wonen in een chalet/recreatiewoning....

12-07-2007 15:19 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al heel lang op zoek naar een andere woning. Omdat ik alleen ben is kopen bijna geen optie meer gezien de prijzen van tegenwoordig. Voor 110.000 koop je niet veel meer. Huren zou ik ook wel willen maar er is een wachtlijst van minstens 5 jaar. Ik woon nu in een flatje wat ik 8 jaar geleden heb gekocht voor een toen nog redelijke prijs, en hij is zeker in waarde gestegen maar niet zo heel veel. Nu ben ik dol op die vakantiewoningen/chalets, en die zijn betaalbaar!. Maar eigenlijk mag het niet. Volgens de makelaar kan het heus wel mits je een postbus neemt en zorgt dat je minstens 1 week per jaar op vakantie bent. Maar bij navraag van diverse gemeentes mag het ècht niet en kan je eruit gezet worden. En in mijn omgeving zijn de meningen ook verdeeld.

Zijn er hier mensen die mij hier wat over kunnen vertellen?



Alvast bedankt!



Groetjes,

cajean
anoniem_30197 wijzigde dit bericht op 28-10-2007 14:33
Reden: naam toevoegen
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De makelaar wil maar 1 ding en dat is die woning verkopen en daarvoor courtage ontvangen. Ik zou in ieder geval niet afgaan op het oordeel van de makelaar, maar zelf bij de gemeente informeren. Strikt genomen is het zo, dat als er een recreatiebestemming op een woning zit, je daar inderdaad maar een bepaald aantal dagen per jaar mag wonen echter sommige gemeenten hanteren een zgn gedoogbeleid dwz je mag er wel permanent wonen, maar als je de woning wilt verkopen dan moet je dat wel als recreatiewoning doen. De bestemming blijft dan recreatief. Overigens zou ik het zelf niet willen, maar dat is weer een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
zie ook www.vrom.nl dossier recreatiewoningen. Ik denk dat daar zo´n beetje alle antwoorden staan omtrent recreatiewoningen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou maar luisteren naar wat de gemeente je vertelt. Een makelaar heeft namelijk financieel belang bij zijn informatie, een gemeente niet.
Alle reacties Link kopieren
Het min. van VROM, stom dat ik daar niet aan gedacht heb! Bedankt, ik ga meteen even die website bekijken!
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet doen! Door mijn werk krijg ik dagelijks zulke zaken op mijn buroo, en het is altijd ellende.
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet doen! Door mijn werk krijg ik dagelijks zulke zaken op mijn buroo, en het is altijd ellende.
oh? Zo moeilijk kan het anders toch niet zijn. Een woning waar een recreatieve bestemming op rust mag niet gebruikt worden voor permanente bewoning om verstening van de buitengebieden tegen te gaan. Punt. Maar vertel eens? Wat bedoel je met ellende?
Alle reacties Link kopieren


quote: toetyfroety reageerde



Nee, niet doen! Door mijn werk krijg ik dagelijks zulke zaken op mijn buroo, en het is altijd ellende. oh? Zo moeilijk kan het anders toch niet zijn. Een woning waar een recreatieve bestemming op rust mag niet gebruikt worden voor permanente bewoning om verstening van de buitengebieden tegen te gaan. Punt. Maar vertel eens? Wat bedoel je met ellende?







Die bungalow parken staan er toch al, dus die "groene" argumenten gaan niet op. Mensen die ergens permanent wonen zijn vaak stiller dan groepen drinkende en schreeuwende toeristen schat ik zo. En die toeristen zitten in al die recreatie huisjes precies in het vogeltjes broedseizoen. Dus mocht er iemand ook in de winter wonen is dat geen probleem.

Dat het niet mag in dit land komt door die debiele ambtenaren met hun machtsspelletjes en overdreven regelzucht en beleids-overkill. Al die recreatie huizen en appartementen zijn netjes aangesloten op riolering en gas water licht en kabel, dus waarom zou er niemand mogen wonen? Vanwege de Haagse regeltjes.



Ik vind het sowieso absurd dat mensen die keurig in zo'n recreatie huisje wonen en al hun belastingen betalen en zich normaal gedragen als misdadigers worden behandeld in dit land. Terwijl echte criminelen vaak vrijuit gaan of slechts symbolische straffen krijgen. Beschamend optreden van de Nederlandse bureaucratie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al heel lang op zoek naar een andere woning. Omdat ik alleen ben is kopen bijna geen optie meer gezien de prijzen van tegenwoordig. Voor 110.000 koop je niet veel meer. Huren zou ik ook wel willen maar er is een wachtlijst van minstens 5 jaar. Ik woon nu in een flatje wat ik 8 jaar geleden heb gekocht voor een toen nog redelijke prijs, en hij is zeker in waarde gestegen maar niet zo heel veel. Nu ben ik dol op die vakantiewoningen/chalets, en die zijn betaalbaar!. Maar eigenlijk mag het niet. Volgens de makelaar kan het heus wel mits je een postbus neemt en zorgt dat je minstens 1 week per jaar op vakantie bent. Maar bij navraag van diverse gemeentes mag het ècht niet en kan je eruit gezet worden. En in mijn omgeving zijn de meningen ook verdeeld.

Zijn er hier mensen die mij hier wat over kunnen vertellen?



Alvast bedankt!





Ingeschreven staan op een "echt" adres is veel beter. Bijvoorbeeld bij naaste familie of eventueel bij vrienden. Meer geloofwaardig dan een postbus adres.

Jammer ook dat veel huisjes en chalets op erfpacht grond staan. Ik zoek ook iets maar wil het alleen kopen indien het op eigen grond staat.
Alle reacties Link kopieren
Hier kan ik je alles over vertellen omdat ik al sinds 1999 permanent op een camping woon en nog legaal ook.

De camping valt onder de gemeente Roosendaal in Brabant en hier mocht tot zeer recent zich iedereen inschrijven bij de gemeente mits er een goedkeurende brief werd overlegd door de eigenaar.

Nu is het wel zo dat er een hoop gerommel is binnen de gemeente Roosendaal over dit feit, omdat ze er eigenlijk toch van af willen.

Het laatste nieuws was dat iedereen die ingeschreven staat er gewoon mag blijven wonen, maar bij verkoop mag de nieuwe eigenaar zich niet meer inschrijven.



Voor wat betreft het permanente wonen met een postbus of inschrijving bij iemand anders: de zoon van een collega van mij woont op een camping die het hele jaar open is en hij staat bij mijn collega ingeschreven. Hij hoeft niet een bepaalde periode per jaar ergens anders te verblijven. Zit er gewoon 365 dagen per jaar.



Waar je voor moet uitkijken zijn campings waar een aantal maanden per jaar alle faciliteiten worden afgesloten. Dan heb je echt een probleem.



Mijn stacaravan staat overigens te koop, maar staat wel op huurgrond.
Alle reacties Link kopieren
Het blijft moeilijk. Het is in mijn ogen de enige manier om als je niet veel geld hebt toch mooi 'buiten' te wonen. Of überhaupt een huisje te kunnen kopen. Maar ik begrijp de andere kant ook wel. Ik ga in ieder geval wanneer de makelaar iets heeft gevonden eerst de gemeente bellen. Zucht, ik denk dat ik deze droom moet laten varen!
Alle reacties Link kopieren
Het blijft moeilijk. Het is in mijn ogen de enige manier om als je niet veel geld hebt toch mooi 'buiten' te wonen. Of überhaupt een huisje te kunnen kopen. Maar ik begrijp de andere kant ook wel. Ik ga in ieder geval wanneer de makelaar iets heeft gevonden eerst de gemeente bellen. Zucht, ik denk dat ik deze droom moet laten varen!
Je bent niet de enige die een hekel heeft aan die jaren '70 doorzon rijtjes-woningen (Waar ze dan ook nog een godsvermogen voor vragen. Hoe durven ze!;))
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik val hier effe binnen ;)



Woon zelf al sinds 1998 in een recreatiewoning en h et is de gemeente die het toestaat en niet vrom. Van de 183 woningen zijn er denk ik zo'n 170 permanent bewoond.

Hou er wel rekening mee dat niet alles werkt zoals in een 'normaal' huis. Er is hier een beheerder die betaald moet worden. Ieder huis heeft pas sinds 2 jaar een eigen postcode.

Tot voor 3 jaar zaten we op een huiscentrale om te bellen en te internetten (alleen via de telefoonverbinding mogelijk).

Zo zijn er wel meer dingetjes die slechter geregeld zijn of meer geld kosten!



Maar mij bevalt het verder prima hoor
Alle reacties Link kopieren
Ik hoorde toevallig van de week dat een tante van mij precies met ditzelfde bezig is. Zij heeft een recreatiewoning gekocht, inderdaad, om er permanent in te wonen. Haar stadswoning verkocht. Zij wilde ook 'buiten' en rust en een goedkopere woning met meer ruimte en voor minder geld.



Enige inderdaad is wel, ze moet als postadres een ander adres hebben. Zij gebruikt nu het het adres van een vriendin. Het is wel zo dat zij enkele maanden per jaar altijd in het buitenland is voor haar werk, maar ze gebruikt de 'vakantie woning' wel echt als echt huis.



Om haar nieuwe huisje zit een lap grond, eigen grond, en dat moet wel onderhouden worden. Maar dat vindt zij ook wel leuk om te doen.



TO, ik zou zeker niet zo snel opgeven als ik jou was. Ik vind het een erg leuk idee en zeker de moeite waard, als je het echt wilt. Ik zou er zelf niet zo snel opkomen. En niet teveel naar makelaars luisteren, zoals al eerder gezegd, die zijn vooral commercieel natuurlijk. Je kunt zelf ook een hoop vinden hoor, bijna àlles staat gewoon op internet op de diverse huizensites.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook 5 jaar in een gekochte recreatiewoning gewoond. Dit werd gedoogd door de gemeente omdat er gewoon geen starterswoningen waren. Maar er werd wel altijd bijgezegd dat het eigenlijk niet mocht.Natuurlijk om zich in te dekken voor eventueel later.  Ik stond al die tijd nog bij mijn ouders ingeschreven want ik kwam uit het ouderlijk huis en heb dat dus nooit laten veranderen.



Dat van 1 week per jaar op vakantie moeten is trouwens een fabeltje. Ze kijken niet naar hoeveel dagen per jaar je er zit (hoe willen ze dat trouwens gaan controleren??) maar naar waar je ingeschreven staat en je je post e.d. ontvangt, plus er is een keer een onderzoek geweest waarbij ze komen kijken of dat je HOOFDVERBLIJF is. Daar draait het dus om. Dan komen ze kijken en zien ze dat al jouw kleding enzo in dat huis ligt, al jouw spullen, je katten zitten er, enz enz. Dan is aannemelijk dat dat je hoofdverblijf is en is dat bewijs. Maar nu is het nog zo dat de gemeenten zelf beslissen of ze een oogje dichtknijpen of het zelfs gewoon legaal maken. Er is wel op hoger niveau al jaren gedoe over, of ze het nu landelijk definitief gaan verbieden of dat ze het aan de gemeenten overdragen en die zelf een keus moeten maken. Maar dit is al jaren aan de gang en een beslissing komt maar niet. Waar ik toen gewoond heb, was het zo dat ze nu mensen die er al in zitten er tot hun dood laten wonen, maar wie er nu nieuw in komt te wonen wordt per direct geweerd als permanent bewoner. Dit omdat van al die woningen al zeker de helft permanent bewoond werd en sommige mensen er al 20 jaar woonden.



Maar toch woonde ik er niet echt op mijn gemak. Je weet dat het eigenlijk niet mag en steeds was ik bang dat ik eruit moest en je hebt er niet alle mogelijkheden als bij een echt huis. Ik had geen eigen brievenbus, TV en internetaansluitingen gingen wel maar niet via de kabel, alleen via de telefoonlijnen dat ging ook niet altijd goed en ook met gemeentelijke dingen is het raar in elkaar. Ik moest in een andere gemeente van mijn ouders gaan stemmen enzo. Ik voel me nu veel relaxter.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon zelf al 6 jaar in een chalet. Mijn vriend zelfs al een jaar of 15. Het is er heerlijk wonen! 4 jaar geleden hebben wij een nieuw chalet laten bouwen. Niet supergroot (60 m2) maar wel helemaal afgestemd op onze eigen wensen (eigen ontwerp). Voor 65.000 euro waren we klaar. Let wel, je krijgt geen hypotheek voor een chalet, omdat het roerend goed is. Dus dat is een groot nadeel!!! Daarnaast betalen we nog ca. 1500 euro huur enz. per jaar. We hebben een postbus en sinds kort ook een brievenbus op het recreatiepark zelf.

Toevallig komt er volgende week iemand van de gemeente om ons chalet te keuren. Als hij aan de eisen voldoet (brandveilig genoeg enz). komen wij in aanmerking voor een levenslange gedoogvergunning.

Natuurlijk houden we er in ons achterhoofd altijd rekening mee dat we ooit eens weggestuurd kunnen worden en daarom staan we ook gewoon ingeschreven bij de gemeente voor een huurwoning. Maar inmiddels wonen we er heerlijk.......
Alle reacties Link kopieren
@TO:

Ander nadeel van recreatie woningen is dat ze 9 van de 10 keer in een park of kamp liggen. Soms bedragen de parkkosten 2 a 3000 Euro per jaar. Ook heb je idd vaak geen eigen brievenbus, plus in zo'n kamp gelden heel veel regeltjes: wat je in je tuin mag planten, de kleur van je huisje, hoeveel auto's voor de deur, dat je geen schutting mag plaatsen etc.

En de hypotheekrente is niet aftrekbaar voor een recreatiewoning (2de woning).

En er is nog een risico: vaak hebben de wat grotere kampen dure voorzieningen: zoals verwarmd zwembad en opzichter(s) en recreatie ruimtes etc etc. Als daar iets mee gebeurt (brand/personeel arbeidsongeschikt/ongeluk) dan kan het, als ik alles goed heb begrepen, zijn dat alle eigenaren van een huisje in dat park voor de kosten moeten opdraaien. Soms betaalt de verzekering alles maar dat is niet altijd zo blijkbaar.

Veel kleine letters dus in je koopcontract!



(Ik heb ook al gekeken naar een recreatie woning, maar of het huisje is te klein, of ik mag niet met de auto tot bij het huisje rijden, of erfpachtgrond, of extreem hoge parklasten of risico's, en internet-aansluiting kan blijkbaar een probleem zijn soms las ik hier in een van de reacties. Ik wil ook het liefste iets vrijstaands hebben, en veel recreatiehuisjes zijn dat i.t.t. "normale" huizen).
Alle reacties Link kopieren
Mijn hypotheekrente was wel aftrekbaar, ze kijken namelijk naar of het je eerste hypotheek is en dat was het want het was ook mijn eerste huis. Verder waren de kosten van de VVE vrij hoog want er zat ook een zwembad bij ons complex. Wat ik amper gebruikte maar ja, je was ook voor een deel eigenaar van dat zwembad dus moest gewoon alles betalen.
Alle reacties Link kopieren
oh ja, en ik kreeg dus ook gewoon een hypotheek maar slechts voor 90%, voor 10% moet je zelf zorgen bij een recreatiewoning.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon ook al 15 jaar heerlijk in mijn recreatiewoning! Ik sta er ook officieel ingeschreven. Ook heb ik hypotheekaftrek, want ik heb maar 1 hypotheek. Er is af en toe in de media een hoop over te doen, maar Nederland is het enige land in de Europese Unie wara je niet in een recreatiewoning mag wonen. Je begrijpt natuurlijk wel dat de EU NL uitlacht. Ik zou als ik jou was de gok maar wagen. Gisteren hefet ook iemand al een topic over dit onderwerp geopend. Daar staat ook allemaal info. De kans dat je bestraft wordt hiervoor is minimaal. Er is woningnood in NEderland namelijk, en er is niemand die een huiseigenaar op straat zet.....Hooguit dat ze daarmee dreigen, maar hjet is nog nooit gebeurd!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor al jullie reacties, ik leer hier een hoop van! Er zitten nogal wat haken en ogen aan het kopen van een recreatiewoning voor permanente bewoning maar het is niet uitgesloten :-p
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

M'n vriend en ik wonen ook in een recreatie woning. Op eigen grond en heerlijk in het bos op een 4 sterren park met zwembad voor de deur. De gemeente doet absoluut niet moeilijk, maar wij hebben wel allebei ons postadres ergens anders.

Het is echt vrij wonen en ik kan het iedereen aanraden die alleen is, of met z'n tweeën. (met een gezin is het te klein).

Omdat wij in de toekomst graag kinderen zouden krijgen, willen we graag een groter huis en dus staat ons chalet nu te koop. Dus wie nog belang heeft...ha ha.....

Overigens... een hypotheek krijgen lukt wel hoor! Hebben wij ook gewoon dus dat is geen probleem. Het klopt alleen wel dat sommige banken moeilijk doen dus gewoon goed zoeken.

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Freckels in welke gemeente zit jij dan?

Heb je ook internet? En een eigen brievenbus?

Ik bedoel, heb je alles wat je in een gewoon huis ook hebt?

Staat je auto bij t huis?
Alle reacties Link kopieren
vinobianco schreef op 26 oktober 2007 @ 21:50:

Freckels in welke gemeente zit jij dan?

Heb je ook internet? En een eigen brievenbus?

Ik bedoel, heb je alles wat je in een gewoon huis ook hebt?

Staat je auto bij t huis?
Hai! We wonen in de gemeente ommen (overijssel). We hebben inderdaad internet adsl, eigen brievenbus en een oprijlaan voor de auto bij het huis. Alles is eigen grond en we mogen ook verbouwen als we dat willen. Het is dus net als een 'echt' huis alleen dan kleiner. Maar wel weer met de luxe van het park... tennisbaan, zwembad, visvijver etc en in de natuur. Dus kortom wel heerlijk wonen zo.
Alle reacties Link kopieren
Fame schreef op 16 oktober 2007 @ 14:01:

Er is woningnood in NEderland namelijk, en er is niemand die een huiseigenaar op straat zet.....Hooguit dat ze daarmee dreigen, maar hjet is nog nooit gebeurd!




Ik heb mij ook heel lang georienteerd op een recreatiewoning. Maar het klopt niet dat er nooit mensen op straat gezet zijn, dat gebeurd wel zeker. Maar in alle gevallen zijn dat de mensen die ingeschreven staan of willen worden op het recreatie adres.



Daar waar het gedoogd wordt zijn de recreatiewoningen direct twee tot drie keer zo duur. Bijvoorbeeld in Molenpolder (gemeente Maarssen, bij Utrecht) wordt het gedoogd. Alleen als de nieuwe eigenaar kan aantonen dat de vorige eigenaar er x-aantal jaren gewoond heeft kan de nieuwe eigenaar zich inschrijven bij de gemeente op dat adres. Daar staan huisjesparken naast elkaar. Het is daar mega massaal, van buitenwonen is bijna geen sprake meer.



Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat er veel haken en ogen aan vast zaten. Er moet bijvoorbeeld ook toeristenbelasting betaald worden en nog veel meer.. Uiteindelijk is een recreatiewoning net zo duur al reguliere (kleine appartementen) woningen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven