Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 3

26-02-2016 16:44 3006 berichten
Happy new topic!! ;)

Links over besparen, consuminderen etc:

Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

Valhalla vertelt

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

http://lievervoordelig.nl/

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/

Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

Mis je nog een link? Graag via PB

Wil je ook mee meeten? Vul je beschikbaarheid in!! http://doodle.com/poll/pqekv887qfmtdd97
Alle reacties Link kopieren
Oké, extraatje is misschien het verkeerde woord. Maar de inflatie is ook superlaag nu, die gaat ongeveer gelijk op met de rente. Dus daarvoor maakt het niet zoveel uit of de rente hoog of laag is.

Die vermogensrendementsheffing is jammer ja, maar vaak wordt wel gedaan alsof dat om enorme bedragen gaat en je geld flink slinkt, terwijl dat reuze meevalt als je geen tonnen op de bank hebt staan. Bijv., als je als stel 50.000 euro hebt dan betaal je 13,51 euro aan die heffing. Lijkt me dat je als je dat bedrag op je rekening hebt staan je over die 13 euro ook wel heen komt. Ik heb zelf in het verleden ook moeten betalen en ik zag het maar als een teken dat ik het gewoon supergoed heb en ermee bijdraag aan onze maatschappij en anderen die het minder hebben. Net als je wanneer je veel verdient ook in een hogere belastingschijf komt.

En rentenieren van je spaargeld, dat is natuurlijk super, maar ik zie het wel als een ontzettende luxe als dat kan, niet als een soort recht. Eerder stoppen met werken kan ook als je je spaargeld deels en langzaam 'opeet', je kunt dat best uitrekenen want vanaf dat je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt krijg je gewoon pensioen en AOW.
quote:nicole123 schreef op 31 maart 2016 @ 10:27:

Wij hebben veel dingen in neutrale kleuren zonder motiefjes, ik denk dat dat scheelt in het niet gauw erop uitgekeken zijn. Plus karakter, ik ben gewoon niet zo van het vernieuwen en snel iets zat zijn. Ik vind het bijv ook niet erg om regelmatig dezelfde gerechten te eten (bijv elke week 2 dagen achter elkaar spaghetti met altijd dezelfde ingrediënten in de saus), terwijl ik mensen ken die daarvan gruwelen.

Ik had vroeger heel veel frutsels, maar nu helemaal niks meer. Alleen mooie dingen aan de muur. Dat heb ik wel gewisseld bij verhuizingen, ik heb tot nu toe ongeveer 4 jaar in elk huis gewoond en dan was ik in een nieuw huis wel toe aan iets anders. Wat mij geholpen heeft in het wegdoen van alle meuk (hoewel, volgens mij staat er nog een doos op zolder met fotolijstjes enzo, dat moet eigenlijk eens weg) is 1) een flinke hekel aan afstoffen, 2) een impulsieve dreumes die overal met zijn tengels aanzit, 3) geen vensterbanken in ons huidige huis. We hebben nu gewoonweg bijna geen plekken waar je meuk neer kunt zetten, dus dan heb je de verleiding ook niet.Neutrale dingen scheelt denk ik echt veel. Als ik iets nieuws zou gaan kopen zou ik me daar nu wel van bewust zijn. Het voordeel van veeeeel te veel van alles hebben scheelt dat bleek dat we na het weggeven van de Babette-serie we nog meer dan voldoende mokken, theeglazen en koffiekopjes hadden zonder naar iets nieuws uit te hoeven gaan kijken. Hebberig worden van "iets moois" heb ik dan weer niet. Het "probleem" ontstaat echt bij het uitgekeken raken op.
Zouden ruilfeestjes niet iets voor jou zijn NYC? Dan neem je mee waar je op uitgekeken bent en vind je misschien weer iets anders wat je dan mooi vindt. Dat is ook consuminderig en zorgt toch voor variatie. Want je kunt wel willen dat je voortaan alleen maar neutrale dingen koopt, maar misschien ben je wel helemaal niet het type dat van neutrale dingen houdt.
quote:nicole123 schreef op 31 maart 2016 @ 11:16:

Oké, extraatje is misschien het verkeerde woord. Maar de inflatie is ook superlaag nu, die gaat ongeveer gelijk op met de rente. Dus daarvoor maakt het niet zoveel uit of de rente hoog of laag is.

Die vermogensrendementsheffing is jammer ja, maar vaak wordt wel gedaan alsof dat om enorme bedragen gaat en je geld flink slinkt, terwijl dat reuze meevalt als je geen tonnen op de bank hebt staan. Bijv., als je als stel 50.000 euro hebt dan betaal je 13,51 euro aan die heffing. Lijkt me dat je als je dat bedrag op je rekening hebt staan je over die 13 euro ook wel heen komt. Ik heb zelf in het verleden ook moeten betalen en ik zag het maar als een teken dat ik het gewoon supergoed heb en ermee bijdraag aan onze maatschappij en anderen die het minder hebben. Net als je wanneer je veel verdient ook in een hogere belastingschijf komt.

En rentenieren van je spaargeld, dat is natuurlijk super, maar ik zie het wel als een ontzettende luxe als dat kan, niet als een soort recht. Eerder stoppen met werken kan ook als je je spaargeld deels en langzaam 'opeet', je kunt dat best uitrekenen want vanaf dat je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt krijg je gewoon pensioen en AOW..

Dat zou mooi zijn ja maar die berekening klopt helaas niet. Je betaalt effectief 1.2 procent. O samen zie ik. Ja dan kom je ook maar ietsjes boven de grens samen.
quote:chocolatechip schreef op 31 maart 2016 @ 12:59:

Dat zou mooi zijn ja maar die berekening klopt helaas niet. Je betaalt effectief 1.2 procent. Ik heb het niet precies nagerekend, maar ik vermoed dat het wel klopt. Je hebt per persoon natuurlijk een vrijstelling van 21K of zo.
zie dat het in 2016 een stuk omhoog gegaan is, je mag samen ruim 48.000 heffingsvrij hebben.
quote:NYC schreef op 31 maart 2016 @ 10:12:

Maar als je allerlei decoratiemeuk bewaart en per seizoen afwisselt heb je dus ook weer ruimte nodig om dat allemaal op te bergen. Bovendien bestaat dan ook nog de kans dat je je er aan gaat "hechten" en dat het paasmandje waar je kind als 2,3,4,5-jarige ieder jaar mee rondliep een dusdanige emotionele waarde krijgt dat je het nooit meer weg kunt doen en je zolder zodoende volgroeit. Maar da's denk ik een ander dilemma.Als ik zoveel zou kopen als ik het liefst zou willen, zou dit inderdaad een probleem zijn. Nu valt het erg mee. Áls ik iets koop voor in huis, is het meestal iets voor aan de muur, en zoiets is relatief makkelijk op te bergen. Maar veel koop ik ook niet, hoor. Alleen voel ik wel de drang om dingen te veranderen of erbij te kopen, en daarom herkende ik mezelf in jouw verhaal. Want met veel van de dingen om me heen is helemaal niets mis, behalve dat ik ze vaak zie.
Ik vind vermogensrendementsbelasting ook een heel eerlijke belasting.

Eigenlijk zou elk soort inkomen gelijk moeten belast worden. Of het inkomen nu uit arbeid of kapitaal komt.
quote:JapjapII schreef op 31 maart 2016 @ 13:27:

Ik vind vermogensrendementsbelasting ook een heel eerlijke belasting.

Eigenlijk zou elk soort inkomen gelijk moeten belast worden. Of het inkomen nu uit arbeid of kapitaal komt.Nee, het is geen eerlijke belasting. De belastingdienst gaat namelijk uit van een rendement van 4%. Vroeger betaalde je belasting over je ontvangen rente, dat was eerlijker dan belasting betalen over een fictief rendement (dat je, zeker met de huidige rentestanden, echt niet krijgt).
Ik was niet zo duidelijk in formulering.

An sich vind ik het eerlijk dat je op elk soort inkomen een zelfde percentage belastingen betaalt, onafhankelijk waarvan dat inkomen komt. Ik hoor net te vaak de redenering dat er op inkomen uit kapitaal (vermogen, spaargeld, huurinkomsten, dividenden,...) geen belasting meer zou moeten betaald worden, omdat dit geld is waar al eens belasting op werd betaald want inkomstenbelasting op geld uit werken).

Een vermogensrendementsbelasting is ook zo' n vorm. Ik ken het Nederlandse systeem niet, vind het moeilijk te beoordelen of het rechtvaardig is.

Nu, betaal je evenveel op inkomen uit sparen, dan op inkomen uit arbeid ? Dan is het rechtvaardig, betaal je minder...dan niet.

Ik betaal zo'n 30 % personenbelasting op mijn loon, maar 30% uit rente...totaal niet. Ik vind dat niet kloppen.
quote:prik schreef op 31 maart 2016 @ 13:31:

[...]

Nee, het is geen eerlijke belasting. De belastingdienst gaat namelijk uit van een rendement van 4%. Vroeger betaalde je belasting over je ontvangen rente, dat was eerlijker dan belasting betalen over een fictief rendement (dat je, zeker met de huidige rentestanden, echt niet krijgt).Dit ben ik wel helemaal met je eens, dat fictieve rendement is belachelijk inderdaad.
quote:nicole123 schreef op 31 maart 2016 @ 11:53:

Zouden ruilfeestjes niet iets voor jou zijn NYC? Dan neem je mee waar je op uitgekeken bent en vind je misschien weer iets anders wat je dan mooi vindt. Dat is ook consuminderig en zorgt toch voor variatie. Want je kunt wel willen dat je voortaan alleen maar neutrale dingen koopt, maar misschien ben je wel helemaal niet het type dat van neutrale dingen houdt.Nee, denk het niet. Mijn doel is streven naar 'nooit meer ergens op uitgekeken raken' en de praktijk heeft inmiddels uitgewezen dat hoe neutraler de dingen zijn hoe langer het blijvertjes blijken. De dingen die te roze, paars, bont of 'getekend' zijn die wil ik al na vier, vijf, zes jaar weer de deur uit hebben. Nu het begin gemaakt is met een deel van het servies is het al een hele verbetering. Volgende doelen zijn: blikken (voor koffie, thee, suiker etc), placemats, handdoeken, bankkussentjes, bankdeken en ten slotte, de moeilijkste: het eendschilderij. Misschien is het ook wel zo erg niet om deze na een x aantal jaar te vervangen maar het voelt wel als 'veel' waar ik allemaal vanaf wil.
quote:nicole123 schreef op 31 maart 2016 @ 10:50:

[...]

Maar waarom vinden we met z'n allen dat het normaal is dat je geld groeit? Is dat gewenning doordat dat vroeger zo was en dat we het jammer vinden dat we dat extraatje niet meer krijgen? Want het is in feite toch een extraatje, die rente, waar je verder niks voor hoeft te doen? Is het niet ook een kenmerk van de meer-meer maatschappij, waarin economische groei MOET en je geld dus ook MOET groeien? Kan consuminderen niet ook juist betekenen dat je ook tevreden kunt zijn met het gelijk blijven van je spaargeld?Ik begrijp je wel hoor Nicole123. Ergens is t ook wel gek ook. We geven t geld in bewaring omdat we dat prettiger vinden dan t geld thuis bewaren in een oude sok en krijgen er nog geld bij ook ?. Daarbij verplicht niemand ons het geld te storten, wij doen dat allemaal vrijwillig.
De bank verdient aan ons spaargeld. Het is niet zo dat de spaarders blij moeten zijn dat ze hun geld bij de bank mogen bewaren.

De bank leent dat namelijk uit aan anderen en ontvangt daar rente op. Dus wel zo fair dat de bank de spaarders een vergoeding daarvoor geven.
Klopt, daarom krijgen we ook rente. Banken verdienen echter minder aan ons geld dan voorheen. Logisch dus dat de rente die wij krijgen dan ook lager is. Toch?
Ja, klopot hoor. Maar de vermogensrendementsheffing is hoger dan de rente op spaargeld en dat is dan wel jammer vind ik.
In de geest van MMM de kinderbijslag lekker belegd in een Vanguard-fonds vandaag mooi studiepotje voor mijn dochter.
quote:Mugske schreef op 31 maart 2016 @ 20:49:

De bank verdient aan ons spaargeld. Het is niet zo dat de spaarders blij moeten zijn dat ze hun geld bij de bank mogen bewaren.

De bank leent dat namelijk uit aan anderen en ontvangt daar rente op. Dus wel zo fair dat de bank de spaarders een vergoeding daarvoor geven.

De banken verdienen er geen cent meer aan. Geld dat niet aan kredieten besteed wordt, moet door banken worden belegd of geparkeerd aan NEGATIEVE rente. Ja, voor de banken is het dus al zover: zij betalen om geld ergens te mogen bewaren.

Die minimale rente die jij nog krijgt is dus puur verlies voor de banken.
quote:aliva schreef op 31 maart 2016 @ 23:46:

[...]

De banken verdienen er geen cent meer aan. Geld dat niet aan kredieten besteed wordt, moet door banken worden belegd of geparkeerd aan NEGATIEVE rente. Ja, voor de banken is het dus al zover: zij betalen om geld ergens te mogen bewaren.

Die minimale rente die jij nog krijgt is dus puur verlies voor de banken.Ik heb zo het idee dat het geld dat wij op de bank zetten voor een groot deel wordt besteed aan kredieten. Het beetje geld dat ze in kas houden zodat wij direct iets kunnen opnemen zal een veel kleiner percentage zijn. Ergo: er wordt winst gemaakt. En niet te zuinig ook. Het zou wat zijn als de banken ineens een soort charitatieve instellingen zouden zijn geworden
quote:aliva schreef op 31 maart 2016 @ 23:46:

[...]

Die minimale rente die jij nog krijgt is dus puur verlies voor de banken.

Het klopt dat het stallen van overtollig geld over het algemeen de bank geld kost. Aan de andere kant kunnen ze tegen 0% geld lenen van de centrale bank, wat ze weer doorlenen aan anderen. Waarom zouden ze dan een hoge rente aan spaarders betalen als ze het voor 0% kunenn lenen?

Vroeger was het gunstiger om van de spaarde te lenen dan van de centrale bank, omdat de spaardersrente lager was. Nu is hij dus hoger.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Blijf gewoon nog lekker sparen.

De maand is weer voorbij en kan de balans opmaken. Deze maand meer dan de helft van mijn salaris kunnen sparen. Deze maand komt het vakantiegeld en dat gaat ook weer richting de spaar. Op vakantie gaan we nu in juni ( manlief wil de route 66 rijden en ik wil naar Bali)

Gezamenlijk minder geld uitgegeven aan boodschappen ( mede door € 30,- aan GTA producten) en omdat we beide een week ziek zijn geweest. Daardoor wel meer stroomkosten ( TV) maar trekken we deze maand wel weer recht.
Ik ben bijna klaar met mijn overstap naar de ASN bank, vriend ook. Als het bevalt gaan we onze twee gezamenlijke rekeningen ook overzetten. Maar eerst even uittesten. Misschien stal ik ons spaargeld er ook wel. We zitten nu bij Moneyou, maar voor het verschil in rente hoeven we het niet meer te doen, en dan vind ik het toch een fijner idee dat het bij een duurzame bank staat.

Daarnet waren vriend en ik in een hele fijne boekenwinkel, en ik wordt dan echt hebberig van met name de kookboeken. Terwijl ik er al een hoop heb. Dus ik heb mezelf ingehouden en niks gekocht. In plaats daarvan ga ik komende week meerdere dagen uit mijn huidige kookboeken koken, want ik heb de meeste recepten nog nooit gemaakt.

Maiskip, goed zeg dat je de helft van je inkomen hebt kunnen sparen! Daar kom ik bij lange na niet aan. En jullie vakantieplannen klinken erg gaaf! Bali is mooi (met name Ubud), maar als ik zou moeten kiezen zou ik voor route 66 gaan.
Hey, wij hebben ook meer dan de helft van ons loon gespaard afgelopen maand! Had ik niet in de gaten, goed dat je erover begint, maiskip
Ik had een hele dure maand: tandartsrekening, noodzakelijke aankoop voor de tuin en een nieuwe fiets. Oh ja, en de belasting wilde nog geld van mij. Ik heb helaas wat geld over moeten maken van mijn spaarrekening. Maar april is mijn favoriete maand, dan worden de royalties uitgekeerd van uitgegeven boeken. Dat is altijd een leuk bedrag :-)
@Odilia, ben je schrijver?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven