Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

02-01-2016 08:18 3001 berichten
Hier kunnen we weer verder kletsen over consuminderen, knieperen en de mustachians lifestyle....



(Sorry, toch maar voor deel 2 gekozen ipv de veel leukere optie die er was aangegeven, maar anders lijkt het net alsof het niet meer over knieperen en mustachians mag gaan, dus vandaar toch hiervoor gekozen!)





Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

Valhalla vertelt

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

http://lievervoordelig.nl/





Mis je nog een link? PB me even
Superfijn dat de vaatwasser zo goed bevalt, Annelaure
quote:Bumba1985 schreef op 13 februari 2016 @ 12:14:

Maar wat verstaan jullie dan onder excessief?? Want ik denk dan bij mezelf: iedereen geeft er gewoon aan uit wat ie heeft en wat ie zelf wil... En natuurlijk heb je wel bridezilla's, maar dat betekent natuurlijk niet dat iedereen die geld uitgeeft aan zijn trouwerij een bridezilla is.... Of een huwelijk heeft dat gefaald is te mislukkenIk irriteerde me ook aan de toon van de discussie. Klein is goed en groot is fout? Die normaal zeg... Je kent die mensen niet, dus hoe kan je oordelen? Wie weet gaan ze al 3 jaar niet op vakantie omdat ze sparen voor hun droombruiloft. Omdat het jouw keuze niet is, wil niet zeggen dat het een foute keuze is!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Annelaure. Bij ons gaat hij denk ik 2x in de week aan. We hebben hem pas sinds de kerst, maar ben er net zo blij mee als jij. Zo fijn, steeds een leeg aanrecht!



Hier in de vriendenkring vooral heeeeeeeel veel baby's en maar weinig bruiloften. Geloof dat ik de laatste 6 jaar maar 3 bruiloften heb gehad, en niks over de tops erbij. Bij 1 hebben we in een B&B geslapen, omdat wij in zuid-oost groningen woonden en het bruidspaar in brabant (studievrienden), maar dat was geheel onze eigen keuze.
Alle reacties Link kopieren
Fijn Annelaure!



Ik vind dat het eigenlijk al iets te lang over bruiloften gaat 😐. Dit topic gaat toch over keuzes? Nou sommige mensen maken de ene keuze en anderen een andere. Volgens mij hebben we de meeste smaakjes nu wel gehad. Wij hebben ook alle smaakjes bezocht. Leuk! Toen wisten we beter wat we zelf wel (en niet!) wilden. Ik vind het mooi als een bruiloft past bij het paar en dat dat anders is dan hoe wij zijn lijkt me evident.



Nog lekker geconsuminderd? Ik kreeg laatst een vriendin op bezoek die zei: "het Is anders hier, het lijkt wel iets leger?" Vond het wel leuk dat ze dat zag ☺
Alle reacties Link kopieren
Hier niet echt geconsuminderd vandaag, 2 nieuwe lampen gekocht, voor in de keuken en de gang boven, in de keuken hing nog steeds niks en in de gang een heel mooi peertje

Wel met korting gekocht en man had nog een VVV bon dus dat scheelde ook nog ietsjes.
Heb voor een weeshuis aan vis en toebehoren gehad. Gaat als we thuis zijn in porties de vriezer in. Hebben we weer voor dagen luxe beleg 😜.
quote:Bumba1985 schreef op 13 februari 2016 @ 12:14:

Maar wat verstaan jullie dan onder excessief?? Want ik denk dan bij mezelf: iedereen geeft er gewoon aan uit wat ie heeft en wat ie zelf wil... En natuurlijk heb je wel bridezilla's, maar dat betekent natuurlijk niet dat iedereen die geld uitgeeft aan zijn trouwerij een bridezilla is.... Of een huwelijk heeft dat gefaald is te mislukkenLieverd, wel blijven ademen hoor Dat ik me ergens niet prettig bij had gevoeld, betekent niet dat het erg is als anderen het wél doen. Mijn beste vriendin en de beste vriend van mijn man hebben trouwens ook enorm veel geld aan hun bruiloft uitgegeven, en dat zijn allemaal mensen die ik alles behalve oppervlakkig vind. Bij 'extreme vormen' denk ik trouwens eerder aan het voorbeeld van buitenland, kasteel, koets met paarden, en dan de gasten hun reis- en hotelkosten zelf laten betalen. Iedereen kan wel iets leuks in pasteltinten vinden wat ze kunnen betalen, niet iedereen kan naar het buitenland reizen, bijvoorbeeld En iedereen wil een mooie trouwdag, en dat is absoluut niet oppervlakkig vind ik. Het ging dus ook niet (meer) over je zusjes bruiloft, dat was alleen de aanleiding.
Wat is weer veel bijgeschreven!

Ik heb gisteren ook geconsumindert, ik heb een gezichtsstomer voor mijn dochter gehaald ( hard nodig ivm dichte neus in de nacht) en een mooie magnetronschaal gehaald in een tweedehands winkel.



@ Maiskip, bedankt voor de tip via de mail, ik ga binnenkort langs.
Ik heb een dingetje waar ik me best voor schaam

Ik heb al 25 jaar niet gefietst, ik doe alles met de auto, maar nu mijn dochter ouder wordt, moet ze natuurlijk op de openbare weg gaan leren fietsen, ik moet haar natuurlijk erbij begeleiden, maar ik heb nu al de bibers als ik aan fietsen denk, al die obstakels op de weg



Iemand een tip, hoe ik zo snel mogelijk over de angst heen kom?
En veel op de fiets doen, is erg consuminderig
Alle reacties Link kopieren
Fietsen is gratis en gezond en duurzaam



Voor de mensen die zich opwinden over meningen wat uitgegeven wordt aan bruiloften: iedereen maakt uiteraard zn eigen keuzes, echter je schrijft in een draadje over consuminderen...
Ik vind dat iedereen zijn/haar mening mag geven over elk soort onderwerp dat hier wordt aangekaart, dit is een openbare forum. Daarbij vind ik dat je je de mening van de andere forumleden die anders denken over dat zelfde onderwerp moet respecteren, immers kennen wij elkaar niet in real Life, dus is zo' n is mening nooit persoonlijk bedoelt.



snapt iemand wat ik probeer uit te leggen?
Ja hoor Milouda, ik snap prima wat je bedoelt . En iedereen leest alles ook met z'n eigen bril: als je bijvoorbeeld zelf veel geld hebt uitgegeven aan je bruiloft (zoals ik, wij zaten rond de 11k) kijk je anders naar die discussie dan wanneer je budget getrouwd bent. Bij ons zat 'm dat trouwens niet in koetsen en kastelen, maar in heel veel familie en vrienden, het was geweldig .



Consuminderig: ik heb in 2 maanden een dag of 4 dat ik helemaal aan de andere kant van het land moet zijn. Als ik met man en hond ga pakken we gewoon de auto, maar in m'n eentje kost dat in verhouding ontzettend veel. Dus ik heb in januari een aantal dagkaarten van 14,95 bij de Blokker gehaald, en ga el cheapo naar de Randstad tegenwoordig dat scheelt me een euro of 80 in 2 maand, schat ik!



Daarnaast gaan we aanstaande week met de tuin bezig, en ik hoorde gister wat een vriendin aan een architect en tuinier uitgeeft... Wij doen alles zelf; ik teken best aardig en heb familie met plantkennis, en een terras is aanwezig dus hoeft niet gelegd te worden. Ik hoop rond de 600 euro klaar te zijn, zij gaan uit van het tienvoudige voor hetzelfde oppervlak. Moet wel gezegd worden dat wij hier 3-5 jaar verwachten te wonen, en zij daar langer denken te zitten dus dat verklaart wel waarom ze er meer voor over hebben. Toch weet ik niet of ik het zelf zo zou uitgeven..
quote:Piepeloi schreef op 14 februari 2016 @ 10:28:

Fietsen is gratis en gezond en duurzaam



Voor de mensen die zich opwinden over meningen wat uitgegeven wordt aan bruiloften: iedereen maakt uiteraard zn eigen keuzes, echter je schrijft in een draadje over consuminderen...Consuminderen is niet per se weinig geld uitgeven Als je op een consuminder-manier wil trouwen, ga je op de fiets naar het stadhuis en trouw je met z'n tweetjes. Dat dat dan goedkoop is is een leuke bijkomstigheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vier dingen verkocht op marktplaats voor bijna de prijs van het tijdschriftabonnement waar ik het bij heb gekregen. 2 dingen ervan weg gegeven aan vriendinnen en zelf gebruik ik de gezichtscreme. Dus mijn abonnement heb ik zowat gratis en de tijdschriften worden ook nog eens gedeeld met veel collega's dus het is geen verspilling.



Ik ben bijna klaar het uitzoeken van alle spullen die weg gaan.



Gisteren veelal vers en biologisch gekocht en wil meer op biologisch over gaan. Je hebt minder hoeveelheden nodig als je gezond eet en raakt sneller verzadigd. Ik ga een maand lang op deze manier eten en bekijken of ik nu echt meer kwijt ben.
Alle reacties Link kopieren
quote:milouda schreef op 14 februari 2016 @ 10:18:

Ik heb een dingetje waar ik me best voor schaam

Ik heb al 25 jaar niet gefietst, ik doe alles met de auto, maar nu mijn dochter ouder wordt, moet ze natuurlijk op de openbare weg gaan leren fietsen, ik moet haar natuurlijk erbij begeleiden, maar ik heb nu al de bibers als ik aan fietsen denk, al die obstakels op de weg



Iemand een tip, hoe ik zo snel mogelijk over de angst heen kom?Heb je zelf wel een fiets? De open deur is natuurlijk om vandaag al even tien minuutjes zelf te proberen. Elke dag een klein rondje fietsen en dat steeds uitbreiden als je je zeker en comfortabel voelt? Aan wat voor een obstakels denk je dan? Wat vind je er eng aan?
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Eens Milouda. En ik heb nergens gelezen dat er ergens iemand persoonlijk aangevallen wordt of dat er ongepast ingegaan werd op de discussie. Het ging wat mij betreft ook niet om kosten an sich, maar om het (opzichtige) uiterlijk vertoon. En dan nog zit er verschil tussen trouwerijen met veel uiterlijk vertoon. Koppels bij wie wel echt het om het trouwen en de verbondenheid gaat en koppels die op de eerste plaats puur om het uiterlijk vertoon (lijken) te trouwen. Niemand zegt dat er hier iemand in die tweede categorie valt.

Dus wie zich zo op de teentjes getrapt voelt, neemt algemene redeneringen hier veel te persoonlijk (en twijfelt wellicht of ze toch in die tweede categorie valt...)



Mijn trouwen was super budget en voor mij prima. Trouwerijen van vrienden waren ook leuk. Zo'n extravagante trouwerij lijkt me ook leuk om mee te maken als het maar wel in de eerste plaats om het koppel draait.
.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen denk ik milouda.



Klein beginnen en dan steeds uitbreiden ofzo.
.
quote:Roxy21 schreef op 14 februari 2016 @ 11:07:

[...]



Heb je zelf wel een fiets? De open deur is natuurlijk om vandaag al even tien minuutjes zelf te proberen. Elke dag een klein rondje fietsen en dat steeds uitbreiden als je je zeker en comfortabel voelt? Aan wat voor een obstakels denk je dan? Wat vind je er eng aan?

Nee, ik heb nog geen fiets, was van plan om binnenkort te gaan rondkijken voor een fiets. Aan obstakels denk ik aan drempels, andere fietsers, voetgangers alles en iedereen eigenlijk.

Ik denk dat mijn angst komt uit het feit dat ik denk dat ik het fietsen verleerd heb en geen evenwicht meer kan bewaren enz.

Ik kwam ergens op een site waar ze fietslessen geven, ik ga me aanmelden, een paar lessen kunnen me helpen om wat meer zelf vertrouwen weer eigen te maken.
Nog 1 ding over dat trouw gebeuren:

Wij hebben ook een best dure bruiloft gehad. 2 jaar lang heel hard voor gespaard en ook geld van ouders gehad. TOEN was ik zeker nog niet bezig met een andere financiële leefstijl. Korte termijn sparen lukte goed. Maar vonden het wel best zo. Dus ja, 4 jaar geleden een super bruiloft gehad voor een flink bedrag. Zou ik nu niet meer zo gauw doen, ookal vond ik t elke cent waard.





En fietsen: ik heb ook 7 jaar gehad waarin ik niet gefietst heb. Doodeng vond ik t. Ben weer gaan fietsen ivm herstel van een hernia en tegenwoordig omdat zoonlief het zo leuk vindt. Zijn plezier zorgt dan voor mijn plezier. Dat ik er ook mee bespaar, vind ik op dat moment totaal niet belangrijk. Hij geniet dus ik geniet.
Onze trouwerij was niet low-budget. Mijn jurk en mans pak wel. Wij vonden het belangrijk dat het eten en drinken goed was geregeld en dat we op een droomlocatie het ja-woord zouden zeggen. Dat kost geld :-)



Verder weinig consuminderig te melden. Over een paar weken heb ik vakantie en dan ga ik flink opruimen en spullen op MP zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:pampas schreef op 14 februari 2016 @ 10:44:



Daarnaast gaan we aanstaande week met de tuin bezig, en ik hoorde gister wat een vriendin aan een architect en tuinier uitgeeft... Wij doen alles zelf; ik teken best aardig en heb familie met plantkennis, en een terras is aanwezig dus hoeft niet gelegd te worden. Ik hoop rond de 600 euro klaar te zijn, zij gaan uit van het tienvoudige voor hetzelfde oppervlak. Moet wel gezegd worden dat wij hier 3-5 jaar verwachten te wonen, en zij daar langer denken te zitten dus dat verklaart wel waarom ze er meer voor over hebben. Toch weet ik niet of ik het zelf zo zou uitgeven..Ik ga dit jaar ook onze tuin aanleggen, maar ik zou dat nooit uit handen willen geven aan een architect / hovenier. Dat is net zoiets als je interieur overlaten aan een stylist: dan wordt het vast wel móói maar het voelt voor mij niet "eigen". Onze tuin gaat wel duurder worden, maar dat is vooral omdat er twee grote (en stervende) bomen gekapt moeten worden. Ze zijn twee keer zo hoog als ons huis, dus dat kunnen we niet zelf. Daarna ga ik de hele tuin omspitten en gras zaaien. Uiteindelijk wil ik een moestuin en borders met bloemen maar ik weet nog niet hoe ver ik dit jaar ga komen. Het heeft voor mij geen haast in ieder geval.
quote:heavenorhell schreef op 14 februari 2016 @ 13:19:

[...]





Ik ga dit jaar ook onze tuin aanleggen, maar ik zou dat nooit uit handen willen geven aan een architect / hovenier. Dat is net zoiets als je interieur overlaten aan een stylist: dan wordt het vast wel móói maar het voelt voor mij niet "eigen". Onze tuin gaat wel duurder worden, maar dat is vooral omdat er twee grote (en stervende) bomen gekapt moeten worden. Ze zijn twee keer zo hoog als ons huis, dus dat kunnen we niet zelf. Daarna ga ik de hele tuin omspitten en gras zaaien. Uiteindelijk wil ik een moestuin en borders met bloemen maar ik weet nog niet hoe ver ik dit jaar ga komen. Het heeft voor mij geen haast in ieder geval.



Idd,

Hier gaat de tuin ook op de schop komende zomer. Tegels blijven grotendeels liggen, want zijn helemaal netjes en liggen recht. We verplaatsen 1 plantenborder, waar we de randen van afwerken met op zijn kant inde grond gezette grindtegels (gratis van de buren :P) Schutting gaan we vervangen samen met de buren, zelfmaak met goede kwaliteit hout zodat het lang goed blijft, we willen hier voorlopig toch niet weg. Verder overkappen we de achterkant van de tuin (trekken schuine schuurdak door) zodat we een veranda hebben waar we in de schaduw kunnen zitten. Hiervoor wordt hout gebruikt (oa lange balken) die overbleven na onze nokverhoging 1,5 jaar geleden. Verwacht ongeveer hetzelfde bedrag kwijt te zijn, en dat gaat vooral zitten in de schutting vervangen. Hoop wel dat het deze zomer redelijk klaar komt, maar dat heeft meer te maken met 2 kleine kinderen waarbij een zooi in de tuin toch iets minder handig is :P
Ik heb binnenkort hulp van familie met alle huidige zooi eruit halen en er grond bij in storten, en daarna ga ik rustig verder. Ik hoop voor de zomer klaar te zijn dat is wel het streven. Ik moet wel zeggen dat bij haar de tuinarchitect een paar leuke ideeën had waar ze zelf niet op kwam, dus ik kan me voorstellen dat je iemand een keer betaald om met je mee te kijken en denken voor een paar dingen. De hele inrichting daarentegen.. Dat zou ik wel weer zelf doen.
Wij hebben het vorig jaar laten doen.

Hebben wel alles laten doen omdat ik binnen korte tijd 3x geopereerd zou worden (ongepland) en omdat manlief mij moest verzorgen.

Hebben 2 hoge borders laten maken en de rest grote tegels van 60x60cm.

Heb wel stiekem een extra m2 aan mijn moestuin toegevoegd. (Een echte groentetuin gaat hem niet worden)

Heb de oude wasmachine bak bewaard om daar straks de courgetteplanten in te zetten . Deze plaats ik op wieltjes zodat ik ze onder het afdak kan zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven