wat niemand je vertelt over zwanger zijn

13-02-2016 17:17 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het leek mij leuk hier de rare, onverwachte kanten van zwanger zijn met elkaar te delen. Zoiets als het topic "Bevallen, de taboes!", hopelijk met dezelfde hilarische inslag



quote:Kippenmama schreef op 14 februari 2016 @ 08:58:

Dat de ingedaalde baby best oncomfortabel is met fietsen, lopen, opstaan.. AllesOch ja, dat was ik al weer helemaal vergeten. Eind eerste zwangerschap niet meer gefietst toen baby was ingedaald, want dat voelde alsof ik zo op zijn hoofdje ging zitten
Alle reacties Link kopieren
En dat het een taboe is, dat je zwanger-zijn echt niet leuk vindt

Ik vond het de eerste keer nog wel oke, nog bijzonder en speciaal. Maar bij de tweede heb je alles al een keer meegemaakt. Toen overheersde alleen maar hoe zwaar ik het vond.

Moe, ovegeven, ik kwam niet aan, baby nam alle voedingsstoffen en kwaaltjes, kwaaltjes, kwaaltjes. Mijn lichaam is niet zo goed in zwanger-zijn.

Bevallen kan ik dan weer wel. In alle rust, thuis, geen knip, geen scheur, binnen half uurtje sta ik weer onder de douche vooral opgelucht dat het over is. De zwangerschap over is, niet zozeer de bevalling.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 14 februari 2016 @ 09:07:

En dat het een taboe is, dat je zwanger-zijn echt niet leuk vindt

Ik vond het de eerste keer nog wel oke, nog bijzonder en speciaal. Maar bij de tweede heb je alles al een keer meegemaakt. Toen overheersde alleen maar hoe zwaar ik het vond.

Moe, ovegeven, ik kwam niet aan, baby nam alle voedingsstoffen en kwaaltjes, kwaaltjes, kwaaltjes. Mijn lichaam is niet zo goed in zwanger-zijn.

Bevallen kan ik dan weer wel. In alle rust, thuis, geen knip, geen scheur, binnen half uurtje sta ik weer onder de douche vooral opgelucht dat het over is. De zwangerschap over is, niet zozeer de bevalling.



Ooh lilalinda wat fijn voor je!! Zwanger zijn vond ik geweldig maar in bevallen ben ik niet zo goed. Ben altijd blij om te horen dat het echt kan: op een rustige manier bevallen. Heb het bij vriendinnen ook gezien/gehoord. Maar nee, mij is het niet gelukt



Mooi om te lezen hoe verschillende we allemaal zijn als mensen!
Alle reacties Link kopieren
Dat je zin hebt in de vreemdste dingen op de meest bizarre tijdstippen een dan heel onredelijk gaat lopen doen als dat niet kan. Ik wou vannacht om half drie zure room maar manlief wou niet even naar de nachtwinkel. Tranen met tuiten!



Dat iedereen je ongevraagd allerlei verhalen gaat vertellen. Ik word heel chagrijnig van vrouwen die mijn kwaaltjes minimaliseren.

"ik ben vreselijk moe"

"ooh maar nu heb je nog geen andere kinderen. Toen ik zwanger was, had ik nog een peuter rondlopen!"

Whaaaa!!!
quote:Tulpenbol_boterbloempje schreef op 14 februari 2016 @ 10:14:

Dat je zin hebt in de vreemdste dingen op de meest bizarre tijdstippen een dan heel onredelijk gaat lopen doen als dat niet kan. Ik wou vannacht om half drie zure room maar manlief wou niet even naar de nachtwinkel. Tranen met tuiten!



Dat iedereen je ongevraagd allerlei verhalen gaat vertellen. Ik word heel chagrijnig van vrouwen die mijn kwaaltjes minimaliseren.

"ik ben vreselijk moe"

"ooh maar nu heb je nog geen andere kinderen. Toen ik zwanger was, had ik nog een peuter rondlopen!"

Whaaaa!!!

Ik heb het gelukkig heel anders meegemaakt, natuurlijk wel eens een dag met dreumes dat ik dacht: pfoe, dat was me een dagje wel. Maar als structureel zwaarder dan de eerste zwangerschap heb ik het niet ervaren.



Kan dus ook heel anders gaan in de tweede zwangerschap, dus dat je gewoon heel moe bent geloof ik erg graag.
Alle reacties Link kopieren
- dat je soms met week 17 je gewone kleren nog aan kan, omdat je voor de zwangerschap dik was en de baby nu al jouw buikvet opeet, dus dat er feitelijk bijna niets verandert

- dat zwangerschapsmisselijkheid makkelijk nog tot week 17 kan duren (god weet hoe lang het daarna nog aanhoudt)

- dat als je het internet mag geloven, je 40 weken alleen op bed mag liggen, water drinken en doodgekookte groente mag eten

- dat zwanger zijn gewoon ruk is

- dat je om kleine dingetjes kan ontploffen en mensen eigenlijk heel hard wil slaan, maar daar nog net te fatsoenlijk voor bent

- dat je om de kleinste dingen enorm hard moet huilen

- dat je soms enorm geil bent en je vent de kleren van het lijf wilt rukken
WAAROM hebben vrouwen de godsgruwelijk irritante neiging om alles wat jijzelf vertelt ofwel te bagatelliseren ofwel omver te blazen met hun overtreffende trap verhaal en dus de onderliggende boodschap dat je eigenlijk maar een mietje bent. Wat is dit ? Een wedloop wie de grootste bikkel is? Echt op dat soort momenten vind ik vrouwen maar stom. Nogmaals hulde aan dit topic.
Mensen in mijn omgeving snappen niet dat ik het graag wil hebben over hoe IK me voel en nee dat is geen uitnodiging om het gesprek acuut over te nemen met je eigen verhalen. Die heb ik namelijk allemaal al aangehoord toen mijn vriendinnen zelf zwanger waren. Over and over and over.
Alle reacties Link kopieren
Ik had er al eerder over geschreven maar ik verbaas me dus wel over dat mensen je niet geloven als je zegt dat jongen/meisje je niet uitmaakt. Dat ze dan zeggen: "nee hoor, heb je echt wel. zeg het maar gewoon eerlijk"



Daar word ik echt heel kwaad van, en het voelt alsof ik mijn baby daarmee "besmet". Ik smelt evenveel bij de gedachte aan een klein jongetje als bij een klein meisje, maar volgens je omgeving ben je dus eigenlijk niet blij met 1 van de 2, ondanks dat dat geslacht er misschien wel uitkomt. Neem gewoon aan wat ik tegen je zeg, puh.
quote:ChuckTaylor schreef op 14 februari 2016 @ 10:42:

WAAROM hebben vrouwen de godsgruwelijk irritante neiging om alles wat jijzelf vertelt ofwel te bagatelliseren ofwel omver te blazen met hun overtreffende trap verhaal en dus de onderliggende boodschap dat je eigenlijk maar een mietje bent. Wat is dit ? Een wedloop wie de grootste bikkel is? Echt op dat soort momenten vind ik vrouwen maar stom. Nogmaals hulde aan dit topic.Opscheppen over je horrorbevalling, of over hoe weinig slaap je hebt of met hoeveel kwalen je worstelt, is de vrouwelijke equivalent van wedstrijdje verplassen. Echt waar...
Alle reacties Link kopieren
quote:Tulpenbol_boterbloempje schreef op 14 februari 2016 @ 10:14:

Dat je zin hebt in de vreemdste dingen op de meest bizarre tijdstippen een dan heel onredelijk gaat lopen doen als dat niet kan. Ik wou vannacht om half drie zure room maar manlief wou niet even naar de nachtwinkel. Tranen met tuiten!



Dat iedereen je ongevraagd allerlei verhalen gaat vertellen. Ik word heel chagrijnig van vrouwen die mijn kwaaltjes minimaliseren.

"ik ben vreselijk moe"

"ooh maar nu heb je nog geen andere kinderen. Toen ik zwanger was, had ik nog een peuter rondlopen!"

Whaaaa!!!Ja. Dit dus. Gaan zij even bepalen dat dat wat jij voelt nu, niet relevant is. Dat is het wél!
Alle reacties Link kopieren
quote:mjdlh schreef op 14 februari 2016 @ 10:52:

Ik had er al eerder over geschreven maar ik verbaas me dus wel over dat mensen je niet geloven als je zegt dat jongen/meisje je niet uitmaakt. Dat ze dan zeggen: "nee hoor, heb je echt wel. zeg het maar gewoon eerlijk"



Daar word ik echt heel kwaad van, en het voelt alsof ik mijn baby daarmee "besmet". Ik smelt evenveel bij de gedachte aan een klein jongetje als bij een klein meisje, maar volgens je omgeving ben je dus eigenlijk niet blij met 1 van de 2, ondanks dat dat geslacht er misschien wel uitkomt. Neem gewoon aan wat ik tegen je zeg, puh.



Inderdaad! Helemaal als je er al 1 of meer van hetzelfde geslacht hebt rondlopen is de volgende zwangerschap alleen maar om er 1 van het andere geslacht te krijgen .

Zelfs de meest nuchtere mensen blijken dat te geloven....
quote:deeleen schreef op 14 februari 2016 @ 11:45:

[...]





Inderdaad! Helemaal als je er al 1 of meer van hetzelfde geslacht hebt rondlopen is de volgende zwangerschap alleen maar om er 1 van het andere geslacht te krijgen .

Zelfs de meest nuchtere mensen blijken dat te geloven....Ja mij maakt dat ook helemaal niet uit, alleen jongens, alleen meisjes of van allebei wat. Is allemaal leuk, denk ik.
quote:Honeymoonquiz schreef op 14 februari 2016 @ 11:48:

[...]



Ja mij maakt dat ook helemaal niet uit, alleen jongens, alleen meisjes of van allebei wat. Is allemaal leuk, denk ik.

Ja precies, geen enkele voorkeur.



Bij mijn eerste was iedereen er van overtuigd dat het een meisje was. De een zag het aan mijn buik, de tweede zag het aan mijn handlijnen, de derde zag het aan mijn aura, de vierde kon het afleiden uit wat ik wel en niet kon eten en de vijfde zag het aan de manier waarop haar kat op mijn schoot plofte. Ze waren wel eensgezind moet ik zeggen.



Maar waar komt toch die drang vandaan dat iedereen uit allerlei bakerpraatjes denk af te moeten leiden wat voor baby je in je buik hebt? En dat ik daar op zit te wachten? Wacht toch gewoon af, tot 20-weken-echo of tot geboorte!



Het was overigens een jongetje ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:ZsaZsa2015 schreef op 14 februari 2016 @ 11:30:

[...]





Ja. Dit dus. Gaan zij even bepalen dat dat wat jij voelt nu, niet relevant is. Dat is het wél!Juist! Je voelt je dan zo'n miepert want zij hadden het allemaal véél zwaarder... Soms wil je gewoon lekker klagen zonder meer, toch?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook geen fan van zwangerschap, kraamtijd was ook geen feest. Bevallen vond ik, ondanks dat het wel lang duurde, minder probleem. Wilde wel een tweede kind, nu zwanger van nr twee, maar wederom geen roze wolk hoor. Maar weet nu wel weer wat ik niet gemist heb in de jaren ertussen. Mijn ergernissen:

- aambeien, kwamen vorige keer pas in de laatste weken, nu sinds vorige week. Au!

- bemoeienis: flinke porties, van familie tot collega's (die laatste afkappen is gelukkig erg makkelijk). Ik mag echt wel een kopje koffie / glas cola hoor!

- En ja, het gaat prima, zwanger zijn en fulltime werken. Geloof niet dat een dag thuis met mijn peuter minder vermoeiend is dan een dag op kantoor.

- merken dat je steeds minder kan doen, je lijf je sneller terug roept naarmate de weken vorderen, maar ik mezelf daardoor alleen een mietje vind.

- Hier weet ik niet of onze nr twee j/m wordt, wil ik niet weten. Maakt mij ook inderdaad echt niets uit :-) Standaard antwoord op de vraag wat het wordt is bij mij "een baby", op de vraag of ik geen voorkeur heb antwoord ik nu "een meisje, want daar hebben we al genoeg kleertjes voor". De gezichten die je dan ziet zijn echt priceless!

- voel me nogal lelijk. Veel mensen die mijn buik (27 wkn) mooi vinden, maar ik vind mezelf nu al een mini-walvis (binnenkort te veranderen in walvis en maxi-walvis).

- opstaan van de bank aan het einde van de dag: standaard harde buik, feest



Succes voor iedereen die de zwangerschap ook niet zo boeiend/stom vinden, het is inderdaad nog een taboe. Ik blijf verkondigen dat het niet zo'n feest is, in de hoop dat er ook andere geluiden de ronde blijven gaan! De baby vind ik wel lief hoor, die kan er weinig aan doen :-)
Dingetje bij mij is dat ik niet langer dan een kwartier durf auto te rijden. Door de vermoeidheid. Ik heb al hazenslaapjes op parkeerplaatsen gedaan de afgelopen weken. Mijn ogen kunnen zomaar boem dichtvallen zoals eergister aan de balie van de apotheek. Overdag slaap ik ook veel en heb ik constant dichtzakkende zware oogleden. Nu sinds eergister een oogdruppel want het gebrek aan traanvocht zorgt ook voor prikkende vermoeide ogen maar het helpt nog niet gek veel.

Terwijl ik dit typ vallen mijn ogen langzaam weer dicht zzzzzz.
Alle reacties Link kopieren
quote:ChuckTaylor schreef op 14 februari 2016 @ 12:34:

Dingetje bij mij is dat ik niet langer dan een kwartier durf auto te rijden. Door de vermoeidheid. Ik heb al hazenslaapjes op parkeerplaatsen gedaan de afgelopen weken. Mijn ogen kunnen zomaar boem dichtvallen zoals eergister aan de balie van de apotheek. Overdag slaap ik ook veel en heb ik constant dichtzakkende zware oogleden. Nu sinds eergister een oogdruppel want het gebrek aan traanvocht zorgt ook voor prikkende vermoeide ogen maar het helpt nog niet gek veel.

Terwijl ik dit typ vallen mijn ogen langzaam weer dicht zzzzzz.Oeh dat vind ik wel heel heftig!even bemoeien maar zijn je ijzer,suiker en schildklier op peil?
Ik heb bloed laten prikken en daar is niks geks uitgekomen.



Dit is ongeveer mijn hoofd de hele dag



Alle reacties Link kopieren
sterkte! @ChuckTaylor (en ook alle andere zwangeren die het heel zwaar hebben)
Alle reacties Link kopieren
Gisteren was ik met vriendinnen (allemaal al kinderen) en zei dat de baby schopt en ik het geen prettig gevoel vind, werd ik hard uitgelachen en "wacht maar" en "als dit al zeer doet nou dan krijg je het nog heel zwaar". Terwijl het helemaal geen zeer doet, ik vind het soms gewoon een beetje eng. Nu 19 weken trouwens.



Dat mensen het heel erg raar vinden als je aan het begin van hun horrorbevalling zegt "ik wil het echt niet weten, vertel het me maar eens als ik zelf bevallen ben" en dan gewoon doorgaan.



Dat mensen zeggen dat je waggelt, nu al. Nee, ik loop mn hele leven al zo raar haha.



Dat mensen die niet werken tegen je zeuren over hoe druk ze het hebben en hoe moe ze zijn, terwijl jij fulltime werkt en tegelijkertijd een baby bouwt. En dat je daar echt belachelijk fel op kunt reageren voordat je het zelf doorhebt.



En vooral vind ik het soms verbazingwekkend dat de wereld gewoon hetzelfde blijft terwijl voor ons alles verandert. Tegen de vriendengroep vertelde ik dat ik zwanger ben, direct erna zei een vriend "oh leuk, ik heb ook nieuws, heb vandaag een huis gekocht". En ik was oprecht heel verbaasd want ik vond mijn nieuws echt het belangrijkste nieuws dat de wereld ooit heeft gekend haha. Gelukkig vond de rest het ook wel raar dat hij dat zo deed.
Per aspera ad astra.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tulpenbol_boterbloempje schreef op 14 februari 2016 @ 12:01:

[...]





Juist! Je voelt je dan zo'n miepert want zij hadden het allemaal véél zwaarder... Soms wil je gewoon lekker klagen zonder meer, toch?



Ja. En dat jij jouw zwangerschap zo beleeft, daar hebben zij helemaal niets over te zeggen. Gebrek aan empathie van die anderen.

Je wilt gewoon lekker klagen en dan is het fijn als anderen gewoon even luisteren.
Heb 22 feb weer controle en ga dan wel even vragen of ze ook op ijzer geprikt hebben want die symptomen lijken verdacht veel op waar ik mee kamp.
Al bedenk ik me net dat ik dat wel frappant zou vinden want sinds ik zwanger ben heb ik mijn voedsel al aardig aangepast. Zo eet ik donker volkorenbrood, brintapap en maak ik met de sapcentrifuge vers bieten/wortelsap wat ik aanleng met vers sinaasappelsap (vitamine C verhoogt de opname van ijzer) en op mijn volkorenbrood doe ik appelstroop. Regelmatig gaat er ook een handje nootjes in en ik eet sowieso veel fruit nu.

Ook eet ik zeker 1 x per week iets van bonen (chili con carne of witte bonen in tomatensaus) en slik ik foliumzuur.
quote:laurabb schreef op 14 februari 2016 @ 11:22:

[...]





Opscheppen over je horrorbevalling, of over hoe weinig slaap je hebt of met hoeveel kwalen je worstelt, is de vrouwelijke equivalent van wedstrijdje verplassen. Echt waar...laurabb in "wat niemand je vertelt over zwanger zijn"



Een collega zei toen ik iets mompelde over een ruggenprik willen hebben: "ooh ja, sommige vrouwen zijn gewoon heel kleinzerig." Om vervolgens in geuren en kleuren te vertellen hoe zij een keizersnee en pijnbestrijding had geweigerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven