Hulp in de huishouding

21-03-2016 09:38 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal. Sinds een aantal maanden werk ik fulltime. Omdat mijn man chronisch ziek is en daarnaast ook 40 uur werkt heeft schoonmaken onze prioriteit niet echt meer. We hebben wel inwonende volwassen kinderen maar die studeren, werken en sporten. Ik heb dus een advertentie geplaatst en ontzettend veel reacties gekregen. Op basis van hun profiel heb ik de komende week gesprekken met vier dames. Ik heb mijn man echt moeten overhalen want die is erg sceptisch om een vreemde in huis te halen. Ik vind het ook erg spannend maar zo doormodderen is ook geen optie meer. Ik wil het weekend ingaan met een schoon huis. Nogmaals, spannend dus. Hebben jullie tips voor me hoe zo'n gesprek moet gaan en waar ik op moet letten? Kan ik gelijk vragen om een foto te mogen van een ID of moet ik daarmee wachten tot ik een keuze heb gemaakt en dat ze dan bv een kopie meeneemt? Zal ik iemand gelijk het huis laten zien? Kan ik een proeftijd afspreken? (ik zie het eigenlijk al na 1 keer of ik blij ervan wordt )Kortom, ik ben een echt groentje. Wie heeft er een schat aan ervaring met hulpen in de huishouding en wie wil helpen?
Alle reacties Link kopieren
Ceylon, ik heb onlangs mijn eigen voegen (zijn nog niet zo lang geleden verhuisd) weer sprankelend wit gekregen met een tip van pinterest. Ik moest een pasta maken van dikke bleek en baking soda en daarmee de voegen (die ook helemaal verschimmeld waren van de vorige bewoners) inkwasten. Dit afdekken met folie en een nacht laten zitten (bah, wat een walm komt daar vanaf). De volgende dag kwamen de voegen er als nieuw onder vandaan. Mocht het niet op alle plekken meteen even goed pakken, kun je er nog een beetje bleek overheen smeren en weer afdekken voor een paar uur, dan zal alles echt weg moeten zijn.



Maar goed, dit is wel lastig uit te voeren als je het bij anderen doet, omdat je weer weggaat en mensen dan feitelijk achterlaat met troep. Maar mochten mensen op vakantie gaan en jij mag poetsen, zou je dit kunnen voorstellen. Dan kun je de volgende dag terug om alles af te spoelen en komen ze terug in een nieuwe badkamer.
Alle reacties Link kopieren
Moeders heeft inmiddels een nieuwe badkamer. Met grijze voegen .



Maar luxaflex, ow, daar kun je idioot veel tijd aan kwijt zijn. Op één adres hangen ze in de keuken en die maat kost een tientje. Nieuwe kopen is dan goedkoper dan schoonmaken. Dus één keer per twee jaar ongeveer halen ze nieuwe en gaan de vettige bij het grof vuil.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chili-concarne schreef op 26 april 2016 @ 11:01:

[...]



Ook goed toch?

Maar 'de poets' heb ik een beetje moeite mee...Ik ook maar hier op een forum dekt het wel de lading :-)
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn HH voor het eerst kwam heeft ze de badkamer ook goed schoongemaakt (niet grondig) de zolder gedaan de midden en de benedenverdieping schoongemaakt en gezogen en gedweild incl. de wc. Ze doet de keuken (aanrecht). Laatste keer heb ik gevraagd of ze een stapeltje wilde strijken (o.a. een tweepersoonsdekbed) alles spik en span. Ik ben ontzettend blij met haar. Het gaat zo ook een beetje over en weer. Ze kon 1 keer niet komen omdat ze een midweekje wegging, dan leg ik geld neer samen met een doos lekkere chocolaatjes. Behalve dat ze een tof mens is vertrouw ik haar ook. Ik heb volgens mij wel een lot gewonnen :-)
Alle reacties Link kopieren
het in huis halen van vreemden is altijd lastig. Ouder worden of ziek zijn maakt dit soms noodzakelijk. Dit is precies waarom ik zelf een netwerk met gescreende dienstverleners voor diensten aan huis heb opgezet. Met zorgzame mensen die we gezien en gecheckt hebben. Die allemaal een kort filmpje en reviews op onze website hebben staan zodat je echt weet wie je in huis haalt. Mocht je nieuwsgierig zijn. Kijk op of stuur me een berichtje.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-05-2016 16:16
Reden: spam verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vandaag weer lekker schoongemaakt bij mensen en hoewel ik altijd met een goed gevoel wegga daar, heb ik me in die tijd werkelijk uit de naad gewerkt. Het huis is doorgaans een zooitje als ik daar sochtends aankom, omdat de familie met haast naar het werk vertrokken is. Dus de eettafel ligt nog vol met ontbijt en speelgoed. De vloer ligt bezaaid met lego en ander spul. Dus voordat ik aan de wensenlijst kan beginnen, is het eerst puinruimen. Ik moet bijna hollend door het huis om alles gedaan te krijgen en ben dan altijd trots op mezelf. En zij zijn ook blij. Maar zou soms wel willen dat de lat een tikje lager ligt. Zodat ik tien minuten marge over heb om nog een laatste klusje te bedenken ipv dat ik alles op alles moet zetten om het af te krijgen.
Ik herken het aquarium, ik heb het soms ook hard te halen, en ik werk ook als een speer door, zonder pauze.

Maar in jouw geval zou ik het gewoon luchtig aankaarten, dat je merkt dat je soms net een kwartiertje te kort komt. En of het een idee is dat je dan een kwartiertje langer doorwerkt, of dat zij zorgen dat je gerichter te werk kunt gaan.
quote:aquarium schreef op 10 mei 2016 @ 23:14:

Vandaag weer lekker schoongemaakt bij mensen en hoewel ik altijd met een goed gevoel wegga daar, heb ik me in die tijd werkelijk uit de naad gewerkt. Het huis is doorgaans een zooitje als ik daar sochtends aankom, omdat de familie met haast naar het werk vertrokken is. Dus de eettafel ligt nog vol met ontbijt en speelgoed. De vloer ligt bezaaid met lego en ander spul. Dus voordat ik aan de wensenlijst kan beginnen, is het eerst puinruimen. Ik moet bijna hollend door het huis om alles gedaan te krijgen en ben dan altijd trots op mezelf. En zij zijn ook blij. Maar zou soms wel willen dat de lat een tikje lager ligt. Zodat ik tien minuten marge over heb om nog een laatste klusje te bedenken ipv dat ik alles op alles moet zetten om het af te krijgen.Dan zou ik hier toch eens over overleggen met de familie. De tijd die je kwijt bent met alles opruimen, wat ze heel goed zelf kunnen doen, kun je beter besteden aan schoonmaken. Misschien hebben ze dat zelf helemaal niet in de gaten, dus maak het bespreekbaar.
Alle reacties Link kopieren
Eens! We hebben een hulp in de huishouding niet een opruimer
Alle reacties Link kopieren
Het maakt me echt niet uit wat ik doe. Dus als dat opruimen is, vind ik dat ook prima. En ik heb het al eens aangegeven dat ik het niet redde en vaak uitliep om toch mijn lijstje af te ronden. En daardoor heb ik er dus een half uur bijgekregen. Maar ik merk dat het lijstje daar ook weer op aangepast is , want ik ren me nog steeds een rotje.



En ik krijg telkens blije berichten hoor, hoe heerlijk ze het vinden om zo thuis te komen. En dat is ook het plezier wat ik eruit haal. Maar je moet niet vragen hoe ik het voor elkaar krijg, want soms heb ik het gevoel dat ze verwachten dat ik kan heksen. En blijkbaar bevestig ik ze zelf in dit verhaal. Dus ook stom van mezelf



Nou ja, ik kijk het nog eens een paar keer aan en als het zo blijft, toch maar weer eens opnieuw een briefje schrijven dat het echt teveel is.

Wat ik nu in 2,5 uur doe:



bij binnenkomst eerst opruimen, dus speelgoed van de grond en tafel. Ontbijtspullen in de keuken zetten, speelgoed uit de keuken naar de woonkamer brengen. Dan grofweg speelgoed in de juiste manden mikken (lego bij lego, stiften bij de knutselzooi, prinsessenzooi in dochters mand, actionfiguren in zoons mand en boekjes in de boekenkast). Dan zuig ik het hele huis van boven tot onder en beneden dweil ik. Dan nat afnemen. Daarna keuken poetsen en alle fronten maak ik schoon + afzuigkap. Woonkamer richt ik opnieuw in na afnemen, uitkloppen, banken uitzuigen, etc. en tot slot maak ik de wc schoon. Maar dat is bijna niet te doen in 2,5 uur dus. Ik hoef dan serieus niet meer naar de sportschool
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er iig weer een adresje bij, dus dat is ook fijn.
Ik ben vandaag benaderd door iemand die hulp zoekt voor 2 uur ijn de week. Ik heb meteen aangegeven dat ik niet weet wat ze verwacht, want als ik een huis van boven naar beneden moet poetsen ik toch wel 3 uur zoet ben. Maar morgen gaan we het bespreken dus dan ben ik benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Ga dit topic even meelezen; ben ook op zoek naar een huishoudelijke hulp
Alle reacties Link kopieren
Joni, ik heb bijna alleen adressen van 2 uur en daar doe ik de dingen die de mensen zelf liever niet doen. Voor de een is dat voornl. sanitair, de ander wil weer juist alles gezogen en gedweild en weer een ander vindt vooral verschonen van bedden en ramen lappen belangrijk. Dat zijn dan de accenttaken die ik aanvul met kleinere dingen. Denk aan koelkast of keukenkasten schoonmaken.



Iemand die een schoonmaker zoekt, is niet per definitie op zoek naar iemand die het hele huis doet. Dus denk ook niet dat dat nieuwe adresje dat verwacht? Heb je al afgesproken?
Alle reacties Link kopieren
kickje!



wij gaan ook voor het eerst iemand inhuren voor de schoonmaak. We hebben al veel aan dit topic gehad. Nog een vraag: wat is er bij jullie afgesproken als de hh niet kan omdat ze ziek is, of vanwege vakantie? Wordt er doorbetaald? Ingehaald?
doe dan maar thee
Alle reacties Link kopieren
De dagen dat ik niet kan (1 x voorgekomen) heb ik voorgesteld om te vervangen voor een andere dag. Maar familie gaf aan dat ze dan wel een weekje oversloegen. Dit wordt dan uiteraard niet betaald. Ziek ben ik nog niet geweest, maar ik vermoed sterk dat niet komen ook niet betalen is, ongeacht reden.



Ik heb al zo vaak gehoord of gelezen dat de schoonmaakster een extraatje of doorbetaald krijgt bij ziekte of verjaardag. Maar dan hebben ze attente werkgevers, want die van mij doen dat echt niet. Ze weten niet eens wanneer ik jarig ben...



Zou het an sich best attent vinden om eens per jaar ( verjaardag, kerst, etc.) een kleinigheidje te krijgen, al is dat een doosje merci. Maar denk dat ik daar dan lang op kan wachten. Ach ja, het betaald gewoon z'n geld denk ik dan maar.
Alle reacties Link kopieren
hmm ok. Tja op zich snap ik wel dat als je zwart zou betalen, ziekte of vakantie niet doorbetaald wordt. Maar iemand die bij mij poetst krijgt dus wel wat met kerst. Dat beloof ik hierbij dan alvast
doe dan maar thee
Dat doet wel goed groentheetje, even een attentie. Ik kreeg voor ik op vakantie ging €14,00 extra, zodat ik op vakantie een drankje op haar kon nemen. Vandaag heb ik bij haar gepoetst en heb ik zonder problemen een half uurtje doorgewerkt zodat ik haar serre op orde kon maken. Wie goed doet, goed ontmoet, en het hoeft echt niet van grote waarde te zijn, maar af en toe een attentie is gewoon heel fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven