katten aan elkaar laten wennen

28-04-2016 11:04 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 4 jaar geleden een poesje gekocht (kwam uit het nest met 12 weken). Nu zit ik er aan te denken om er een kat (kater of poesje) bij te kopen. Nou lees ik zo nu aan dan dat dit mis kan gaan. Nou is mijn vraag of jullie tips hebben om ze aan elkaar te laten wennen.

Ik lees al vaak over verschillende ruimtes, waar ze elkaar wel kunnen ruiken maar niet kunnen zien en zo langzaamaan opbouwen. Maar nou is het probleem dat ik de woonkamer niet kan afscheiden van een andere ruimte. Alleen de gang, maar poes en nieuwe kat mogen niet boven komen.
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2x een nieuwe kater laten wennen aan ons grut. Wij hebben gewoon het mandje opengezet en eruit laten lopen wanneer de kater/poes er klaar voor is. Geen aparte ruimte is echt niet nodig. Het heeft gewoon tijd nodig. Als ze na een paar maanden elkaar nog niet kunnen lichten, dan zal de klink er nooit komen en kun je kiezen als ze elkaar echt het leven zuur maken om ze weer uit elkaar te halen. Maar dat is van latere zaak.

Die van mij de poes, heeft 3 dagen liggen grommen en daarna was het ok, onze oudste kater heeft de nieuwe een tik op zijn kop gegeven en was daarna ok, en de jongste kater toen heeft hem gelijk geaccepteerd.



Dus mijn advies gewoon madnje open zetten en ze hun gang laten gaan, niks dwingen of bij elkaar zetten komt vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
OWja en zorg wel voor een 2de kattenbak in huis.
Gewoon bij elkaar in dezelfde ruimte en niet apart houden. Zo heb ik t ook altijd gedaan en is nooit mis gegaan. Waarschijnlijk zullen ze wel naar elkaar blazen en/of elkaar een tik geven maar zolang er geen bloed vloeit, niks aan de hand



Verder een extra kattenbak en extra voer- en drinkbakje.
Alle reacties Link kopieren
Een kennismaking tussen katten kan wel te snel gaan, maar niet te langzaam. Soms werkt de 'zet ze maar samen'-tactiek, maar als dat niet zo is is het ontzettend moeilijk het nog goed te laten komen.

Geef de nieuwe kat een eigen ruimte, misschien toch tijdelijk even boven voor de nieuwe kat. Aai beide katten, zodat ze elkaars geur leren kennen. Laat ze eens kennismaken op neutraal terrein, bv de gang, waarbij allebei weg kunnen rennen. Probeer ze af te leiden met een speeltje. Je merkt vanzelf hoe makkelijk het gaat. Gaat het goed ben je in 2 dagen klaar. Hebben ze meer tijd nodig heb je het tenminste niet voor altijd verpest door ze maar bij elkaar te plempen. Aangezien ze alleen de gang en woonkamer hebben en ze kunnen elkaar niet luchten of zien ga je probleemkatten krijgen. Investeer nu even om dat te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Bijna een jaar geleden heb ik ook een jong katje bij mijn toenmalige 8 jaar oude poes erbij genomen. Ik heb inderdaad ook alleen mijn woonkamer en een aparte hal waar de katten mogen komen.

Ik heb de kitten met mandje en al midden in de kamer gezet met het deurtje open. De kitten kwam er rustig uit en de oudere poes ging meteen grommen en blazen. Het heeft echt dik 3 maanden geduurd bij mij voordat de oudere poes het kitten accepteerde. Ik vond het echt drama en was er vaak verdrietig om. Heb heel vaak gedacht om het kitten terug te brengen. Maar gelukkig nog even volgehouden en nu gaat het goed! Het zijn geen beste maatjes ofzo en ze maken ook best eens ruzie, maar dat komt vooral doordat de jongste pittig is.



's Nachts en als ik even wegging heb ik het kitten in het halletje gezet. Gewoon voor de zekerheid. En op een gegeven moment voelde ik gewoon aan dat ze op die momenten ook best samen konden zitten.



Inderdaad 2 kattenbakken, 2 voer en water bakken (Liefst op een andere plek). En wat ik ook heb gedaan is de oudere kat veel meer aandacht geven dan de nieuwe. (Maar niet overdreven doen anders voelt de kat aan jou dat er dus echt iets ''mis'' is.)



Aan het eind van die 3 maanden heb ik tegen mijn oudste kat er wel wat van gezegd als ze nog ging grommen (het is ook een beetje een diva) Maar in het begin moet je dit zeker niet af straffen, gewoon laten gaan en geen aandacht aan besteden. Tenzij ze elkaar aanvallen.



Ik hoop dat je hier iets mee kan
Alle reacties Link kopieren
Gewoon bij elkaar zetten. Met apart houden vergroot je de spanning alleen maar.
Alle reacties Link kopieren
Apart houden werkte bij mij juist heel goed. Nieuwe kat had de eerste dagen een eigen kamer, met eigen spulletjes. Daarna voorgesteld aan oude kat, gewoon de deur opengezet. Als je geen aparte ruimte hebt, dan is misschien wel goed om de nieuwe kat niet te introduceren in het hoekje van de kamer waar de oude kat het liefst zit, maar een eigen hoekje te geven met eigen kattenbak etc.
Alle reacties Link kopieren
Katten kunnen prima samen, soms niet, maar dat merk je pas na een tijdje. En betreft de kattenbak: ik heb 3 katten, 2 poezen en 1 rode kater, gaan met zijn allen op dezelfde kattenbak.Hebben wel allemaal een aparte voerbak om file vorming te voorkomen :D
Hier 2 x toe een zelfde situatie gehad. Gewoon gelijk bij elkaar en ook gewoon 1 kattenbak. Ging beide keren zonder problemen en zijn de beste vriendjes geworden. Allemaal katers overigens
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreaming1991 schreef op 28 april 2016 @ 12:06:

Het heeft echt dik 3 maanden geduurd bij mij voordat de oudere poes het kitten accepteerde. Ik vond het echt drama en was er vaak verdrietig om.



En er is een kans dat TO dit scenario kan voorkomen door te kiezen voor een voorzichtige kennismaking.

Ik adviseer je wel er een katertje naast te zetten als je nu een poes hebt. Dat vergroot de kansen dat het op de lange termijn goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels al 3x een nieuwe kat toegevoegd aan bestaande kroost. Gewoon mandje midden in de woonkamer, deurtje open en afstand nemen.. de ene kat accepteert de nieuwe eerder dan een ander maar binnen een week is altijd alles koek en ei geweest. Nooit nodig gevonden om ze een aparte kamer te geven, lijkt me ook wat onhandig. Sluit je dan je nieuwe kat op in een kamer waar ze later niet mag komen of weer je dan de andere katten uit een kamer waar ze normaal mogen komen.



Extra kattenbak is vaak wel gewenst al gebruiken die van mij allemaal dezelfde, beetje willekeurig maar altijd maar 1 vd 2 in gebruik. Ik heb er nu nog maar 1 staan.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt iedereen voor de reacties.

Ik zat inderdaad ook al meer aan een kater te denken (poes is gesteriliseerd). Hier is poes ook wel echt een diva, die zelfs aan de hond (golden retriever) haar plekje duidelijk maakt. (poes was er eerder dan de hond)
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven