Hekel aan feestjes...

13-09-2015 13:05 1879 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb -persoonlijk- een beetje een hekel aan sommige, niet alle, feestjes.

Aan verjaardagen, waarbij iedereen in een kringetje zit op een harde keukenstoel. Natuurlijk mag iedereen dat zelf weten. Dus iedereen kan in dit topic laten weten of hij/zij het ermee eens is. Zonder elkaar aan te vallen.

(Oorspronkelijke openingspost veranderd; eigen mening afgezwakt, humor eruit gehaald, hopelijk nu minder kans op misverstanden)
Missie, het enige wat je steeds doet is iedereen quoten en belachelijk maken. Als alles hier je zo stoort, dan kun je toch naar een ander topic gaan?
quote:ikbenik schreef op 26 februari 2016 @ 23:41:

Missie, het enige wat je steeds doet is iedereen quoten en belachelijk maken. Als alles hier je zo stoort, dan kun je toch naar een ander topic gaan? Misschien moet je het niet allemaal zo serieus opvatten. Bekijk het met een knipoog.
LOEP ME MAAR aub.
Over feestjes gesproken, ik ben wel even benieuwd naar jullie mening.

Een collega van mij heeft twee dochters. De oudste wordt bijna zes. Vorig jaar (toen ze dus vijf werd) zijn ze met haar kinderfeestje naar zo'n binnenspeeltuin geweest. Mijn collega zei toen wel: 'Wat moeten we in vredesnaam gaan doen als ze tien, elf, twaalf wordt.... Weekendje Disneyland Parijs of zo?'

Ik vertelde toen dat ik, toen ík kind was (maar dan spreken we wel over meer dan dertig jaar geleden) de feestjes bij kinderen thuis het allerleukst vond. Koekhappen, Bingo spelen, cadeautjes verstoppen, dat soort dingen. Hij keek me aan of ik gek was.

Kunnen zulke feestjes tegenwoordig echt niet meer? Móet je per se weg met het hele spul? Ik heb zelf geen kinderen, ik weet niet wat ik zou doen. Misschien ook wel kiezen voor het 'gemak' van een georganiseerde middag, al kost het natuurlijk wel een lieve duit.

En ik heb het nu wel over de leeftijd van zes, zeven jaar. Ik kan me voortellen dat je kinderen van twaalf niet meer enthousiast maakt voor Ezeltje prik.
Ik heb jongens; wij gaan dus wel buiten de deur. Die van mij zijn wel rustig, maar bij die 5 of 6 andere jongens zitten er altijd wel een paar die je niet in een kleine woonkamer kunt hebben. Ik was eerst ook altijd vóór thuis, vond het wat onzin om weg te gaan, maar als je eens een paar jongetjes in je huis hebt gehad dan ben je om :-) We hebben wel eens thuis verzameld. Dat was al erg genoeg.

Overigens valt het wel mee met de kosten. Als je thuis blijft heb je ook een flinke taart nodig, materialen voor de activiteiten, cadeautjes voor de winnaars van de spelletjes, snacks, drinken..... Bij de binnenspeeltuin zijn ze én de hele tijd aan het spelen, én ze weten dat er alleen maar ranja is enz. Thuis krijg je denk ik meer gezeur over drinken en eten, en wil je wat meer variatie aanbieden. Wij zijn de laatste keer ergens geweest waar je voor 10 euro per kind klaar was.
Echt niet dat ik tien tot twaalf kinderen uit die leeftijdsgroep thuis ga entertainen Daarom doen wij de kinderfeestjes buiten de deur. Goedkoop is het niet maar ik teken blind voor alle kosten.
Oké, dat zijn al twee duidelijke meningen.

Alleen vraag ik me af waarom het vroeger dan blijkbaar wél kon.

Laten we het er maar op houden dat de tijden veranderd zijn.
Heb bij mijn kinderen meerdere kinderfeestjes gehad. Van zwemmen in overdekt zwembad, huifkartocht, thuis oud-Hollandse spellen doen (blikken omgooien enz.) (kun je alleen bij goed weer) tot een zelf-uitgezette speurtocht door het bos.

Het overdekte zwembadfeestje viel echt reuze mee als je de prijs vergelijkt met thuis bezig houden, want thuis begin je met koek, spelletjes, frietjes en fris, en altijd gezeur "maar ik wil liever...?" Bij de entreeprijs van het zwembad zat een frietje met snack, pakje of blikje fris en ijsje (beter vooraf reserveren en zeggen dat het een kinderfeestje is) en de kinderen vinden het water geweldig. Daarna zet je de kinderen een voor een thuis af, en zelf kom je thuis in een net schoon opgeruimd huis.
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 27 februari 2016 @ 09:51:

Het overdekte zwembadfeestje viel echt reuze mee als je de prijs vergelijkt met thuis bezig houden, want dan begin je met koek, spelletjes, frietjes en fris, en altijd gezeur "maar ik wil liever...?" Bij de entreeprijs van het zwembad zat een frietje met snack en blikje fris (beter vooraf reserveren en zeggen dat het een kinderfeestje is) en de kinderen vinden het water geweldig. Daarna zet je de kinderen een voor een thuis af, en zelf kom je thuis in een net schoon opgeruimd huis.[/fgcolor]Klinkt ook eigenlijk wel veel beter ja.
Ik moet er trouwens ook wel bij vermelden dat ik als kind enorm last van wagenziekte had, en daarom dus ook niet graag met de auto ergens naartoe ging. Ik weet nog dat we met een hele club kinderen in de achterbak van een auto werden geladen (tegenwoordig zou je een boete krijgen van hier tot Jericho, maar in die tijd mochten kinderen bij een aanrijding nog door de voorruit geslingerd worden), om naar de film 'Sneeuwwitje' te gaan. Ik zal jullie de details besparen, maar als ik nu Sneeuwwitje zie word ik nog misselijk
Kinderfeestje thuis vonden ze hier ook leuk, maar ergens naar toe leuker. Ze mogen bij mij kiezen, veel kinderen thuis en zo veel als plek in twee auto's ergens anders. De oudste twee hebben 1 keer gekozen voor thuis. Dat waren niet de goedkoopste feestjes, porselein verf om mokken te beschilderen is niet goedkoop. Het hoeft helemaal niet steeds duurder, zwemmen is niet zo duur en schaatsen was bijvoorbeeld maar 5 euro per kind.
quote:Lotte35 schreef op 27 februari 2016 @ 09:51:

Oké, dat zijn al twee duidelijke meningen.

Alleen vraag ik me af waarom het vroeger dan blijkbaar wél kon.

Laten we het er maar op houden dat de tijden veranderd zijn.Vroeger waren de kinderfeestjes kleiner. Zes kinderen hier over de vloer trek ik nog wel, meer dan tien absoluut niet. Wij wonen overigens in het centrum en het gebeurt maar heel weinig dat kinderen met een auto ergens heen moeten. Hier gaat bijna alles lopend of met de fiets.
De denkfout van je collega is dat het ieder jaar groter, luxer, duurder zou moeten. Dat is natuurlijk niet zo. Juist als ze twaalf zijn willen ze graag een feestje thuis, slaapfeestje. Denk dat je collega ze dan met liefde naar een pretpark zou brengen om 2 uur 's nachts
quote:Marana_ schreef op 27 februari 2016 @ 10:10:

De denkfout van je collega is dat het ieder jaar groter, luxer, duurder zou moeten. Dat is natuurlijk niet zo. Juist als ze twaalf zijn willen ze graag een feestje thuis, slaapfeestje. Denk dat je collega ze dan met liefde naar een pretpark zou brengen om 2 uur 's nachts Ghehehe, dat denk ik ook
Inderdaad, als ze iets ouder zijn kan het juist weer wel thuis. Hier hebben we de 4e en 5e verjaardagen wel thuis gevierd. Ik verwacht de feestjes eigenlijk tot en met de 9e verjaardag buiten de deur te vieren en daarna weer thuis.
Dat klinkt eigenlijk best logisch, Pink-Ink. Als ze jonger zijn, zijn het toch wat meer ongeleide projectielen vaak.
quote:ikbenik schreef op 25 februari 2016 @ 22:54:

Ik heb niemand 'geschoffeerd' , bgb. Relax, alles is gewoon goed gekomen. Ja, ik had (thuisgekomen van mijn werk), mijn (werk-)uniform uitgedaan en mijn pyjama aan gedaan, nee, dat is niet echt een pyjama, meer een joggingbroek met longshirt erop, en daar een badjas overheen (ben ik dit nu werkelijk aan het uitschrijven? ), iedereen heeft lekker gegeten en gedronken, EN er bleek toen ze weg waren nog tijd over te zijn voor gesprekjes met de kids en een Netflix serie.

Dit topic gaat niet over hoe (on-) gastvrij ik ben, en of ik wel of niet correct met mijn schoonouders omga. Het gaat over het in balans houden van je agenda, en het gevoel hebben (soms) om geleefd te worden. En hoe je in de praktijk je grenzen kunt bewaken, en genoeg tijd kunt vrijmaken voor al die balletjes die je in de lucht houdt. Ik vind dat best lastig, en zie om me heen meer mensen die op zoek zijn naar een goede balans hierin.

Schrijf gerust mee, dit is een open forum.

Maar mss kun je dan ook wat vertellen over hoe jij dingen ziet, beleeft of aanpakt. Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Ik heb in het begin ook mee geschreven, daarom komt dit topic bij mij ook steeds naar boven als zijnde " favoriet " . Maar dit topic ging niet - lang - over saaie, zoute, snertfeestjes, het ging over liever totaal met rust gelaten worden, over familie die het om te beginnen al helemaal nooit goed kunnen doen.

Dan kan ik wel vertellen dat ik dol ben op onverwachtse bezoekjes, mensen die spontaan blijven eten, op grootse feestjes met muziek en dansen , maar ik denk niet dat dat echt veel toevoegt. Dat verandert jullie niet en jullie veranderen mij niet.

Maar zo af en toe lees ik iets wat ik echt stuitend vindt en dan reageer ik. Dat stuitende is dan hoe " jullie " reageren op mensen die anders zijn. Want jullie willen graag in jullie waarde gelaten worden als zijnde niet zulke sociale mensen, maar dat willen mensen in jullie omgeving net zo goed, lijkt mij.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:ikbenik schreef op 26 februari 2016 @ 23:41:

Missie, het enige wat je steeds doet is iedereen belachelijk maken. Uuuuh volgens mij kunnen jullie dat heel goed zelf.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 27 februari 2016 @ 10:29:

[...]

Uuuuh volgens mij kunnen jullie dat heel goed zelf.Hoe bedoel je dat?
quote:reisa1978 schreef op 27 februari 2016 @ 10:00:

Dat waren niet de goedkoopste feestjes, porselein verf om mokken te beschilderen is niet goedkoop. Het hoeft helemaal niet steeds duurder, zwemmen is niet zo duur en schaatsen was bijvoorbeeld maar 5 euro per kind.

Dat geloof ik direct; dat thuis vieren ook helemaal niet goedkoop is.

Wel een leuk idee trouwens, om mokken te gaan beschilderen.
quote:Lotte35 schreef op 27 februari 2016 @ 09:58:

Ik moet er trouwens ook wel bij vermelden dat ik als kind enorm last van wagenziekte had, en daarom dus ook niet graag met de auto ergens naartoe ging. Ik weet nog dat we met een hele club kinderen in de achterbak van een auto werden geladen (tegenwoordig zou je een boete krijgen van hier tot Jericho, maar in die tijd mochten kinderen bij een aanrijding nog door de voorruit geslingerd worden), om naar de film 'Sneeuwwitje' te gaan. Ik zal jullie de details besparen, maar als ik nu Sneeuwwitje zie word ik nog misselijk

Ik betaal ook graag wat meer als ik dan het huis nog gewoon 'heel' heb na het feest. We hebben het hier een paar keer thuis gevierd; spelletjes, zelf taartjes versieren, lege puzzels gekocht en laten verven, de kadootjes verstoppen en laten zoeken mbt 'koud-warm'- aanwijzingen, schminken, verkleden. Was voor de kinderen wel leuk, maar ook erg bewerkelijk. Je moet toch in de gaten houden of iedereen het wel leuk heeft, niets kapot maakt of dat de verf niet tegen je muren komt, en met een grotere groep is je huiskamer echt te klein.

We zijn ook ooit met de hele bende naar een theatervoorstelling in de plaatselijke bieb geweest, verkleed naar een dierentuin en speeltuin gegaan, toen ze wat ouder werden naar een disco-rolschaatsbaan, maar het meeste van de feestjes zijn toch gevierd bij een indoor speeltuin. Dat bleek toch het fijnste. Daar idd een grote kan ranja op tafel, snoep, friet, en dan konden ze lekker hun energie kwijt. Dansen op K3, rennen, klimmen, trampolinespringen etc. De hele boel DAAR weer op laten halen; erg praktisch.
quote:Pink-Ink schreef op 27 februari 2016 @ 10:00:

[...]

Vroeger waren de kinderfeestjes kleiner. Zes kinderen hier over de vloer trek ik nog wel, meer dan tien absoluut niet. Wij wonen overigens in het centrum en het gebeurt maar heel weinig dat kinderen met een auto ergens heen moeten. Hier gaat bijna alles lopend of met de fiets.

Ja, idd, 6 kids of 10, dat maakt heel veel uit.

Hier mochten ze steeds hun leeftijd aan kinderen uitnodigen. Dus als ze 6 jaar werden, dan 5 genodigden plus zichzelf, met 10 jaar mochten er 9 komen etc. De uitzondering is het 'slaapfeestje' trouwens; maximaal 4 slapers. Meer was gewoon niet te doen qua matrassen etc. Bovendien passen er niet meer op de grond van hun slaapkamer en om er dan eentje apart te leggen is ook niet leuk.
quote:Lotte35 schreef op 27 februari 2016 @ 10:24:

Dat klinkt eigenlijk best logisch, Pink-Ink. Als ze jonger zijn, zijn het toch wat meer ongeleide projectielen vaak.Mee eens. Bij die kleintjes is veel meer behoefte om ook fysiek bezig te zijn. Een puzzeltje verven lukt nog nèt, (qua aandchtsboog), maar daarna is er bij de 6 jarigen doelgroep toch echt behoefte om de taart te verteren dmv rennen, klimmen, stoeien etc
Ik heb straks een lunch bij mijn schoonouders, vanwege de verjaardag van schoonzus. Dinsdag een diner omdat schoonvader 70 wordt en volgend weekend een weeekendje weg voor dezelfde verjaardag. En ik ben dol op mijn schoonfamilie, maar dit is een beetje veel van het goede. Ik vraag me af of en wanneer ik de zwangerschapskaart ga spelen, ben vandaag 37 weken zwanger.
quote:Pink-Ink schreef op 27 februari 2016 @ 10:35:

[...]

Hoe bedoel je dat?In badjas aan tafel wanneer je visite hebt, je ergeren aan oma die lekker bezig is met dr kleinkind etc, dat zijn dingen waar je jezelf onsterfelijk belachelijk mee maakt.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hoppala schreef op 27 februari 2016 @ 12:00:

Ik heb straks een lunch bij mijn schoonouders, vanwege de verjaardag van schoonzus. Dinsdag een diner omdat schoonvader 70 wordt en volgend weekend een weeekendje weg voor dezelfde verjaardag. En ik ben dol op mijn schoonfamilie, maar dit is een beetje veel van het goede. Ik vraag me af of en wanneer ik de zwangerschapskaart ga spelen, ben vandaag 37 weken zwanger.

Misschien lukt het je om tijdens dat weekend te bevallen.

Dan heb je meteen je voltallige schoonfamilie op kraambezoek gehad.

Scheelt weer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven