Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel betaal ik de oppas?

13-02-2016 08:21 178 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, binnenkort ga ik kennis maken met een potentiele oppas. Ze is 24, heeft wat ervaring met oudere kindjes en woont drie deuren verder. Het gaat om incidenteel oppassen in de avond als man en ik bijvoorbeeld uiteten willen. Onze dochter (ruim 1) ligt dan al in bed. Nu heb ik haar naar haar tarieven gevraagd en wat ze normaal krijgt, maar ze antwoordde heel diplomatiek dat ze dat altijd in overleg bespreekt. Ik heb echter geen flauw idee wat gangbaar is. Hoeveel per uur is redelijk? (Ik forum mobiel, vandaar geen alinea's).
quote:raccoon schreef op 14 februari 2016 @ 00:45:

Helemaal met je een sinnombre. Wat een gezeur altijd over dat oppas geld. Ik zou haar gewoon rond de 8 euro geven. Het is een verantwoordelijke baan, ook als de kinderen op bed liggen.Dit. Stelletje knieperds.
quote:Orangetree schreef op 13 februari 2016 @ 08:49:

[...]





Leuk voor een 15/16 jarige. Vooral de chipjes. Maar het gaat hiet om een volwassen vrouw. Minimum loon per uur dus. Met daarbij wat te eten en te drinken. 20 euro is meer 'vrijwilligerswerk'.Mag een volwassen vrouw geen chipjes?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft een probleem andersom. Zij past op bij buren, maar ze is het zat. De kinderen zijn volgens haar totaal niet op gevoed, krijgen altijd hun zin. Ze heeft het gevoel dat zij de enige is die consequent is. Regelmatig zit ze de hele avond met een schreeuwend en scenes trappend kind en als ze pech heeft 2. En dat allemaal voor 3,50 per uur. Vaak ruilt ze dan een werkdag, waar ze 5 euro per uur verdient. Maar ze durft het niet te zeggen, de buren zijn ook nogal dwingend, zeg je lastig nee tegen. En ze vindt het ook wel weer sneu voor de buren. Ik twijfel of ik het voor haar ga doen (ze is 16), best lastig, ze willen dan toch weten waarom en het is niet leuk om tegen ouders te zeggen, dat hun kinderen draken zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Orangetree schreef op 14 februari 2016 @ 09:02:

Oh wat erg!!



Ik ben overigens wel een keer eerder naar huis gegaan omdat ik niet zo lekker werd tijdens het eten. Om thuis te komen bij een klein mannetje die tot zijn rug uit de stront gepeld moest worden terwijl de (niet vaste 17 jarige) oppas beneden zat met een aantal heel vage, schimmig uitziende figuren en de cocaine op tafel lag!!!!!!! Want ik had gezegd dat het wel oke was dat er een vriendinnetje van haar zou komen.





Die heb ik aan haar oren naar haar moeder gebracht.... God wat was ik pislink.



Maar echt... Ze had ze echt wel weggestuurd voor we thuis kwamen. Joh... Dat helpt... wat een nachtmerrie!
Alle reacties Link kopieren
quote:hannaeva schreef op 14 februari 2016 @ 09:13:

O wat erg!



Ter geruststelling: ik heb al jaren 5 verschillende oppasmeiden voor mijn dochter en die zijn geweldig. En ja: ik kom vaak zat onverwachts thuis. En dochter kan inmiddels tot in detail vertellen wat ze doen.



Gewoon eerst een keer met haar alleen afspreken, daarlangs 1 of 2 keer met kind en oppas samen (daar betaal ik ze ook voor) en referenties vragen en op Facebook begluren. Dan heb je echt een goede indruk.



Dochter is gek op haar oppasmeiden, ze hebben de grootste lol.

Weet je 100% zeker dat er niets vervelend gebeurt? Nee, maar 95% van misbruik en mishandeling gebeurt door opa, oom, papa.Ja ik weet het. Wij hebben voorheen in het buitenland gewoond en daar hadden wij een fantastische oppas. Dat voelde ook meteen goed. Ik denk dat ik maar bij het KDV even ga vragen of zij misschien iemand weten. Wij wonen nog niet zo lang in deze buurt dus ik heb hier weinig contacten.
Ik haal ze van www.oppasbron.nl



Ideaal. En echt: na paar keer samen afspreken en referenties checken weet je heus wel wat voor vlees je in de Kuip hebt.



Ken genoeg ouders die geen 'vreemden' lieten oppassen maar kans is natuurlijk veel groter dat kind door familie wordt betast. Het is schijnveiligheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moemoe64 schreef op 14 februari 2016 @ 01:30:

[...]



Wat indien kind plots ziek wordt, begint over te geven, diaree krijgt en jij alle troep moet opruimen + vaarwel filmpje kijken en lekker op de bank liggen met kopje thee? Ben je dan blij met 5 Euro/uur?



Je weet dat als je oppast dit gebeuren kan.



Maar als ik iedereen hier zo lees mag er ook niemand meer zeuren over dat een kdv of gastouder duur is.

Betaal je ook max ¤7 per uur en voor een gastouder nog minder. En dan krijgen de meesten ook nog kinderopvangtoeslag. Ik krijg als gastouder ¤5 per uur per kind ( dus ja bij 1 kind werk ik iid voor ¤5 per uur waar ook nog belasting af gaat).
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
quote:muni schreef op 14 februari 2016 @ 08:01:

[...]





Wil je de lange versie of de korte...? Het was een beetje of ik in een aflevering van Bananesplit zat.



Kort samengevat: na tien minuten begon ze haar mening te ventileren over het vluchtelingenprobleem om vervolgens moeiteloos te switchen naar haar levensverhaal wat vooral bestond uit drankmisbruik, veel wisselende contacten (inclusief de keren dat ze een soa-test moest laten doen), haar criminele vriendjes (maar die zou ze niet meenemen) en haar kwakkelende gezondheid waardoor ze regelmatig psychoses had .

Daarbij maakte ze al onze buren zwart, was ze enorm grofgebekt en negeerde onze dochter om wie het allemaal ging volledig. Ze heeft niet eens haar naam gevraagd. Wow
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
quote:lattemachiato schreef op 14 februari 2016 @ 09:32:

Mijn dochter heeft een probleem andersom. Zij past op bij buren, maar ze is het zat. De kinderen zijn volgens haar totaal niet op gevoed, krijgen altijd hun zin. Ze heeft het gevoel dat zij de enige is die consequent is. Regelmatig zit ze de hele avond met een schreeuwend en scenes trappend kind en als ze pech heeft 2. En dat allemaal voor 3,50 per uur. Vaak ruilt ze dan een werkdag, waar ze 5 euro per uur verdient. Maar ze durft het niet te zeggen, de buren zijn ook nogal dwingend, zeg je lastig nee tegen. En ze vindt het ook wel weer sneu voor de buren. Ik twijfel of ik het voor haar ga doen (ze is 16), best lastig, ze willen dan toch weten waarom en het is niet leuk om tegen ouders te zeggen, dat hun kinderen draken zijn.



Anders met haar mee voor steun maar dat ze zelf aangeeft niet meer te willen?

En leugendje om best wil?

Bv betere baantje dat meer verdient/te druk met school dus het kan niet meer.

Voor de verstandhouding met de buren zou ik idd niet zeggen dat hun kinderen draken zijn.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameQetesh schreef op 14 februari 2016 @ 11:06:

[...]





Anders met haar mee voor steun maar dat ze zelf aangeeft niet meer te willen?

En leugendje om best wil?

Bv betere baantje dat meer verdient/te druk met school dus het kan niet meer.

Voor de verstandhouding met de buren zou ik idd niet zeggen dat hun kinderen draken zijn.Ik denk dat dat een goed plan is dat we het samen doen, thnx. Leugentjes hebben wij ook allemaal bedacht, maar een leugentje werkt alleen als smoes waarom je die ene keer niet kunt. En ze heeft een paar keer haar werk geruild om te kunnen oppassen, dus de buren weten nu ook dat dat een optie is. De bedoeling is dat ze gewoon helemaal niet meer gevraagd wordt, dus dan moet je misschien toch min of meer eerlijk zijn. Ik denk dat ze het meer moet brengen dat zij de kinderen niet meer aan kan, dus dat ze het bij zichzelf houdt. Ik heb via via begrepen dat de school ook al gesprekken wil met de ouders, dus als de school het kind (eentje is mn lastig) niet meer aan kan, is het van een 16-jarige zonder pedagogische opleiding helemaal wat veel gevraagd. Maar nee, we zullen maar niet zeggen dat het draken zijn
quote:Moemoe64 schreef op 14 februari 2016 @ 01:26:

Ik ben echt verbaasd dat sommigen hier slechts 4/5 Euro/uur overhebben om een vertrouwd iemand op hun kinderen te laten passen.Kijk, mijn kind is goud waard. Ik zou miljoenen, wat zeg ik biljoenen (grotere hoofdtelwoord ken ik niet) ervoor over hebben als het gekidnapt word. Maar de realiteit is dat het meisje gewoon lekker boven in haar bedje ligt te slapen Als het geen moeilijkheden heeft, dan is ze nooit wakker oid. Misschien eens een keertje niet lekker/ziek, nachtmerrie etc.
quote:Moemoe64 schreef op 14 februari 2016 @ 01:30:

[...]



Wat indien kind plots ziek wordt, begint over te geven, diaree krijgt en jij alle troep moet opruimen + vaarwel filmpje kijken en lekker op de bank liggen met kopje thee? Ben je dan blij met 5 Euro/uur?



Dan moet ik eens een keertje werken voor die 5,-

Maar jeetje, een paar keer per uur kots opruimen, bed verschonen en kind even verzorgen. Wat een dagtaak!
quote:Beleza schreef op 14 februari 2016 @ 04:01:

Oh jee als ik het hier zo lees betalen we onze oppas echt veel te weinig

Onze oppas is dus onze oudste dochter (bijna 15), ze past sinds kort af en toe op haar jongere zusje van 11 jaar en krijgt daar 4 Euro per uur voor. Misschien moeten we dat dus maar verhogen binnenkort......

Wat zou dan een redelijk bedrag zijn?



Het is je dochter en haar zus. Dus ik vind 4.- netjes. Ik kreeg niks als ik voor mijn brusjes moest zorgen.....Oh nee.....Heel veel liefde

4,- per uur is meer dan wat ze zou verdienen met iets anders, dus meer dan prima voor een bijna 15-jarige.
quote:muni schreef op 14 februari 2016 @ 08:01:

[...]

Wil je de lange versie of de korte...? Het was een beetje of ik in een aflevering van Bananesplit zat.



Kort samengevat: na tien minuten begon ze haar mening te ventileren over het vluchtelingenprobleem om vervolgens moeiteloos te switchen naar haar levensverhaal wat vooral bestond uit drankmisbruik, veel wisselende contacten (inclusief de keren dat ze een soa-test moest laten doen), haar criminele vriendjes (maar die zou ze niet meenemen) en haar kwakkelende gezondheid waardoor ze regelmatig psychoses had .

Daarbij maakte ze al onze buren zwart, was ze enorm grofgebekt en negeerde onze dochter om wie het allemaal ging volledig. Ze heeft niet eens haar naam gevraagd.



en

Waar hingen de verborgen camera's??!
Heb je nu wel andere opties?
Als ze geen professioneel oppasser is en het gewoon een leuke hobby annex bijverdienste is, zou ik denken aan 4 à 5 euro per uur.

Ook afhankelijk van of je 1 kind of 10 kinderen hebt en wat er verwacht wordt.

Moet ze de kinderen nog een halve avond entertainen zou ik eerder neigen naar 6 euro.



Als ze professioneel oppasser is, zou ik gewoon kijken wat het minimumloon voor haar leeftijd is.

Ben je tevreden over haar kan je daar nog altijd een extraatje bovenop doen.
quote:lattemachiato schreef op 14 februari 2016 @ 09:32:

Mijn dochter heeft een probleem andersom. Zij past op bij buren, maar ze is het zat. De kinderen zijn volgens haar totaal niet op gevoed, krijgen altijd hun zin. Ze heeft het gevoel dat zij de enige is die consequent is. Regelmatig zit ze de hele avond met een schreeuwend en scenes trappend kind en als ze pech heeft 2. En dat allemaal voor 3,50 per uur. Vaak ruilt ze dan een werkdag, waar ze 5 euro per uur verdient. Maar ze durft het niet te zeggen, de buren zijn ook nogal dwingend, zeg je lastig nee tegen. En ze vindt het ook wel weer sneu voor de buren. Ik twijfel of ik het voor haar ga doen (ze is 16), best lastig, ze willen dan toch weten waarom en het is niet leuk om tegen ouders te zeggen, dat hun kinderen draken zijn.



Tja, laat haar gewoon melden dat ze helaas geen tijd meer heeft.

Dat ze én moet studeren én een andere vaste bijbaan heeft (én misschien nog één of andere hobby heeft waar ook tijd in kruipt).

Als de buren dan bij jou zouden komen zeuren beaam je dat.



Een werkdag wisselen om te babysitten zou ik al helemaal niet doen (en al helemaal niet als het zo'n draken zijn).

Dan kan ze toch rustig zeggen dat ze helaas geen tijd heeft omdat ze moet werken?



Ze zoeken maar een andere vaste oppas.

En eventueel kan ze er nog uiterst occasioneel oppassen als ze zin én tijd heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 14 februari 2016 @ 12:29:

[...]





Het is je dochter en haar zus. Dus ik vind 4.- netjes. Ik kreeg niks als ik voor mijn brusjes moest zorgen.....Oh nee.....Heel veel liefde

4,- per uur is meer dan wat ze zou verdienen met iets anders, dus meer dan prima voor een bijna 15-jarige.



Ik vind het zelf ook eigenlijk wel een goed bedrag, wij wonen in het buitenland en heeft denk ik hier dezelfde waarde als 5 euro.

Ze hebben het gewoon gezellig samen thuis maar ze mag niet op haar kamer haar eigen ding doen. Dus wat dat betreft wel echt oppassen met bijbehorende taken zoals dingen bedenken om samen te doen, eten bereiden, afwassen en opruimen.

Goed om te leren omgaan met verantwoordelijkheden en we gaan nooit ver weg, kunnen binnen 15/20 minuten weer thuis zijn als het nodig is.



Toen ze jonger waren hadden we altijd tienerdochters van plaatselijke expat families maar nu dus handig altijd een oppas in huis die maar al te graag op wil passen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 5 euro per uur een prima bedrag en pas daar ook voor op. Je zit op de bank en doet eigenlijk hetzelfde wat je thuis ook doet alleen dan betaald want ze liggen 9 van de 10 keer lekker te slapen. Wanneer je van 8-12 weg bent dan betaal je dan 20 euro. Beetje afronden in het voordeel van de oppas.



Ja het zijn je kinderen en je wilt een betrouwbare oppas maar het moet ook nog een beetje betaalbaar blijven om een avond uit te gaan. Voor 7,50 per uur betaal je voor 4 uurtjes al 30 euro. Duur feestje wordt het dan en dan kun je net zo goed een gastouder vragen
Alle reacties Link kopieren
quote:Beleza schreef op 14 februari 2016 @ 04:01:

Oh jee als ik het hier zo lees betalen we onze oppas echt veel te weinig

Onze oppas is dus onze oudste dochter (bijna 15), ze past sinds kort af en toe op haar jongere zusje van 11 jaar en krijgt daar 4 Euro per uur voor. Misschien moeten we dat dus maar verhogen binnenkort......

Wat zou dan een redelijk bedrag zijn?In een latere post geef je aan dat je haar opslag gaat geven. Dit zou ik niet doen. Het minimumloon van een 15 jarige ligt onder de 3 euro. Dan komt ze straks echt niet haar bed uit voor een bijbaantje bij de supermarkt o.i.d want dat is veel te weinig. Tot 17 jaar ligt het minimumloon nog onder de 4 euro en dat is zelfs bruto. 4 euro is meer dan netjes
quote:ikkeh19 schreef op 15 februari 2016 @ 00:55:

Ik vind 5 euro per uur een prima bedrag en pas daar ook voor op. Je zit op de bank en doet eigenlijk hetzelfde wat je thuis ook doet alleen dan betaald want ze liggen 9 van de 10 keer lekker te slapen. Wanneer je van 8-12 weg bent dan betaal je dan 20 euro. Beetje afronden in het voordeel van de oppas.



Ja het zijn je kinderen en je wilt een betrouwbare oppas maar het moet ook nog een beetje betaalbaar blijven om een avond uit te gaan. Voor 7,50 per uur betaal je voor 4 uurtjes al 30 euro. Duur feestje wordt het dan en dan kun je net zo goed een gastouder vragenIk ben het niet met je eens. Als je denkt dat de oppas de hele dag toch niks uitvreet, kan je de kids net zo goed alleen laten toch? We houden een oogje in het zeil en als je wilt dat de oppas haar taak serieus neemt kan je maar beter wat meer betalen dan maar 5 euro per uur. Anders sluipt ze mischien rustig er tussen uit terwijl jouw kind nietsvermoedend in bed ligt, of ze nodigt enge gasten uit wat hier al eerder is verteld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vivaneesje schreef op 15 februari 2016 @ 01:11:

[...]

Ik ben het niet met je eens. Als je denkt dat de oppas de hele dag toch niks uitvreet, kan je de kids net zo goed alleen laten toch? We houden een oogje in het zeil en als je wilt dat de oppas haar taak serieus neemt kan je maar beter wat meer betalen dan maar 5 euro per uur. Anders sluipt ze mischien rustig er tussen uit terwijl jouw kind nietsvermoedend in bed ligt, of ze nodigt enge gasten uit wat hier al eerder is verteld.Wat een absolute onzin. Als ze dat al in haar hoofd haalt is ze enorm onverantwoordelijk, en verandert dat niet door haar meer te betalen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 13 februari 2016 @ 08:47:

[...]



Ik vind oppassen, als in 'ik zit op de bank met een kopje thee te netflixen terwijl er een kind van 1 boven ligt te slapen' niet te vergelijken met echt werk, en daarom ook niet het minimum loon waard.



Ik ook niet. Ik vind het dat wél waard als ze overdag voor de kinderen zorgt. Dan moet je ook alle brandjes blussen die daarbij komen kijken. En heb je een baby waarvan je weet dat ze daar flink druk mee kan zijn, dan vind ik het ook een ander verhaal. Maar een slapende baby waar je misschien af en toe een speentje instopt?

Ik zou zelf denk ik 5 euro per uur doen als ze komt wanneer de baby al slaapt.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 13 februari 2016 @ 09:04:

Ik vind dat altijd zo gierig om een oppas zo weinig te willen betalen, omdat het 'niet zoveel werk is'.



Vergelijk het met aanwezigheidsdiensten als je in de zorg werkt. Dan krijg je ook niet het minimum loon betaald. Ook niet als volwassene van 50.

Heb veel vrienden die in de zorg werken en de aanwezigheid ´s nachts telt maar voor x % mee in de loondoorbetaling.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vivaneesje schreef op 15 februari 2016 @ 01:11:

[...]





Ik ben het niet met je eens. Als je denkt dat de oppas de hele dag toch niks uitvreet, kan je de kids net zo goed alleen laten toch? We houden een oogje in het zeil en als je wilt dat de oppas haar taak serieus neemt kan je maar beter wat meer betalen dan maar 5 euro per uur. Anders sluipt ze mischien rustig er tussen uit terwijl jouw kind nietsvermoedend in bed ligt, of ze nodigt enge gasten uit wat hier al eerder is verteld.



Doe jij dat als je "maar" ¤5 en stopt dat dan bij ¤6 ofzo? Want dan wordt je opeens wel verantwoordelijk?

Wat een rare gedachte en complete onzin.



Dat heeft niks te maken met hoeveel ze betaald krijgt.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven