Zuid-Afrika! Wat mag ik niet missen?

06-04-2016 16:48 300 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,



We gaan met zijn 2 in September/Oktober 3 of 4 (?) weken naar Zuid Afrika. Zoals het onderwerp al zegt.. wat mag ik niet missen? Wie is er geweest en heeft tips? Een leuk hotel? anything?



Het plan is om een auto (4x4?) te huren en van Johannesburg naar Kaapstad te rijden via onder andere het Krugerpark, Swaziland en Lesotho, Jeffreys Bay, Addo Elphant park en Kaapstad..en weer terug te vliegen. We willen graag op safari, veel natuur en dieren. Maar ook Raften, Paardrijden en surfen.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Was dat ook mogelijk met andere parken zoals Addo en Huluwe park? Welke periode ben je geweest? Sept/OKt is geen hoogseizoen, dus ik dacht eerst dat dat wel zou kunnen
Alle reacties Link kopieren
Heb je een pb gestuurd Marley79.
Alle reacties Link kopieren
Oh ZA !!! Mooiste land ter wereld. De West Kaap is ook zoooo mooi ! Plan genoeg tijd in rond Kaapstad ook. Rij over Chapmans Peak drive van Noordhoek naar Houtbay. In Noordhoek heb je de Farmfood village en Cape Vineyard waar op donderdagavond een geweldige foodmarket is. In Houtbay cocktails bij Dunes aan het strand of naar Constantia. Natuurlijk even de Tafelberg op en naar Camps Bay en VA waterfront. Franschhoek is zo mooi en Stellenbosch ook. Hou rekening met het weer , dat kan meevallen maar ook heel nat zijn in sep en okt. Wij hebben in sep walvissen gezien in Hermanus. Dolfijnen in Houtbay, hele scholen. Addo is leuk maar erg toeristisch, een soort Beekse Bergen gevoel kregen wij van die geasfalteerde wegen en file rijdend olifanten spotten. Ik zou voor safari wat meer geld uitgeven en naar een privepark gaan. Safari is het mooist wat ik ooit heb gezien.
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier...ik wil weer terug wat een gaaf land. Een wereld in een land vertegenwoordigt
Alle reacties Link kopieren
Ik vond een safari zonder gids heel leuk, zelf op ontdekkingstocht, maar zou een volgende keer zeker ook een keer mèt gids gaan, zie je gewoon meer dieren. En er zijn veel parken, wij zijn destijds niet naar Kruger omdat dat teveel uit de route lag.



Wat nog niet genoemd is: een tour met gids langs/door de sloppenwijken heeft op mij veel indruk gemaakt. Ja, natuurlijk is dat op toeristen gericht, maar je krijgt wel een indruk van het dagelijks leven, de veerkracht en trots, en je ziet dat de naam 'krottenwijk' soms wel en soms ook helemaal niet klopt, er staan ook complete villa's.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Wat ik in ZA wel lastig vond (12 jaar terug ofzo) waren de enorme tegenstellingen (arm/rijk, blank/zwart).
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Hmm hoop dat dat nu minder is. Wij zijn een duo penotti stel.. hoop niet dat mensen daar vervelend op zullen reageren..
Alle reacties Link kopieren
Marley: Wij zijn toen in juli geweest (exacte data weet ik niet meer. Maar ik ben gebonden aan de zomervakantie).

Alleen Kruger hebben we geregeld, andere parken niet; geen enkel probleem. Houd wel in dat je 's avonds vaak op internet zoekt naar verblijven ( moet je willen), maar geeft je verder wel meer vrijheid.
In juli is zwemmen denk ik geen optie? De zwembaden koelen dan denk ik teveel af s nachts?

Wij willen over een paar jaar ook graag heen met ons gezin maar twijfelen over de meivakantie of de zomervakantie. Mei is beter weer, juli is walvissen spotten. Ik twijfel heel erg.
Alle reacties Link kopieren
quote:bubbelwijn schreef op 08 april 2016 @ 23:32:

In juli is zwemmen denk ik geen optie? De zwembaden koelen dan denk ik teveel af s nachts?

Wij willen over een paar jaar ook graag heen met ons gezin maar twijfelen over de meivakantie of de zomervakantie. Mei is beter weer, juli is walvissen spotten. Ik twijfel heel erg.Was ook mijn twijfel, ga in augustus met mijn gezin en heb het idee van zomervakantie, als in warm met 30 graden, een beetje losgelaten. Gelukkig zijn mijn pubers op een leeftijd dat een zwembad geen must meer is hoewel mijn dochter wel een strandliefhebber is. Schijnt dat als het meezit je overdag vooral ad oostkant je wel in een shirtje en korte broek kan. In de ochtend en avond is het wel fris dus ik neem naast zomerkleren ook van die gewatteerde jacks mee . Voordeel van juli/augustus is dat je de kans hebt meer wilde dieren te zien vanwege minder begroeiing en inderdaad walvissen tijd. Hopelijk wordt het van de zomer in NL ook nog mooi weer!
Ga jij georganiseerd RM? En zo ja, met welke organisatie ga je?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb alles zelf geregeld. Veel op internet gekeken waar georganiseerde reizen naar toe gaan en zo ideeën opgedaan voor de route. Ook TripAdvisor forum is heel handig. Tickets geboekt op 31 december en de afgelopen maanden alle accommodaties en een paar gamedrives vastgelegd. Autohuur geregeld en 2 binnenlandse vluchten geboekt. Is prima te doen allemaal. We houden niet zo van georganiseerd en ik vind het veel te duur vaak.
Alle reacties Link kopieren
Geweldig! Zuid Afrika is zo'n prachtig land. Ben er zelf al 3x geweest en ga vast nog wel eens een keer terug.



Aanraders:

St. Lucia (Leuk sfeertje, heel veel Hippo's en evt. de optie om op safari naar Hluhluwe te gaan. Dat vond ik erg mooi maar heb het krugerpark niet gedaan.)



Drakensbergen (En dan zeker met een tourtje de sanipass op naar Lesotho)



Wildcoast (Dat is echt zo prachtig! Heel bijzonder is o.a. http://www.bulungula.com/ en ik vond Cintsa ook super www.cintsa.com )



Knysna is ook mooi, al is er niet zo heel veel te doen.



Jeffery's bay



Stormsriver



Oudtshoorn



Hermanus (Maar denk dat jullie net na het walvissen seizoen komen dus dan is het wat minder interessant)



En natuurlijk Kaapstad. Mijn favoriete stad!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toen ook in juli geweest en heb wel een aantal keer kunnen zwemmen.

Over het algemeen was het tshirt en lange broek weer maar soms een lekkere zonnige zwemdag.

Savonds is het wel echt koud en dat gaat ook heel snel, dus lekker dikke truien mee.
Alle reacties Link kopieren
Ja! Omdat de parken al geboekt moeten worden kunnen we net zo goed de rest van de accommodaties ook boeken. Dus dat wil ik dan ook maar doen. Liever hier uitzoekwerk dan daar. De vrijheid van zelf reizen vind ik daarmee wel een beetje verdwijnen. Kan dan net zo lieg georganiseerd gaan. Keuzes keuzes. Wil dit weekend iig wat knopen doorhakken.
Alle reacties Link kopieren
Heb veel aan alle tips! Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Hluhluwe-iMfolozi is een prachtig park, ideaal om zelf te rijden en veel rustiger dan Kruger. En heel veel neushoorns!



St. Lucia zeker niet overslaan, als het donker is lopen de nijlpaarden gewoon over straat en het is een leuke afwisseling. Kun je ook naar Cape Vidal rijden, lekker aan het strand.



Ik vind een night drive ook heel gaaf! Kan vanuit St. Lucia bijvoorbeeld maar ook in andere parken.



Tour door Soweto is ook indrukwekkend.



Zululand Rhino Reserve is een mooi park bestaande uit allemaal private reserves, super mooi en leuk om in een wat luxere lodge te zitten en met gids op pad te gaan. Ik zou ook een keer met gids gaan namelijk. (kijk naar Rhino River Lodge als je met kinderen gaat)



De afstand die je met deze route aflegt is trouwens enorm, je zou kunnen vliegen van Durban naar PE en daar weer verder reizen. (misschien ben je dat van plan, maar heb ik niet goed geleden)
Alle reacties Link kopieren
Nee dat heb je wel goed gezien. We hebbem hier over nagedacht maar we willen rond durban en coffee bay ook nog een paar dagen surfen. (Het zijn dus al 4 weken geworden) en volgens mij moeten we nu ook gaan schrappen in dingen doen. Zijn de safari lodges en game drives en private reserves enzo echt heel duur?
Alle reacties Link kopieren
snorkelen met zeehonden in Kaapstad echt geweldig. Hermanus bezoeken ivm de walvissen die zijn daar om te paren en te baren in de tijd dat jullie daarzijn. Sabisand een privepark je zier gegarandeerd Luipaarden zowat bij iedere drive. Ik ben er vorig jaar geweest wat een mooi land, in september dit jaar ga ik terug voot de walvissen in Hermanus. We vlogen naar Kaapstad toen via de kust naar Port elizabeth gereden. Binnenlandse vlucht naar Durban gepakt rn toen omhoog gereden naar Johannesburg. Mooiste reis die ik ooit gemaakt heb.
Alle reacties Link kopieren
quote:spaghettikop schreef op 10 april 2016 @ 22:06:

snorkelen met zeehonden in Kaapstad echt geweldig. Hermanus bezoeken ivm de walvissen die zijn daar om te paren en te baren in de tijd dat jullie daarzijn. Sabisand een privepark je zier gegarandeerd Luipaarden zowat bij iedere drive. Ik ben er vorig jaar geweest wat een mooi land, in september dit jaar ga ik terug voot de walvissen in Hermanus. We vlogen naar Kaapstad toen via de kust naar Port elizabeth gereden. Binnenlandse vlucht naar Durban gepakt rn toen omhoog gereden naar Johannesburg. Mooiste reis die ik ooit gemaakt heb.Klinkt fantastisch, ik ga met mijn gezin in augustus en doe jouw reis in omgekeerde volgorde.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf eind juni tot december kun je walvissen spotten in Hermanus met een piek in sept okt en nov.

Orca's zijn er dacht ik in de maand juni en juli. Robbeneiland zou je eigenlijk ook moeten bezoeken, was een indrukwekkend bezoek. De nachtdrive in st.lucia overal oogjes van de bushbaby's, jagende hyena's op wardhogs en dan savonds uit eten in het plaatsje met naast je op het veld een grazende nijlpaard.

Kan nog zoveel mooie dingen op vertellen......
Alle reacties Link kopieren
quote:runningmonster schreef op 10 april 2016 @ 22:27:

[...]



Klinkt fantastisch, ik ga met mijn gezin in augustus en doe jouw reis in omgekeerde volgorde.Was ook fantastisch, denk met een warm gevoel terug aan Zuid-Afrika. Heb je een wildcard besteld om de parken te bezoeken? Ik heb de reis ook helmaal zelf samengesteld.
Alle reacties Link kopieren
quote:marley79 schreef op 10 april 2016 @ 20:25:

Nee dat heb je wel goed gezien. We hebbem hier over nagedacht maar we willen rond durban en coffee bay ook nog een paar dagen surfen. (Het zijn dus al 4 weken geworden) en volgens mij moeten we nu ook gaan schrappen in dingen doen. Zijn de safari lodges en game drives en private reserves enzo echt heel duur?Je maakt het zo duur als je zelf wilt. De priveparken zijn wel duur maar wat je er voor terug krijgt is de prijs waard. Mijn ervaring is dat de priveparken alleen bezoeken niet voldoende is. Bv het Krugerpark bezoeken is ook te weinig, de combi van de twee maakt dat je alles gezien hebt wat de dieren betreft. De prive parken weten precies waar ze moeten zijn om de big five te spotten. Sabisan staat bv bekend om de luipaarden gegarandeerd dat je ze van heel dichtbij kunt zien. Wij hebben zelfs een jong luipaard gezien die op zijn moeder aan het wachten was. Toen moeder terug kwam met een soort konijn gingen ze samen weg, de ranger gaat ze achterna dwars door de rimboe tot hij er weer bij is. Dat mis je als je alleen Krugerpark aandoet. Aan de andere kant in bv Krugerpark zie je hordes olifanten hele roedels, in Sabisand hebben we maar een enkeling gezien. Zelfde met de buffels in de grote parken zie je er een hoop in Sabisand hebben we er maar een gezien. Bij st .lucia ligt een park iets van huwlulu daar zijn veel neushoorns ook de moeite om heen te gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:marley79 schreef op 09 april 2016 @ 09:27:

Ja! Omdat de parken al geboekt moeten worden kunnen we net zo goed de rest van de accommodaties ook boeken. Dus dat wil ik dan ook maar doen. Liever hier uitzoekwerk dan daar. De vrijheid van zelf reizen vind ik daarmee wel een beetje verdwijnen. Kan dan net zo lieg georganiseerd gaan. Keuzes keuzes. Wil dit weekend iig wat knopen doorhakken.Je zou bij booking.com kunnen boeken sommige accomodatie's kun je wijzigen of annuleren tot heel kort van te voren.
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn goede tips! Ik heb geboekt ;) 2 weken in sept en 2 in oktober. Ik kon niet kiezen



Nu de rest nog invullen. Ik post volgende week ofzo de uitgestippelde reis.. ben benieuwd wat jullie ervan vinden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven