. Het verschil tussen parttime en fulltime werken is enorm.
Alle reacties Link kopieren
quote:buurenbuur schreef op 14 februari 2016 @ 18:48:

Trouw een mega rijke vent. Of begin voor jezelf. Heb je meer vrijheid dan 9.00-17.00.

Ik ken geen zelfstandigen die maar 8 uur per dag werken en de weekenden vrij zijn. Die zijn juist vaak 's avonds en in hun weekends nog druk bezig voor de zaak. Een grotere strop om je nek kun je niet hebben dan 'n eigen bedrijf.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:buurenbuur schreef op 14 februari 2016 @ 20:58:

Als zelfstandige bepaal je toch zelf je werktijden, werkdagen, pauzes, uurtarief etc etc?

Maar dat is een andere discussie en sluit verder niet aan bij dit topic.Nee, als zelfstandige werk je als je klanten willen dat je werkt en dat kan tijdens de pauze of in het weekend of in de avond zijn. Plus dan nog het indirecte werk, administratie klantenwinning en binding, ook op die tijden. Eigenlijk is zelfstandige een heel verkeerde naam, je bent afhankelijk van je klant die je werkgever is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Dan doe ik het al jaren verkeerd.



Ik ben blij met mijn eigen zaak en doe wat ik leuk vind.

Ik werk voor wie ik wil, wanneer ik dat wil. En ja, ik maak best wel weken van 60-70 uur per week inclusief administratie en offertes. Maar ben 9 van de 10 keer met avondeten en de weekenden thuis. En als ik denk dat ik een beetje rust nodig heb, maak ik gewoon een weekje van 20-30 uur.

Alle energie die ik erin stop zie ik aan het einde van de maand in de omzet terug. En over de extra uren die ik maak hoef ik niet met mijn baas in discussie of ik ze uitbetaald kan krijgen, of dat ik eindelijk alstublieft er een paar uur van op kan nemen.



Maar waar het topic om ging;

ik ben blij met mijn werk en doe het graag, omdat ik voor mij het leukste doe wat er is. En dan maakt het aantal uren niet zoveel uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:nlies schreef op 15 februari 2016 @ 17:16:

[...]





Nee, als zelfstandige werk je als je klanten willen dat je werkt en dat kan tijdens de pauze of in het weekend of in de avond zijn. Plus dan nog het indirecte werk, administratie klantenwinning en binding, ook op die tijden. Eigenlijk is zelfstandige een heel verkeerde naam, je bent afhankelijk van je klant die je werkgever isAls dat voor jou zo is, dan doe je toch iets verkeerd volgens mij. Natuurlijk kom je tegemoet aan de klant en met een 9-5 mentaliteit kom je er niet. Maar ik blijf toch echt mijn eigen baas en ik heb ook nog een leven buiten mijn werk. Mijn klant kan wel willen dat ik in het weekend werk (en dat gebeurt ook wel eens) maar ik ga er geen gewoonte van maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Woordenaar schreef op 15 februari 2016 @ 22:34:

[...]





Als dat voor jou zo is, dan doe je toch iets verkeerd volgens mij. Natuurlijk kom je tegemoet aan de klant en met een 9-5 mentaliteit kom je er niet. Maar ik blijf toch echt mijn eigen baas en ik heb ook nog een leven buiten mijn werk. Mijn klant kan wel willen dat ik in het weekend werk (en dat gebeurt ook wel eens) maar ik ga er geen gewoonte van maken.Nou dan ben je gezegend... ik werk ook als zzp'er met soms bijzondere deadlines. En dat betekent in de praktijk dat je bij grote projecten soms belachelijke uren draait in een week/maand.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gemerkt dat ik mijn eerste tijd 'echt werken' na mijn studie verschrikkelijk vond. Mijn koopavond en zaterdagbaantje vond ik altijd erg leuk en het leverde ook wat op, maar toen ik in 'het echte leven' terecht kwam vond ik het verschrikkelijk. Een ontzettend 'is dit nu later?- gevoel'. Moet ik dit nu serieus tot mijn 70e volhouden?. Ik weet nog wel dat ik dit vertelde tegen een vriend die al wat langer werkte en hij zei: dat duurt twee à drie maanden, daarna ben je gewend!



Na drie maanden ebde het gevoel inderdaad weg. Inmiddels heb ik al een paar andere werkgevers en functies gehad. Steeds een beetje beter, leuker en beter betaald (is ook wel belangrijk) en het is nog steeds niet zo dat ik op maandagochtend mijn bed uitspring met het gevoel :YES ik mag weer!! Het is vol te houden. Soms erg leuk en soms heb je een baaldag!



Er je hebt weinig andere keuzes, dus zul je er het beste van moeten maken!! Succes
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf t wel bijzonder vinden dat velen het blijkbaar minder erg vonden de hele week naar school te moeten (wat doorgaans ook in je vrije tijd nog tijd kost om opdrachten te maken en te leren) en daarnaast nog in de weekenden moesten werken. Je gaat er alleen maar op vooruit als je gewoon 5 dagen gaat werken qua vrije tijd! Alleen boven je 40e is dat eigenlijk ook niet meer genoeg, haha.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 17 februari 2016 @ 11:00:

Ik blijf t wel bijzonder vinden dat velen het blijkbaar minder erg vonden de hele week naar school te moeten (wat doorgaans ook in je vrije tijd nog tijd kost om opdrachten te maken en te leren) en daarnaast nog in de weekenden moesten werken. Je gaat er alleen maar op vooruit als je gewoon 5 dagen gaat werken qua vrije tijd! Alleen boven je 40e is dat eigenlijk ook niet meer genoeg, haha.





Ach kom op, toen ik nog studeerde had ik soms drie dagen college en dan lekker van 11.00 uur tot 15.30 uur ofzo. Dan kon ik 's ochtends lekker gaan sporten en doen waar ik zin in had. Als je een kater had liet je een keer een dagje schieten. Ik kan me niet meer heugen wanneer ik de afgelopen jaren een keer 's ochtends gesport had en een èchte kater heb ik al jaren niet meer gehad op werkdagen.



De eerste dag dat het mooi weer was, zat ik ook liever op het terras dan in de collegebanken...Misschien was ik wel niet zo'n verantwoordelijke student, maar met werken was dat allemaal wel een beetje over. Hoewel ik eerlijk gezegd tussen de middag een afspraak iets langer laat duren als het voor het eerst mooi weer is en dan lunch ik lekker nog steeds op het terras....en wat denk je om me heen? Helemaal vol met studenten!
Alle reacties Link kopieren
Ik had een opleiding in Belgie en daar zat je gewoon van half 9 tot 16 uur in de klas, 5 dagen per week. En dan nog opdrachten en leren. In Nederland of wellicht alleen op universiteiten doet men blijkbaar n stuk minder. Je zou je studie in de helft van de jaren af kunnen ronden als je maar 3 halve dagen naar school hoefde en de rest van de tijd kon flierefluiten.
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 17 februari 2016 @ 11:00:

Ik blijf t wel bijzonder vinden dat velen het blijkbaar minder erg vonden de hele week naar school te moeten (wat doorgaans ook in je vrije tijd nog tijd kost om opdrachten te maken en te leren) en daarnaast nog in de weekenden moesten werken. Je gaat er alleen maar op vooruit als je gewoon 5 dagen gaat werken qua vrije tijd! Alleen boven je 40e is dat eigenlijk ook niet meer genoeg, haha.



Denk dat dat ook te maken heeft met de levensfase waar iemand dan in zit. Als scholier/student zijnde heb je doorgaans weinig zorgen, velen wonen nog thuis of hebben een heerlijk leven op kamers. Wie nog thuiswoont kan vaak aanschuiven, de was wordt gedaan, de rekeningen die betaald moeten worden zijn minimaal, je wordt weinig met zorgen of problemen belast etc. En op het moment dat iemand gaat werken en dus ook meestal een zelfstandig huishouden gaat runnen komen er meer verantwoordelijkheden en zorgen op iemand af. Plus dat een 17-jarige vaak gewoon meer bruist van de energie dan iemand van 27, 37, 47. Het leven ligt nog voor hem of haar, terwijl iemand die tig jaar ouder is kan gaan denken: heb ik wel de juiste keuzes gemaakt bijv. op gebied van werk/studie/opleiding, is dit het nou etc.



Een bijbaantje in de avonden of weekenden is misschien pittig maar de jongere heeft er vaak een doel mee voor ogen (er moet iets bekostigd mee worden of er wordt voor gespaard) terwijl iemand die niet helemaal blij is met zijn werk kan denken: bleh, als ik nu ook nog eens voor een andere carrière wil gaan ben ik weer vijf jaar verder en duizenden euro's lichter.



Dat is denk ik de reden waarom mensen terugkijken op die schoolperiode/bijbaantjesperiode als een tijd van veel meer vrijheid en gemak.
Alle reacties Link kopieren
Ik was blij dat ik aan het werk kon. Na mijn schooldag maakte ik de dag ook altijd nog even vol tot 17.00 uur met werk. Echt niet altijd de leukste klusjes, maar wel met veel inzet. Ik zeg nog steeds dat na de middelbare school gaan werken 1 van mijn beste keuzes is geweest. En heb ook echt wel periodes gehad dat ik met een steen in mijn maag naar mijn werk ging vanwege wta teveel werkdruk, geen fijne baas of reorganisaties. Daarom blij met de eigen zaak. Dan kun je toch alles zelf wat beter bepalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 17 februari 2016 @ 14:16:

[...]

terwijl iemand die niet helemaal blij is met zijn werk kan denken: bleh, als ik nu ook nog eens voor een andere carrière wil gaan ben ik weer vijf jaar verder en duizenden euro's lichter.

Of als je een stap terug wil doen, dan word je afgewezen omdat je te zwaar bent voor de functie.
Ik weet nog goed dat ik na een paar weken bij mijn eerste stage dacht: bleegh, moet ik nu élke dag hiernaartoe? Ik dacht dat zelfs nog bij mijn eerste baan, al went het werkende leven met een paar maanden echt wel.



En... ik heb nu al jaren een hele leuke WO-functie, werk meer dan 40 uur per week en dat vind ik niet erg. Ik kom veel buiten de deur, heb veel vrijheid en kan mijn tijd zelf indelen, als het maar op tijd af is...



Ik moest er even aan wennen, maar mijn werk is gewoon heel erg leuk. Soms zit ik er al om 08:00, terwijl ik als student principieel geen colleges voor 11:00 in de ochtend wilde volgen (en dan woonde ik nog náást de uni... ). Dus ja, het kán veranderen en het went echt.
quote:NYC schreef op 17 februari 2016 @ 14:16:

[...]





Denk dat dat ook te maken heeft met de levensfase waar iemand dan in zit. Als scholier/student zijnde heb je doorgaans weinig zorgen, velen wonen nog thuis of hebben een heerlijk leven op kamers. Wie nog thuiswoont kan vaak aanschuiven, de was wordt gedaan, de rekeningen die betaald moeten worden zijn minimaal, je wordt weinig met zorgen of problemen belast etc. En op het moment dat iemand gaat werken en dus ook meestal een zelfstandig huishouden gaat runnen komen er meer verantwoordelijkheden en zorgen op iemand af. Plus dat een 17-jarige vaak gewoon meer bruist van de energie dan iemand van 27, 37, 47. Het leven ligt nog voor hem of haar, terwijl iemand die tig jaar ouder is kan gaan denken: heb ik wel de juiste keuzes gemaakt bijv. op gebied van werk/studie/opleiding, is dit het nou etc.



Een bijbaantje in de avonden of weekenden is misschien pittig maar de jongere heeft er vaak een doel mee voor ogen (er moet iets bekostigd mee worden of er wordt voor gespaard) terwijl iemand die niet helemaal blij is met zijn werk kan denken: bleh, als ik nu ook nog eens voor een andere carrière wil gaan ben ik weer vijf jaar verder en duizenden euro's lichter.



Dat is denk ik de reden waarom mensen terugkijken op die schoolperiode/bijbaantjesperiode als een tijd van veel meer vrijheid en gemak.En er hangt minder vanaf. Als je thuis woont en je baan zuigt dan neem je ontslag en zoek je iets anders. Als student kun je evt tijdelijk wat bijlenen. En de parttime studentenbaantjes zijn makkelijker te krijgen dan fulltime banen met perspectief. Dus als volwassene heeft zo;n baan opeens veel meer waarde. Want je huur/hypotheek etc etc moet betaald worden en je kunt niet zomaar weg.
quote:mick87 schreef op 13 februari 2016 @ 22:32:

Ja zo gaat het er inderdaad aan toe. Als je door pech je baan kwijtraakt, ww is afgelopen, geen nieuwe baan en een onverkoopbaar huis.... nou dan zit je dus dik in de ellende. Echt waar. Op die manier zijn best wel wat mensen in de armoede beland en bij de voedselbank terechtgekomen. Als je dan je huis toch verkocht krijgt moet je nog maar een betalbare huurwoning zien te vinden. Het is echt veel erger dan sommigen denken.Precies, zo gaat dat. Betaalbare huurwoningen gaan met voorrang naar nieuwkomers en daarna weg op basis van urgentie of wachtlijst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven