Geld & Recht alle pijlers

Wekelijkse boodschappen.

24-04-2016 14:41 788 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit is hier al eens een topic over gestart maar deze is wat verwaterd.

Zelf ben ik er toen uitgestapt omdat ik het even had gehad met op te letten.

Na enkele duurdere maanden, gaan we hier weer wat opletten.

Zelf merk ik dat het forum mij wel helpt.

Daarom start ik dit topic opnieuw.

Wij een koppel zonder kinderen zouden het met 80 per week willen doen.

Zelf wonen we in België. In dit bedrag zit alles in. Behalve uitjes en uiteten.



Hopelijk zijn er nog mensen die willen opletten...
Blondie, jij jouw mening. Niets mis mee. Als jij het kunt financieren en je er prima bij voelt hoef je je voor niemand te verantwoorden tuurlijk.



Ik denk dat de plek waar je deze zaken schrijft niet goed gekozen is. Het betreft hier een topic over geld besparen, zowel reacties van mensen die dat uit eigen overweging willen als reacties van mensen die dit vanwege financiële situatie moeten.



We weten met zijn allen, ook jij ga ik vanuit, dat geld slechts eenmaal kan worden besteed. Op is op. En niet iedereen heeft het breed op financieel vlak. Het continue moeten opletten dat budget niet overschreden wordt zonder honger of te weinig goede voedingsstoffen is vast een hel. Hoewel ik hier tevens lees dat er mensen zijn die daar echt heel creatief en goed mee om weten te gaan. Ik doe mijn petje af.



En dan komt jouw post over voedselverspilling, weggooien, niet twee maal hetzelfde eten etc niet positief binnen.

That's it.
Stripverhaal, jij bent echt voorbereid he.
Sorry maar ik zag dit topic niet zo zeer als een bespaartopic maar meer dat To nieuwsgierig was wat mensen hier ongeveer aan boodschappen uit geven per week. Een bespaattopic zie ik meer als het topic van consuminderaars, knieperds en mustachians.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 29 april 2016 @ 16:28:

Stripverhaal, jij bent echt voorbereid he.



Haha, ja klopt. Maar niet alleen op het gebied van boodschappen, ik weet bijvoorbeeld ook precies wat we uitgeven aan kleding.

Een aantal jaar geleden krijgen wij bij de voorbereidende gesprekken voor een hypotheek van een financieel adviseur een lijstje met de bedragen die mensen gemiddeld uitgeven aan "leven" opgesplitst in verschillende categorieën, bijvoorbeeld boodschappen, kleding, auto, vakantie, verzekeringen enz. Hij vroeg ons vervolgens om naast deze gemiddelden op te schrijven wat wij aan die verschillende dingen uitgaven, om op die manier voor onszelf inzichtelijk te krijgen hoe ons uitgavenpatroon lag. Bij het invullen van dat lijstje viel het mij heel erg tegen hoeveel zicht wij hierop hadden, we gaven minder uit dan dat er binnenkwam, maar hoeveel we nou precies waaraan uitgaven kon ik niet echt zeggen.

Daarna ben ik dat eens bij gaan houden, om te zien hoeveel geld we waaraan uitgaven (en waar we wellicht op konden besparen om misschien iets anders leuks mee te doen.) En sindsdien is het bijhouden zo een tic geworden dat ik er niet meer mee opgehouden ben (ik heb ook een heel excelbestand waarin ik het precies noteer, gta's die ik teruggestort krijg eraf haal, gemiddeldes bereken enz. )
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 29 april 2016 @ 16:45:

Sorry maar ik zag dit topic niet zo zeer als een bespaartopic maar meer dat To nieuwsgierig was wat mensen hier ongeveer aan boodschappen uit geven per week. Een bespaattopic zie ik meer als het topic van consuminderaars, knieperds en mustachians.

In de openingspost staat dat TO wil opletten op haar uitgaven en dat ze dat samen met anderen wil doen. En in 1 van je eerste reacties geef je aan dat je ook vind dat je nu te veel uitgeeft. Overigens kun je de bloemkool en de snijbonen prima invriezen, maar dat wil je waarschijnlijk ook niet.

Ik lees/schrijf ook mee in het consuminder topic en daar gaat het eigenlijk bijna nooit over boodschappen.

OT: Hier is het noodzakelijk om te bezuinigen. Ik probeer mijn uitgaven op 100 euro per week te houden voor alle lopende zaken. Wij zijn met 4 personen. Tanken doe ik wel apart, maar dat is maar 1 keer per maand een volle tank. Verder gaan de luiers voor de jongste ook niet meer van het budget. Hij draagt alleen 's nachts een luierbroekje en die van de Kruidvat kan hij niet tegen, daarom weer overgestapt op underjams, alleen die zijn hier in het dorp niet te verkrijgen. Dus die bestel ik via internet. Dan zijn ze net zo duur als de goede nacht broekjes van de Kruidvat en bij 25 euro betaal ik geen verzendkosten. Dus bestel ik 5 pakken in 1 keer. Scheelt toch weer 3,50 aan verzendkosten en ik kan weer 5 weken vooruit.
Nou, ik vind niet dat ik te veel uit geef maar ik realiseer me dat ik veel meer uit geef dan veel mensen hier. Nou, ik ben toch wel goed bezig wat minder geld uit geven aan boodschappen betreft. Ik bespaar me nu zo'n 260 euro per maand nu ik gestopt ben met roken. Ik voel me er ook nog eens veel beter bij ook. Verder zal ik me terug trekken van dit topic. Ik heb geen kwade bedoelingen.
Dat zegt niemand Blondie, je blijft welkom hoor!
Ik schrijf hier echter heb geen enkele inzage gegeven in bestedingspatroon boodschappen. Denk wel mee in mogelijke bespaartips.



Ik heb werkelijk geen idee wat we uitgeven aan boodschappen. Zullen vast ook mensen zijn die dat maar vreemd vinden.



We letten wel op aanbiedingen en kortingsstickers en acties.



Dus Blondie, ieder zijn eigen inbreng in een topic he.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je meedoet!



Hier zouden we volgende week onze grote bbq houden. De kosten zullen inderdaad uitkomen op 200 euro.

Hier gaat 50 van ons gewoon budget af gaan. Om de kosten volgende week wat te drukken gaan we vooral uit onze vriezer eten. Zit nog vanalles in, al zal het wat zoeken zijn.

Dus volgende week gaan we proberen geen avondeten te voorzien maar te gebruiken wat we nog hebben. Uiteindelijk gaat het maar over 4 avonden.



In de vriezer zit nog:

Scampi

Kip

Steak

Steak

Erwten en worteltjes

Rode kool

Courgette

Broccolipuree

Soep



En 6kg bbq vlees maar dat mag niet gebruikt worden.



Dit zal wel volstaan denk ik...
quote:Troeteltje schreef op 29 april 2016 @ 17:24:

Ik schrijf hier echter heb geen enkele inzage gegeven in bestedingspatroon boodschappen. Denk wel mee in mogelijke bespaartips.



Ik heb werkelijk geen idee wat we uitgeven aan boodschappen. Zullen vast ook mensen zijn die dat maar vreemd vinden.



We letten wel op aanbiedingen en kortingsstickers en acties.



Dus Blondie, ieder zijn eigen inbreng in een topic he.Ik vind het niet gek hoor dat je dat niet weet! Ik weet het toevallig doordat mijn bankrekening mijn uitgaven bijhoudt en daardoor vind ik het wel een sport om onder de €200,- per maand te blijven, en zo kan ik bijhouden hoeveel er uit gaat
Alle reacties Link kopieren
Troeltje, wij hadden precies het zelfde alleen nu moeten er meer opletten. Vandaar ook dat ik het heb overgenomen, het opletten, aanbiedingen kopen en best 3 weken vooruit willen denken qua eten zit meer in mijn natuur dan die van vriend.



Ik hoop trouwens onder de 250 per maand te blijven, klinkt nog steeds veel alleen is inclusief dieren spullen (kattenvoer, kattenbak korrels en honden voer), baby spullen (luiers en billendoekjes) en verzorgingspullen (shampoo ed). En aangezien er bijvoorbeeld al een kilo hondenvoer per dag door heen gaat hier waar je niet op kan besparen zal veel minder ben ik bang niet lukken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 29 april 2016 @ 16:22:

[...]



Ik lok geen reacties uit want ik kan me niet voorstellen dat het iemand iets boeit als ik eten weg gooi. Ik vind lekker eten belangrijk en kook elke dag weer vers en wat anders. Koken is mijn hobby en ik geef daarom ook best veel geld uit aan lekker eten .



Wat kook en eet jij dan?

Het lijkt alsof je haast niets lust. Juist alle lekkere suggesties waar je je hobby (koken) bij kunt uitleven lust je niet. Koken is vooral uitproberen en smaken mengen.
Ik kook van alles. In ieder geval veel met vlees. Zo maak ik ook graag Indische of Chinese rijsttafel met verschillende gerechten. Dan probeer ik telkens weer andere gerechten uit. Ik krijg altijd veel complimenten over mijn kookkunsten. Er zijn inderdaad wel veel dingen die ik niet lekker vind zoals verschillende soorten groenten zoals spruiten, spinazie, courgette en ik heb alle soorten vis geprobeerd van kreeft tot haring en ik vind het echt vies. Ik eet ook geen kibbeling of vissticks.
Alle reacties Link kopieren
quote:xxlisaaaxx schreef op 27 april 2016 @ 15:33:

Ons budget is 150 euro per maand.

We zijn met twee volwassenen.

We komen meestal precies uit. Houden niks over en komen niks tekort.



Is voor boodschappen.

We eten altijd uitgebreid.

En er is ook veel aan sap en tussendoortjes in huis.

Verzorgingsproducten kopen we er ook van. Behalve 1 uitzondering, scheermesjes.



Spullen voor de beesten betalen we appart. Gaat alleen soms een snackje ofzo via de boodschappenrekening mee.

En mijn vriend eet afentoe avondeten op zijn werk.



Ik heb ook even geloept en inderdaad ik snap het nu ook beter. Vaak wordt ee ongezond gegeten. Wat opzich niet erg is, maar het verklaard wel waarom je kan rondkomen met 150 euro en ik niet.

Wel vind ik hey persoonlijk raar dat je dan zegt gezond en gevarieerd te eten.
Ik snap niet zo goed als je dingen liever weggooit, niet 2x een zelfde ingredient wil eten en ook niet wil bezuinigen op vlees of andere dngen ect op zo'n topic doet. De OP is echt duidelijk hoor.



Ik gebruik juist wel dat restje bloemkool in een totaal andere maaltijd. Als kan googlen kan je ook gewoon een totaal ander recept googlen zodat je niet 2x hetzelfde moet eten.
quote:Blondie456 schreef op 29 april 2016 @ 17:19:

Nou, ik vind niet dat ik te veel uit geef maar ik realiseer me dat ik veel meer uit geef dan veel mensen hier. Nou, ik ben toch wel goed bezig wat minder geld uit geven aan boodschappen betreft. Ik bespaar me nu zo'n 260 euro per maand nu ik gestopt ben met roken. Ik voel me er ook nog eens veel beter bij ook. Verder zal ik me terug trekken van dit topic. Ik heb geen kwade bedoelingen.Ow je hebt het zelf al door dat bedoeling van dit topic niet strookt met je inbreng. Wel goed dat je gestopt met roken.
Ik kook juist wel voor meerdere porties, gebruik de vriezer en gooi weinig weg. Ik hou van koken en kan van weinig veel maken.

Eet veel vers, geen pakjes en zakjes. Lekker vers en liefst biologisch en beter leven vlees. Eet ook vaak wel eens geen vlees. Veel noten, verse groente en fruit.





Is prijziger maar we eten en drinken dus geen sapjes, koekjes en snoep. Chips heel soms in het weekend.

Ik geef minder uit dan een jaar geleden en nog nooit zo gezond en heerlijk gegeten.



We geven tussen de 375 en 425 euro per maand uit, 2 volwassenen en 2 kinderen, wel alle boodschappen, dus ook wasmiddel, verzorgingsproducten en luiers erbij begrepen en wat kleine uitjes. Soms ook wat kleding als er tussen de KBS wat gekocht moet worden. Soms tank ik er wat van.



Maak menu's rond verse aanbiedingen, ga 3 supermarkten af, de markt op eind van de dag ect.

Kost wel wat tijd en voorla goede voorbereiding en kookzin maar ik doe het graag. En het moet, we hebben het niet super breed en ik heb een medisch dieet. Goedkope slechte maaltijden komen er hier niet in.




Vind het echt goed hoe sommigen zo bewust kopen en koken. Met het oog op gezond en budgettechnisch verantwoord.



Nogmaals: geld kun je maar 1 keer uitgeven, dus bezint eer ge begint is het he?



MLSC: dus de BBQ komt er al snel aan. Spannend.

Als ik je lijstje zie hebben jullie nog heel veel in huis. Zelfs met veel afwisseling gaan jullie die dagen doorkomen. En die ruimte hebben jullie nu vast ook nodig voor de letterlijke plaats in huis om alles te stallen wat jullie hebben ingekocht.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is juist. Kijken er wel naar uit. Zeker met het weer dat ze geven: tot 23 graden. Hopelijk is dat bij jullie ook zo!
Alle reacties Link kopieren
Hier geven we ook veel teveel uit. Het lukt me njet zo goed om te minderen. We zitten op ongeveer 600€ per maand. 2 volwassenen, 1 kind, 1 baby.

We eten altijd vers, veel groenten ed. op de aanbiedingen letten lukt me niet zo! Ik maak al wel eetlijstjes maar of dat daadwerkelijk wat scheelt hier durf ik niet zo goed te zeggen
Alle reacties Link kopieren
Boodschappen zijn altijd een flinke kostenpost. Sinds kort koop ik de wekelijkse boodschappen bij de jumbo. Ben dan goedkoper uit dan 2/3 winkels af te gaan. Bij de Lidl koop ik wel de koffiebonen en pangafilet en bij de Aldi de pizza's. Brood van de bakker en het gehakt van de plus. Koop ik dan ineens 1 kg en verdeel dat voor pasta en soepballetjes. Ga niet iedere week alle winkels af ;)
Alle reacties Link kopieren
Eerste boodschappen van de maand zijn binnen, 14.42 uitgegeven.

Ik had boodschappen bestelt via website van de supermarkt, maar die komen woensdag pas en ik kwam toch niet helemaal uit met hetgeen al in huis was, dus vandaag vast een paar kleine dingetjes gehaald.



7 bananen 1.39

330 ml vifit 0.91 (GTA)

450 gram diepvries doperwt 0.59

175 gram gebraden gehakt 0.56

300 gram gerookte spekreepjes 1.28

225 gram kikkererwten 1.09 (GTA)

250 gram soepgroente 0.58

2 liter melk 1.06

1 doos crackers 0.96

300 gram kipkerriesalade 1.39

1 liter aardbeienyoghurt 0.72

2 halve witte tijgerbroden à 1.20 = 2.40

300 gram pangasiusfilet 2.75 (GTA)

3* 250 gram margarine à 0.38 = 1.14

2 tarwebroden à 1.15 = 2.30

300 gram selleriesalade 0.75

1 magere rookworst 0.73

3 liter limonadesiroop à 0.79 = 2.37

2* 500 gram kruidkoek 0.00 (tht van vandaag)

150 gram geraspte kaas 0.00 (tht van vandaag)

3 bakjes sushi 0.00 (tht vandaag)

Totaal 22.97 - 8.55 emballage = 14.22



Weekmenu

(zoals ik het gister verzonnen heb, maar meestal verschuift of veranderd daar nog wel iets in afhankelijk van wie er thuis mee-eten of wat er in de aanbieding is);

zo; minestronesoep, friet, frikadellen of bamischijf of kleine loempia's (snacks verschillen per persoon)

ma; groentesoep, hutspot (100 gram hutspotgroente), rookworst minestronesoep, worteltjes, pangasiusfilet en sushi

di; groentesoep, spinazie (900 gram), lekkerbek, gekookte aardappels

- Boodschappenbestelling ophalen

wo; groentesoep, bloemkoolschotel uit de oven (750 gram bloemkool)

do; tomatensoep, prei à la crème (900 gram), gekookte aardappels, verse worst

vr; tomatensoep, broccoli (900 gram), gekookte aardappels, schnitzel
Stripverhaal, wat is GTA?



En waar in je menu is de sushi die vandaag op moet? En de kilo kruidkoek die vandaag op moet? Bij die laatste is vast paar dagen behouden nog mogelijk. Bij de sushi echter niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 02 mei 2016 @ 17:37:

Stripverhaal, wat is GTA?



En waar in je menu is de sushi die vandaag op moet? En de kilo kruidkoek die vandaag op moet? Bij die laatste is vast paar dagen behouden nog mogelijk. Bij de sushi echter niet.



GTA is geld terug actie. Dus producten die via een promotieactie worden aangeboden, bijvoorbeeld via kortingisleuk.nl

De weekplanning qua eten maak ik op zondag, maar kan dus wijzigen naar wat er in de aanbieding is en wie van mijn gezin mee eten (aangezien dat heel last minute kan wijzigen).

Dus ipv hutspot is het vanavond sushi met worteltjes en pangasiusfilet (en nog een klein restje minestronesoep van gister) geworden aangezien hutspotgroente veel langer houdbaar zijn dan sushi.

Die kruidkoek is zo op, we zijn met vier personen, dus als we er twee dagen mee doen kom je op 125 gram per dag per persoon, oftewel twee plakjes van 60 gram.
Vind dat je mooi hebt ingekocht.

Is dit nou de boodschap dan voor de hele week voor 4 personen? Of ga je later in de week meer bijkopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven