Gezondheid alle pijlers

cups: beter en makkelijker ongesteld

23-02-2008 16:53 362 berichten
Ik vroeg me af hoeveel vrouwen/meiden ervaring hebben met menstruatiecups zoals de lunette, mooncup, keeper of diva-cup?



Ikzelf heb sinds kort een mooncup en vind het zo'n uitkomst. Maar een paar keer per dag verschonen,, ideaal met zwemmen/sporten, geen touwtjes, geen droogheid -had ik altijd de laatste dagen- of chemicalien in je lijf, en nog goedkoper en veel milieuvriendelijker ook.



Maar mijn meeste vriendinnen hadden er nog nooit van gehoord.

Voor degenen die het niet kennen op deze site kun je meer info vinden.



http://home.tiscali.nl/cupper/





Zijn er ook vrouwen die ervaring hebben met zeesponsen (zg sea pearls) -heb gehoord dat die in Australie wel gebruikt worden , beter dan die nieuwe synthetische lijkt mij? 8:-)8
ik heb ergens gelezen dat je wanneer je de cup afspoelt eerst met koud water moet spoelen en dan pas met warm om verkleuren tegen te gaan...
misschien dat dit ook wel een goed moment is om mijn eigen ervaring met de cup te delen.



ik heb de cup nu een paar keer gebruikt en het bevalt me heel goed! ik had gedacht het veel meer te voelen, maar dat is helemaal niet zo. en daarbij ben ik nu ook nog een dag korter ongesteld dan normaal.



ik heb soms nog wel moeite met het inbrengen, hij trekt niet altijd vacuum, waardoor het dan niet goed werkt. uithalen is gelukkig geen probleem.



al met al erg tevreden! :D
quote:yolo8 schreef op 17 maart 2016 @ 22:47:

[...]





Klopt! En ik vind tampons wel dusdanig smerig (en vervelend zitten) om het nog een kans te geven. Want het inbrengen was een fluitje van een cent en ik voelde NIKS, geen broeierig gevoel. Echt heerlijk.Vindt nou echt niemand het smerig om zo'n cup vol troep leeg te moeten gieten dan? Ik vind het ook geen fijn idee om iets in me te stoppen wat zich vacuum zuigt. Dat klinkt heel eng. Ik denk dat het bij mij ook heel lang zou duren voor ik het ding er weer uit zou hebben. Het lijkt me helemaal niks.
ik heb eigenlijk helemaal geen problemen gehad met het verbreken van het vacuum. en het is ook niet alsof je het echt vacuum voelt zuigen hoor haha.



wat betreft het leeggieten... als ik heeel eerlijk ben vind ik het eigenlijk ook gewoon best wel fascinerend
Ik bedoel ook niet dat ik denk dat ik het zou voelen zuigen. Maar het klinkt alsof ik het er niet meer uit zou krijgen omdat het dan vast zit. En fascinerend... ok ieder z'n ding. Maar het lijkt mij vooral een heel vies werkje.
nou ja.. het is echt twee seconden werk he.. het is niet alsof je een pak melk leeg staat te gieten haha.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat ik dit topic zie. Ik vergeet steeds dat ik er eentje moet bestellen, totdat ik weer ongesteld ben en dan denk ik steeds dat het toch al te laat is om nog voor deze ronde een cup te bestellen, ik doe het later wel. Wat ik steeds weer vergeet

Ik heb wel al gekeken naar maten, ik vind het maar moeilijk. En waarom zou je vanaf een bepaalde leeftijd (ik dacht ergens vanaf 30) een grotere maat nodig hebben, ook als je geen kind gebaard hebt las ik dat advies. Zakt je vagina uit?



Ik ga morgen eens opzoek naar een setje, dat lijkt me wel wat, met een fancy opberg etuitje ofzo
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Ik heb naar aanleiding van een topic op een ander forum mijn cup een nachtje in een glas water met een theelepeltje "Sauerstoffbleiche" gezet. Werkt top! Helemaal als nieuw
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Ah, daar zocht ik ook altijd nog een goede oplossing voor. Maar Sauerstoffbleiche, wat is dat?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij een soort groene biotex... In Nederland zou je het ook van Ecovert moeten kunnen kopen;

http://nl.ecover.com/nl/product/zuurstofbleekmiddel
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Ok, dank je. Ik heb nog wel groene Biotex staan, dat durf ik ook wel aan om eens mee te proberen.



Edit: werkt super!
Alle reacties Link kopieren
Grappig, ik vroeg me laatst af hoe lang ik al een cup gebruik, en dat kon ik niet zo goed terug-beredeneren. Nu kan ik het precies zien, want dat was naar aanleiding van de start van dit topic. Ik zou niet meer terug willen naar tampons!
Alle reacties Link kopieren
quote:SinDudas schreef op 30 maart 2016 @ 22:34:

[...]





Vindt nou echt niemand het smerig om zo'n cup vol troep leeg te moeten gieten dan? Ik vind het ook geen fijn idee om iets in me te stoppen wat zich vacuum zuigt. Dat klinkt heel eng. Ik denk dat het bij mij ook heel lang zou duren voor ik het ding er weer uit zou hebben. Het lijkt me helemaal niks.



Om voor mezelf te spreken: ik ben niet vies van mezelf

Vind een gebruikte tampon en maandverband veel smeriger (stank! ) eigenlijk
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook echt véél minder vies dan tampons en maandverband.

Niet alleen in de handelingen zelf (je vingers worden inderdaad niet viezer dan van tampons en er is echt niks vies aan om zo'n emmertje leeg te kiepen in de wc/ wasbak) is maar vooral dat je niet zo'n emmertje met afval hebt staan. Moet alleen niet vergeten te checken of er afval van de visite in dat weggegooid moet worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:ldp schreef op 31 maart 2016 @ 14:19:

Ik vind het ook echt véél minder vies dan tampons en maandverband.

Niet alleen in de handelingen zelf (je vingers worden inderdaad niet viezer dan van tampons en er is echt niks vies aan om zo'n emmertje leeg te kiepen in de wc/ wasbak) is maar vooral dat je niet zo'n emmertje met afval hebt staan. Moet alleen niet vergeten te checken of er afval van de visite in dat weggegooid moet worden.Ook dat ja. Zo'n vuilniszakje vol maandverband en tampons word ik ook absoluut niet gelukkig van.
Verbazingwekkend vind ook ik het na drie rondes idd niet vies!

Had echt gedacht dat dat vies zou zijn, ben best snel vies van mijzelf , maar blijk het juist wel interessant te vinden .

Het stinkt helemaal niet zoals maandverband en tampons wel doen. Geen vies ruikend afvalbakje meer.
Net op viva toxic syndroom gelezen, als je sponzen of te lang tampons inbrengt, kan je dus dit krijgen. Denk dat met cups het risico nog groter wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:swifty schreef op 31 maart 2016 @ 16:21:

Net op viva toxic syndroom gelezen, als je sponzen of te lang tampons inbrengt, kan je dus dit krijgen. Denk dat met cups het risico nog groter wordt.



Er is (voor zover ik kan vinden) tot dusver nog maar een enkel geval gerapporteerd van iemand met TSS door een menstruatiecup. Cups ondersteunen, in tegenstelling tot tampons/sponzen, microbiologische groei niet, en beïnvloeden de pH waarden in je vagina ook veel minder. Dat sluit (blijkbaar) niet uit dat je met een cup ook TSS kan krijgen, alhoewel fabrikanten dat wel lang hebben geroepen. Alleen de tijd zal leren of cups meer risico meebrengen, maar TSS is natuurlijk al zeldzaam, en er zijn veel minder vrouwen die cups gebruiken dan tampons, dus die conclusie zal wel op zich laten wachten. Vanzelfsprekend is het bij cups ook gewoon verstandig om regelmatig even schoon te maken.



Om het even in perspectief te plaatsen, je hebt meer kans om door de bliksem getroffen te worden dan TSS te krijgen door je menstruatie (TSS is niet altijd menstruatie gerelateerd). En mocht je het dan krijgen dan heb je nog 95% overlevingskans.
Klopt, er zijn nog weinig gevallen bekend omdat cups een recentelijk verschijnsel is. Voordeel is dat het van materiaal is waar bacterien niet graag op groeien.
Alle reacties Link kopieren
Ik had nog nooit van die cups gehoord. Ik kan geen tampons meer gebruiken door een 2de graads verzakking. De verzakking duwt gelijk de tampon eruit. Weet iemand of je wel een cup kan gebruiken als je een verzakking hebt? Ik lees nl wat over vacuum dus ik krijg hoop . Ik kan nu nl nooit zwemmen tijdens die periode en nu de zomer voor de deur staat, zou dat een uitkomst zijn!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen, google het even
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een groooooot fan! Ik heb er 1 van 6 euro van Ebay en die werkt al jaren goed. Vind het niet vies, ideaal dat het erg lang meegaat, je hoeft er nooit meer aan te denken tampons en dergelijken mee te sjouwen als je de deur uit gaat. Geen stinkende afvalemmertjes op je badkamer etc etc.
Alle reacties Link kopieren
Vraagje van een nieuweling op dit gebied: hoe hoog/laag zit een cup bij jullie?

Vandaag heb ik de ladycup gekocht omdat ik dacht dat ik morgen ongesteld zou worden, maar dat werd vandaag dus gelijk uitgeprobeerd. Hij zat mij niet helemaal lekker (het steeltje stak uit) dus heb ik hem er uitgehaald, had het idee dat hij door dat vacuum trekken meteen mijn menstruatie op gang hielp en toen vond ik het wat griezelig worden. Ik ga het straks weer proberen, maar wou niet meteen het steeltje afknippen, al heb ik hem nu niet gebruikt om hem er uit te halen. Hoop dat ik hier aan ga wennen haha
Alle reacties Link kopieren
Beetje late reactie, ik denk (hoop) dat je menstruatie inmiddels weer voorbij is. Maar goed, een maand is zo weer voorbij, dus wellicht heb je toch nog wat aan mijn reactie.



Als het steeltje uitstak, zat hij nog niet diep genoeg. Het is een kwestie van nog wat vaker oefenen, dan gaat het vast wel beter. Voor je hem inbrengt, kun je hem het beste zo klein mogelijk opvouwen. Probeer een houding te vinden waarin je vagina zo ontspannen (en dus soepel/beweeglijk) mogelijk is. Breng dan met twee vingers de cup in, zo diep mogelijk. Er is echt genoeg ruimte om hem zover te krijgen dat het steeltje niet uitsteekt. Draai daarna met één vinger een rondje om de cup, om te voelen of hij volledig uitgeklapt is. Anders komt er geen vacuüm en gaat hij lekken langs de randen.

Als het uitklappen niet volledig lukt, of de cup zit niet diep genoeg, helpt het bij mij wel eens om op te staan en wat te bewegen met het onderlichaam. Buig naar voren, spreid je benen, dat soort bewegingen. Dan schiet de cup meestal wel in de juiste plek. Ook hierbij geldt: oefening baart kunst. Het is even wennen en je moet daar wat moeite voor doen, maar als je gewend bent, ben je vast heel tevreden.



Het kan kloppen dat je menstruatie op gang kwam door het vacuüm. Je stond natuurlijk al op 'doorbreken', en doordat het vacuüm aan je baarmoedermond zoog, werd het eerste bloed eruit gezogen. Dat is heel normaal, dat hoef je niet eng te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Weer eens een update. M'n eerste ervaring met de cup (het ding verwijderen) was hels, maar oefening baart kunst en het gaat nu prima!



Toch is me wel iets opgevallen wat ik vreemd vind. Bij zowel het eruit halen als het inbrengen, krijg ik best wel flinke krampen. Ik ben er zeker van dat hij goed zit, hij zit niet heel hoog, en ik voel hem verder ook helemaal niet zitten. Zijn die krampen herkenbaar voor iemand?

Het gaat uiteindelijk wel weg overigens, maar het voelt toch wel een poosje naar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven