Rot voelen bij grote uitgaven.

29-04-2016 22:50 110 berichten
Ik word soms zo moe van mezelf! Iedere keer als ik wat grotere uitgaven doe voelt het niet helemaal lekker dat ik zoveel geld heb uitgegeven terwijl ik dat ook had kunnen sparen of iets anders leuks had kunnen kopen van dat geld. Nieuwe fiets omdat de oude versleten is? Had misschien nog wel wat langer mee gekund. City trip Londen na jaren niet op vakantie te zijn geweest? Had ik ook bij kunnen leggen aan een nieuwe mac als mijn huidige kapot gaat.



Ik heb echt geen gat in mijn hand en ik spaar per maand een aardig bedragje al zeg ik het zelf. Heb ook geen schulden. Werk er naar mijn idee ook hard genoeg voor maar toch dat gevoel weer



Wou het gewoon even van mij afschrijven maar vraag me ook af of meerdere mensen dit herkennen bij grotere uitgaven.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 april 2016 @ 09:28:



Waarom voel jij je zo enorm aangesproken? Ik zei toch niet " iedereen in dit topic " ? Ik zei " sommige mensen ".Ik vraag het me gewoon af bij het lezen van jouw opmerking :D
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dat wel hoor.



Wat mij heel erg helpt is om als ik dan toch veel geld uit moet geven te kijken naar de goedkoopste manier.



Ik struin dus heel veel internet af, waar is die laptop of wasmachine het goedkoopst, welk hotelletje is het goedkoopst etc.

Zo kan ik toch veel doen en weinig geld uitgeven. Nu is dat struinen wel een echte hobby van mij, vind het heerlijk om iets duurs tegen weinig geld aan te schaffen. Daar kan ik dan echt van genieten.
Alle reacties Link kopieren
Wow, ik zit sommige berichten met een bek vol tanden te lezen zeg! Een pakje thee van 2 euro zoveel, letten op dat de boodschappen niet duurder zijn dan 1 euro per stuk..



Ik let ook op mijn geld, heb een goede spaarrekening. Maar ik ga wel uit eten met vriendinnen, ga op vakantie zonder op mijn geld te hoeven letten, koop schoenen en kleding die ik mooi vind. Dan maar 100 euro minder sparen per maand bewijzen van dan een knieperd zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:trotseoma schreef op 30 april 2016 @ 11:22:

Ik herken dat wel hoor.



Wat mij heel erg helpt is om als ik dan toch veel geld uit moet geven te kijken naar de goedkoopste manier.



Ik struin dus heel veel internet af, waar is die laptop of wasmachine het goedkoopst, welk hotelletje is het goedkoopst etc.

Zo kan ik toch veel doen en weinig geld uitgeven. Nu is dat struinen wel een echte hobby van mij, vind het heerlijk om iets duurs tegen weinig geld aan te schaffen. Daar kan ik dan echt van genieten.Rara, hoe gaan alle winkels falliet?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het dan juist weer zonde vinden om mijn geld aan ene Mac uit te geven (die krengen zijn makkelijk E2000!) als ik er ook van op vakantie kon gaan, zoals jij naar Londen. Zelfs mijn reis naar Thailand inclusief ticket en duikbrevet was goedkoper dan een mac en vind ik dat je daar meer aan hebt. Duurdere producten kopen dan nodig vind ik echt zonde. Dus een gewone windows pc is prima genoeg voor de meesten i.p.v. een dure mac en dan nog makkelijk 1000 euro overhouden. Een goedkopere (tweedehands) wasmachine ook. Niet dat ik er geen geld voor over heb, als iets het waard is koop ik het heus wel. (telefoons idem: die van alcatel en huawei zijn super goed en niet nodig om een duur abo voor samsung of iphone te hebben.)



Kleding onder de 10 euro vind ik knap, broeken voor vijf euro helemaal. (zelf hele moeilijke maat door mijn lengte). Daar zit ik standaard overheen, vaak ook om een beetje kwaliteit te waarborgen.



Liever dus wat meer geld kwijt en kwaliteit i.p.v. kwantiteit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 30 april 2016 @ 10:31:

Mijn ouders hadden het niet breed en moesten elk dubbeltje omdraaien. Als ik iets wilde hebben dan was het antwoord van even wachten tot de kinderbijslag er is. Vele jaren later toen het huis van mijn oma verkocht was kregen ze het wat ruimer maar toch bleven ze zuinig leven. Ik denk dat ik daardoor helemaal anders leef. Ik geef geld juist heel makkelijk uit. Geld moet rollen zeg ik vaak. Op de spaarrekening staat ruim voldoende om dingen te vervangen die kapot kunnen gaan. Verder geef ik veel uit aan uit gaan, vakanties, kleding. Ik geniet er met volle teugen van zonder schuldgevoel.Herkenbaar. Juist doordat mijn moeder in de bijstand zat zie ik spaargeld echt als een luxe i.p.v. noodzaak. En als je überhaupt het voorrecht hebt om maandelijks geld opzij te zetten, waarom zou je dan niet mogen genieten van die paar grotere uitgaven? Ik vertik het om alleen te sparen voor een vaag begrip als "later" als ik nu de energie en mobiliteit heb om het waar te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rocinante schreef op 30 april 2016 @ 08:36:

[...]



Serieus: nee, het is niet leuk als je vrouw zo is. Altijd dat gezeik als je iets leuks doet.



Dat lijkt me ook niet leuk



Ik gooi geen geld over de balk, maar geef het wel gewoon uit aan leuke dingen. Je leeft nu, dus geniet er van.

Ik spaar ook elke maand, en ook daar wordt ik blij van, als ik de spaar rekening zie groeien



Ook de vaste lasten vind ik niet erg: gemeentebelastingen enzo, het hoort erbij en ik ben blij met waar ik woon, dus maak me er niet druk over



Ik ga straks naar de stad, wil kijken voor een leuk jurkje. Is dart echt nodig? nee. maar wel erg leuk, daar kan ik van genieten.

Net als van een avondje sauna met lekker eten, kost geld maar ik geniet. En ik geniet dan ook weer van de kortingsbon, zodat ik voor de helft van de prijs naar binnen mag



Ruzie met mijn vriend over een pakje thee dat duur is op vakantie, echt afschuwelijk zeg
Alle reacties Link kopieren
quote:cybermeisje schreef op 30 april 2016 @ 11:02:

[...]





Ik vraag het me gewoon af bij het lezen van jouw opmerking :DWaarom ik dat vind van s o m m i g e mensen ? Omdat het leven zo leuk kan zijn en sommige leuke dingen kosten nou eenmaal geld, ik zou niet weten waarom je jezelf die leuke dingen zou ontzeggen puur en alleen om geld te potten voor " de heb " . Heel flauw maar wel waar : je laatste - houten - jas heeft geen zakken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dat lijkt me inderdaad ook afschuwelijk. Met dingen die op/voorbij gaan heb ik geen moeite met geld uitgeven. Boodschappen doen, uit eten gaan, een dagje sauna oid, een terrasje pakken, op vakantie gaan. Ik kijk of vergelijk dan ook geen prijzen. Mijn moeite zit hem in spullen die blijven/weggaan, hoewel dat niet per se met de aanschafprijs te maken heeft.



Om die thee als voorbeeld te nemen. Thee op een terras vind ik leuk en gezellig, ons verwennen met een goede lekkere thee voor thuis, ook leuk en gezellig. Maar nou komt ie: de uitgave voor een theedoosje, theeglazen of -mokken etc, dáár komt bij mij dan dus dat rot/schuldgevoel de kop opsteken.
Alle reacties Link kopieren
Overigens hou ik nu al meer dan een half jaar mijn uitgaven bij

Ik heb 4 kolommen: kleding, boodschappen ( ook verzorgingsproducten) , huis en tuin ( planten, bakje schroefjes, kaarsen, nieuw dekbedhoes) en de kolom Ik ( erg belangrijk ).

In de kolom Ik zit alles wat met mijzelf te maken heeft: Kapper, leuke ketting, bios, terrasje, sauna, vakantie



En ik bedenk me net dat ik nog niet weet waar ik het onderhoud van de auto bij moet zetten wat ik deze week heb gehad...

Geen moeite met geld uitgeven, want ik weet precies waar het blijft.

En dus ook best op zoek naar goedkopere alternatieven. Zo heb ik een "mannetje " die mijn auto 1x per jaar onderhoud. Koop verzorgingsproducten vaak tijdens een 1+1 gratis actie, koop bv tuinmeubels tweedehands. Pas een zachtgroene broek voor 4 euro op de snuffelmarkt gekocht
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 30 april 2016 @ 12:19:

Dat lijkt me inderdaad ook afschuwelijk. Met dingen die op/voorbij gaan heb ik geen moeite met geld uitgeven. Boodschappen doen, uit eten gaan, een dagje sauna oid, een terrasje pakken, op vakantie gaan. Ik kijk of vergelijk dan ook geen prijzen. Mijn moeite zit hem in spullen die blijven/weggaan, hoewel dat niet per se met de aanschafprijs te maken heeft.



Om die thee als voorbeeld te nemen. Thee op een terras vind ik leuk en gezellig, ons verwennen met een goede lekkere thee voor thuis, ook leuk en gezellig. Maar nou komt ie: de uitgave voor een theedoosje, theeglazen of -mokken etc, dáár komt bij mij dan dus dat rot/schuldgevoel de kop opsteken.Terwijl een paar mooie glazen OOK bijdraagt aan de gezelligheid. We zijn allemaal het product van onze opvoeding, NYC. De kunst is om, als je groot geworden bent, je af te vragen of JIJ nou iets vindt, of dat je de stem van je ouders in je hoofd hoort.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar mensen geniet vooral van het leven ! Natuurlijk moet je verstandig om gaan met geld en je zeker niet in de schulden steken maar gun jezelf ook mooie dingen die je kunt doen of kopen met geld. Van een mooie vakantie heb je zulke mooie herinneringen. Morgen kan het allemaal voorbij zijn, besef dat goed. Mijn man en ik hebben er altijd van genoten en daar ben ik zo blij om. Hij is 3 maanden terug overleden na een kort ziekbed. Ik ben zo blij met de mooie herinneringen en de dingen die we allemaal wel gedaan hebben. Hij is maar 47 geworden dus nogmaals mensen geniet zo lang het nog kan en ga je niet van alles ontzeggen als je wel het geld hebt.
quote:Blondie456 schreef op 30 april 2016 @ 12:26:

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar mensen geniet vooral van het leven ! Natuurlijk moet je verstandig om gaan met geld en je zeker niet in de schulden steken maar gun jezelf ook mooie dingen die je kunt doen of kopen met geld. Van een mooie vakantie heb je zulke mooie herinneringen. Morgen kan het allemaal voorbij zijn, besef dat goed. Mijn man en ik hebben er altijd van genoten en daar ben ik zo blij om. Hij is 3 maanden terug overleden na een kort ziekbed. Ik ben zo blij met de mooie herinneringen en de dingen die we allemaal wel gedaan hebben. Hij is maar-57geworden dus nogmaals mensen geniet zo lang het nog kan en ga je niet van alles ontzeggen als je wel het geld hebt.
Ik bedoel 57 maar ik kon het niet veranderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 30 april 2016 @ 12:26:

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar mensen geniet vooral van het leven ! Natuurlijk moet je verstandig om gaan met geld en je zeker niet in de schulden steken maar gun jezelf ook mooie dingen die je kunt doen of kopen met geld. Van een mooie vakantie heb je zulke mooie herinneringen. Morgen kan het allemaal voorbij zijn, besef dat goed. Mijn man en ik hebben er altijd van genoten en daar ben ik zo blij om. Hij is 3 maanden terug overleden na een kort ziekbed. Ik ben zo blij met de mooie herinneringen en de dingen die we allemaal wel gedaan hebben. Hij is maar 47 geworden dus nogmaals mensen geniet zo lang het nog kan en ga je niet van alles ontzeggen als je wel het geld hebt.



+ 10 !!



Heftig zeg, nog gecondoleerd!

Hoe gaat het met je?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 april 2016 @ 12:23:

[...]





Terwijl een paar mooie glazen OOK bijdraagt aan de gezelligheid. We zijn allemaal het product van onze opvoeding, NYC. De kunst is om, als je groot geworden bent, je af te vragen of JIJ nou iets vindt, of dat je de stem van je ouders in je hoofd hoort.Grappig, ik heb ongeveer hetzelfde als NYC: thee op terras of lekkere thee voor thuis, prima, maar een duur theeglas kopen.... Terwijl mijn moeder veel meer hecht aan een mooi servies en als ik voorstel ergens iets te drinken juist zegt: 'Ik heb thuis ook wel koffie.'
Alle reacties Link kopieren
Hoi closednote,

Het klinkt als dat je jezelf saboteert in beslissingen nemen. Dus dat je jezelf tegenwerkt.

En het is niet dat je klakkeloos overgaat tot een besluit van een grote uitgave. Jouw besluit is juist overwogen en voorbereid.

Misschien helpt het als je jezelf leert sterken in je besluiten als je eenmaal iets besloten hebt. Dus jezelf gaan ondersteunen in de besluiten die je hebt genomen.

Door continu de goede punten van je besluit voor ogen te houden en aktief in je hoofd aandacht te geven. En die dualiteitgedachte (Ik had ook....) minder aandacht te geven en te voeden.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 april 2016 @ 12:23:

[...]





Terwijl een paar mooie glazen OOK bijdraagt aan de gezelligheid. We zijn allemaal het product van onze opvoeding, NYC. De kunst is om, als je groot geworden bent, je af te vragen of JIJ nou iets vindt, of dat je de stem van je ouders in je hoofd hoort.Klopt, wijze les inderdaad. Ik probeer mij daar - zeker de laatste tijd - bewust van te zijn en mij er deels ook tegen te "verzetten". En dat is nog knap lastig want zo'n stemmetje zit blijkbaar gewoon in mij. In niets heeft (bewust) de nadruk gelegen op het niet mogen kopen, vervangen of vernieuwen van spullen en toch merk ik dat dat kennelijk wel iets met mij heeft gedaan op de een of andere manier. Waarom dat precies zo werkt weet ik ook niet maar het is zeker iets om los te leren laten/niet bezig te gaan zijn met de vraag: Zou ik hier de komende 25 jaar/de rest van mijn leven mee doen? Want alleen al door zó bezig te zijn met die vraag is er in mij geval - denk ik - de ontspannenheid vanaf die mijn ouders hebben gewoon omdat ze zo zijn.
quote:Bree_van_de_Kamp schreef op 30 april 2016 @ 07:54:

Mietrot : waarom heb je nog geen ereader dan? Dat is uiteindelijk goedkoper dan al die boeken en neemt ook nog eens minder plek in.



Zowel ik als man lezen echt geen lange teksten op computer.

Kan ik echt niet.

Als ik een tekst van meer dan een halve pagina moet lezen (bijvoorbeeld voor mijn werk) print ik die uit.



Geef mij / ons maar een "echt" boek.



Mijn man is daar net hetzelfde in.

Alleen koopt hij meer boeken en cd's .

Het is door hem dat ik die hele tweedehands-markt en winkels heb ontdekt.



Ik heb overigens bijvoorbeeld wel een abonnement op een wekelijks tijdschrift.

Waarbij ik elk jaar wel kijk of ik niet ergens korting kan fixen. Sommige jaren haal ik 25 %.

Manlief vindt het onzin, ik kan dat ding evengoed lezen in de bib. Maar het is mijn geld, mijn keuze en hij leest mee .

Elk jaar doet het me hartzeer als ik die 150 euro in één smak uitgeef. Denk ik 5 keer na of het wel echt nodig is en of ik het echt wil.

Maar tegelijkertijd heb ik er wel 52 Humo's voor.

Momenteel overigens aan 't wachten op een nieuwe aanbieding.

Want de volle pot betalen voor zulke luxe ... dat vind ik dan weer erg duur worden.
Alle reacties Link kopieren
Een ereader is geen computer of tablet en leest ook totaal anders
Alle reacties Link kopieren
ik heb ook vaak moeite met geld uitgeven, voor mezelf dan, ik denk altijd 3x na of ik het wel nodig heb. Voor mijn man en kinderen dan weer niet Ik huldig het standpunt dat ik iets pas vervang als het stuk is. We zijn net 9 dagen naar Curaçao geweest met de kinderen, hier had ik vijf jaar voor gespaard. Op vakantie heb ik het helemaal losgelaten, gewoon naar het strand en bestellen waar je zin in hebt. Elke avond uit eten. Dolphin encounter gedaan. Zoon mocht een duikcursus volgen (wilde hij uiteindelijk niet), iedereen mocht alles doen waar hij/zij zin in had. Donderdag thuisgekomen en toen sloeg de paniek toe, hoeveel geld was er uitgegeven en had ik wel voldoende spaargeld. Gelukkig wel, Curaçao is goedkoper dan ik dacht en er is meer geld over dan ik verwacht had. Een hele opluchting
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
quote:fasjon schreef op 30 april 2016 @ 12:38:

[...]





+ 10 !!



Heftig zeg, nog gecondoleerd!

Hoe gaat het met je?Het is moeilijk maar het heeft tijd nodig.
Mietrot : ooit gelezen op een ereader? Dat is niet te vergelijken met een computerscherm of tablet. Het is electronisch papier met een soort inkt. Inkt op een bladzijde dus



Uitleg :

Het electronische papier bestaat uit heel veel super kleine bolletjes. In die bolletjes zitten nog veel kleinere zwarte en witte pigmentdeeltjes die drijven in een vloeistof. De witte pigment deeltjes zijn positief geladen en de zwarte pigment deeltjes zijn negatief geladen. Door een electrische lading aan te brengen op het bolletje kunnen de zwarte en witte pigment deeltjes worden bewogen. Bij een positieve lading zullen de witte deeltjes naar achteren worden geduwd en de zwarte deeltjes worden aangetrokken. Door de sterkte van de electrische lading te varieren kunnen ook grijstinten worden weer gegeven.



Werking van eInk

Door op de vele bolletjes in een scherm verschillende ladingen te zetten kunnen tekens op het Eink scherm worden weergegeven.

Wanneer de electrische lading wegvalt blijven de witte en zwarte pigment deeltjes in hun huidige postitie staan. Het scherm gebruikt daardoor alleen stroom om het beeld op te bouwen.
Mijn vader heeft zo'n ding. Gekregen voor een verjaardag ofzo.

Hij vindt het niks. En heeft hem es uitgeleend aan zijn dochters om te kijken of hij er iemand mee blij kon maken.

Maar zowel ik als mijn zus vonden het ook niks.

Dat ding ligt nu waarschijnlijk in de kast bij mijn ouders te verstoffen.



Ik wil overigens kunnen bladeren in een papieren boek.

De achterflap lezen, kijken waar het over gaat, de voorpagina bekijken, ...

En eerst bepalen of het boek iets is voor mij vooraleer ik er centen aan geef.

En daarna heerlijk op bed gaan zitten lezen. Zonder allerlei elektronische gadgets, oplaad-gedoe of batterij-gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Alle dingen die je noemt kunnen ook met een ereader. Mijn ereader gaat meer dan een maand mee voor ik hem weer moet opladen, terwijl ik heel veel lees

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven