Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen



Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.



Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.



De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
quote:Whale schreef op 30 april 2016 @ 11:11:

Mijn schoonmoeder..







Wat een naar mens.
Alle reacties Link kopieren
Situatieschets:

Kampeersafari door een aantal Afrikaanse landen. Groepsreis van 4,5 week door een Nederlandse reisorganisatie met alleen maar Nederlandse deelnemers (een stuk of zestien geloof ik). Begeleid door twee lokale medewerkers: een chauffeur / klusjesman / gids en een kokkin. Die laatste kon echt hemels koken. Ongeveer de helft van de overnachtingen bestond uit wildkamperen, zonder voorzieningen dus. Ongelooflijk wat die vrouw op een eenvoudig kampvuurtje allemaal wist te bereiden. Tot een complete chocoladetaart aan toe op de verjaardag van één van mijn medereizigers. Ook bij ontbijt en lunch werd vaak iets extra's (naast de standaard broodmaaltijd) geserveerd: wentelteefjes, omelet, pannenkoekjes, enz. Kortom: we kwamen helemaal niets tekort. Ook de chauffeur / gids deed zijn werk uitstekend. Beide medewerkers maakten enorme lange dagen en waren 24/7 onderdeel van onze groep (want: kamperen, dus geen plekje om jezelf even rustig terug te trekken, weg van al die toeristen).



De reis eindigde met twee overnachtingen in een soort bungalowpark. De gids regelde overdag nog wel de excursies, maar voor het eten waren we nu op onszelf aangewezen. Iemand uit de groep deed het voorstel om op de laatste avond met z'n allen uit eten te gaan en dat de gids + kokkin ook mee te vragen. Wij als groep zouden hen trakteren als bedankje voor de geleverde diensten. Jullie voelen hem vast al aankomen... dat werd dus een enorme blamage. Aan het eind van de avond werd de rekening gebracht. De meerderheid van de groep stelde voor om die gewoon door 16 te delen, iedereen wat kleingeld erbij voor de fooi, klaar is kees. Maar nee hoor, er waren dus echt mensen bij die op de cent nauwkeurig wilden uitrekenen wie wat gedronken had.... Het eten was van een buffet, dus een vast prijs. Het ging dus echt om een verschil van drie wijntjes voor de één ten opzichte van twee cola voor de ander. Een enorme discussie, waarbij uiteindelijk zelfs mensen kwaad (en zonder betalen!) wegliepen. En dat alles voor de ogen van onze gids en kokkin... Heb me geloof ik nog nooit zo geschaamd om Nederlander te zijn als toen...



(O ja, even voor de duidelijkheid: de reissom voor deze vakantie bedroeg ruim boven de 2500 euro, bovendien konden er nog allerlei extra opties worden bijgeboekt zoals parachutespringen, quadrijden, rondvlucht, ballonvaren, enz. wat ook veel gedaan werd. Niet echt een budgetreis waarbij mensen meegaan die ieder dubbeltje moeten omdraaien dus...)
Alle reacties Link kopieren
De moeder van mijn vroegere beste vriendin is enorm gierig. Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik haar ontzettend mag en dat ze een intelligente en humoristische vrouw is, maar dat ze altijd obsessief aan het bezuinigen is:



- Het was bij haar niet toegestaan om de koelkast te openen alvorens je had bedacht wat je eruit wilde halen.



- Bijna altijd als ik naar het toilet ging, was er nog een flinke plas in te vinden. Vooral 's ochtends draaide mijn maag daar echt van om; van die vieze ochtendurine. Uit pure rebellie trok ik altijd eerst door, voordat ik op het toilet ging zitten.



- Ook douchen kon je niet ontspannen doen en werd getimed: 1 minuut voor gewoon douchen en 2 minuten voor als je je haren moest wassen. 'Nog 35 seconde. Opschieten' werd er dan geroepen



- En wat ik laatst hoorde: dochter wilde een gezellig filmavondje met moeder houden. 'Ja leuk, maar wel je eigen eten meenemen hoor!'
test
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 30 april 2016 @ 11:18:

[...]



Huh, ze ziet jouw kinderen niet als kleinkinderen??Waarschijnlijk zijn die kinderen wel van TO maar niet van vriend, en dan ook nog die kinderen die geen familie zijn meer balletjes in de soep, wat een verspilling
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Lang geleden had ik een date met een leuke jongen, mooie knul en sociaal. dacht ik. Hij nam me mee naar een soort veredelede snackbar en bestelde alleen een hamburger. Ik had een schotel. Hij heeft de helft van mijn eten opgegeten en drankje gedronken. Het was best gezellig maar toen de rekening kwam heeft hij uitgerekend wat ik moest betalen. Ik heb de hele rekening betaald en hij was helemaal blij. Hi wilde nog wel een date, ik niet.

Later hoorde ik van zijn ex vriendin dat hij tijdens het stappen water uit de kraan op het toilet dronk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chili-concarne schreef op 30 april 2016 @ 08:20:

Een buurvrouw van mij ging iedere zaterdag naar de AH koffiedrinken.

Dan hoefde ze zelf geen koffie meer te zetten...



Het genante is, dat ze dat dus zonder enige schaamte vertelde,

dat t haar echt om de koffie te doen was, want die was gratis...Och zo hoorde ik ook iemand die in de stad iemand tegenkwam en uitgenodigd werd voor een kopje koffie. ja gezellig. Bleek dus ook bij de AH te moeten gebeuren.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:neliba schreef op 30 april 2016 @ 11:45:

Situatieschets:

Kampeersafari door een aantal Afrikaanse landen....

jezus wat erg, en waarschijnlijk was dat etentje voor westerse begrippen al spotgoedkoop en dan nog liggen janken over een wijntje hier en een colaatje daar.
- Ik had een vriendin die regelmatig samen met mij naar festivals wilde gaan door heel het land. Zij had een auto, ik niet. Logischerwijs betaalde ik mee aan de benzine (en parkeerkosten trouwens) als we buiten onze stad moesten zijn. Aangezien we allebei student waren en we allebei naar die festivals wilden gaan. Maar ik vond de benzine prijzen die zij noemde wel érg hoog. Op een gegeven moment vertrouwde ik het niet meer en toen heb ik het nagevraagd bij mijn zwager (hij had toen ook al een auto en wist heel goed hoeveel benzine je nodig had voor bepaalde afstanden). Hij riep vol ongeloof: ze laat jou gewoon het hele bedrag betalen! Daar heb ik haar flink op aangesproken en een aantal keer daarna bewust helemaal niet meebetaald. Niet lang daarna heb ik de vriendschap verbroken. Die "vriendin" was namelijk heel erg op de centen en extreem bang om gebruikt te worden.. Maar probeerde dat zelf juist constant bij anderen.



- Een van mijn beste vriendinnen heeft hoge schulden gehad die ze nog steeds aan het afbetalen is. Het gaat nu iets beter maar ze heeft een paar jaar van héél weinig moeten leven en ze kon eigenlijk nooit wat leuks doen. Om haar te steunen kwam ik daarom altijd bij haar langs (zodat zij geen reiskosten hoefde te maken) en dan nam ik lekkere dingen mee. Ook zorgde ik dan voor boodschappen voor het avondeten. Daar heb ik nooit een wederdienst voor terug verwacht, maar.. Ik merkte al heel gauw dat zij het heel normaal begon te vinden. Ze liet haar waardering niet blijken. Natuurlijk hoefde ze van mij niet eeuwig dankbaar te zijn, maar letterlijk nooit uitspreken dat je het waardeert wat iemand voor je doet vind ik te ver gaan. Ook had ze een keer een fles wijn gekocht, waarvan ik één glaasje kreeg. We zouden die avond uitgaan en de wijn die ik gekocht had, hadden we al op (die hadden we in de middag namelijk al geopend). Toen ik haar vroeg om nog een glaasje (wat ik al raar vond want het is wel zo beleefd om zelf bij te schenken zodat iemand er niet om hoeft te vragen), weigerde ze. Dat was "haar" wijn en daar was ze zuinig op. Ik heb toen meteen gezegd dat ik haar houding opmerkelijk en gierig vond, gezien het feit dat ik altijd alles meenam voor haar. Daarna heb ik nooit meer iets meegenomen of voor haar betaald.



- Mijn jongere zusje die werkelijk alles door mij en mijn tweelingzus zou laten betalen als het aan haar ligt. Ons geen kadotje geeft op onze verjaardag maar andersom wel hoge verwachtingen heeft. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ze krijgt van mij, op een verjaardagskado na, helemaal niks meer. Dat was vroeger wel anders, maar ook aan mijn vrijgevigheid komt soms een einde.
Alle reacties Link kopieren
quote:Whale schreef op 30 april 2016 @ 11:11:

Mijn schoonmoeder weegt het eten. Zo ook de balletjes voor in de soep en ze telt het aantal. Iedereen krijgt per kop soep 4 balletjes.

Keer op de verjaardag, waarbij iedereen altijd soep krijgt was ze boos op mij. Ik had mijn kinderen 6 soepballetjes perongelukexpres gegeven. Nu kon ze de laatste kop weggooien omdat er niet genoeg balletjes zijn.



Ik was al geen geschikte partner voor haar zoon, nu vertrouwd ze mij niet meer.



Het aantal hapjes per persoon is ook vast gesteld. Met gourmetten krijgt iedereen een schoteltje met vlees, 4 stukjes laatst hadden we mazzel en kregen we zelfs 5 stukjes. Toen deed ze ook echt of ze helemaal had uitgepakt dat we dat extra stukje vlees á 10 gram kregen.



Met de verjaardag krijg je een koekje bij de koffie. taart weetje wel wat dat kost!



Met kerst krijgt vriend een envelop van €100.- zegt ze er ook bij dat hij maar wat leuks voor zichzelf moet kopen. Ik krijg een blik van waag het eens aan zijn geld te komen!



Ze wil graag klein kinderen. Vriend's broer is homo. Wat echt super verkeerd is! Zo verkeerd dat het vast een bevlieging van 12 jaar is. Trouwen met een man als man zijnde doe je niet. Dat is verkeerd, als je vraagt waarom dat verkeerd is moet je de bijbel maar eens lezen.



Mijn vriend is degene die de familienaam moet voortzetten. Dus waarom heeft hij nog geen kinderen? Mocht het financieel niet kunnen dan wil ze wel bijdragen. Vriend kreeg toen als de hint van krijg kinderen €100.- met een glimlachje en het zijn dure tijden.



Toen wij vertelde dat wij voor €150.- elke maand aan hondenvoer kopen. Ze had zelf lopen zeuren wat kost zo'n hond wel niet! Stonden haar nekharen recht overeind! Dat is 2 maanden boodschappen!



Dat van je schoonmoeder is bijna geen gierigheid meer maar eerder een stoornis sorry...

(zie ook het gepiel voor me als er in een bakje soep een balletje teveel zit wat dan zonodig terug in de pan moet).
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
quote:neliba schreef op 30 april 2016 @ 11:45:

Situatieschets:

Kampeersafari door een aantal Afrikaanse landen. Groepsreis van 4,5 week door een Nederlandse reisorganisatie met alleen maar Nederlandse deelnemers (een stuk of zestien geloof ik). Begeleid door twee lokale medewerkers: een chauffeur / klusjesman / gids en een kokkin. Die laatste kon echt hemels koken. Ongeveer de helft van de overnachtingen bestond uit wildkamperen, zonder voorzieningen dus. Ongelooflijk wat die vrouw op een eenvoudig kampvuurtje allemaal wist te bereiden. Tot een complete chocoladetaart aan toe op de verjaardag van één van mijn medereizigers. Ook bij ontbijt en lunch werd vaak iets extra's (naast de standaard broodmaaltijd) geserveerd: wentelteefjes, omelet, pannenkoekjes, enz. Kortom: we kwamen helemaal niets tekort. Ook de chauffeur / gids deed zijn werk uitstekend. Beide medewerkers maakten enorme lange dagen en waren 24/7 onderdeel van onze groep (want: kamperen, dus geen plekje om jezelf even rustig terug te trekken, weg van al die toeristen).



De reis eindigde met twee overnachtingen in een soort bungalowpark. De gids regelde overdag nog wel de excursies, maar voor het eten waren we nu op onszelf aangewezen. Iemand uit de groep deed het voorstel om op de laatste avond met z'n allen uit eten te gaan en dat de gids + kokkin ook mee te vragen. Wij als groep zouden hen trakteren als bedankje voor de geleverde diensten. Jullie voelen hem vast al aankomen... dat werd dus een enorme blamage. Aan het eind van de avond werd de rekening gebracht. De meerderheid van de groep stelde voor om die gewoon door 16 te delen, iedereen wat kleingeld erbij voor de fooi, klaar is kees. Maar nee hoor, er waren dus echt mensen bij die op de cent nauwkeurig wilden uitrekenen wie wat gedronken had.... Het eten was van een buffet, dus een vast prijs. Het ging dus echt om een verschil van drie wijntjes voor de één ten opzichte van twee cola voor de ander. Een enorme discussie, waarbij uiteindelijk zelfs mensen kwaad (en zonder betalen!) wegliepen. En dat alles voor de ogen van onze gids en kokkin... Heb me geloof ik nog nooit zo geschaamd om Nederlander te zijn als toen...



(O ja, even voor de duidelijkheid: de reissom voor deze vakantie bedroeg ruim boven de 2500 euro, bovendien konden er nog allerlei extra opties worden bijgeboekt zoals parachutespringen, quadrijden, rondvlucht, ballonvaren, enz. wat ook veel gedaan werd. Niet echt een budgetreis waarbij mensen meegaan die ieder dubbeltje moeten omdraaien dus...)
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:Whale schreef op 30 april 2016 @ 11:11:



Met kerst krijgt vriend een envelop van €100.- zegt ze er ook bij dat hij maar wat leuks voor zichzelf moet kopen. Ik krijg een blik van waag het eens aan zijn geld te komen!





Met kerst krijg ik ook altijd een envelop met alleen mijn naam erop. De 'koude kant' krijgt een kraslot Maar dat vind ik niet gierig. Gewoon duidelijk dat het voor mij is. Wat ik er vervolgens mee doe is aan mij.



Maar ik snap dat het bij jouw schoonmoeder meer is dan alleen die envelop en in het grote geheel wel gierig overkomt. Of is zuinig een beter woord? Ze lijkt het niet zo slecht te bedoelen toch?

En wat Sprokkelientje zegt, het lijkt wel iets dwangmatigs. Hebben ze het vroeger arm gehad?
Alle reacties Link kopieren
quote:hello.goodmorning schreef op 30 april 2016 @ 11:22:

[...]





Op dat soort momenten kan je toch ook zelf vragen of je nog iets te drinken mag?Klopt maar als het echt druk is vind ik het vervelend om daarmee tussendoor te komen. Daarnaast vind ik het gewoon niet heel erg gastvrij.
Natte tosti..
Alle reacties Link kopieren
Vorige week bij Radar: een tweeling ging met de familie eten bij van der Valk ter gelegenheid van hun verjaardag, het was hun cadeau geloof ik. Daar is een actie dat 1 jarige per gezelschap het eten gratis krijgt.

Ze hadden van tevoren nog gebeld met het restaurant om te vragen of dat echt zo was, en ja dat is echt zo, het geldt voor 1 persoon.

Vervolgens gingen ze uit eten en daar weer tegen de bediening zeiken dat ze maar 1 maaltijd gratis kregen. Maar zoals al 10x gezegd: het geldt voor 1 persoon.

Vervolgens kreeg van der Valk een koude douche bij Radar, van deze 'dames'.



Je zou jezelf maar zo voor schut zetten op tv.
Stom van ze. Als ze dat al wisten van te voren hadden ze met twee gezelschappen moeten boeken
Alle reacties Link kopieren
quote:CarrieM schreef op 30 april 2016 @ 13:24:

Vorige week bij Radar: een tweeling ging met de familie eten bij van der Valk ter gelegenheid van hun verjaardag, het was hun cadeau geloof ik. Daar is een actie dat 1 jarige per gezelschap het eten gratis krijgt.

Ze hadden van tevoren nog gebeld met het restaurant om te vragen of dat echt zo was, en ja dat is echt zo, het geldt voor 1 persoon.

Vervolgens gingen ze uit eten en daar weer tegen de bediening zeiken dat ze maar 1 maaltijd gratis kregen. Maar zoals al 10x gezegd: het geldt voor 1 persoon.

Vervolgens kreeg van der Valk een koude douche bij Radar, van deze 'dames'.



Je zou jezelf maar zo voor schut zetten op tv. Maar als ze beide aan een tafel apart hadden gezeten dan hadden ze het wel beide gratis gekregen.
Ik heb het item verder niet gezien, en het zou v/d Valk gesierd hebben als ze voor de tweeling een uitzondering hadden gemaakt. Maar dat zou een gunst zijn, geen recht.

Ik begrijp dat het op de website stond, dat erover gebeld is, dat het ter plekke nog eens aan het personeel is gevraagd, en dat het antwoord steeds was '1 gratis maaltijd voor 1 jarige per gezelschap'. Nou dan ben je toch klaar en verdient v/d Valk geen koude douche (voor deze situatie tenminste niet )
quote:lisa198 schreef op 30 april 2016 @ 14:06:

[...]





Maar als ze beide aan een tafel apart hadden gezeten dan hadden ze het wel beide gratis gekregen.Dan zouden ze nóg knierteriger zijn dan nu al. Echt schaamteloos sommige mensen.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Pluk de dag
quote:lisa198 schreef op 30 april 2016 @ 14:06:

[...]





Maar als ze beide aan een tafel apart hadden gezeten dan hadden ze het wel beide gratis gekregen.Tuurlijk niet. Er dient minimaal 1 betalende gast per jarige te zijn. Vrij simpele materie lijkt me.
quote:Troeteltje schreef op 30 april 2016 @ 14:50:

[...]



Tuurlijk niet. Er dient minimaal 1 betalende gast per jarige te zijn. Vrij simpele materie lijkt me.De tweeling ging met de familie eten. Dus het gezelschap was meer dan alleen de jarigen. Dus had gekund. Wel sneu om zo te "moeten" leven.
Ach, V/d Valk wil gewoon geen precedent scheppen. Straks komt er een heel clubje met alleen maar jarigen eten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst ook wat meegemaakt op het werk: m'n vriend was jarig en 's avonds zouden we bezoek krijgen. Naast mijn werk zit een bakker waar ze hele lekkere kleine taartjes verkopen, dus ik had 's middags 10 van die lekkere taartjes gehaald en in de koelkast op het werk gezet. Een paar uur later wil ik mijn taartjes meenemen naar huis: de helft is verdwenen. En het allerergste was nog wel dat uit een van de overgebleven taartjes een hap was genomen. Hoe durf je dat te doen?

Ik baalde echt, nu had ik niet genoeg taartjes voor mijn bezoek (bakker was inmiddels dicht) en mijn eigen collega's hadden gewoon zonder te vragen de taartjes opgegeten! Ik ben er niet achter gekomen wie het zijn geweest helaas.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
tvp
Alle reacties Link kopieren
quote:gioia82 schreef op 30 april 2016 @ 14:58:

Ik heb laatst ook wat meegemaakt op het werk: m'n vriend was jarig en 's avonds zouden we bezoek krijgen. Naast mijn werk zit een bakker waar ze hele lekkere kleine taartjes verkopen, dus ik had 's middags 10 van die lekkere taartjes gehaald en in de koelkast op het werk gezet. Een paar uur later wil ik mijn taartjes meenemen naar huis: de helft is verdwenen. En het allerergste was nog wel dat uit een van de overgebleven taartjes een hap was genomen. Hoe durf je dat te doen?

Ik baalde echt, nu had ik niet genoeg taartjes voor mijn bezoek (bakker was inmiddels dicht) en mijn eigen collega's hadden gewoon zonder te vragen de taartjes opgegeten! Ik ben er niet achter gekomen wie het zijn geweest helaas.Dat is niet gierig maar asociaal! Ik zou een briefje ophangen op de koelkast dat die taartjes voor visite waren en dat ze bij jou kunnen komen afrekenen.
quote:renske1975 schreef op 30 april 2016 @ 15:05:

[...]





Dat is niet gierig maar asociaal! Ik zou een briefje ophangen op de koelkast dat die taartjes voor visite waren en dat ze bij jou kunnen komen afrekenen.Dit! Dat is naast asociaal ook gewoon diefstal. Ik zou daar serieus werk van maken. Belachelijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven