Werk & Studie alle pijlers

collega's op sociale media..

29-04-2016 20:35 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames!

Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet.. Mijn man zegt 'verwijderen'



Ik heb al jaren lang, collega's op m'n facebook. Dat ging altijd goed! We reageerde eigenlijk weinig op elkaars berichtjes/foto's. Tot kort... Ik ben zwanger van ons 2e kind, ik heb al vele klachten (bekkeninstabieliteit, en heel erg moe!) nu is het dus dat mijn manager alles in de gaten houdt. Maar dan ook echt alles! Ik voel me enorm gecontroleerd. Ik durf niet eens mijn profiel foto aan te passen. 'omdat het dan lijkt dat ik NIET ziek ben'... We hebben een hele goede band, en het zou heel raar zijn als ik haar verwijder. Onze 'nieuwe' assistent shopmanager kijkt 'stiekem' op mijn instagram account. Helemaal niet erg hoor! Maar het was een controle check! Dus niet voor het gezellig contact houden..

Heeft iemand een tip of oplossing? Ik heb er al wat van gezegd.. (voorzichtig natuurlijk) want ik heb niks te verbergen
Je kan ze ook deleten en als ze er naar vragen. Ja... Ik wil privé en zakelijk gescheiden gaan houden. Ik heb je toegevoegd bij linkedin.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marover2801 schreef op 29 april 2016 @ 20:57:

Je kan in fb groepen indelen: Collega's, familieleden, vrienden, kennissen. Je kan dan alles wat je post aangeven wie het mag zien, en wie pertinent niet. Mijn familieleden hoeven m'n beschonken kroegfoto niet te zien, en collega's ook niet. Maar bv een leuk uitje met collega's is wel weer zichtbaar voor hun, of vage kennissen hoeven niet te weten hoe mijn Oma 90ste verjaardag was.



Ik zou dus je social media in gaan delen in groepen en heel duidelijk nadenken wat je met wie wil delen (en niet zomaar iemand gaan deleten, want dat zou ook wel eens 'verdacht/fout' geïnterpreteerd kunnen worden door leidinggevende).



Wat hierboven staat.

En reageer in het vervolg niet meer op winacties en andere dingen die ingesteld staan op openbaar (er staat dan een grijs icoontje van een wereldbolletje bij). Al je FB-vrienden krijgen zulke openbare reacties van jou namelijk automatisch in hun nieuwsoverzicht te zien; daartegen helpt het niet om deze vrienden in een bepaalde groep in te delen. Beter reageer je voortaan alleen nog op dingen die staan ingesteld op "vrienden" (= met grijs icoontje van twee hoofdjes ernaast).
Alle reacties Link kopieren
De opmerkingen (zo jij heb een leuk en gezellig weekend gehad!) er was een foto geplaatst (we zaten bij grootmoeder in de tuin). De opmerking maakt mij niet zoveel uit, de toon en de manier waarop wel.. Want ik lag daarna een halve dag op bed, vanwege de pijn. De foto stond trouwens op instagram (waar ik geen collega's volg of mij volgen. Dus ze hebben wel 'gespiekt'..
Alle reacties Link kopieren
quote:gelderka schreef op 29 april 2016 @ 22:24:

Eerst eens een tijdje niets posten op facebook? Of lukt dat niet?Ik post eigenlijk niet zo heel veel. 1x per week wel iets. Meestal een foto met wat we het weekend gedaan hebben of wat ik gekocht heb..
Instagram kan je ook op privé zetten, dan zien alleen jouw volgers de foto's die jij plaatst.
Alle reacties Link kopieren
quote:huisjenr16 schreef op 29 april 2016 @ 20:48:

Ja, staat het niet zo raar of bijdehand als ik ze verwijder van facebook? Dan lijkt het net of ik wat verberg.. Maar ik wil wel een fotootje plaatsten zonder te denken 'zullen ze denken dat ik nep ziek ben?' De desbetreffende collega's hebben wel een paar opmerkingen gemaakt, niet heel zwaar maar lacherig.. Besefte op dat moment dat er toch wel gespiekt werd dagelijks. Zelfs als ik een reactie plaats bij een bijvoorbeeld win-actie of hart van Nederland..



Maak een groep "werk" aan waar je al je collega's ingooit.

Als je dan iets post kun je kiezen dat iedereen behalve die groep "werk" het kan zien. Merken ze niks van.
quote:huisjenr16 schreef op 29 april 2016 @ 22:24:

De opmerkingen (zo jij heb een leuk en gezellig weekend gehad!) er was een foto geplaatst (we zaten bij grootmoeder in de tuin). De opmerking maakt mij niet zoveel uit, de toon en de manier waarop wel.. Want ik lag daarna een halve dag op bed, vanwege de pijn. De foto stond trouwens op instagram (waar ik geen collega's volg of mij volgen. Dus ze hebben wel 'gespiekt'..Doe dan gelijk even wat aan je Instagram instellingen. Blijkbaar heb je dat openbaar staan.
Alle reacties Link kopieren
Instagram op prive zetten. Niet meer zoveel op FB plaatsen en die vrienden in kennissen veranderen. Foto´s plaatsen zichtbaar voor vrienden, niet voor kennissen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf LG en zou het niet waarderen als een collega die ziek is foto's van feesten ed posten al is het maar voor de collega's die nu het werk moeten uitvoeren. Mijn advies of collega's/LG verwijderen of niet posten. Ik zelf heb heel bewust geen collega's op FB ik wil het ook niet weten ????.
quote:Luca12 schreef op 30 april 2016 @ 12:25:

Ik ben zelf LG en zou het niet waarderen als een collega die ziek is foto's van feesten ed posten al is het maar voor de collega's die nu het werk moeten uitvoeren. Mijn advies of collega's/LG verwijderen of niet posten. Ik zelf heb heel bewust geen collega's op FB ik wil het ook niet weten ????.Een zitfeest bij een oma die 81 (oid) wordt kan ook niet? Met bekkenklachten kun je toch wel op koffievisite?!
Alle reacties Link kopieren
Ik geef geen waardeoordeel wat wel of niet kan maar persoonlijk zou ik er heel voorzichtig mee zijn. Als collega's naar me toe komen van moet je dit zien en je het FB account onder je neus schuiven dan wordt het lastig. Zelf laat ik dan de arbo-arts een extra check doen voor de veiligheid maar ik kan me voorstellen dat dit stress voor de betrokken medewerkster oplevert. Vandaar mijn mening als je dit niet wilt ga hier voorzichtig mee om. Een arbo-arts kan dan ook in een keer besluiten dat je voor een aantal uur per dag werkzaamheden moet gaan verrichten..
Alle reacties Link kopieren
Tja dit is nogal een grijsgebied. Ik heb zelf maanden in de ziektewet gezeten vanwege een burnout en ging echt niet de hele dag op de bank liggen. Kwam dus ook gewoon de deur uit en sprak af met vriendinnen. Waarvan ook weleens wat op fb belandde. Mensen zien op facebook alleen de dingen die je wel kunt. Dat ik dagen apatisch op de bank lag en geen energie had om uberhaupt op te staan om naar de W.C. te gaan dat staat niet op Facebook. Maar ik weet van mezelf dat dit wel zo was en ik niet maar lekker in de ziektewet zat om leuke dingen te kunnen doen.



Sociale dingen doen in de thuissituatie is ook heel anders dan aan het werk zijn. Ik kon soms prima een dag op pad zijn maar was niet in staat om langer dan een half uur op mijn werk te zijn. Omdat je werksituatie heel wat anders van je vraagt dan een dagje weg waarbij je geen verantwoordelijkheden hebt.



Waarom kaart je het niet eens aan? Als iemand een grapje maakt, doorvragen wat diegene ermee bedoelt? Check eens bij je leidinggevende hoe hij/zij ernaar kijkt en pas daarop eventueel je postgedrag aan.
Hoe weet je dat ze op je instagram kijken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven