Gezondheid alle pijlers

Stoppen met de pil; ervaringen?

27-04-2015 16:48 999 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt genoeg denk ik

Ik slik nu zo'n 5 jaar de pil (Levonorgestrel/Ethinylestradiol) en ik wil er mee stoppen. Er zijn diverse redenen, die nu niet zo van toepassing zijn.

Waar ik benieuwd naar ben: wie is ook gestopt met de pil (na hoelang gebruik?) en wat zijn je ervaringen? (positief en negatief).
Behoefte aan chocola wijs vaak een magnesium tekort aan. Vooral als je ook sport loop je dat al snel op. Misschien iets om te supplementeren?

Sowieso heeft mijn darmfloratherapeut mij ook vitamine b actief complex en zink (en magnesium+visolie, maar slikte ik al) voorgeschreven toen ze hoorde dat ik aan de pil heb gezeten, omdat dat kennelijk vaak voor een vitaminetekort zorgt.
En ja volgens mij had ik daar last van toen ik een paar weken gestopt was! Nog niet zo lang tenminste.
Klopt, trek in chocola wijst op magnesium tekort. Als je veel sport/gesport hebt verbruiken je spieren meer. Sowieso blijkt een groot deel van de mensen een chronisch magnesium tekort te hebben. Ik slik sowieso magnesium bij omdat ik anders erg veel spierpijn heb na het trainen en niet kan slapen. Je kan kijken of het wat scheelt

Magnesium tekort kan ook jeuk als symptoom hebben bedenk ik net...
Dank voor de reacties dames. Ik slik al wel een multivitaminesupplement, maar daar zit volgens mij niet zo veel magnesium in. Ik ga me daar nog even verder in verdiepen
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Je kan bij de drogist magnesium halen, de meeste mensen merken binnen een week resultaat

Ik slaap sinds ik extra magnesium heb veel beter, minder lekkere trek en alles
Ik zou wel uitkijken met welke vorm je koopt! Magnesiumoxide wordt amper opgenomen in het lichaam en kan bij teveel al snel voor diarree zorgen. Ik slik zelf nu magnesiumglycerofosfaat van Springfield en daarvoor magnesiumchelaat van Dr. Best. Dat zijn beiden goed opneembare vormen, moet je zelf maar even goolen.
ik ben gestopt met een zware pil al 2,5 week. ik voel me energieker dan nooit. Maar gedraag me echt als een bitch en ben overal boos over. Hoelang duurt het aanpassen??
Kan een jaar duren edda... verschilt per persoon. Dat wil niet zeggen dat je je zo hormonaal blijft gedragen hoor, alles komt in stapjes

Ik ben inmiddels 3 weken echt van de pil af en merk nu vooral kleinere veranderingen. Behalve dan dat ik bijna een week geen antihistamine heb hoeven te slikken (yes!!!!) terwijl dit al 5 jaar om de dag zo niet dagelijks was interval wordt steeds langer
Even een recap van 3 weken (-1 dag dan, morgen is het echt 3 weken) zonder pil... 4 weken sinds begin laatste stopweek...

Opgeblazen buik -> weg

Buikloop -> bye bye

Borsten -> iets minder vol

Allergie -> lijkt minder te zijn (meer dan gehalveerd)

Puistjes -> helaas, check....

Libido -> op de eerste 3 dagen na, geen verschil :(

Humeur -> minder geremd, meer helder en echter, ook wel blijer

Eetlust -> over het algemeen minder trek in snoep en chips, met uitzondering van de laatste twee dagen, dus hopelijk gaat dat weg.
Ik ben sinds dinsdag begonnen met magnesiumcitraat, maar ik merk nog niks. Behalve dan dat ik heel moe ben, maar dat zal wel aan de vermoeiende week liggen.

@Edda8, je lijf moet waarschijnlijk nog erg wennen aan de schommeling in je hormoonspiegels, zeker als je zo'n zware pil hebt gebruikt. Wij kunnen natuurlijk niet zeggen hoe lang het gaat duren, gewoon afwachten dus. De eerste paar weken zal het het heftigst zijn.

Hier overigens nog altijd geen menstruatie. De huisarts had na de afspraak in februari aangeraden om nog eens drie maanden af te wachten. Die drie maanden zijn straks alweer voorbij. Heeft het zin om weer terug te gaan naar de HA?
Hoi miss,

Gewoon een afspraak maken. Geef dan ook aan dat je moe bent, kan hij een aantal bloedwaardes laten meten, Just tot be sure.

Merk je ook geen verschil in spanningen in je lijf? Als in dat je spieren meer ontspannen zijn, geen spanningshoofdpijnen en makkelijker in slaap komen? Ik merkte het in het begin na een week wel, tegenwoordig merk ik het wel gelijk de volgende dag als ik mijn magnesium niet ingenomen heb :')
Ik heb nu 2 weken geleden mijn laatste pil genomen. Voorgenomen om even een tijdje te stoppen. Niet om zwanger te raken maar mijn lichaam weer even mijn lichaam te laten zijn. Tot nu merk ik weinig verschil, behalve een paar puistjes extra heel benieuwd hoe mijn eerste ongesteldheid zal verlopen. na toch wel 12jaar de pil achter elkaar door te hebben geslikt.
Orphan, bedoel je dat je in 12 jaar geen stopweek gehad hebt???
quote:Sweetsunny schreef op 22 april 2016 @ 16:19:

Orphan, bedoel je dat je in 12 jaar geen stopweek gehad hebt???Ow hahaha nee ik slik hem al 12jaar, maar van die 12jaar zeker wel bijna 8jaar heel veel doorgeslikt en 1x in de 6-8 maanden eens een stopweek heb genomen.
@Sweetsunny, nee ik merk geen verschil wat spieren betreft. Voel me juist slapper dan normaal. En qua slapen doet het ook geen wonderen. Had anders gehoopt eigenlijk

@Orphan_Black, ik ben beniewd hoe het je verder zal bevallen zonder pil!
ik ben na het stoppen heel erg afgevallen. Ik hield veel vocht vast en mijn eetpatroon was tijdens de pil heel anders. Ik vrat als een varken. Ik ben nu weer op me oude gewicht gelukkig en ik eet weer normaal.
Buiten het feit dat ik nu als een gek zit te janken bij het laten inslapen van een paard op tv bij Dr Pol....is dat normaal? Ik ben daar nog nooit gevoelig voor geweest. Verder alles nog bij het oude. Had gehoopt dat mijn libido wat omhoog zou gaan, maar helaas merk ik daar nog geen verschil in. Wie weet komt het nog.
Hahahaha orphan, ja dat is normaal :') ik kreeg een tas van mijn moeder als cadeautje, en toen ze hem gaf en hij nog ingepakt was zat ik al te huilen :') ok, hij is dan als soort van dankjewel van mijn vader die overleden is, maar dan nog zou ik niet gaan janken voor ik dan zie was het is :'). En ik huilde omdat mijn vriend een half uur eerder naar huis kwam toen ik ziek was... Heerlijk dat ontpillen :')

Ik ben nu op de 3,5 week en nu heb ik geen last meer van die emo swings...

Libido duurt wat langer, bij andere dames op het forum merkten ze het pas na een maand of twee. Komt vast wel goed

Oh rzm, wat zou ik het fijn vinden om af te vallen. Het is zo verdomd lastig! Al jaren boks ik er tegen op. Ik sport intensief, ik eet goed... Maar het is echt grammen tellen iedere week :( ik kan ondertussen 70 kilo tussen mijn benen samen knijpen maar er is in drie maanden tijd pas 3 kilo af :') maarja misschien gaat het zonder pil straks sneller (duimen duimen duimen)
@orphan; Yep, normaal. Ik besef me nu pas wat voor invloed hormonen wel niet hebben op uuh.. zo'n beetje álles.

Was voor mij ook de reden om na 8 jaar te stoppen met de pil, ik was echt een labiele feeks geworden, niet zo leuk voor de omgeving... Nu 2 maanden gestopt, meteen een Mirena laten plaatsen.

Bij mij zijn de emo swings juist veel minder geworden (thank god!) Voorheen kon ik ook huilen om de kleinste dingen (denk aan; say yes to the dress 'wat een moooooie jurk snif snif') en ongelooflijk boos en onredelijk zijn om niks, dat is nu allemaal zo goed als weg!

@sweetsunny: twee maanden voordat libido weer stijgt? Hmmndat stelt gerust!

Ben ook minder gaan snaaien, maar toch een kilo of 4 aangekomen :( (ik houd mezelf maar voor dat het vocht is ;))
Waarom een mirena klaasje? Die bevat toch ook hormonen?

En fijn om jouw verhaal te horen het is echt bizar wat voor invloed zo'n stom pilletje wat ze zo makkelijk voorschrijven heeft!
Ja echt he! Als ik had geweten wat het allemaal met me deed dan was ik veel eerder gestopt.

Ik heb gekozen voor Mirena op advies van huisarts; ik wilde wel stoppen met de pil maar wel een andere vorm van anticonceptie, die enigszins stemmingsregulerend werkte (heb aanleg voor depressie). Mijn huisarts had hier de beste ervaringen mee qua stemming. Mijn verhaal is in die zin dus ook niet helemaal zuiver, omdat ik onderdaad nog wel (kunstmatige) hormonen gebruik.
Toen ik net was gestopt idd ook veel huilen om niks! Ik had tijdens het gebruik vd pil ook veel depressieve klachten, na het stoppen zijn die weg, behalve af en toe nog een normale sombere bui. Heb jarenlang gedacht dat ik nou eenmaal zo was, maar bleek dus echt aan de pil te liggen.

Ik viel na het stoppen met de pil gelijk een paar kg af, ik denk voornamelijk vocht.
quote:miss_W schreef op 23 april 2016 @ 13:31:

Toen ik net was gestopt idd ook veel huilen om niks! Ik had tijdens het gebruik vd pil ook veel depressieve klachten, na het stoppen zijn die weg, behalve af en toe nog een normale sombere bui. Heb jarenlang gedacht dat ik nou eenmaal zo was, maar bleek dus echt aan de pil te liggen.

Ik viel na het stoppen met de pil gelijk een paar kg af, ik denk voornamelijk vocht.Precies dat ja. Toen ik stopte met de pil moest ik juist niet meer zo veel huilen, ik was een stuk vrolijker en ik had minder huilbuien. Daarvoor raakte ik echt steeds meer in een gat, met elke week wel 3 enorme huiluitbarstingen. Ik bleek ook een vitamine D tekort te hebben trouwens, dus toen ik dat later ging slikken ging het ook nog wat beter.
Je kan ook nog voor een hormoon vrij koper spiraaltje kijken klaasje, als de mirena er uit moet

Ik voel me nu erg goed. Depressief en heel onzeker was ik de laatste 10 jaar wel. Misschien is het placebo effect maar ik voel me nu blij, niet onzeker. Damn ik betrap me er op dat ik mezelf gewoon sexy voel, zelfs als ik naar de sportschool ga!

Ik zal van de week wel weer eens op de weegschaal stappen in de ochtend. Ik heb al een paar weken niet gekeken (het maakte me ook even helemaal niks uit) dus wie weet

Overigens als mijn cyclus de 28 dagen aanhoud van de pil zou ik morgen mijn eerste ongesteldheid moeten krijgen, ik heb nog geen symptomen ala vocht vasthouden, strakke buik enzovoorts, enkel de vreetbuien van van de week maar das weer helemaal over... Dus het zal vast nog niet :')
Maar een hormoonvrij koperspiraaltje is niet stemmingsregulerend, wat ze dus nog wel wilt. Een mirena heeft dan ook wel veeeeel minder hormonen dan de pil hoor.

Echter werd ik juist depressief van de pil.

Klinkt goed Sweetsunny! Fijn dat je je al een stuk beter voelt!

Ik heb de laatste 2 weken wel een stuk meer krampen in mijn onderbuik gehad, maar hoop dat het nog wel weg blijft want ik ga bijna op vakantie voor 3 weken. Dus dan kan het echt nieeet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven