Zuid-Afrika! Wat mag ik niet missen?

06-04-2016 16:48 300 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,



We gaan met zijn 2 in September/Oktober 3 of 4 (?) weken naar Zuid Afrika. Zoals het onderwerp al zegt.. wat mag ik niet missen? Wie is er geweest en heeft tips? Een leuk hotel? anything?



Het plan is om een auto (4x4?) te huren en van Johannesburg naar Kaapstad te rijden via onder andere het Krugerpark, Swaziland en Lesotho, Jeffreys Bay, Addo Elphant park en Kaapstad..en weer terug te vliegen. We willen graag op safari, veel natuur en dieren. Maar ook Raften, Paardrijden en surfen.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk Marley! Ik vind de voorpret al het halve 'werk'.



@spaghettikop, ik moet nog even uitrekenen of een wildcard de moeite waard is. Zijn 2 dagen in Krugerpark en 3 dagen in st Lucia dus Hluwhluwe park kunnen we ook nog doen. Ik geloof dat Boulder beach er ook bij in zit hoewel ik las dat Betty's bay minder toeristisch is en je hebt er geen wildcard voor nodig.



Ik moet jullie iets bekennen, mijn gezin lacht me er om uit, ik hoop heel veel wilde dieren te zien maar ik hoop niet een 'kill' te zien. Ik ben een watje. Ik weet, het is de natuur maar ik duik onder mijn jas als ik het zie. Ik zit in een fb groep van Krugerpark maar scroll heel snel door als ik een dier zie wat net wordt verschanst. Ben een watje wat dat betreft.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben toen naar een wildcard gekeken, maar dat zouden wij er niet uithalen. Niet alle np's zijn nl aangesloten bij de organisatie. Wij hebben een privépark gehad, daarna kruger, hluhluwe, Addo, tsitsikamma en tabel mountain. Los betalen was voor ons goedkoper.

Knysna hebben we leuk gewandeld, maar vonden we verder tegenvallen. St lucia vonden we ook niet geweldig, heel vies. Maar hebben toen ook een groot ongeluk met veel gewonden/doden gezien op de weg, dus dat speelde waarschijnlijk ook mee. Het noord-oosten, tsitsikamma en Kaapstad waren voor ons de hoogtepunten. Hoewel het slecht weer was in Kaapstad en we daar best een dagje minder hadden kunnen blijven! Een dag stad icm robbeneiland, kaap de goede hoop en dan nog een dag voor de tafelberg was voor ons genoeg geweest ipv vier dagen (kwamen daarvoor uit stellenbosch). Helaas geen luipaarden gezien, ook niet in privépark. Ja, ze gaan op zoek en weten vaak waar de beesten zitten, maar dat is geen garantie. Het blijft de wilde natuur en geen dierentuin. Wel hebben wij een zwarte neushoorn met jong en een troep wilde honden gezien, erg zeldzaam en heel gaaf. Elke dag in een Np is anders!

Wij denken met heel veel plezier terug aan onze zuid-Afrikareis ????
Alle reacties Link kopieren
Ooh ik snap nu wat wildcard is.. De parken die jij noemt willen wij ook allemaal naar toe gaan! Heb er zoveel zin in. Ik lees alleen maar enthousiaste verhalen over ZA
Alle reacties Link kopieren
quote:MJ87 schreef op 11 april 2016 @ 10:37:

Wij hebben toen naar een wildcard gekeken, maar dat zouden wij er niet uithalen. Niet alle np's zijn nl aangesloten bij de organisatie. Wij hebben een privépark gehad, daarna kruger, hluhluwe, Addo, tsitsikamma en tabel mountain. Los betalen was voor ons goedkoper.

Knysna hebben we leuk gewandeld, maar vonden we verder tegenvallen. St lucia vonden we ook niet geweldig, heel vies. Maar hebben toen ook een groot ongeluk met veel gewonden/doden gezien op de weg, dus dat speelde waarschijnlijk ook mee. Het noord-oosten, tsitsikamma en Kaapstad waren voor ons de hoogtepunten. Hoewel het slecht weer was in Kaapstad en we daar best een dagje minder hadden kunnen blijven! Een dag stad icm robbeneiland, kaap de goede hoop en dan nog een dag voor de tafelberg was voor ons genoeg geweest ipv vier dagen (kwamen daarvoor uit stellenbosch). Helaas geen luipaarden gezien, ook niet in privépark. Ja, ze gaan op zoek en weten vaak waar de beesten zitten, maar dat is geen garantie.



St Lucia vonden wij een geweldige ervaring, had het niet willen missen de vele nijlpaarden, krokodillen en de oude buffels en nog een grote waterslang gezien die over het water gleed.



Het is inderdaad de natuur, maar op sommige plekken kunnen bepaalde dieren goed aarden. Als je googled op bv Sabisand zul je lezen dat daar de kans op luipaarden erg groot is. Wij hebben daar 6 drives meegemaakt en 6x van heel dichtbij luipaarden gezien. Op nog geen 2 meter afstand van zon genietende luipaarden. Het huwlulu (ofzoiets) Staat bv bekend dat de neushoorns het daar naar de zin hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:runningmonster schreef op 11 april 2016 @ 07:52:

Heerlijk Marley! Ik vind de voorpret al het halve 'werk'.



@spaghettikop, ik moet nog even uitrekenen of een wildcard de moeite waard is. Zijn 2 dagen in Krugerpark en 3 dagen in st Lucia dus Hluwhluwe park kunnen we ook nog doen. Ik geloof dat Boulder beach er ook bij in zit hoewel ik las dat Betty's bay minder toeristisch is en je hebt er geen wildcard voor nodig.



Ik moet jullie iets bekennen, mijn gezin lacht me er om uit, ik hoop heel veel wilde dieren te zien maar ik hoop niet een 'kill' te zien. Ik ben een watje. Ik weet, het is de natuur maar ik duik onder mijn jas als ik het zie. Ik zit in een fb groep van Krugerpark maar scroll heel snel door als ik een dier zie wat net wordt verschanst. Ben een watje wat dat betreft.



Als ik me goed herinner is het Wedlandpark bij St Lucia niet geldig met de wildcard. Als je googled op wildcard in Zuid Afrika, kun je alle aangesloten parken vinden.



Ik weet niet of wij de wildcard eruit hebben gekregen, maar we vonden het een fijn idee dat we er altijd in konden als was het al later op de middag. Je kunt natuurlijk steeds betalen maar dan ga je niet voor even er door heen rijden. Wij hebben bevoorbeeld ook parken gebruikt als doorgaande route.
Persoonlijk zou ik zo kort mogelijk in Johannesburg blijven! Ik heb meerdere maanden in ZA gewoond/geleefd (Durban, ook niet bepala de mooiste/veiligste plek), maar Johannesburg vond ik niets. Ik voelde me daar erg onprettig. Het apartheidsmuseum in Johannesburg vond ik overigens wel echt de moeite waard! wij hadden daar maar iets van 2 / 3 uur de tijd , maar had daar veel langer rond kunnen lopen.



Verder vind ik de panorama route een echte aanraden (3 rondavels, gods windows etc.) erg mooie uitzichtpunten.
Alle reacties Link kopieren
Apartheidsmuseum en panoramaroute zijn idd aanraders!
Alle reacties Link kopieren
quote:carella1 schreef op 14 april 2016 @ 11:50:

Persoonlijk zou ik zo kort mogelijk in Johannesburg blijven! Ik heb meerdere maanden in ZA gewoond/geleefd (Durban, ook niet bepala de mooiste/veiligste plek), maar Johannesburg vond ik niets. Ik voelde me daar erg onprettig. Het apartheidsmuseum in Johannesburg vond ik overigens wel echt de moeite waard! wij hadden daar maar iets van 2 / 3 uur de tijd , maar had daar veel langer rond kunnen lopen.



Verder vind ik de panorama route een echte aanraden (3 rondavels, gods windows etc.) erg mooie uitzichtpunten.Dat had ik inderdaad al eerder gelezen. Ik vlieg op Johannesburg maar rijd dan meteen door naar Pretoria en doen dan inderdaad de Panorama route. Durban idem, daar hoef ik alleen naar het vliegveld. Maar bij deze weer bevestigd. dank je.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



We hebben een eerste opzet gemaakt.. Vind het best lastig.. we hebben eigenlijk veel te weinig tijd! Wat vinden jullie hiervan? OHja de punten waar bouwsteen voor staat zijn georganiseerde dingetjes via riksja. Ik wil ook de auto bij hun huren want gunstige prijs.



1. 18e Amsterdam – Johannesburg

2. 19e Johannesburg – Hazyview (380 km, 4,5 uur)

3. 20e Hazyview (Panorama route rijden) Graskop, Bourke's Luck Potholes, Pelgrim's Rest en God’s Window en een Cheeta opvangcentrum.

4. 21e Hazyview Blyderiver canyon Tubing (of raften)

5. 22e Bouwsteen: Hazyview – privé bush camp

6. 23e Bouwsteen: Op Safari in prive bush kamp

7. 24e Bouwsteen: Bush camp – Overnachten krugerpark

8. 25e Bouwsteen: zelf rijden in het krugerpark – Komatiepoort

9. 26e Bouwsteen: Komatiepoort – Mlilwane, Swaziland

10. 27e Bouwsteen: Swaziland

11. 28e Bouwsteen: Swaziland

12. 28e Swaziland - ST LUCIA Zululand Safari Lodge (1020 Main Road, 3960 Hluhluwe, Zuid-Afrika) linkje

13. 29e ST LUCIA - Hluhluwe-Imfolozi Nationaal Park

14. 30e ST LUCIA – Boottocht Nijlpaarden (BOUWSTEEN of los boeken?)

15. 31e ST LUCIA – Drakensbergen (waar slapen we?)

16. 1e Drakensbergen – Paardrijden

17. 2e Royal Natal – Wandelen?

18. 3e Royal Natal – Coffee Bay

19. 4e Coffee Bay (Surf)

20. 5e Coffee Bay (Surf)

21. 6e Coffee (Surf)

22. 7e Coffee Bay – Cintsa

23. 8e Cintsa - Addo Elephant Park

24. 9e Bouwsteen: Addo Elephant Park

25. 10e Bouwsteen: Addo Elephant Park

26. 11e Jeffreys Bay (Surf)

27. 12e Jeffreys Bay –ST Francis Bay (Surf)

28. 13e ST Francis Bay - Plettenberg–Bay canyoningen

29. 14e Plettenberg bay - Kaapstad

30. 15e Kaapstad tafelBerg – Boulder Beach

31. 16e Kaapstad - Amsterdam
Alle reacties Link kopieren
Ik laat hem over ad experts :-) . Ik word wel moe als ik er naar kijk maar met 2 volwassenen is denk ik anders dan met kinderen erbij. Die gaan steigeren als ik elke dag vol plan. Wel snel gedaan, zo gedetailleerd is mijn plan nog niet eens en ik ben al 3 maanden 'bezig'. Doe wel ook weer ideeën op. Waarom ga je de bouwstenen boeken? Even nieuwsgierig naar.
Alle reacties Link kopieren
whahaha het is een eerste opzet..en aan verandering onderhevig. Ik weet niet in hoeverre het haalbaar is. 2 volwassen rond de 30..theoretisch gezien kan het. Een combinatie van surf, safari, sport en veel natuur.. Oudshoorn, Hermanus, en Kaapstad slaan we zo een klein beetje over, maar dat paste er echt niet meer bij :(



Wie was er nou in Jeffreys Bay geweest? Ik las op tripadvisor (goede tip runningmonster!) dat het niet zo heel leuk is, dus ik wil er alleen langs rijden (als surf fanaat) en dan door naar Knysna/Plettenberg/Stormsriver.



Ja de Bouwstenen van Riksja (Auto en Safari) vond ik makkelijker en erg betaalbaar in vergelijking met alles wat ik zo snel even online zag. 300 euro voor 1 nacht kruger park..poeh. Bij riksja betaal je 200 voor een paar nachten inclusief tours (of zoiets,.. nog niets geboekt) voor een paar nachten waarbij je 2 nachten buiten het park slaapt en 1 nacht in het park. Het regelen van de auto gaat ook via hun, het lijkt net iets betaalbaarder en ik zag door de bomen het bos niet meer. Het lijkt (?) vooralsnog goedkoper. En stiekem ook fijn om een organisatie als back-up te hebben.



Snap wel dat je hier 3 maanden mee bezig bent geweest! Met bouwstenen gaat het sneller.. en zonder kids. En dit is nog maar een eerste opzet. Pas wanneer dit zeker is ga ik alles boeken. Ik vind een gedetailleerd plan wel fijn. Net een reisbeschrijving van een reisbureau. Mijn vorige maand weg was zonder plan. Heb het idee dat we toch dingen hebben gemist, daardoor.



Achteraf gezien had ik liever 5 weken de tijd gehad :p
Alle reacties Link kopieren
Prima toch. Wij kunnen heel goed luieren dus zo'n dagje zal er ook wel eens inzitten bij ons. Ik denk dat je altijd wel iets mist nl. Ga je toch gewoon nog een keer :-)



Ik slaap voor 125 per nacht in Krugerpark in 2 hutjes voor 4 personen. Simpele accommodatie. Jij hebt denk ik bij private lodges gekeken? En zit ad rand van Kruger in airbnb voor 133 voor een Lodge met zwembadje. Autohuur heb ik via rentalcars.com. Kun je prijzen vergelijken per verhuurder maar je moet gewoon lekker doen waar je je goed bij voelt toch?
Alle reacties Link kopieren
Hermanus en Kaapstad en wijngebied had ik eerst niet maar heb ik er juist wel weer aan toegevoegd. Ik las dat Knysna en Plettenberg weer niet zo waren. Ik wil zo graag walvissen zien en Kaapstad lijkt me ook super. We zitten daar zelfs 5 dagen.
Alle reacties Link kopieren
Ja daar heb je gelijk in.. je kan nooit alles doen,, zeker niet in die paar weken.



Zitten daar ook game drives bij? Dat is ook gunstig!
Alle reacties Link kopieren
In totaal heb ik 377 euro betaald voor 2 nachten accommodatie en 2 night drives voor 4 personen. Geboekt via SAN parks website. De gamedrives duren rond de 3 uur. Had advies gevraagd in de fb groep sanparks - Kruger national park en het merendeel adviseerde nightdrives. Maar ik heb ook een hele dag safari van 12 uur voor 50 euro pp. Kruger pride safaris heet die, gids is Kerry. We zitten ook nog 2 nachten ad rand van Krugerpark nl.
Alle reacties Link kopieren
quote:MJ87 schreef op 06 april 2016 @ 16:54:

Krugerpark is fantastisch! Zelf rijden en lekker om je heen kijken en dieren spotten! Blyde river canyon vonden wij ook heel erg mooi, is goed te doen in een dag. Swaziland ook prachtig. Tsitsikamma NP is ook prachtig, hebben we heerlijk gewandeld. Eigenlijk is alles mooi aan zuid-Afrika! ik zou graag een keer terug gaan!

Krugerpark is een van de mooiste dingen in Zuid-Afrika. Ik ben daar geweest, en ik ga daar binnenkort weer naar toe. Ik heb wel het idee dat een georganiseerde rit door Krugerpark leuker en veiliger is dan zelf erdoor heen rijden:

- De gidsen geven in het Engels of Afrikaans (redelijk verstaanbaar voor Nederlanders) informatie over de dieren van het park: "As ek ry, kan jy gewoon praat. As ek stilstaan moet julle saggies praat. Kyk, daar is 'n leeu!"

- Ze kennen de dieren qua gedrag goed;

- In geval van problemen kun ze je direct bijstaan. Met hun collega's kunnen ze contact opnemen in geval van problemen;

- Ze zijn goed bekend. Ze weten hoe ze moeten rijden naar een pauzeplek zoals bijvoorbeeld Skukuza, waar je je lunch kunt opeten of daar van de restaurants aldaar wat kun nuttigen.



Ik was deel van de groep en toen zagen we een auto stilstaan. Er was gelukkig geen dier te bekennen. Toen bleek dat de auto vast in de modder zat en daar al een paar uur heeft gestaan voordat mijn groep voorbijreed. De gids had voor dat soort incidenten altijd oplossingen en materialen, en zo ook een sleepkabel om, waarmee hij de auto uit de modder kon trekken. Daarmee kon hij de rit door het park voortzetten.



Ik denk echt dat een groep vormen en met de gids in de jeep door het park trekken het leukste is.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
De komende zomervakantie zal ik ook iets zien van Port Elizabeth, Oos-Londen (East-London), Oudtshoorn en Kaapstad.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Zuid-Afrika is gewoon een prachtig land. Van de 28 landen waar ik ben geweest, (ik heb ze later pas geteld en ik realiseerde me niet dat ik in zoveel landen ben geweest) springt Zuid-Afrika er toch duidelijk boven uit! Het mooiste land! Je moet daar een keer zijn geweest!
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat hoor ik zo vaak. Ben zo benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Ah er was weer gereageerd Goed idee.. .dat georganiseerd rijden door krugerpark.. Ik hou wel van georganiseerd :p.. voelt veilig.. Ik heb de reis al weer aangepast.. Na de opmerking van runningmonster bedacht ik me dat het toch wel druk was :p .. Heb zelfs een dag ingepland zonder wat te doen in ST lucia hihi..



Snap ook waarom je zoveel tijd nodig had.. Ik heb echt al 10 keer mijn reisschema veranderd.



En twijfel nog over Plettenberg Bay Knysna Stormsriver.. ..
Alle reacties Link kopieren
quote:marley79 schreef op 17 april 2016 @ 21:28:

Ah er was weer gereageerd Goed idee.. .dat georganiseerd rijden door krugerpark.. Ik hou wel van georganiseerd :p.. voelt veilig.. Ik heb de reis al weer aangepast.. Na de opmerking van runningmonster bedacht ik me dat het toch wel druk was :p .. Heb zelfs een dag ingepland zonder wat te doen in ST lucia hihi..



Snap ook waarom je zoveel tijd nodig had.. Ik heb echt al 10 keer mijn reisschema veranderd.



En twijfel nog over Plettenberg Bay Knysna Stormsriver.. ..Was geen kritiek hoor Marley over je reisschema! Ik ga zowel met een night drive dus georganiseerd door Kruger maar het schijnt ook prima zelf te doen te zijn. Als het niet veilig was, dan zouden ze het vast niet toelaten. Denk dat je wel enigzins alert moet zijn. Plettenberg en Knysna skip ik maar ik heb ook een week minder en wilde niet alles volproppen vandaar dat wij vanuit St Lucia naar Durban rijden en dan naar Kaapstad vliegen.
Alle reacties Link kopieren
Op 24Kitchen nu een aflevering van Kiran Jethwa (?) in ZA.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Leuk, dank je!
Alle reacties Link kopieren
Te laat.
Alle reacties Link kopieren
Huh? Gewoon nog bezig hoor.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven