Huis verhuren tijdens vakantie?

28-04-2016 01:36 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst iets gehoord over een website waar je zelf je huis kunt verhuren als vakantiehuisje. Nu heb ik daar niks over opgeschreven, vandaar dat ik benieuwd ben of jullie dit concept kennen. Maar vooral ben ik benieuwd naar ervaringen. Beviel het? Zijn er nadelen of wettelijke dingen waar je mee te maken hebt? Ben benieuwd naar jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
airbnb?
Alle reacties Link kopieren
Home Exchange? Hebben mijn ouders gedaan en zij zijn er erg tevreden over.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat het inderdaad airbnb is. Maar ik ga beide websites even bekijken. Hebben jullie daar ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Met Airbnb als verhuurder heb ik geen ervaring, maar als huurder wel. Wij boeken tegenwoordig zelden een hotel maar bijna altijd via Airbnb. Onze ervaringen zijn super positief! Als verhuurder zou ik vooral opletten wat voor reviews de huurder krijgt (als je ergens blijft slapen kun je als verhuurder reageren op de pagina van de huurder om te vertellen hoe je gasten zich hebben gedragen en andersom kun je een reactie geven over het verblijf). Misschien kun je het zelf eens proberen als je een nachtje naar Amsterdam of zo gaat? Daar stikt het van de airbnbs.
Alle reacties Link kopieren
Goed idee Zomerbloem. Zelf uitchecken hoe het werkt als huurder is een mooie aanzet. Vind je de prijzen die worden gevraagd goed concurrerend met de reguliere verhuurmarkt? Anders is het als huurder niet echt de moeite lijkt me. En heb je de indruk dat er voor verhuurders nog lastige regels zijn waarmee rekening gehouden moet worden?

Wij hebben zelf een woning van een woningbouwvereniging, dus ik moet nog uitzoeken of wij het voor drie weken mogen verhuren. In het verleden kwam familie wel eens in onze woning, maar daar vroegen we dan geen geld voor.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet altijd goedkoper dan een hotel hoor. Ligt er ook een beetje aan wat je wil, een eigen kamer of het hele appartement boeken. Wat ik er leuk aan vind is dat je je meer begeeft onder de locals en daardoor ook aan goede insidertips kunt komen. Ik zou gewoon eens een onderzoekje doen en ook kijken wat er op Airbnb in jouw buurt wordt aangeboden en wat men daar voor vraagt. Geen idee of er lastige regels zijn, ik huur alleen Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet aan beginnen mijn huis te verhuren. Zeker niet voor een paar weken. Alle ellende die je ervan hebt, weegt niet op tegen de paar honderd euro die je ervoor krijgt, lijkt me. Je moet ál je persoonlijke spullen opbergen achter slot en grendel, álle kostbaarheden wegbergen achter slot en grendel (dat zou betekenen dat ik halve kasten moet leeghalen, want daar staan antieke serviezen in, of antiek zilverwerk uit de familie, of antiek kristal, enz. en ook al zullen ze het misschien niet weghalen, dan wil ik ook niet dat er "per ongeluk" iets mee gebeurt). Alle erfstukken veilig opbergen, en dan nog maar hopen dat de kinderen van de eventuele huurders de antieke armstoelen niet gebruiken om op neer te ploffen, of als opstapje...



En dat om je huis voor 2 of 3 weken te verhuren? Nee, dank je...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Grote kans dat de onderverhuur (ook al is het alleen tijdens een vakantie) van je woning van de verhuurder niet mag. En je zal ook rekening moeten houden met de wetgeving in je gemeente. Of je gepakt wordt is een tweede. Ik weet niet hoe je relatie met je buren is? Als mijn buren hun woning aan vakantiegangers zouden verhuren, dan zou ik het nl wel weten



Misschien is woningruil iets voor je? Zolang je er niets aan verdient zijn het gasten. En dat mag gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Nee, het gaat ons echt om een beetje winstgevend te zijn tijdens onze eigen vakantie. Wij in een tent op een camping (budget dus) en anderen dan in ons huis en er dan hopelijk 500 euro mee opgeschoten zijn. Zoiets.



Wij hebben gelukkig geen dure spullen of erfstukken Pejeka

Anders zou ik waarschijnlijk veel teveel in de stress zitten haha. Ik zou ons huis omschrijven als sfeervol en knus. Maar als je zou weten waar het gehaald is (wat huurders niet weten, maar ik wel), dan is het rommelmarkt, marktplaats en wat ikea. Niks wat niet makkelijk te vervangen is iig.
Alle reacties Link kopieren
@zomerbloem. Ik zie dat anderen rond de 50 euro vragen per nacht voor een woning en ca. 30 euro voor een kamer. Vind ik best veel geld eigenlijk. Ik vraag me af of ik 30 euro zou overhebben voor een kamer bij iemand in huis. Ik denk dat ik goedkopere of vergelijkbare aanbiedingen bij een hotel kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Hou er rekening mee dat je over de inkomsten belasting moet betalen. En dat je moet zorgen dat er iemand is voor de sleuteloverdracht (afgeven en ophalen), voor evt problemen etc.



En woon je in een toeristisch interessant gebied? AirBnB wordt vooral veel gebruikt voor stedentrips etc, en minder vaak voor echt drie weken vakantie, tenzij je echt op een geweldige plek aan zee woont oid. Ik heb veel vrienden in Amsterdam die er op staan, maar zelfs dan heb je vaak dat tijdens een vakantie van drie weken je alleen een aanvraag krijgt voor 5 dagen ergens in het midden. Alleen de vriend in hartje centrum verdient er echt iets aan, maar die gaat er ook heel regelmatig zijn huis voor uit (logeert dan zelf bij vriendin). Dan heb je het niet over drie weken per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm, toeristisch gebied. Ja, op zich wel, maar zeker niet voor een stedentrip. Hier kom je meer als je wilt genieten van het buitenleven met een paar grotere leuke steden in de buurt.



Dat van die belasting had ik inderdaad gelezen. Maar ik zag alleen uitleg voor als het een koopwoning betreft. Je bent dan een economische deler oid. Ik heb nog niks gevonden over hoe dat zit met de aangifte als je een huurwoning hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 28 april 2016 @ 21:06:

Nee, het gaat ons echt om een beetje winstgevend te zijn tijdens onze eigen vakantie. Wij in een tent op een camping (budget dus) en anderen dan in ons huis en er dan hopelijk 500 euro mee opgeschoten zijn. Zoiets.



Wij hebben gelukkig geen dure spullen of erfstukken Pejeka

Anders zou ik waarschijnlijk veel teveel in de stress zitten haha. Ik zou ons huis omschrijven als sfeervol en knus. Maar als je zou weten waar het gehaald is (wat huurders niet weten, maar ik wel), dan is het rommelmarkt, marktplaats en wat ikea. Niks wat niet makkelijk te vervangen is iig.Maar zelfs áls je geen dure dingen of erfstukken hebt, lijkt het mij nog een gigantische klus om je huis "verhuurklaar" te maken. Want je hebt wél persoonlijke eigendommen die je moet opbergen, je wilt toch ook niet dat mensen in je papieren gaan snuffelen, je moet je kledingkasten leeg halen, want de huurders moeten wel ruimte hebben om hun eigen kleding kwijt te kunnen, enz. Voorts zorgen dat alles wat die mensen nodig hebben (servies, pannen, bestek, glazen, enz.) schoon en netjes in brandschone kastjes staat, dat de koelkast geheel leeg en brandschoon is, dat er voldoende schoon en gestreken beddegoed en keukentextiel beschikbaar is, dat al je eigen flesjes en potjes en kammen en dergelijk uit de badkamer verwijderd zijn, zodat de gasten hun eigen spullen kwijt kunnen, en ga zo maar door. Ik zou die moeite niet nemen voor een paar weken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Vriendin van me verhuurt haar woning ook. Wel Amsterdam maar buiten de ring.

Persoonlijke dingen opruimen doet ze niet. Ze zegt dat er toch borg wordt betaald dus als iets stuk is wordt het toch we vergoed en ze heeft niet echt waardevolle zaken. Wel maakt ze een plekje dat mensen hun spullen kwijt kunnen.

Is een bovenwoning met 1 slaapkamer en kleine woonkamer.

Ze verdient er zo een €10.000 per jaar mee na aftrek van belasting etc. Maar is wel een koopwoning en nooit langer dan 5 dagen. Lijkt me lastig je huis 3 weken achter elkaar te verhuren. De mensen die via airbnb huren komen vaak voor een stedentripje.
Alle reacties Link kopieren
Pejeka, da's toch niet erg? Althans, dat vind ik niet erg. Je mag toch ook wel wat doen voor het geld? Niemand krijgt geld dat uit de lucht komt vallen, dus als ik zou verhuren, verwacht ik dat ook niet. Ik verwacht juist dat ik daar ook dingen voor moet doen en laten. En als de prijs dan goed is, dan vind ik het dat waard.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 29 april 2016 @ 12:24:

Pejeka, da's toch niet erg? Althans, dat vind ik niet erg. Je mag toch ook wel wat doen voor het geld? Niemand krijgt geld dat uit de lucht komt vallen, dus als ik zou verhuren, verwacht ik dat ook niet. Ik verwacht juist dat ik daar ook dingen voor moet doen en laten. En als de prijs dan goed is, dan vind ik het dat waard.Dat kan. Maar het zou het mij dus niet waard zijn, om een week lang mijn huis te moeten reorganiseren, spullen weg te bergen, papieren achter slot en grendel te leggen, de badkamer leeg te halen, kasten leeg te halen, enz. om het vervolgens 3 weken te kunnen verhuren. En dan nog maar afwachten hoe je het bij thuiskomst weer aantreft. Neuh, ik pas even.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 28 april 2016 @ 21:09:

@zomerbloem. Ik zie dat anderen rond de 50 euro vragen per nacht voor een woning en ca. 30 euro voor een kamer. Vind ik best veel geld eigenlijk. Ik vraag me af of ik 30 euro zou overhebben voor een kamer bij iemand in huis. Ik denk dat ik goedkopere of vergelijkbare aanbiedingen bij een hotel kan vinden.Ik vind dat niet veel hoor. Maar goed, als je niet in een grote stad woont dan is het -vind ik- wel essentieel dat je er ook kunt koken en dat ze dus je hele appartement kunnen huren. Als men in jouw buurt hier 50 euro voor vraagt dan ga jij er toch onder zitten met €40-45 per nacht? En ik zou ook kijken hoe het zit qua verzekering enzo, misschien je eigen verzekeraar eens bellen hoe ze hier mee omgaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven